Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Jeg får ikke stixen til å bli lilla

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-02-07, 11:12   #1
Marian
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 7
Marian er på en erverdig vei

Jeg får ikke stixen til å bli lilla

Hei, jeg har gått på dietten en uke nå. Har gått ned bare 2 kg, og selv om jeg har gått ned til ca 10-12 kh pr dag, så blir stixen ikke lyse lilla engang. Spiser egg og bacon til frokost, har spist 1-2 atkins 'lovlig bars' i løpet av dagen, 50-70 g camenbertost, drikker rikelig, regner en kopp koffeinfri kaffe med en fløteskvett i som 1 kh ( maks 2 om dagen) , rent kjøtt/ fisk til middag med 'rømme- eller - fløte -og -vann -saus 'med krydder og noen dager jevnet med litt blomkål ellers ingenting til, og siste måltid igjen enten egg og bacon eller egg og litt laks ( den jeg finner er tilsatt sukker så jeg har vært tilbakeholden med å spise de: maks 60 g om gangen). Men lilla blir den ikke, og 2 kg er ganske lite det, eller? ( Har som mål å gå ned ca 25 kg)


Marian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 12:32   #2
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Jeg får ikke stixen til å bli lilla

Gratulerer med flott vekttap, 2 kilo på en uke synes jeg er veldig bra!
Jeg prøver meg på et lite svar til deg, andre kan sikkert forklare det bedre enn meg.

Det som er anbefalt på induskjonsfasen til Atkins er 20 kh pr dag, og en bør ikke gå under den grensen, så jeg synes du ligger på for lite karbohydrater. En annen ting er de barenen, du bør mest mulig prøve å fylle opp karbekvoten din med fiber,altså grønnsaker og ikke sjokolade. Barer bør en prøve å holde seg litt unna, og kansje maks spise 1-2 i uka. Dette fordi mange opplever at en ikke går ned i vekt når en spiser de.

Det med at stixen ikke blir lilla vet jeg ikke grunnen til, men det kommer helt sikkert noen med et bedre svar snart.

Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 13:00   #3
majmaj
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 25
majmaj er på en erverdig vei

Sv: Jeg får ikke stixen til å bli lilla

Jeg er helt ny selv,men svarer likevel.
2 kg er fin nedgang det!

Du skal spise 20 karbo. pr dag på Induksjonen,så du spiser altfor lite karbo.GRØNNSAKER,du skal hente karbohydratene dine fra grønsaker,og du spiser jo nesten ikke grønnsaker overhodet.

Også bør du som nevnt over her holde deg unna barene,mange tåler ikke kunstig søtstoff og kan til og med legge på seg av det. Dessuten er det jo bare å bytte avhengigheten til f.eks sjokolade over i avhengighet til barene. Hele poenget er jo å endre livsstil og bryte dårlige vaner.

__________________


majmaj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 13:20   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Jeg får ikke stixen til å bli lilla

Opprinnelig lagt inn av Marian, her.

Hei, jeg har gått på dietten en uke nå. Har gått ned bare 2 kg, og selv om jeg har gått ned til ca 10-12 kh pr dag, så blir stixen ikke lyse lilla engang. Spiser egg og bacon til frokost, har spist 1-2 atkins 'lovlig bars' i løpet av dagen, 50-70 g camenbertost, drikker rikelig, regner en kopp koffeinfri kaffe med en fløteskvett i som 1 kh ( maks 2 om dagen) , rent kjøtt/ fisk til middag med 'rømme- eller - fløte -og -vann -saus 'med krydder og noen dager jevnet med litt blomkål ellers ingenting til, og siste måltid igjen enten egg og bacon eller egg og litt laks ( den jeg finner er tilsatt sukker så jeg har vært tilbakeholden med å spise de: maks 60 g om gangen). Men lilla blir den ikke, og 2 kg er ganske lite det, eller? ( Har som mål å gå ned ca 25 kg)


Er det Atkins du følger ?
Har du lest boka ?

