Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Tom for energi!

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-12-11, 17:33   #1
jojomesteren
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 183
jojomesteren er ny på veien

Tom for energi!

Er det noen av dere veteraner som kan svare meg?

Jeg er så fryktelig tom for energi, slapp og trøtt. Normalt har jeg ganske mye energi, liker ikke å slukne i godstolen etter middag. Men nå!

Jeg har levd ketogent i litt over 5 uker. Startet med mye slapphet og hodepine, så ble det litt bedre, men nå er slappheten tilbake (ikke hodepinen).
Jeg spiser stort sett tre måltider og av og til litt mellommat.
Frokost: røykelaks og egg, eller Nannahs knekkebrød med Vita-smør, leverpostei (uten mel) eller ost og en tomat eller litt paprika. Ca 3-400 kcal.
Lunsj litt forskjellig, men ofte laks eller kylling med salat og oljedressing, kanskje avocado, noen ganger sashimi. Ca 400 kcal.
Middag oftest fisk eller kylling, blomkål/brokkoligrateng, spinat eller ratatouille. 7-800 kcal. Iblant Nannahs knekkebrød til kvelds.

I følge diett.no er energifordelingen over dagen 65-75% fett, 5 % kh og 20-30% protein.Som oftest 70-20-5.

Jeg spiser ikke noe søtt, om det er aldri så lavkarbo. Prøver å spise mest mulig umettet fett, men litt fløte, CF og ost blir det. Det har blitt litt tørr vin i helgene, men moderate mengder.
Tar multivitamin, kalsium og trankapsler om morgenen, i blant også ginseng. Om kvelden tar jeg magnesium,
Drikker litt te og kaffe, og 2-3 liter vann hver dag.
Jeg trener det jeg klarer, men det er mindre enn før. Styrken holder seg ganske bra, så jeg tror ikke jeg tærer på musklene. Kondisjon er fryktelig vanskelig å trene. Jeg blir så sliten og slapp at jeg bare må gi meg.

Søvnen er som oftest bra, men jeg er trøttere om morgenen enn jeg pleier. I blant sover jeg dårlig, men det har jeg alltid slitt med.

Gikk ned litt i starten, men det ser ut til å ha stoppet opp. Tror det henger sammen med at jeg er så lite aktiv.

Er 52 år gammel og har 10-15 kg for mye.

Noen som kan svare meg på hvorfor jeg er så slapp? Gode råd for å bli bedre? Egne erfaringer - evt hvor lenge henger dette i?

__________________


jojomesteren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo i retning Fedon, 50-70 g om dagen Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 17:40   #2
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Tom for energi!

Spis mer mat!!! Du har et veldig lavt inntak, hvor høy er du og hva veier du i dag? Hvorfor teller du kalorier?

Husk også at dette er en absolutt mørkeste tiden på året, har du erfart før at du er litt mer trøtt og sliten på denne tiden? Er du forkjøla eller har influensa?

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 18:34   #3
jojomesteren
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 183
jojomesteren er ny på veien

Sv: Tom for energi!

Neiii... jeg tror ikke jeg spiser for lite? 1600-2000 kcal om dagen, litt avhengig av kveldsmat/mellommåltider. Er 161 cm og 74-75 kg. Ganske mye muskler.

Jeg spiste litt mer de første ukene (alltid litt over 2000), jfr boka til Torkil. Men så sier han jo at etterhvert er det naturlig at man spiser mindre, og det er med på å sette igang vektreduksjonen.

Jeg vil gjerne litt ned i vekt, men det viktigste for meg er å klare å bruke fettlagrene i forbrenningen. Er veldig glad i å gå på lange skiturer, men etterhvert som årene har gått stopper det helt opp når glykogenlageret er tomt. Da må jeg pøse på med druesukker for å klare å karre meg hjem... Det er akkurat som om den energikilden sitter dønn fast.

Jeg har en følelse, som jeg ikke har sett beskrevet noe annet sted. Etter mange år med ulike slankekurer er stoffskiftet gått helt i ball. Nå er det akkurat som om jeg har gått en laaang skitur - og kroppen nekter å slippe til fettforbrenning. Kan det stemme? At det tar lengre tid å gå over til full fyr i fettet for sånne som meg? Og kanskje skyldes at jeg er såpass voksen (52) og har tullet så lenge med stoffskiftet?

__________________


jojomesteren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo i retning Fedon, 50-70 g om dagen Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 18:49   #4
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Tom for energi!

Om jeg spiser for lite kalorier går jeg IKKE ned i vekt og formen blir dårlig

Enig med Nerthus jeg, spis mer mat, gi kroppen mer energi! Gjerne mer fett :

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 18:59   #5
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Tom for energi!

