Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Normalvektig og raser ned i vekt!

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 26-01-12, 07:48   #1
Athina
Nytt Medlem

Medlem siden: Dec 2009
Athina er på en erverdig vei

Normalvektig og raser ned i vekt!

Hei!

Jeg er helt ny på lavkarbo, jeg har lest mye om denne livsstilen og tenkte at jeg skulle prøve den ut. Jeg er normalvektig/undervektig.

Med det kostholdet (vanlig norsk karbo kosthold) jeg hadde før småspiste jeg hele tiden. Søtsuget var enormt! Jeg gikk fram og tilbake fra kjøleskapet hele kvelden, småspiste på sjokolade, middagsrester, chips etc.

Nå etter 11 dager på lavkarbo er søtsuget borte og jeg syntes det er fantastisk! Jeg elsker rett og slett dette kostholdet. Jeg spiser meg god og mett. Problemer er: JEG RASER ned i vekt. Tror jeg har gått ned 5 kilo! Og jeg ser rett og slett sykelig tynn ut!

Så hvorfor sier alle at at lavkarbo er vektregulerende???!! Det er det overhodet ikke! Hva skal jeg gjøre for å gå opp i vekt igjen? (uten å slutte på lavkarbo)

Håper noen kan hjelpe meg! Er helt forvirret!

Athina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 07:59   #2
Vibeke-67
Seniormedlem

Vibeke-67 sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 57
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Normalvektig og raser ned i vekt!

Hei
Kanskje du kan skrive opp hva du spier i løpet av en dag? Da blir det lettere å finne ut av hvorfor du går ned.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 08:00   #3
Albatross
Seniormedlem

Albatross sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Sørlandet
Alder: 41
Albatross er en juvelAlbatross er en juvelAlbatross er en juvel

Hva spiser du da? Legg ut eksempler på hva du spiser så er det lettere å komme med tips

Gammel 26-01-12, 10:00   #4
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Kroppen samler mye vann på et karborikt kosthold. Jeg vil anta at den nå har sluppet dette vannet.
Å trene noe som gir sterk kjernemuskulatur hjelper til å bygge opp kroppen riktig. Yoga, pilates e.l.

Gammel 26-01-12, 10:44   #5
index
Seniormedlem

index sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av Athina, her.

Så hvorfor sier alle at at lavkarbo er vektregulerende???!! Det er det overhodet ikke!

Og dette har du konkludert med ut fra 11 dager på en selvkomponert diett? Imponerende..

En kilo fett består av 7000 kcal. Så med mindre du har hatt et kaloriunderskudd på 35000 kcal på disse 11 dagene (en umulighet i seg selv, med mindre du trener ekstremt mye) så er det kun vann du har mistet. Dvs at du egentlig var mer undervektig enn du selv trodde. Løsningen er å spise mer, lure mer fett inn i kostholdet etc. så jevner dette seg ut over tid skal du se! Undervektige har lett for å spise for lite på lavkarbo, siten søtsuget forsvinner og fett metter lengre og bedre enn karbo. Defor er det viktig å sørge for å få i seg nok fett i forhold til sitt energiforbruk. Det tar litt tid å snu tankegangen over til hva man trenger og har godt av, men når du først har knekt koden tror jeg du vil bli veldig fornøyd med tingenes tilstand!

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 11:01   #6
Nerthus
Seniormedlem

Nerthus sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Og dette har du konkludert med ut fra 11 dager på en selvkomponert diett? Imponerende..

En kilo fett består av 7000 kcal. Så med mindre du har hatt et kaloriunderskudd på 35000 kcal på disse 11 dagene (en umulighet i seg selv, med mindre du trener ekstremt mye) så er det kun vann du har mistet. Dvs at du egentlig var mer undervektig enn du selv trodde. Løsningen er å spise mer, lure mer fett inn i kostholdet etc. så jevner dette seg ut over tid skal du se! Undervektige har lett for å spise for lite på lavkarbo, siten søtsuget forsvinner og fett metter lengre og bedre enn karbo. Defor er det viktig å sørge for å få i seg nok fett i forhold til sitt energiforbruk. Det tar litt tid å snu tankegangen over til hva man trenger og har godt av, men når du først har knekt koden tror jeg du vil bli veldig fornøyd med tingenes tilstand!