Jeg spør fordi du i følge det du skriver ikke følger Atkins sine regler for induksjon. Alle måltider skal bestå av proteiner, fett og grønnsaker/antioksidanter. Hos deg ser jeg masse proteiner, men lite annet.

  • Å gå ned to kilo på en uke er ikke "bare" - det er over gjennomsnittet og faktisk veldig bra. Dette har du iallefall ikke lov å klage på !
  • På Atkins skal du spise MINST 20 karber pr dag og de skal hovedsaklig bestå av grønnsaker. Du spiser lite eller ingen grønnsaker og å kutte ned karboinntaket har ingen hensikt når du ikke følger reglene. På Atkins er det ikke om å gjøre å spise lite. Å jevne med blomkål er liten vits i. Du trenger mer enn som så.
  • Atkins barer har ingenting på Induksjon å gjøre. De står IKKE på tillate matvarelista og da skal du IKKE spise dem. Atkins Nutritionals som lager disse har merket de med "alle faser" men det er IKKE i henhold til boka. De er også kjent for å hemme vektap.
  • Du spiser altfor lite fett. bacon til frokost/kvelds og en fløte/rømmeskvett her og der er ikke nok. Du kan f.eks. bruke smør (meierismør) eller kokosolje til steking. Dressing av olje over salater og grønnsaker.
  • At stixen ikke blir lilla betyr ingenting. Du tar av, det er det viktige her. Hvorfor ikke stixen blir lilla kan ha mange mange årsaker. Ketoner vil kun bli utskilt i urinen når det er mer av dem i blodet enn det kroppen bruker som brennstoff i akkurat det øyeblikket. Om du har gjennomført en treningsøkt eller arbeidet hardt noen få timer tidligere, slik at musklene har brukt opp ketonene, vil det ikke være noen til overs å skille ut. Du har kanskje drukket mye, slik at urinen er ”utblandet”. Kanskje stix’ene er for gamle eller lokket på boksen ikke har vært skrudd skikkelig på.
    Noen får aldri utslag på stix i det hele tatt. Men de er i ketose, brenner fett og kiloene forsvinner. Hvis du tar av, hvis klærne sitter løsere, du føler seg vel og ikke er sulten hele tiden, - da er man i ketose, - uansett hva stix’en sier. Ikke heng deg opp i stixen, de er kun en indikator, ingenting annet.

    Du går ikke raskere ned om du har mørk stix.
    Hvis du har mørk lilla stix hele tiden er det heller et tegn på dehydrering, - urinen er for konsentrert. Du må drikke mer vann for å tynne den ut og for å skylle ut nyrene.
    Leveren produserer ketoner fra kroppsfett, fettet du spiser og fra alkohol. Ketostix’en vet ikke hva som er kilden til ketonene. Hvis du for eksempel tester hver dag etter middag, og middagen inneholder en del fett, da vil du alltid ha mørkt utslag på stix’en. Det betyr IKKE at du brenner mer KROPPSfett.

Les også disse disse:
Lykke til videre !




__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 13:21   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Jeg får ikke stixen til å bli lilla

Hei hei! Signerer på at to kilo er bra på én uke, og at du absolutt bør bytte ut bars med grønnsaker. De gode tingene, synes jeg, er blomkål, brokkoli og spinat.
Det finnes utallige oppskrifter på varianter du kan bruke disse grønnsakene til. Jukseris, blomkålstappe, i gratenger etc...
Barene er egentlig tenkt som en nødløsning, gitt at du er ute og shopper, og blir sulten, og ikke har mulighet til å få i deg noe mat kjapt, så kan en bar være greit. Men ikke som en regelmessig erstatning. Jeg er selv ganske skeptisk til måltidserstattere.
At du ikke får utslag på ketostixene dine betyr ikke at du ikke er i ketose. Du har jo alt mistet to kilo, og om du drikker mye vann så vil det også påvirke ketostixa, at de blir lysere. Og det er en bra ting, om den er mørk lilla kan dette tyde på dehydrering.
Husk at stixene kun er en indikator, og ikke kan stoles hundre prosent på.

Men som sagt, ikke alle får utslag på stixen. Det kan også være greit å måle seg med målebånd, når nåla på vekta ikke rikker seg, er det godt mulig at du mister cm. Det er den eneste indikasjonen jeg bruker.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 17:03   #6
Marian
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 7
Marian er på en erverdig vei

Sv: Jeg får ikke stixen til å bli lilla

Tusen takk for informative svarTror jeg skjønner litt mere nå .

Så når sløyfer jeg altså bar'ene ( har brukt dem når jeg har vært ute i sosialt lag -for første dagen på dietten gikk jeg ut rett etter midddagen, og så ble det for lenge uten mat : så jeg måtte avslutte det jeg var på for jeg ble så kvalm, og vel hjemme begynte jeg å kaste opp, og dette varte til langt på natt før det gav seg....Frista ikke å gjenoppleve - derfor har jeg tatt meg en 'bar' når jeg har vært ute. Trodde det var ok siden det stod 1,2,3,4 på den)

Men hva tar dere med dere av mat når dere er på farten ? Sånn som kan lett spises uten for mye oppstyr rundt det?? Evt hvis dere er på 'kaffebesøk' hos andre?

Jeg følger Atkins, og har lest og lest. Men jeg hang meg nok oppi det han skrev, at hvis stixen ikke ble lilla, så reduser kh noen dager til den blir det , og så kan salaten komme tilbake igjen. Men da tar jeg det helt med ro, og begynner å spise grønnsaker igjen...

Men jeg spiser for lite fett? Med om jeg spiser bacon med fett , 100 g camenbert/ annen helfet ost, og maks med rømme / fløte ( tillatt 75 g til dagen ? ) - vil ikke det være nok??. Oljedressing da frister liksom ikke. Er redd jeg ikke spiser opp maten om jeg har det på. (Jeg har aldri vært noen storspiser, men om kvelden smaker maten og da kan jeg ofte føle meg sulten og . Utover det så er det ren 'plikt'. Har aldri overspist på sjokolade heller, men OST kunne jeg overlevd på ) Jeg har trålet butikkene idag på jakt etter moden nok avocado- for det med rekesalat i burde vel øke fettet noe, eller?

Regner med at forvirringer går over ettersom man blir mer dreven og får det inn i rutine...

Marian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 17:35   #7
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Jeg får ikke stixen til å bli lilla

Jeg bruker å kjøpe med meg f.eks en avocado, dersom jeg vet at jeg kommer til å være borte lenge, eller en kald omelett i en tupperwareboks, en enkel salat, og ikke minst passe på å drikke mye vann!
Om du er ute på restaurant eller et sted hvor de serverer mat, så kan det også gå uproblematisk for seg, så lenge du er ops på hvilke grønnsaker som serveres, dressinger (sukker) og sauser (mel). Det går så greit med en salat, og så kan man be om olje eller rømme ved siden av.
Det går seg nok til

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 18:51   #8
stinasol
Seniormedlem
 
stinasol sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Bergen
Alder: 43
Innlegg: 1.585
stinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snill

Sv: Jeg får ikke stixen til å bli lilla

jepp,bare spør og grav..og les..så kommer du inn i det kjempefort
er ikke rart at det går litt i surr i begynnelsen..de fleste leser bøkene
men skjønner ikke alt alikevell helt normalt... ønsker deg lykke til
denne siden er bare helt super så du kommer fort inn i ditt "nye liv

__________________






stinasol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: sukkerfritt Svar med sitat
Gammel 22-02-07, 22:28   #9
jegeren
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 47
Innlegg: 18
jegeren er ny på veien

Sv: Jeg får ikke stixen til å bli lilla

Bare et lite tips, ta en spiseskje møllers tran med sitronsmak til et par måltider om dagen, så får du i deg mer fett.

jegeren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: vel..... søker Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jippi! Jeg Klarte det. På sykkel til Hallingdal Kristian Livets lyse side 15 05-10-08 23:39
99-tråden!!!!!!! nalana Livets lyse side 5 22-12-04 15:33


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no