Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Livet etter lavkarbo

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-12-11, 17:13   #1
johnivar
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 5
johnivar er på en erverdig vei

Livet etter lavkarbo

Hei alle sammen.

Dette er mitt første innlegg og hvis alt går bra forhåpentligvis mitt siste.
Dette er min historie: Kjæresten min ville gå ned noen kilo og skulle starte på lavkarbo 1 august i år og ville ha med meg. Som den god støtten jeg er slang jeg meg på fordi jeg visste det ville funke hvis det ble gjort riktig. Kjæresten min er nok mer glad i brød enn hun er i meg så hun sprakk som en ballong etter 2 uker. Jeg tenkte at når jeg først har fått meg til å starte skal jeg søren ikke gi meg. Ukene har gått og kiloene har rent bort. Jeg fokuserte bevist fra starten av ikke på vekt så jeg vet ikke hva startevekten var, men jeg tipper 115. Jeg satset heller på midjemål og jeg startet på 110 cm. Satt et mål inne i hodet mitt på først og fremst hold på til jul og komme meg ned til 95 cm. Det har gått såpass bra at nå er jeg nede i 90 cm og 95 kilo. ER KJEMPEFORNØYD (utenom at jeg måtte bruke 2600 kroner på å sy inn dressene mine

Her er problemet mitt. Jeg misunner, respekterer og beundrer de som klare å leve på Atkins, ketolyse eller andre lavkarbodietter. Jeg er altfor glad i pitabrød, hvitløksbrød, nanbrød, ris til min indisk, sushi (med ris), fløtegratinerte poteter og pasta. Ja, dere skjønner. Jeg kunne/kan aldri leve på et lavkarbo-kosthold. Nå kommer jula og målet er jo nådd. Jeg ønsker ikke å være helt lavkarbofokusert lenger og vil spise litt mer av det jeg har lyst på.

Hvordan ville dere lagt opp løpet videre for ikke å legge på seg de kiloene jeg har tatt av uten å leve på lavkarbo?

Vil også rette en stor takk til alle aktive forumdeltakere der ute. Selv om jeg ikke har skrevet her før har jeg brukt forumet aktivt både til råd og til oppskrifter. Jeg tror dere er til hjelp for mange som meg som "bare" leser, men ikke deltar aktivt. Så til dere, ha en fantastisk jul og et godt nyttår og tenk at dere er til stor støtte for mange med litt ekstra kilo på kroppen

johnivar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 17:29   #2
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Livet etter lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av johnivar, her.

Hei alle sammen.

Dette er mitt første innlegg og hvis alt går bra forhåpentligvis mitt siste.
Dette er min historie: Kjæresten min ville gå ned noen kilo og skulle starte på lavkarbo 1 august i år og ville ha med meg. Som den god støtten jeg er slang jeg meg på fordi jeg visste det ville funke hvis det ble gjort riktig. Kjæresten min er nok mer glad i brød enn hun er i meg så hun sprakk som en ballong etter 2 uker. Jeg tenkte at når jeg først har fått meg til å starte skal jeg søren ikke gi meg. Ukene har gått og kiloene har rent bort. Jeg fokuserte bevist fra starten av ikke på vekt så jeg vet ikke hva startevekten var, men jeg tipper 115. Jeg satset heller på midjemål og jeg startet på 110 cm. Satt et mål inne i hodet mitt på først og fremst hold på til jul og komme meg ned til 95 cm. Det har gått såpass bra at nå er jeg nede i 90 cm og 95 kilo. ER KJEMPEFORNØYD (utenom at jeg måtte bruke 2600 kroner på å sy inn dressene mine

Her er problemet mitt. Jeg misunner, respekterer og beundrer de som klare å leve på Atkins, ketolyse eller andre lavkarbodietter. Jeg er altfor glad i pitabrød, hvitløksbrød, nanbrød, ris til min indisk, sushi (med ris), fløtegratinerte poteter og pasta. Ja, dere skjønner. Jeg kunne/kan aldri leve på et lavkarbo-kosthold. Nå kommer jula og målet er jo nådd. Jeg ønsker ikke å være helt lavkarbofokusert lenger og vil spise litt mer av det jeg har lyst på.

Hvordan ville dere lagt opp løpet videre for ikke å legge på seg de kiloene jeg har tatt av uten å leve på lavkarbo?

Vil også rette en stor takk til alle aktive forumdeltakere der ute. Selv om jeg ikke har skrevet her før har jeg brukt forumet aktivt både til råd og til oppskrifter. Jeg tror dere er til hjelp for mange som meg som "bare" leser, men ikke deltar aktivt. Så til dere, ha en fantastisk jul og et godt nyttår og tenk at dere er til stor støtte for mange med litt ekstra kilo på kroppen

Hei
Om du begynner og spise de matvarene du nevnte i innlegget ditt, er jeg redd du kommer til og legge på deg
Kanskje du kan spise litt av det en gang i blant, men jeg vil ikke råde deg til det

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 17:35   #3
johnivar
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 5
johnivar er på en erverdig vei

Sv: Livet etter lavkarbo

Nei, spise det hver dag skal jeg absolutt ikke. Er mer å ha muligheten til å spise alt en gang iblant. Er jo ikke sånn at jeg skal slutte å trene. Er på spinning og trener styrker mellom 3 og 5 ganger i uken. Trodde på en måte at såpass mye trening ville hindre at man la på seg så lenge man ikke overspiser/spiser godteri og potetgull hver dag.

johnivar er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 17:36   #4
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Livet etter lavkarbo