Stiller meg 100% bak index sitt innlegg! Del heller dagsmenyer med oss så kan jo forumet hjelpe deg med og se om du spiser riktig? Det er SLETT ikke uvanlig - ei heller for undervektige og gå litt ned i starten pga tap av vann i forbindelse med at glukose lagrer vann.

Vil du lese litt selv, anbefaler jeg og låne boka "Bedre uten brød" av Lutz - han har behandlet et større antall undervektige vha lavkarbokosthold til å oppnå normalvekt. Den finnes på flere bibliotek, ellers så kan du jo bestille den på nett

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 12:07   #7
plastbox
Seniormedlem

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 39
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Det er vel bare vann kroppen din har sluppet, noe som er helt vanlig de første ukene. Det du veier nå er antagelig den reélle kroppsvekta di.

Uten å vite noe større om hva du spiser vil jeg anbefale økt matinntak, særlig kjøtt. Om du er undervektig og spiser riktig vil hormonene i kroppen legge til rette for litt vekst i form av muskler, og til dette trenger man proteiner. I tillegg medfører proteiner en bitteliten insulinproduksjon som muligens er fordelaktig om en vil opp i vekt.

Spis riktig og du legger til rette for en kropp med riktig mengde muskler, fett og vann. Spis nok av det riktige, og du gir kroppen energi til å gjennomføre veksten. Lavkarbo er vektregulerende fordi kroppen higer etter det punktet der den har de musklene den trenger for å utføre ditt daglige arbeide og det fettet som må til for å ikke være utmagret. Er man overvektig vil lavkarbo frigjøre masse energi fra fettreservene som reduserer sultfølelsen (hvorfor spise når cellene får energien det behøver?), og er man undervektig vil kroppen -så fort den venner seg til riktig kosthold- øke sultfølelsen dithen at man får i seg nok ekstra energi til å vokse inn i en normalvektig kropp.

Gi det litt tid! =)

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 12:28   #8
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 40
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Spiser du NOK mat er lavkarbo vektregulerende. Spiser du for lite risikerer du å uansett rase ned.

Som de andre sier er det antakeligvis mye vann, men pass på å spise nok.

Fortsetter du å gå ned, på tross av nok mat, kan det være en idè å øke litt på med karbohydratene!

Gammel 26-01-12, 12:33   #9
Athina
Nytt Medlem

takk for svar her er et dagsmeny eksempel.

frokost: 4 egg, smør, litt purre, kaffe med fløte og te med 1 ss cocosa.
Mellom: nøtter, kanskje 50 gram.
lunsj: laks, isbergsalat, sopp, rømme.
Mellom: nøtter. te med ss cocosa
Middag: biff eller kjøttdeig med isbergsalat og rømme.
Kvelds: deig av mandelmel, sukrin, fløte,egg og kanskje mer nøtter.

Jeg føler jeg spiser greit og nok. som trening løper jeg ca 1 mil hver dag.

burde jeg kanskje spiser mer fett?

takk

Gammel 26-01-12, 12:35   #10
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Ser ikke ut som at du sulter, nei! Er det noen spesiell grunn til at du har valgt å legge deg på den ketogene linjen, selvom du er normalvektig?

Gammel 26-01-12, 12:36   #11
Yrla
Seniormedlem

Yrla sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Må ikke øke med karbohydratene. men fett hvis ikke karbohydrater, en av to energikilder. Jeg trodde jeg måtte øke karbohydratinntaket for å stoppe vektnedgangen men det var bare mer mat som skulle til. Du løper en mil daglig, pass på at du ikke sulter bare.