Står for at du spiser for lite. Du gikk jo ned i starten også, enda du spiste MER... Er du så aktiv som jeg får inntrykk av spiser du ihvertfall altfor lite mat! Pøs på med rene proteinkilder, masse grønnsaker og gode fettkilder til alle måltid og se om det blir en bedring i løpet av et par uker

For din del tror jeg du virkelig må øke på med inntak av mat, spesielt fett. Hvis du har gått gjennom mange slankekurer og sultet kroppen din ned i vekt tidligere, sitter nok dette i "minnet" til kroppen din.

Prøv og øke inntaket kraftig, og hold oss litt oppdatert hvordan det går etter en uke eller to

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 19:05   #6
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Tom for energi!

Jeg spiser masse mettet fett og er sjelden under 2500kcal per dag...jeg er 50 år 1,80 høy og ligger mellom 72 og 74 kg.....jeg har så masse energi at jeg endatil har begynt å jogge....hver kveld lange joggeturer...hjemme bedriver jeg det jeg liker å kalle styrketrening, men er vel litt uproff ennå....(Har som mål å bli som Deb Hunter.........)
Har en hel del muskler og de er lette å trylle fram om jeg skulle bli litt slapp på treningen innimellom....Koser meg med all den gode maten og fettet mitt....
Anbefaler deg å ikke spare på kcal ennå...du er ikke ferdig omstilt til fettforbrenning på langt nær....

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 19:56   #7
Peppa Gris
Seniormedlem
 
Peppa Gris sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.140
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Sv: Tom for energi!

Forsto jeg det rett når jeg tror du spiser druesukker nå mens du spiser ketogent? I såfall bør du kutte ut det, du kommer jo aldri over på fettforbrenning dersom du fortsetter å gi kroppen energi på den måten.

__________________
Min journal
Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 21:09   #8
jojomesteren
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 183
jojomesteren er ny på veien

Sv: Tom for energi!

Opprinnelig lagt inn av Peppa Gris, her.

Forsto jeg det rett når jeg tror du spiser druesukker nå mens du spiser ketogent? I såfall bør du kutte ut det, du kommer jo aldri over på fettforbrenning dersom du fortsetter å gi kroppen energi på den måten.

Nei, nei...! Det var en beskrivelse av hvordan det har vært når jeg har gått lange skiturer før. Jeg har vært streng på 15 g om dagen, rundt nå (men av og til bare 15). Og ingen slike skiturer hittil i sesongen. Ingen lange turer i det hele tatt - det har jeg ikke krefter til.

Jeg er ikke helt overbevist om at jeg spiser for lite, til tross for det dere sier . Jeg er ikke langt under 2000 kcal - det er ikke lite for min alder og kropp. De gangene jeg har klart å trene litt ordentlig, spiser jeg mer. Tro meg på at jeg ikke vegrer meg i forhold til prinsippene - men jeg holder meg rimelig slavisk til Torkil Andersens bok.

De to første ukene spiste jeg kanskje 2200-2300, og gikk ned litt. Men det var helt tydelig bare glykogenlagre og vann. Så har jeg stått stille. De siste 2 ukene har jeg redusert litt, nettopp fordi jeg ikke er sulten. Torkil er jo helt klar på det: appetitten blir mindre. Ikke spis mer enn at du blir mett. Det er det som gjør at du går ned. Nerthus, du har jo mange ganger beskrevet at du ikke går ned (men heller ikke opp) om du ikke reduserer på inntaket, selv om du er i ketose.

Skjønner at folk er ulike på dette, men de generelle rådene er jo at man skal spise til man er mett, men ikke stappe i seg. Jeg spiser mye fett (140 g i dag, f.eks, 70 %).

Jeg lurer på om jeg burde øke karbohydrat litt - opp mot 25-30g om dagen? Eller vil det bare bremse fettforbrenningen, selv om jeg holder meg i ketose?

Tar ikke jerntilskudd, det får jeg full stopp i magen av. Men jeg prøver å spise ganske mye spinat, det ser ut til å dekke behover jfr diett.no.

Kropper "craver" etter frukt. Tidligere spiste ofte 3-4 frukt om dagen, i denne klementinperioden kunne jeg spise 10-15 stk... Lurer på om jeg skal prøve en om dagen (ca 5 kh). Men jeg er også engstelig for at det skal slå helt feil ut. Syns det var veldig slitsom å komme over i ketose, vil helst ikke måtte gjøre det en gang til..... En båt kanskje?

__________________


jojomesteren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo i retning Fedon, 50-70 g om dagen Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 21:13   #9
jojomesteren
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 183
jojomesteren er ny på veien

Sv: Tom for energi!

rundt 20 nå, skulle det stå i første linje....

__________________


jojomesteren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo i retning Fedon, 50-70 g om dagen Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 21:58   #10
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Tom for energi!

Opprinnelig lagt inn av jojomesteren, her.


Noen som kan svare meg på hvorfor jeg er så slapp? Gode råd for å bli bedre? Egne erfaringer - evt hvor lenge henger dette i?

1)Kroppen din driver en kjempekamp for å omstille seg til fettforbrenning
2) Det er mørketid, vi blir ekstra trøtte da

Disse to i kombinasjon gjør nok dette. Vanskeligere er det ikke. Gi det tid.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 22:50   #11
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Tom for energi!

Opprinnelig lagt inn av jojomesteren, her.



Nerthus, du har jo mange ganger beskrevet at du ikke går ned (men heller ikke opp) om du ikke reduserer på inntaket, selv om du er i ketose.

Jo, det stemmer, men jeg opplever ikke manglende energi eller overskudd, eller klarer ikke holde ut på trening - verken når jeg spiser "så mye jeg vil" eller når jeg reduserer kaloriene... Jeg er ikke FOR og redusere kaloriene på lavkarbo. Jeg hater at jeg MÅ gjøre det for å oppnå vektnedgang. Jeg ønsker ikke å "preke" om kalorireduksjon, men faktum er at i MITT tilfelle er det nødvendig for å få vektreduksjon. Ta med at jeg spiste generell lavkarbo ET ÅR før jeg reduserte på kaloriene. Jeg har en kronisk infeksjon i kroppen og en autoimmun sykdom som betyr kronisk betennelse. Dette kan medføre at det er vanskelig for kroppen og få i gang ordentlig fettforbrenning fordi dette kan øke blodsukkeret.
Det burde ikke være noe problem for deg og øke inntaket over et par uker for å se om noe skjer. Jeg ser heller ikke noe problem i å øke kh-inntaket til rundt 30 g pr dag for din del, noen fungerer ikke optimalt på så lavt kh-inntak som ketolyse sier. Derimot har du fremdeles holdt på i ganske kort tid i lavkarbo-kostholdet ditt, og kroppen din har muligens ikke kommet ordentlig i gang med fettforbrenning. DERFOR er det så mange av oss snakker om at det er viktig og spise godt med mat de første ukene. Selv om Torkild mener at vektnedgang kommer med at inntaket reduseres etter de første to ukene, betyr ikke det at all MÅ redusere inntaket for å få vektnedgang.

Hver kropp er forskjellig. Stress med å gå ned kan stoppe vektnedgang. Mye trening kan stoppe vektnedgang, fordi det er vanskelig for kroppen og bygge opp og bryte ned samtidig - forskjellige hormoner er da involvert, og noen av disse kan ikke være "aktive" på samme tid

Øke matinntaket, eller redusere treningen over et par uker vil raskt gi deg en tilbakemelding på hva som vil gi vektnedgang i ditt tilfelle tenker jeg

Svært mange her inne begynte på EN retning, men har etterhvert justert inntaket for å oppnå resultater. Noen må spise ekstremt lite kh for å få vektnedgang, andre igjen må ligge mye høyere både for å opprettholde energinivået OG oppnå vektnedgang.

5 uker er igjen litt kort tid på lavkarbo før man begynner og justere kostholdet, man bør ihvertfall ha holdt på et par måneder. Deretter bør man ha hatt vektstagnasjon i lengre tid før man vet at slik man spiser nå ikke vil føre til vektnedgang. Kroppen er en komplisert sak, og noen kropper bruker mye lengre tid enn andre på å tilpasse seg.
Ditt første problem akkurat nå er jo at du ikke fungerer optimalt når det gjelder overskudd og energi. Mer mat er min første tanke, redusere treningen en periode er en annen.

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 23:00   #12
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Tom for energi!

Det er vanlig å føle det sånn de første ukene.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 23:08   #13
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.212
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Tom for energi!

Jeg ville prøvd å legge meg på 30-50 g karbo en periode for å se om det får fart i det. Du har såpass lite å ta av at jeg tviler litt på om ketose er tingen for deg. Jeg er fem år yngre enn deg, og har tatt av over 13kg nå på 50-70g. Derav også frukt, max to om dagen. Et gjennomsnitt i overkant av 750g vekttap i uken, akkurat passe synes jeg. Og slutt med den kaloritellingen, den bare surrer det til for deg..

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 15-12-11, 23:44   #14
Brokkoli
Medlem
 
Brokkoli sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 495
Brokkoli er en juvelBrokkoli er en juvelBrokkoli er en juvel

Sv: Tom for energi!

Om jeg var deg ville jeg hørt på Nerthus

__________________
Fra feit til heit!



Brokkoli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon Svar med sitat
Gammel 16-12-11, 08:47   #15
jojomesteren
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 183
jojomesteren er ny på veien

Sv: Tom for energi!

Takk for gode svar!
Index, din historie høres fantastisk ut. Men jeg har lovet meg selv at jeg skal teste ut ketose et par måneder - skjønner jo at det kan ta tid - for å se om det kan funke. Men det kan godt hende jeg øker på kh hvis jeg syns det fungerer dårlig etter det. Men jeg vil ikke gjøre det for tidlig, jeg syns de første ukene (det tok nesten en uke å komme i ketose) var utrolige slitsomme. Helst unngå det igjen !

Det er riktig at jeg ikke har veeeldig mye å ta av, og jeg har respekt for det Torkil sier om at ketolyse er en kur for sterkt overvektige - og at man bør over på et mer Fedon-aktig kosthold etterpå.

Samtidig leser jeg jo at mange her inne velger å leve ketogent, ikke bare lav karbo, i mange år, uavhengig om de vil ned eller opp i vekt, eller holde seg stabil. Og at de føler seg mye bedre med det. Det er veldig interessant, syns jeg.

Jeg teller altså ikke kalorier , men legger ofte maten inn på Diett.no for å sjekke antall g kh og prosentandelen fett. Og om det er andre næringsstoffer jeg bør være obs på. Og da kommer kaloriene fram på lista... Jeg mener fortsatt at det er godt samsvar mellom det jeg blir god og mett av, og det kroppen normalt skal forbruke.

Jeg skal gi det mere tid, og kanskje øke noe. Og kanskje redusere kondisjonsambisjonene, men mosjonere mer rolig? Gå tur?

Det er veiedag i dag, og jeg har faktisk gått ned 400 g (etter 2 ukers stillstand). Det kan være mye tilfeldig i det, men hyggelig er det jo...

__________________


jojomesteren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo i retning Fedon, 50-70 g om dagen Svar med sitat
Gammel 16-12-11, 08:59   #16
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.212
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Tom for energi!

Ja, noe er nok i ulage siden du har så lite energi. Jeg har ikke hatt så mye energi på det jeg kan huske som etter at jeg begynte på lavkarbo. Men så har jeg ikke vært så lavt på karbo som deg heller da, har stort sett holdt meg på 40-60 hele tiden..

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 16-12-11, 13:05   #17
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Tom for energi!

Tar du vitaminer og mineraler? Prøv f.eks med spirulina det gir skikkelig energi kick på meg iallefall. Så kanskje verdt å prøve. Lykke til

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Gammel 17-12-11, 16:03   #18
macadamia79
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 187
macadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlys

Sv: Tom for energi!

1) Det er ingen god grunn til å unngå mettet fett.

2) Å spise mer når du er mett er ikke fornuftig

3) Ditt beregnede energiforbruk (BMR) er statistisk beregnet, din BMR kan variere LANGT fra middelverdien. Du må måle oksygenomsetningen for å vite nøyaktig, noe som er dyrt og tungvint.

4) Kroppen prøver å oppnå homeostase - likevekt - også i energiopptak og omsetning. Det er hjernen som styrer showet ved hjelp av det endokrinologiske systemet, basert på signaler den får ved å oppfatte nivået av forskjellige hormoner.

5) Hvis du er i ketose og er trøtt og tom for energi, mens du samtidig har en ugunstig kroppsform med ekstra fett, så kan du trekke den logiske slutningen at hjernen din ikke får med seg at det finnes fett å bruke - eller at det mangler enzymer, mineraler og vitaminer som trengs i prosessen.

6) HVIS du har en hormonell ubalanse, f.eks. insulinresistens eller leptinresistens så kan du være i ketose til krampa tar deg uten å gå ned i vekt fordi hjernen din TROR du ser ut som en gresk gud

7) Det du spiser ser helt ok ut - hvis det ikke funker for deg på sikt så prøv å endre MÅTEN du spiser på. Leptin-reset protokollen høres kanskje ut som noe funky moderne humbug, men du kan neppe komme nærmere en mer fornuftig måte å "nullstille" hjernen på.

