Søk i lavkarbosidene: |
![]()
Tilpasset søk
|
|
Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold. |
Del denne siden: |
![]() |
|
Trådverktøy |
![]() |
#1 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Styrkeøvelser som er "best" ved slankingJeg får dette spørsmålet hver uke. Flere ganger i uken. Hver dag faktisk, når jeg tenker etter. Så kanskje det er mange "der ute" som IKKE går på treningsstudio og lurer på det samme, hvilken øvelser gjør at jeg raskere går ned i vekt? For mange har opplevd å gå opp i vekt når de starter med trening, en SVÆRT uønsket effekt når man strever for å holde nåla på vekta i stabil nedover posisjon. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: LCHF
![]() |
![]() |
#2 |
Seniormedlem
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
Sv: Styrkeøvelser som er "best" ved slankingFlott innlegg! Tror mange jenter er redd for, eller ikke "klarer" å trene så tung vekttrening |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Gjest
|
Sv: Styrkeøvelser som er "best" ved slankingIkke alle som kan trene med vekter og som da heller bør trene Zumba. Viktigste er å være i aktivitet, men enig med trådstarter. Basic vekttrening med basisøvelser "former" kroppen på en svært effektiv måte samt man vil nødvendigvis gå ned i vekt i form av at forholdet mellom andelen av fett/flesk/valker blir mer kroppsnært ift høyden. Det er vel en pen måte å si det på |
![]() |
![]() |
#5 |
Seniormedlem
Sv: Styrkeøvelser som er "best" ved slanking
Absolutt. Godt poeng. Personlig kjører jeg både sideplanke, "glidende planke" og en god del kjernetrening i TRX slynge - noe som er lurt og som jeg er nødt til å gjøre pga av skade i korsrygg...som jeg pådro meg for 13 år siden pga av nettopp dårlig kjerne og korsrygg/svak mage. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Seniormedlem
*Applaus* |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 40
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Styrkeøvelser som er "best" ved slankingJeg har en knekt skulder og får ikke gjort en eneste baseøvelse. Kjedelig.com. Eller får jo til knebøy, men med en manual i den ene hånda. Får til annen styrke da, men det blir mest i maskiner for bein og manualer for den friske siden på overkropp.
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() ![]() |
Sv: Styrkeøvelser som er "best" ved slankingTo moment som er nevnt, men som kan presiseres. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: egenkomponert lavkarbo
![]() |
![]() |
#9 |
Seniormedlem
Sv: Styrkeøvelser som er "best" ved slankingEn annen faktasnipp som iallefall jeg finner motiverende er at man får høyere hvileforbrenning resten av dagen, de dagene man trener. Altså forbrenner du mer fett bare av å sitte på stumpen og se på tv, hvis du har trent tidligere på dagen. Så man trenger faktisk ikke trene seg opp til økt muskelmasse for å få økt hvileforbrenning av trening, det er også viktig å trene ofte! Dette gjelder særlig kondistrening med høy intensitet og styrketrening. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Seniormedlem
Sv: Styrkeøvelser som er "best" ved slankingDetta med at økt muskelmasse fører til så veldig mye høyere forbrenning er vel bare en myte. Eller hvertfall sterkt overdrevet.
![]() |
![]() |
#11 |
Seniormedlem
Mulig du har rett der. MEN, med større muskelmasse klarer man både lengre og hardere treningsøkter, som gjør at man forbrenner mer fett både under og etter treninga. Ikke fordi musklene brenner så uhorvelig mye fett i seg selv, men fordi man klarer å utsette kroppen for større påkjenning ved hjelp av dem. Større muskler -> økt treningskapasitet -> bedre fettforbrenning i forbindelse med trening, blir vel rettere å si. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Seniormedlem
Sv: Styrkeøvelser som er "best" ved slankingJeg forbrente en god del mer på en gåtur, da jeg veide 112 kg, i forhold til det jeg gjør nå
![]() |
![]() |
#13 |
Seniormedlem
Sv: Styrkeøvelser som er "best" ved slankingEn person på 60 kilo og 18% kroppsfett vil fortsatt ha grunnlag for å forbrenne mer enn en person på 60 kilo og 28% kroppsfett. Det er da snakk om ca. 132 kalorier dagen, som blir 924 kalorier i uka, 3960 kalorier i mnd, osv.. Kan jo diskuteres hvor nøyaktig dette regnestykket stemmer overens med virkeligheten, da kroppen ikke er en maskin. Men 10% større muskelvolum vil nok gjøre litt utslag i forbindelse med treninga som skal til for å vedlikeholde disse musklene, og generell aktivitet også, og da er vi plutselig oppi et helt måltid om dagen i forskjell, kalorimessig. Uansett om du forbrente mer da du var 112 kilo vil du ha bedre grunnlag for å gå ned i vekt eller holde vekta med en lavere fettprosent i forhold til vekt. Sånn matematisk sett, iallefall |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Supermoderator