Gammel 26-01-12, 12:37   #12
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Det ser ikke så aller verst ut! Men jeg ville nå i hvert fall kjørt på med mer matnyttige grønnsaker. Isbergsalat er nærmest vann i fast form. Brokkoli, blomkål, aubergine, alle typer løk og kål, squash, paprika, selleristang/rot, unt so weiter. Er en hel verden av grønnsaker å meske seg i, og et utall måter å tilberede på!

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 12:51   #13
Borealis
Seniormedlem

Borealis sin avatar

Medlem siden: May 2006
Alder: 55
Borealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt liktBorealis er veldig godt likt

Hm...jeg tenker at du gjerne kunne supplert med mere skikkelig grønne/fargerike grønnsaker? Brokkoli, kål, spinat, blomkål, løk, paprika.....litt mere karb, og litt mere phytonæringsstoffer.

Borealis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbohydratredusert & styrketrening Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 12:54   #14
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Må ikke øke med karbohydratene. men fett hvis ikke karbohydrater, en av to energikilder. Jeg trodde jeg måtte øke karbohydratinntaket for å stoppe vektnedgangen men det var bare mer mat som skulle til. Du løper en mil daglig, pass på at du ikke sulter bare.

Som jeg skrev: først så passer man på om man spiser NOK. SÅ hvis ikke det funker så KAN det hjelpe å spise litt mer karbohydrater.

Med mindre man har spesielle grunner til å spise minst mulig karbohydrater.

Gammel 26-01-12, 13:25   #15
Albatross
Seniormedlem

Albatross sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Sørlandet
Alder: 41
Albatross er en juvelAlbatross er en juvelAlbatross er en juvel

Hiver meg på dem som sier mere grønnsaker

Gammel 26-01-12, 20:23   #16
Athina
Nytt Medlem

jeg skal prøve meg på litt mer grønnsaker og se hva som skjer Gikk på vekta og den visste 52 kilo, jeg er 173 cm! jeg har gått ned hele 5,5 kilo! Visst jeg ikke går opp igjen snart får jeg bare gå over igjen til vanlig kosthold. Jeg takler ikke å være radmager.

Men en venninne av meg mente at det kan være løpingen som gjør vektapet (går rett på fettforbrenning istedefor karbsene) , jeg kan umulig gått ned 5,5 kilo i bare vann.

uansett, takk for alle svar folkens

Gammel 26-01-12, 20:37   #17
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Om du trener mye kan det kanskje være til fordel å kjøre på med ekstra proteiner! Egg, cottage cheese, proteinpulver for den saks skyld, til restitusjon (og der stopper kunnskapen min om denslags. ). Men av hva jeg forstår så er lavkarbo, og også ketogent og ren fettforbrenning særlig gunstig for langdistanseløpere, om du driver med sprint o.l, kan du nok med fordel øke på karbohydratene, da man visstnok trenger det for å være mer eksplosiv.

Men jeg vil uansett understreke det flere over her har sagt, at det mest sannsynlig er mesteparten vann. Vann sitter jo også i vevet og fyller opp. Om du har spist mye søtt/godteri før så er det ikke så usannsynlig. Et gram glukose binder fire gram vann. Det er marginalt, svært marginalt hvor mye fett du kan forbrenne på mindre enn to uker.

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 26-01-12, 20:50   #18
surfeline
Medlem

Medlem siden: Oct 2011
surfeline er på en erverdig vei
Smile

Det kan jo tenkes at du trenger noe hjelp fra fagfolk - ikke bare begynne på lavkarbo. Sofie Hexeberg - og Fedon Lindberg er bra. Det er ikke bra å være i ketose hvis man ikke skal ned i vekt tror jeg - så du må ha nok karbohydrater tror jeg... Lykke til

surfeline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sofie Hexeberg - Fedon Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 21:13   #19
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Opprinnelig lagt inn av surfeline, her.

Det er ikke bra å være i ketose hvis man ikke skal ned i vekt tror jeg - så du må ha nok karbohydrater tror jeg... Lykke til

Hva baserer du det på?

