Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Eksempel på lavkarbo

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-06-08, 08:46   #1
marquise
Medlem
 
marquise sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Sørlandet
Alder: 64
Innlegg: 124
marquise er virkelig snillmarquise er virkelig snillmarquise er virkelig snillmarquise er virkelig snill

Eksempel på lavkarbo

Har et lite spørsmål til dere som lever på generell lavkaro: Kan dere si noe om hvordan en vanlig dags-meny ser ut? Går ut fra at dere ikke er i ketose, og lurer veldig på hvor store mengder med fett, proteiner og karbo dere regner

__________________







marquise er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 12:32   #2
Elanessë
Seniormedlem
 
Elanessë sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.157
Elanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt likt

Sv: Eksempel på lavkarbo

Jeg har matliste her på alt jeg har spist i 8 uker nå
www.freewebs.com/lavkarbo

__________________
Ingenting smaker så godt som tynn føles! Min lavkarbo-webside
17,8 kg skal bort
Elanessë er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 12:54   #3
marquise
Medlem
 
marquise sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Sørlandet
Alder: 64
Innlegg: 124
marquise er virkelig snillmarquise er virkelig snillmarquise er virkelig snillmarquise er virkelig snill

Sv: Eksempel på lavkarbo

Tusen takk for det , - men jeg mener ikke hva man spiser på Ketolyse-kuren, men generell lavkarbo hvor man ikke er i ketose.

__________________







marquise er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 13:19   #4
Elanessë
Seniormedlem
 
Elanessë sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.157
Elanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt liktElanessë er veldig godt likt

Sv: Eksempel på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av marquise, her.

Tusen takk for det , - men jeg mener ikke hva man spiser på Ketolyse-kuren, men generell lavkarbo hvor man ikke er i ketose.

Bare spise mer av ting. Jeg spiser det samme nå som da jeg gikk på Lindberg f.eks omtrent, men da tillot jeg meg mer av ting. F.eks Linndbergbrød istedetfor lollypopbrød, grønnsaker med litt mer karb i osv.

__________________
Ingenting smaker så godt som tynn føles! Min lavkarbo-webside
17,8 kg skal bort
Elanessë er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 13:22   #5
Calvin
Medlem
 
Calvin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 152
Calvin er ny på veien

Sv: Eksempel på lavkarbo

Jeg har de siste par ukene skrevet opp hva jeg har spist til hvert måltid. Oversikt finner du i journalen min (link i signaturen).

__________________

Min journal
Calvin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 14:12   #6
raptor
Medlem
 
raptor sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2006
Hvor: I Lofoten
Innlegg: 256
raptor er ny på veien

Sv: Eksempel på lavkarbo

Sukker, vanlig brød, pasta,ris, potet, mye frukt er vel bestandig et fy,fy, uansett. En som lever på et lavkarbokosthold har et karboinntak på mellom 50-100 kh om dagen. Da er man neppe i ketose.

__________________

raptor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lite sukker, lite fett Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 17:08   #7
noli
Medlem
 
noli sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Alder: 39
Innlegg: 132
noli har en fantastisk aura rundt segnoli har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Eksempel på lavkarbo

Kan man merke ketose annet enn den stixen? Jeg spiser neppe 50g kh om dagen, men jeg forsøker jo ikke å være i ketose.

__________________


noli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 19:03   #8
marquise
Medlem
 
marquise sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Sørlandet
Alder: 64
Innlegg: 124
marquise er virkelig snillmarquise er virkelig snillmarquise er virkelig snillmarquise er virkelig snill

Sv: Eksempel på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av noli, her.

Kan man merke ketose annet enn den stixen? Jeg spiser neppe 50g kh om dagen, men jeg forsøker jo ikke å være i ketose.

Ikke sant! Det er derfor jeg kom med spørsmålet. Har gått på Ketolyse og gått ned 15 kg totalt. Synes det opplegget er veldig greit Men når det gjelder "generell lavkarbo" blir jeg mer usikker..... Merker at jeg er så vant til et kosthold i forhold til Ketolyse. Nå ønsker jeg meg bare litt info av dere som i det daglige spiser lite karbo, - men ikke havner i ketose Please, råd mottas med takk!!!

__________________







marquise er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 20:59   #9
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Eksempel på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av marquise, her.

Ikke sant! Det er derfor jeg kom med spørsmålet. Har gått på Ketolyse og gått ned 15 kg totalt. Synes det opplegget er veldig greit Men når det gjelder "generell lavkarbo" blir jeg mer usikker..... Merker at jeg er så vant til et kosthold i forhold til Ketolyse. Nå ønsker jeg meg bare litt info av dere som i det daglige spiser lite karbo, - men ikke havner i ketose Please, råd mottas med takk!!!

Hei! jeg spiser lavkarbo, men er ikke på ketolyse. Har ikke vært det og skal heller ikke det.
Jeg teller ikke mine karbo så jeg er litt usikker på eksakt tall. Under 70 g pr dag er målet. Tror jeg ligger mellom 40-80 et sted
Hvilken råd vil du ha? hva jeg spiser?...
Stort sett er det stekt egg og salat til frokost(hender med 1 brødskive også), Av og til lager jeg lapper dagen før som jeg har syltetøy uten sukker på. Og så har jeg måltidsersattere som jeg tilsetter fett/olje innimellom når jeg ikke orker mat eller gidder lage noe...
Drikker et par glass vann før jeg spiser
lunch er som regel middagsmat, flere lapper, salater, osv...Ofte er dette middag også. Er jeg på jobb er det salat m feks nøtter og avokado, egg etc...kyllingbiter..gjerne med ost til
Jeg bruker endel frosne grønnsaks blandinger. pleier supplere med litt ferske også.
Mitt generelle kosthold består av:

kjøtt, storfe og vilt
fisk
kylling/kalkun
egg
alle grønnsaker(også rot), men svært lite poteter(maks 1-2 i uka)
salater..de fleste..
litt frukt(sjeldent, men bruker det i desserter..ikke som "mat")
bær, syltetøy(uten sukker. søtet m druejuice eller sukrin)
litt ris, litt rispasta(sjeldent)
brød(ca 1 skive pr dag. glutenfri)
har vi taco følger et par tortilla chips med
Litt marsipan(uten sukker)
Urtete...søtet m honning eller stevia
sjokolade uten sukker og melk
søtning: sukrin, lønnesirup, agave, stevia, fruktose
mel:bokhvete, jyttemel, teff, amaranth, mandel etc..
Krydder
urter
olje/fett/smør
kokosfløte/soyafløte/havrefløte
fetaost av geit, bøffelost(mozarella)

Jeg spiser IKKE:
melkeprodukter
glutenholdig mel
SVINEKJØTT eller gelatin av svin
sukker/sirup etc
gjær
ferdigmat
suppeposer/hermetikk etc..
kunstig sukker(saft, brus, etc)

Håper du fikk svar på det du lurte på

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 22:02   #10
noli
Medlem
 
noli sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Alder: 39
Innlegg: 132
noli har en fantastisk aura rundt segnoli har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Eksempel på lavkarbo

Interessant, Elisabeth33. Går du ned i vekt på dette kostholdet, eller hva er planen?

__________________


noli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-06-08, 22:13   #11
marquise
Medlem
 
marquise sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Sørlandet
Alder: 64
Innlegg: 124
marquise er virkelig snillmarquise er virkelig snillmarquise er virkelig snillmarquise er virkelig snill

Sv: Eksempel på lavkarbo

Tusen takk, Elisabeth 33! Det var den kunnskapen jeg var ute etter Veldig informativt!!!!

__________________







marquise er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 20-06-08, 20:27   #12
marquise
Medlem
 
marquise sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Sørlandet
Alder: 64
Innlegg: 124
marquise er virkelig snillmarquise er virkelig snillmarquise er virkelig snillmarquise er virkelig snill

Sv: Eksempel på lavkarbo

Litt ivrig.... skyver denne opp, - ønsker meg flere kloke svar. God Helg til dere alle

__________________







marquise er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 20-06-08, 21:15   #13
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Eksempel på lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av noli, her.

Interessant, Elisabeth33. Går du ned i vekt på dette kostholdet, eller hva er planen?

Hei!
har ikke gått ned et gram. heller ikke opp!...
planen er ikke det. Min plan er kun helse. ikke bare fordi jeg ønsker å være sunn, men fordi jeg har helseplager på lik linje med mange her inne. Jeg ønsker rett og slett å spise meg frisk, uavhengig av vekt. Jeg har ingen diagnose på noe, men har endel matintoleranser, allergi, eksem, tretthet osv...
Foreløpig har jeg ikke mange resultater å vise til siden vekten ikke er med. Har man spist seg syk i 30 år får jeg vel regne med noen mnd på å hente meg inn igjen
..det er min plan

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 21-06-08, 09:26   #14
noli
Medlem
 
noli sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Alder: 39
Innlegg: 132
noli har en fantastisk aura rundt segnoli har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Eksempel på lavkarbo

Høres ut som en fin plan det, synes jeg!

__________________


noli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-06-08, 09:27   #15
noli
Medlem
 
noli sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Alder: 39
Innlegg: 132
noli har en fantastisk aura rundt segnoli har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Eksempel på lavkarbo

Om man forresten vil ha idéer til mat, legger jeg ut meny for alle dagene i bloggen min.

__________________


noli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-06-08, 10:05   #16
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Eksempel på lavkarbo

Hei
Jeg begynte på eurodiett fase 3, uten produktene, og nå har jeg kommet inn i en rutine hvor jeg nok er i en generell lavkarbo-diett. Jeg teller ikke karbene, så vet egentlig ikke helt hvor mye jeg spiser om dagen, men ca 50 - 80?
På eurodiett, som skal munne ut i fedon Lindbergdietten, spiser man ikke så mye fett som jeg ser man gjør på de andre kurene her. Fettet får jeg i form av nøtter, olje, avokado. Bruker også litt lettrømme og fløte når det føles naturlig. Jeg går ned ca 2 kg i måneden på dette, men jeg tar også metformin som skal hjelpe insulinet mitt til å virke. jeg er veldig fornøyd med dette kostholdet. En helt vanlig dag for meg er slik:

frokost: to kokte egg m urtesalt og agurk eller noe
Mellom: eple, nøtter (mandler), cc og kanel
lunsj: middagsrester, f eks kylling, kotelett etc, eller en salat gjerne med fetaost
middag: kotelett, linsesuppe
kvelds: appelsin med vaniljekesam

Jeg spiser foreløpig ikke noe brød, men når jeg er nede i normalvekt (7 kg til), skal jeg begynne med litt, men ikke mye. Man må vel kjenne etter selv.

Det som er helt vesentlig for meg for å få vektnedgang, er trening. Jeg går endel hver dag (har hund), også trener jeg yoga to ganger i uka. Av og til en liten svømmetur.

Lykke til!

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 01-08-10, 23:16   #17
Hilde56
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 2
Hilde56 er på en erverdig vei

Sv: Eksempel på lavkarbo

Flott at dere legger ut eksempel på hva dere spiser hver dag, det er enklere å sette opp en egen meny når jeg har noen konkrete eksempler.

Kjøpte Lavkarbo - lekre retter med mye smak - i går og tror den vil hjelpe meg mye men det hjelper enda mer å se andres menyer.

Hilde56 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 20:28   #18
Fruitdrops
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Ørje, Østfold
Innlegg: 73
Fruitdrops er på en erverdig vei

Sv: Eksempel på lavkarbo

Lurer også litt.
Jeg har ikke planer om å være i ketose, men spiser ca 15 karber om dagen. Noen dager nærmere 20, andre kanskje 10. Kommer helt ann på matlysten egentlig.

Kan det være at jeg kan gå inn i og ut av ketose? Føler det er et teit spørsmål, men har ikke lest så mye om det.
Kan jeg holde meg det jeg er, eller bør jeg øke litt i karber?

Mitt mål med å leve lavkarbo er å gå ned i vekt, for å få bedre helse. Er 20 år, nyutdannet innen helsesektoren, og har alerede betennelse under begge hælene mine. Prøvd piller, sprøyter, div behandlinger, men det kommer alltid tilbake sålenge jeg er såpass stor som jeg er og går så mye.

__________________


Fruitdrops er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 12-08-10, 20:41   #19
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Eksempel på lavkarbo

Hei,
Holder du deg til 20 kh pr dag er du garantert i ketose, noen er i ketose helt opp i 50 kh pr dag.
Lavkarbo er en paraplybetegnelse på karbo reduserte kosthold med inntak fra tilnærmet null til 150 kh pr dag. Det som lever ketogent er de med lavest inntak av kh, opp til ca 20 kh pr dag. De som ikke vil leve ketogen og mange av de som er på vedlikehold spiser fra 30-60 kh pr dag, de aller, aller fleste ligger nok under 72 kh, ref Lutz (boka: Bedre uten brød).
Tommelfinger regelen sier jo mer kh dess mindre fett, men den generelle oppfatningen er at man ikke behøver å tenke nevneverdig på å kutt i fettet før man passerer 72 kh pr dag, ref. Lutz.
Her er en tråd med en samlig av nyttig informasjon for nykommere i lavkarboverdenen:
Til alle nybegynnere på lavkarbo…

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbo og immunforsvar energibunten Fysisk og mental helse 13 13-04-08 23:47
Fra lavkarbo rett til lavkalori? Lisekir Generell ernæringsdebatt 7 02-04-08 22:43
graviditet og Lavkarbo Lynx Lynx Lavkarbo generelt 16 28-10-05 15:25
Lavkarbo for de med liten tid og dårlig råd? