Søk i lavkarbosidene: |
![]()
Tilpasset søk
|
|
Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan. Er du ny? Spør og les her først! |
Del denne siden: |
![]() |
|
Trådverktøy |
![]() |
#1 |
Juniormedlem
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Oslo
![]() |
Lettprodukter på lavkarbo - no no?Jeg vet det er med på å gjøre en mere sulten, og inneholder stivelse og sukker i lettprodukter, da det er mindre fett - men HVA og HVORFOR vil skje med kroppen dersom man kjører lettprodukter på lavkarbo? Jeg ønsker og setter pris på et ordentlig svar, og ikke "Du må spise mere fett! Sånn er det bare". Sist redigert av Angeliqa : 19-01-12 kl 02:47. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert
![]() |
![]() |
#2 |
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lettprodukter på lavkarbo - no no?Hei. Ta høyde for at det er sent på natt, men jeg skal prøve å svare deg på noen av spørsmålene dine.
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Brumunddal
![]() |
Sv: Lettprodukter på lavkarbo - no no?Hei Angeliqa. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Ketolyse.
![]() |
![]() |
#4 |
Seniormedlem
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lettprodukter på lavkarbo - no no?Dersom du kutter både på karbene og fettet og i tillegg er undervektig vil du mest sannsynlig bli veldig, veldig syk! Kroppen har da ingen annen plass å hente energi fra enn fra musklene (husk at f.eks hjertet er en muskel, du vil ikke at kroppen skal tære på det! Det er en vanlig dødsårsak for anorektikere...
Min kostholdsfilosofi: LCHF
![]() |
![]() |
#5 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sandvika
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lettprodukter på lavkarbo - no no?Først vil jeg si at det er flott at du spiser mye grønnsaker! Det er utrolig mye godt der ute som er stappfullt av fiber, antioksidanter, sporstoffer og vitaminer, og som hører hjemme på etthvert sunt kosthold. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt.
![]() |
![]() |
#6 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lettprodukter på lavkarbo - no no?Samme her. Jeg trodde jeg ble fet av kjøtt også, fordi det var så mektig. Kunne ikke tatt mer feil. Men Alynna, han som spiste mye protein, var det totalt eller i forhold til fett? For er det ikke totalmengden som belaster? Eller er det belastende fordi kroppen må bruke protein som energikilde?
![]() |
![]() |
#7 |
Seniormedlem
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 57
Sv: Lettprodukter på lavkarbo - no no?Jeg har ikke lest alt her, men vil bare si at jeg ikke spsier så mye fett på lavkarbo, og kjøper heller lettrømme enn seterrømme f eks, liker det bare bedre. Liker ikke når det blir for fett. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon
![]() |
![]() |
#8 |
Seniormedlem
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
Sv: Lettprodukter på lavkarbo - no no?
Jeg velger og ikke kjøre "du MÅ spise fett om du spiser lite karbohydrater i ditt tilfelle". Du forstår hvorfor, og du forstår at fett ikke er farlig, men pga en bakenforliggende spiseforstyrrelse er det ikke lett og GJØRE det
Kilde: Espen Rostrups blogg
Jeg har full forståelse for at du er redd for å spise heltfete produkter med din bakgrunn. Du er sannsynligvis redd for å legge på deg, men samtidig aner jeg at du forstår at du BØR legge på deg på en sunn måte for å oppnå bedre helse. Korriger meg om jeg tar feil
"Bedre uten brød" av Lutz inneholder historier om undervektige som har blitt normalvektige på lavkarbo. Spørsmålet er vel også om du går inn i ketose fordi du spiser for lite ("lavkalori") eller om du går i ketose fordi du spiser lite karbohdyrater. Alle er i ketose innimellom, om man spiser tidlig en kveld og venter med frokost, når man har omgangssyke, eller av andre grunner ikke spiser på en stund.
Mange merker rask effekt med trening på lavkarbo. Du bør passe på og ikke overdrive treningen når du "sulter" kroppen din på energi, dvs fra enten karbohydrater eller fett. Det går til et visst punkt (og det kan ta LANG tid) før kroppen sier stopp. Og når du det punktet, er veien tilbake til bedre helse veldig mye lengre enn om du tar tak i problemet nå.
Anbefaler deg og lese og lese og lese alt du kommer over (nesten! hold deg unna tabloidpressen!) og lære! Start gjerne med nybegynnertråden jeg linker til i signaturen min, den inneholder mye informasjon, men også mange linker til andre kilder.
Avokado, fetaost (den fete varianten), ørret, egg er alle gode kilder til fett. Egg er vel en av de mest optimale matvarene når det gjelder næringsstoffer
Med mager fisk, prøv med LITT stekt bacon i småtbiter attåt. En bitteliten fløteskvett sammen med philadelphiaen og buljongen vil også hjelpe. Husk du trenger ikke starte med store mengder! Litt er nok. Kjenn på at det føles ok for deg.
Litt fett i tillegg hadde vært optimalt, hva med å mose avokado sammen med reker?
Fisk er helsemat! Begynn med kyllingfileter, og jobb deg opp til grillet kylling (uten skinn), før du etterhvert kanskje klarer og spise deler av en grillet kylling MED sprøstekt skinn
Strengt tatt trenger du ikke ligge så lavt i kh for å oppnå resultater. Boka "Bedre uten brød" av Lutz mener at rundt 72 g kh er optimalt helsemessig |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Brumunddal
![]() |
Sv: Lettprodukter på lavkarbo - no no?Vil bare takke Nerthus for ett svært godt, opplysende innlegg som vitner om stor kunnskap og medmennskelighet! Jeg er så glad dette forumet innehar slike mennesker, dere er mange som gir av deres kunnskap til oss andre. Tusen takk! |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Ketolyse.
![]() |
![]() |
#10 |
Seniormedlem
Medlem siden: Nov 2010
Signerer den, Nerthus er GULL for forumet |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo
![]() |
![]() |
#11 |
Seniormedlem
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 57
Sv: Lettprodukter på lavkarbo - no no?Ja, blomst til Nerthus! |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon
![]() |
![]() |
#12 |
Seniormedlem
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 54
|
![]() |
Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/
![]() |
![]() |
#13 |
Seniormedlem
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() |
Sv: Lettprodukter på lavkarbo - no no?Min tanke er at du bør begynne med fett du er komfortabel med. Ser bl.a. at du spiser fet fisk. Avocado er jo også kjempe bra. Jeg jobbet selv veldig gradvis fra Fedon, som er fett-fattig og over på mer fett, mindre KH. Fortsatt er det en del fett jeg har problemer med, men prøver å legge til alternativer da. Hva med nøtter og frø? Kokos, kokosmelk. Vær bevisst og prøv å legge til litt fett til vært måltid. Men, jeg er ikke ekspert og har ikke hatt spiseforstyrrelser, så dette er mine tanker... |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH
![]() |
![]() |
#14 |
Medlem
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
![]() |
Sv: Lettprodukter på lavkarbo - no no?Andre har svart deg godt på spørsmålet. Vet med sikkerhet at lettrømme ikke er tilsatt maisstivelse, slik noen lettprodukter er. Man kan lese mye ut av innholdsfortegnelsen på produktene. Selv bruker jeg seterrømme og vanlig creme fraiche, men jeg skjærer bort noe av fettet på ribba og på kotelettene. Tror ikke at alle lavkarberne elsker fett, selv liker jeg jeg baconet best når det er sprøstekt, selv om jeg også kan spise det om det er litt mykt. Synes ikke det har noe for seg å presse i seg mest mulig fett, bare fordi man er på lavkarbo. Men jeg er glad for at jeg har fått et mer avslappa forhold til fett enn tidligere. Det tok sin tid; og det ble noen søvnløse nattetimer der jeg lå og lurte på om dette var bra for kroppen min. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: lavkarbo
![]() |
![]() |
#15 |
Seniormedlem
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 39
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lettprodukter på lavkarbo - no no?Kan ikke annet enn å takke for et både personlig og fryktelig søtt innlegg, det avsnittet til kjæresten var virkelig gull verdt! ^^, |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose
![]() |
![]() |
#16 |
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2011
Hvor: Sandvika Bærum
Alder: 66
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
Min kostholdsfilosofi: lavkarbo
![]() |
![]() |
#17 |
Juniormedlem
Medlem siden: Aug 2011
![]() |
Sv: Lettprodukter på lavkarbo - no no?Tusen takk for svar, dere! Og Nerthus, jeg satt stor pris på et såppass utfyllende svar som det du ga! Er godt å se at vi har brukere som deg her inne som er villig til å ta seg litt tid å skrive. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert
![]() |
![]() |
#18 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lettprodukter på lavkarbo - no no?Du vil gå ned.
![]() |
![]() |
#19 |
Supermoderator
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Ikke nødvendigvis om hun alt er normal/undervektig. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
![]() |
![]() |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
Trådverktøy | |
|
|
![]() |
||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Lavkarbo eller ikke lavkarbo? | hermanlizm | Spørsmål og svar | 11 | 24-02-11 15:55 |
Lavkarbo Brownies, men er den egentlig lavkarbo?? | Jolly | Spørsmål om matvarer og oppskrifter | 8 | 03-02-11 20:05 |
Ny nettdiskusjon med vektklubb/VG idag kl. 15.00: er lettprodukter sunne? | Iset | Lavkarbo generelt | 9 | 01-02-06 22:15 |
Visste vi det ikke.......lettprodukter er FY ! | Nille | Nyheter / media | 3 | 05-07-04 15:22 |