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 26-01-12, 21:48   #20
Yrla
Seniormedlem

Yrla sin avatar

Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

om du legger inn maten din på diett.no ser du om du får i deg nok fett ,i tråd med atkins. Hm, hvordan er prosentfordelingen egentlig i fase 1 i sammenligning med ketolyses ?

Gammel 26-01-12, 21:50   #21
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

om du legger inn maten din på diett.no ser du om du får i deg nok fett ,i tråd med atkins. Hm, hvordan er prosentfordelingen egentlig i fase 1 i sammenligning med ketolyses ?

Omtrent det samme: ca 5/20/75 (kh, protein, fett).

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 26-01-12, 21:50   #22
Yrla
Seniormedlem

Yrla sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Omtrent det samme: ca 5/20/75 (kh, protein, fett).

Ok takk

Gammel 26-01-12, 22:31   #23
Nevalensis
Juniormedlem

Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Tromsø
Nevalensis er på en erverdig vei

Å velge et lavkarbo-kosthold handler mer om å kutte karbohydrater. Det handler om de riktige karbohydratene. Å kutte ut alt av raffinerte matvarer som brød, loff, pasta, sukker og poteter er en start. De riktige grønnsakene, bær, nøtter, fisk og kjøtt er med på å skape et variert kosthold. En som er undervektig bør nok ikke velge Atkins som sin vei innenfor lavkarbo, for slik jeg har forstått det handler Atkins mye om ketose og om å få overvektige mennesker ned i vekt. Lite karbohydrater betyr for mange ketose, og ketose ut i fra dette tilfellet er nok ikke så lurt. Men jeg har ikke nok kunnskap til å si så mye om det, bare tenker høyt og ser hva andres respons er.

Så trådstarter, litt mer karbohydrater, mer grønt, mer fett og proteiner siden du løper 1 mil hver dag. Husk å drikke minst 2 liter vann hver dag. Ønsker deg mye lykke til

Nevalensis er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 26-01-12, 22:41   #24
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Ikke alle velger ketose utelukkende for å gå ned i vekt. Noen trives rett og slett bedre med det, noen får mindre magetrøbbel, allergier, migrene, bedre hud etc. Ketogent kosthold brukes også i behandling av epilepsi o.l. Jeg sier ikke at ketose er for alle, like lite som f.eks Lindberg er for alle. Det handler ikke bare om slanking som sådan. Jeg trives best i ketose, og har i grunn vært det i fem år, uten at det er ketosen i seg selv som er viktig, men hva det gjør med helse, trivselen og hvilken mat jeg foretrekker å spise.
Det er ingen belegg for at ketose kun funker i slankeøyemed og kun for overvektige, historisk sett er det en helt naturlig tilstand å være i.

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 29-01-12, 21:26   #25
Athina
Nytt Medlem

jeg har no økt med grønnsaker, spiser rundt 200 gr til hvert måltid. Jeg går enda ned i vekt. 2 kilo mer! men jeg har surfet litt på nettet og lest en del og jeg syntes det er merkelig dette med normalvektig og lavkarbo. jeg syntes det er merkelig at fettforbrenningen våres ikke økes men at vi skal liksom ligge på oss fett?

Når jeg løper begynner jo kroppen med engang på fettforbrenning og ikke karbo? eller missforstår jeg alt her?

uansett tror jeg mine siste dag på lavkarbo har kommet, jeg stappet meg full på cavalier sjokolade, atkins barer, kremfløte og nøtter de siste dagene og no er jeg 7 kilo mindre! dette på 2 uker. jaja...

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
kan noen hjelp meg, raser ikke ned i vekt kelly24 Generell diskusjon 3 28-02-11 17:11
"Guri som du raser ned i vekt" Cherry Generell diskusjon 13 10-05-10 18:29
Hva er det som skjer her? Jeg bare raser ned i vekt! lissy86 Spørsmål og svar 14 17-08-09 14:10
Kuttet fettet...raser ned i vekt! :) Dippsey Lavkarbo generelt 5 24-04-08 11:46
Stjernene raser ned i vekt Dorothy Artikler 8 20-07-06 23:01

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:22.