Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Noen innspill på dagsmeny?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-06-11, 19:31   #1
Haga
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 27
Haga er på en erverdig vei

Noen innspill på dagsmeny?

Hei, har gjentatte ganger prøvd å holde meg på 20 gr som maks grense på karb.inntak pr dag. Dette funker dårlig for meg da jeg synes det blir vanskelig i sosiale sammenhenger samt at hodet vil ikke helt tilpasse seg:s

Tenker nå jeg skal teste en egenkomponert måte.

Dagsmeny:

Frokost: 2 rugsprø m/ egg el ost / evt tyrkisk yoghurt med bær (jordbær/blåbær/bringebær

Lunsj: samme som over eller salat

Middag: rent kjøtt / fisk med grønnsaker litt saus el lignende til

Mellommåltider: en neve nøtter/atkins bar

Tenker at dette vil resultere i et karboinntak pr da på ca 50-60?

Noen andre som kjører generell lavkarbo som vil komme med noen innspill? Ser dette greit ut og kan jeg forvente en grei vektnedgang på dette? Skal ned ca 15 kg.

Har også sett her inne at flere er så fornøyde med hud og hår etter å ha lagt om til lavkarbo...cellulitter forsvinner så og si osv...gjelder dette "kun" om man er i ketose eller har noen erfart positive ting der på genrell lavkarbo også? Nyskjerrig

Dette ble litt langt, men håper noen kan komme med noen tilbakemld/erfaringer

Haga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 18-06-11, 23:13   #2
Imp
Seniormedlem
 
Imp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hurum
Alder: 45
Innlegg: 1.075
Imp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlysImp er et fyrlys

Sv: Noen innspill på dagsmeny?

Gir deg en liten dytt. Jeg har ikke kjempegod greie på dette. Men umiddelbart tenker jeg at det er litt lite fett her? Mere fett= mere energi og metthetsfølelse over tid.Vil du spise rugsprø til frokost fordi det er lettere i sosiale sammenhenger? Kan du ikke bare kutte ut rugsprø og bare spise pålegg feks?

Anbefaler litt mer fett, til frokost feks forskjellig pålegg, frokostpannekake eller stekt egg og bacon, o.l, mellommåltid salat med avocado osv, olje- eller rømmedressing, eller middagsrester, mellommåltid nøtter er jo greit og egg eller pålegg eller en slice av frokostpannekaka feks. Yoghurt, du kan blande litt olje oppi den, og malte nøtter, kakao, vaniljedråper og sånt setter også fin smak på yoghurt!

Middag er også greit, men mere fett ja, lag saus til av smør, egg og fløte (mange gode oppskrifter her inne).

Håper du får svar av noen klokere enn meg Og lykke til

__________________

(Tio)mamma til Snuppa 07 og Fjokken 10 og gift med Skycrane
Barna våre er et resultat av lavkarbo da jeg har PCOS
Og så er jeg minus 27 kg!



Imp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-06-11, 23:32   #3
Haga
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 27
Haga er på en erverdig vei

Sv: Noen innspill på dagsmeny?

Opprinnelig lagt inn av Imp, her.

Gir deg en liten dytt. Jeg har ikke kjempegod greie på dette. Men umiddelbart tenker jeg at det er litt lite fett her? Mere fett= mere energi og metthetsfølelse over tid.Vil du spise rugsprø til frokost fordi det er lettere i sosiale sammenhenger? Kan du ikke bare kutte ut rugsprø og bare spise pålegg feks?

Anbefaler litt mer fett, til frokost feks forskjellig pålegg, frokostpannekake eller stekt egg og bacon, o.l, mellommåltid salat med avocado osv, olje- eller rømmedressing, eller middagsrester, mellommåltid nøtter er jo greit og egg eller pålegg eller en slice av frokostpannekaka feks. Yoghurt, du kan blande litt olje oppi den, og malte nøtter, kakao, vaniljedråper og sånt setter også fin smak på yoghurt!

Middag er også greit, men mere fett ja, lag saus til av smør, egg og fløte (mange gode oppskrifter her inne).