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Sv: Styrkeøvelser som er "best" ved slankingØkt insulinfølsomhet i musklene er jo et relativt godt argument for å trene. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
![]() |
![]() |
#15 |
Gjest
|
Sv: Styrkeøvelser som er "best" ved slankingIkke alle kan trene med vekter. Da mente jeg at noen har skader, eller andre problemer med skjelett, belastningsskader som tilsier at man nok bør trene alternativ styrke med kroppen som vektstang, evt seletrening, ringtrening osv. Men jau i prinsipp skal man jammen være fysisk skadet for å ikke trene med vekter. Ofte sitter det mer i vilje, lyst og interesse. Jeg hater vekttrening og trives best med å bruke isotonisk trening vha egen kropp. Trening må være lystbetont og er den ikke det så kan man like godt la vær. |
![]() |
![]() |
#16 |
Gjest
|
Hørtes ut som en god grunn |
![]() |
![]() |
#17 |
Seniormedlem
![]() |
![]() |
#18 |
Gjest
|
Hehe, nice, da må vi begynne svare når folk spør om hvorfor bør man egentlig trene? "Jo, da får du økt insulinfølsomhet i musklene dine" |
![]() |
![]() |
#19 |
Seniormedlem
Det kommer jo an på hva målet med treningen er, som du er inne på. Er muskelmasse og styrke, form og fasong som er målet, bør treningen ikke overskride 60 minutter, hels under 45, på grunn av at intensiv hard trening gjør at kortisolet stiger voldsomt (noe som er nødvendig). Men det må raske ned etter trening, så derfor denne tidsbegrensingen. For lang tid skaper for mye nedbrytning og vil øke restitusjonstiden unødig mye. Er det derimot et mål å løpe 42 km så raskt som mulig er det andre ting inne i bildet, og kortisolet vil ikke stige like raskt. Hormonsvaret som kroppen gir kommer helt an på hva slags type trening man gjør. En intensiv hard vektreningsøkt gir for eksempel ofte en økt matlyst, mens en løpetur på 3 timer ofte sender utøveren inn en fettforbrenningsmodus slik at man ikke har lyst på mat før etter mange timer. Går man på ketogen kost kan man oppleve dette ganske ofte, i og med at kroppen da er fininnstilt på å forbrenne fett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Gjest
|
Enig med deg. |
![]() |
![]() |
#21 |
Seniormedlem
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() |
Sv: Styrkeøvelser som er "best" ved slankingOK... Nå begynner denne tråden å bli vel forvirrende for meg. Plutselig er det ikke bra å trene mer enn 1 time av gangen? |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH
![]() |
![]() |
#22 |
Gjest
|
Hei. Ikke bli forvirret, husk nå på at de råd som er gitt her er GENERISKE råd, ikke absolutte.... |
![]() |
![]() |
#23 |
Seniormedlem
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() |
Sv: Styrkeøvelser som er "best" ved slankingTakk for svar. Trenger jo ikke gå inn på alle mål osv her, men det handler om generelt bedre form og mer overskudd i hverdagen. Men for meg er det viktig med aktivitet ut over dagen, da jeg er mye inaktiv. Ergo, skrittteller som motivasjon. Roingen var også en slags rolig aktivitet , mer på linje med å gå noen stopp før du setter deg på T-banen, enn en krevende økt. (Litt bare for å teste også.) Men det jeg kan ta med meg fra det du sier er med andre ord å skille |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH
![]() |
![]() |
#24 |
Gjest
|
Denne økten ville jeg kalt en god kvalitetsøkt ja. Som du sier, skill mellom de harde og de som skal være rolige så du ikke blander elementene sammen. Det gir deg ikke fremgang, kun nedbrytning av muskelmasse og kondisjon. |
![]() |
![]() |
#25 |
Gjest
|
Sv: Styrkeøvelser som er "best" ved slankingGlemte legge ved en rask liten artikkel om hovedprinsippene bak periodisering: |
![]() |
![]() |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
|
|
![]() |
||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Hvordan få av "siste" rest etter endt slanking | inger2804 | Spørsmål og svar | 2 | 03-05-11 08:28 |
"Slanking gir ikke rett til tilrettelagt mat" | Sykepleierstudine | Mer enn 30 kg overvekt | 16 | 08-03-11 13:10 |
Hvor lang tid tok/tar det før en slutter å tenke "slanking"? | grotingeling | Spørsmål og svar | 14 | 20-08-10 20:28 |
"Gladartikkel" om slanking i Norsk Ukeblad | Torkil | Ketolysekuren | 2 | 26-05-09 15:30 |
Nettkurset på ketolyse.no -noen som har prøvd? "Startpakke" eller "Full pakke"? | tonemor | Ketolysekuren | 1 | 29-08-08 10:59 |