Jeg håper du tar en grundig kikk på lenken over (og videre lenker), og lykke til hvis du prøver deg på å ta din egen helse et skritt videre

edit: fun fact: anoreksia innebærer leptinoverfølsomhet

__________________
"HVA du spiser er med på å bestemme HVOR MANGE kalorier kroppen bruker, fordi hjernen justerer energiuttaket etter både HVA SLAGS og HVOR MYE energi vi tar inn"
macadamia79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: paleo 3.1 iceman Svar med sitat
Gammel 18-12-11, 20:11   #19
surfeline
Medlem
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 93
surfeline er på en erverdig vei

Sv: Tom for energi!

Det er tøft i overgangsfasen. Skjær en skive med smør (med osthøvel) til knekkebrødet - og hold ut!

Det hjalp meg med Purley Greens pulver og D-vitaminer. Litt store doser Lykke til - hold ut. Det blir bedre hvis du tar inn litt mer fett og proteiner!

surfeline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Sofie Hexeberg - Fedon Svar med sitat
Gammel 19-12-11, 14:22   #20
Fedona
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Alder: 57
Innlegg: 745
Fedona er en juvelFedona er en juvelFedona er en juvel

Sv: Tom for energi!

Hei,
Har du sjekket stoffskiftet ditt? Det kan være at du har lavt stoffskifte-hypotyreose. Jeg ville ha tatt en blodprøve hos legen om det var meg Tretthet og lite energi er symptomer på denne sykdommen. Jeg har lavt stoffskifte selv og er medisinert for det.

Lykke til!

__________________
Min journal

Fedona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-12-11, 15:06   #21
jojomesteren
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 183
jojomesteren er ny på veien

Sv: Tom for energi!

Fedona, takk for nyttig kommentar! Jeg har sjekket stoffskiftet tidligere, og har visst heller for høyt enn for lavt stoffskifte. Men jeg er enig i at symptomene likner veldig..

Men ellers begynner det å bedre seg nå. Jeg har spist en klementin om dagen og litt mer tomat til "brød"-måltidene. Er fortsatt i ketose, men kanskje opp i 30 g kh om dagen.

Mange har foreslått at jeg spiser mer, men jeg opplever nå at jeg har mindre appetitt og "glemmer" å spise. Det skal jo være en av fordelene med kuren. Likevel passer jeg godt på, og får i meg det jeg trenger.

Takk for mange gode råd. Jeg tror det handler om at kroppen min bruker ekstra lang tid på omstillingen, og at det derfor handler om tålmodighet, tålmodighet og tålmodighet.... (og litt fler karbohydrater).

__________________


jojomesteren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo i retning Fedon, 50-70 g om dagen Svar med sitat
Gammel 20-12-11, 20:14   #22
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: Tom for energi!

Opprinnelig lagt inn av jojomesteren, her.

Fedona, takk for nyttig kommentar! Jeg har sjekket stoffskiftet tidligere, og har visst heller for høyt enn for lavt stoffskifte. Men jeg er enig i at symptomene likner veldig..

Men ellers begynner det å bedre seg nå. Jeg har spist en klementin om dagen og litt mer tomat til "brød"-måltidene. Er fortsatt i ketose, men kanskje opp i 30 g kh om dagen.

Mange har foreslått at jeg spiser mer, men jeg opplever nå at jeg har mindre appetitt og "glemmer" å spise. Det skal jo være en av fordelene med kuren. Likevel passer jeg godt på, og får i meg det jeg trenger.

Takk for mange gode råd. Jeg tror det handler om at kroppen min bruker ekstra lang tid på omstillingen, og at det derfor handler om tålmodighet, tålmodighet og tålmodighet.... (og litt fler karbohydrater).

Jeg er noe yngre enn deg (39, var 38 da jeg startet for ett år siden), og hadde også en laaaaaang omstilling til ketogen kost. Jeg fikk heller ikke den voldsomme energiboosten som mange snakker om. Hos meg var formen crap i mange uker, og bedringen kom ganske gradvis. Etter etpar mnd. merket jeg bedring på trening, og sakte men sikkert ble formen mye bedre enn den var tidligere - på samme treningsmengde Jeg er glad jeg hadde is i magen den gangen, for formen var virkelig ikke noe å skryte av. Men nå opplever jeg så store helsegevinster av ketogen kost at det ikke frister det minste å gå tilbake til sånn som det var

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Når får man mer energi? Pearl75 Ketolysekuren 9 05-05-10 20:10
Energi! Bærtolina Lavkarbo generelt 3 07-06-09 14:15
Energi ... nettan Ketolysekuren 1 11-08-07 18:36
Energi Marianne Fysisk og mental helse 2 01-01-05 16:33


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no