Håper du får svar av noen klokere enn meg Og lykke til

Ikke rugsprø fordi det er lettere i sosiale sammenhenger, men ikke 20 gr pr dag fordi jeg takler det ikke Det blir for lite for meg. Jeg klarer ikke tanken på egg & bacon eller middagrester til frokost. Det er derfor jeg tenker et par rugsprø til frokost med pålegg f eks majones og kokt egg eller ost osv.. (blir ca 15 gr karb). Jeg vil ha et lavkarbo kosthold som gjør at jeg ikke trenger å bekymre meg for om jeg falle rut av ketose hele tiden osv. Jeg vil kunne unne meg 50 gr mørk sjokolade og et glass vin i helgene osv...

Haga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 14:11   #4
Haga
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 27
Haga er på en erverdig vei

Sv: Noen innspill på dagsmeny?

Virkelig ingen med erfaringer å komme med? Alle i ketogent kosthold?

Haga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 14:17   #5
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Noen innspill på dagsmeny?

Tror svaret vil bli det litt kjipe: du må nesten bare prøve deg frem

Jeg hadde ikke gått ned på det kostholdet, men du -og andre- kan fint gå ned.

Er forøvrig enig med Imp og hennes forslag!

Vil det være vanskelig å leve på lavere karbinntak til du er ferdig med å gå ned? At du lever som skissert over når du er over på vedlikehold?

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 16:03   #6
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Noen innspill på dagsmeny?

Hei,
Hvor er grønnsakene…? og fettet…?
For de som velger å kjøre egenkomponert lavkarbo er det spesiellt viktig at de vet hva de driver med. Et lavkarbo kosthold handler ikke bare om å kutte kh men også å velge riktig kh samt ft man skal ha en så optimal ordelingen av kh, proteiner og fett som mulig. Du sier heller ikke noe om hvor mye du drikker pr dag, husk at de to vanligste nybegynnerfeilene er for lite fett og for lite vann.
Dersom kh kvota di kommer fra hovedsakelig fra rugsprø, meieriprodukter, nøtter og bær så bør du nok revurdere kostholdet ditt. De fleste av oss på lavkarbo kosthold er av den formening om at barer ikke må anses som måltidserstattere kun krisemat eller som godteri en sjelden gang.
I og med at du ønsker å ligge på 50-60 kh pr dag så anbefaler jeg at du i alle fall leser boka ’Bedre uten brød`. …og ut i fra det jeg leser mellom linjene så vil jeg anbefale deg å lese deg opp på Fedon da han ligger i øvre skiktet på lavkarbo skalaen.

De alller, aller fleste merker helsemessige forbedringer på lavkarbo, ikke bare på ketogent kosthold. Når det gjelder celluitter så kan jeg ikke uttale meg da jeg selv aldri har vært plaget med det.

Hvor mange lidelser kan lavkarbo kurere?
Grønnsaksretter og –tilbehør til middag (samletråd)

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 16:27   #7
Haga
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 27
Haga er på en erverdig vei

Sv: Noen innspill på dagsmeny?

Opprinnelig lagt inn av arnakristin, her.

Hei,
Hvor er grønnsakene…? og fettet…?
For de som velger å kjøre egenkomponert lavkarbo er det spesiellt viktig at de vet hva de driver med. Et lavkarbo kosthold handler ikke bare om å kutte kh men også å velge riktig kh samt ft man skal ha en så optimal ordelingen av kh, proteiner og fett som mulig. Du sier heller ikke noe om hvor mye du drikker pr dag, husk at de to vanligste nybegynnerfeilene er for lite fett og for lite vann.
Dersom kh kvota di kommer fra hovedsakelig fra rugsprø, meieriprodukter, nøtter og bær så bør du nok revurdere kostholdet ditt. De fleste av oss på lavkarbo kosthold er av den formening om at barer ikke må anses som måltidserstattere kun krisemat eller som godteri en sjelden gang.
I og med at du ønsker å ligge på 50-60 kh pr dag så anbefaler jeg at du i alle fall leser boka ’Bedre uten brød`. …og ut i fra det jeg leser mellom linjene så vil jeg anbefale deg å lese deg opp på Fedon da han ligger i øvre skiktet på lavkarbo skalaen.

De alller, aller fleste merker helsemessige forbedringer på lavkarbo, ikke bare på ketogent kosthold. Når det gjelder celluitter så kan jeg ikke uttale meg da jeg selv aldri har vært plaget med det.