Du må dessverre redusere fettinnntaket i balanse med økt karbohydratinntak. Derimot - hvis du klarer og se at du skal spise noenlunde balansert lavkarbo til daglig, kan du jo spise dine favoritter på lørdag? En sjekk en gang pr mnd på vekta vil hjelpe deg og gjøre dette på en måte hvor du både beholder vekta OG er komfortabel

Spiser du opptil rundt 72g kh pr dag, trenger du ikke nødvendigvis redusere fettinntaket. Spiser du mer, tenk mindre fett. Dette blir nok også en vane etterhvert, siden som du sier - det fungerer om du gjør det riktig

72g kh pr dag er iflg Lutz hele 6 brødskiver, så da har du noe og gå utifra

Jeg ville kanskje ha startet med å finne ut hva du kan spise for å nå opp til ca 72 g kh pr dag, altså matvarer og mengde. Regn på pitabrød, ris, nanbrød osv osv. Jeg tror nemlig at om du har noenlunde kontroll på inntaket, vil dette gå ganske så greit. Du MÅ kanskje ikke spise TRE nanbrød, men kan holde deg til ETT, og heller spise mer protein feks.

Velg også det som er VIKTIGST for deg, ikke fråts i ALT av karborik mat. Finn det du gjerne vil ha som del av hverdagen din, og legg det inn i en plan - lik den planen du la for å gå ned.

Vær klar over at at du kan bli litt uvel når du øker på en del med karbohdyratene. Gjør det da litt etter litt, sånn at du kan se hva slags mat du reagerer mer på enn andre. Du kan også risikere og gå opp, men som jeg sier - hvis du legger en plan, og fører god kontroll i starten, så er jeg overbevist om at du vil finne et kosthold som gir deg helse og vekt i balanse

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 17:37   #5
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Livet etter lavkarbo

Regner med at du skjønner at du ikke kan spise sushi (med ris) til frokost, Indisk med ris og nanbrød til lunch og fløtegratinerte poteter til middag. Hva med å spise et karbomåltid om dagen? Du kan kanskje fint spise lavkarbo til frokost og lunch og mer karbohydrater til middag og ikke fyke opp i vekt, men hvis du begynner å proppe på med karbohydrater mer enn det, så går du nok opp igjen ja.

Jeg hadde ikke spist et slikt veldig høykarbomåltid om dagen, heller kanskje et par dager i uka og sett hva som da hadde skjedd. Også hadde jeg begynt å trene, hvis jeg ikke hadde holdt på med det fra før av.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 17:37   #6
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: Livet etter lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av johnivar, her.

Nei, spise det hver dag skal jeg absolutt ikke. Er mer å ha muligheten til å spise alt en gang iblant. Er jo ikke sånn at jeg skal slutte å trene. Er på spinning og trener styrker mellom 3 og 5 ganger i uken. Trodde på en måte at såpass mye trening ville hindre at man la på seg så lenge man ikke overspiser/spiser godteri og potetgull hver dag.

Da går det nok bra! Skulle vekta øke, så vet du jo "veien" og gå.
Masse lykke til

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 17:39   #7
LineJM
Seniormedlem
 
LineJM sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 630
LineJM er på en erverdig vei

Sv: Livet etter lavkarbo

Gratulerer med fint resultat
Er litt uklart for meg hva du mener: skal du tilbake på høykarbokosthold eller skal du være litt mindre streng og unne deg noen av de godsakene du nevner? Det er jo mange varianter av lavkarbo og Fedon for eksempel inkluderer jo mange av de tingene du savner.

__________________

"Don't believe anything you read on the net. Except this. Well, including this, I suppose" -Douglas Adams
"Hey, who wouldn't want to find a frog in their coffee? It's not like the stuff is good to drink anyway, and now you have a frog to play with." Hurog-Kyria
LineJM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Neris and India's Idiot Proof Diet Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 17:39   #8
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Livet etter lavkarbo

Ser jeg svarte litt tregt

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 17:41   #9
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Livet etter lavkarbo

Fedon tillater vel hverken sushiris, fløtegratinerte poteter, nanbrød eller noe av det andre johnivar sier han har lyst på..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 17:43   #10
LineJM
Seniormedlem
 
LineJM sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Bergen
Innlegg: 630
LineJM er på en erverdig vei

Sv: Livet etter lavkarbo

Er ingen ekspert på fedon så jeg skulle kanskje ikke uttale meg. Leste den første boka for lenge lenge siden og kan godt ha gått i surr med fakta.

__________________

"Don't believe anything you read on the net. Except this. Well, including this, I suppose" -Douglas Adams
"Hey, who wouldn't want to find a frog in their coffee? It's not like the stuff is good to drink anyway, and now you have a frog to play with." Hurog-Kyria
LineJM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Neris and India's Idiot Proof Diet Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 20:15   #11
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Livet etter lavkarbo

Fedon tillater et "belønningsmåltid" om dagen, dvs. litt fullkornsris/pasta el. brød. I tillegg er han positiv til utseielser en gang i blant. Men, proteiner og grønnsaker skal dominere over disse utskeielsene. I tillegg er han mye mer begrenset på fett. Men slik jeg leser første innlegg, så vil jeg tro Fedon er en god retning og i hvert fall vært å lese seg opp på.

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hurra for livet med lavkarbo!!! rakianne Lavkarbo generelt 9 08-09-10 20:44
Lavkarbo etter graviditet.. bettina Spørsmål og svar 0 09-04-07 15:42
Etter lavkarbo Chilicat Lavkarbo generelt 4 28-09-06 20:34
Kostholdet etter lavkarbo Nette Generell diskusjon 14 16-01-06 20:38
Livet etter døden Albertine Livets lyse side 2 16-04-05 14:09


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no