Hvor mange lidelser kan lavkarbo kurere?
Grønnsaksretter og –tilbehør til middag (samletråd)

Drikker 2-3 liter vann om dagen...hvorfor skal jeg revurdere kostholdet om jeg tar karbokildene fra rugsprø, grønnsaker og nøtter? Egenkomponert diett handler vel også om å finne måten man trives med selv? Jeg klarer ikke bare spise masse fett. Blir fysisk dårlig av det. Derfor ville jeg bare forhøre meg om det var noen som hadde forsøkt vektnedgang på samme måte som jeg gjør nå Men, takk for svar Skal også se på bøkene du nevnte...Takk takk

Haga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 17:28   #8
Bestemamma
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 63
Innlegg: 1.090
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Sv: Noen innspill på dagsmeny?

Opprinnelig lagt inn av Haga, her.

Jeg klarer ikke bare spise masse fett. Blir fysisk dårlig av det.


Det er bare en overgang........

__________________


Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 17:56   #9
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Noen innspill på dagsmeny?

Jeg ville ikke gått noe ned med det du beskriver her.
Og du trenger ikke spise egg og bacon i steden for rugsprø, du kan jo bake lavkarboknekkebrød eller lavkarbobrød. Det er kjempegodt og har mindre karber enn rugsprø.

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 20:08   #10
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Noen innspill på dagsmeny?

Opprinnelig lagt inn av Haga, her.

Drikker 2-3 liter vann om dagen...hvorfor skal jeg revurdere kostholdet om jeg tar karbokildene fra rugsprø, grønnsaker og nøtter? Egenkomponert diett handler vel også om å finne måten man trives med selv? Jeg klarer ikke bare spise masse fett. Blir fysisk dårlig av det. Derfor ville jeg bare forhøre meg om det var noen som hadde forsøkt vektnedgang på samme måte som jeg gjør nå Men, takk for svar Skal også se på bøkene du nevnte...Takk takk

Du nevner faktisk ikke grønnsaker med ett eneste ord, dermed må jeg anta at du ikke spiser det – grønnsaker er faktisk den aller viktigste kh kilden for en lavkarber. Du kan spise akkurat hva du vil for meg men jeg ville ikke kalle det lavkarbo om mann unngår grønnsaker og er knipen med fett – som tidligere nevt så handler ikke lavkarbo KUN om å reduser kh. Jeg har skummet igjennom alle dine innlegg og min anbefaling er fortsatt at du bør lese deg opp på hva et lavkarbo kosthold innebærer.

Til dere andre som har en utfordring med tanke på fettet så pleier vi å anbefale å begynne med litt fett for deretter å øke på underveis. I tillegg så pleier jeg å anbefale å lese linkene til fett-tråder som ligger i nybegynnertråden samt lese alle innlegg av brukernavn: Pål – det pleier å kurere selv de mest fettskremte.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 19-06-11, 20:39   #11
Haga
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 27
Haga er på en erverdig vei

Sv: Noen innspill på dagsmeny?

Opprinnelig lagt inn av arnakristin, her.

Du nevner faktisk ikke grønnsaker med ett eneste ord, dermed må jeg anta at du ikke spiser det – grønnsaker er faktisk den aller viktigste kh kilden for en lavkarber. Du kan spise akkurat hva du vil for meg men jeg ville ikke kalle det lavkarbo om mann unngår grønnsaker og er knipen med fett – som tidligere nevt så handler ikke lavkarbo KUN om å reduser kh. Jeg har skummet igjennom alle dine innlegg og min anbefaling er fortsatt at du bør lese deg opp på hva et lavkarbo kosthold innebærer.

Til dere andre som har en utfordring med tanke på fettet så pleier vi å anbefale å begynne med litt fett for deretter å øke på underveis. I tillegg så pleier jeg å anbefale å lese linkene til fett-tråder som ligger i nybegynnertråden samt lese alle innlegg av brukernavn: Pål – det pleier å kurere selv de mest fettskremte.

Middag: Fisk/kjøtt med grønnsaker.... Men samme- takk for svar Kjører min egen grei...

Haga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kan noen anbefale meg en dagsmeny? trultemamma Ketolysekuren 13 24-05-11 13:02
Vil noen vise meg sin dagsmeny? trenger inspirasjon! smiley83 Ketolysekuren 3 09-04-11 20:07
Uregelmessig mens - noen innspill? Julie Fysisk og mental helse 6 01-12-10 23:24
Vil noen som kan ketolyse fikse på min dagsmeny? MissyMiss Ketolysekuren 7 30-03-10 16:01
Kunne noen ha hjulpet meg med dagsmeny/ukesmeny? miss_chica Ketolysekuren 8 05-01-09 21:53


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no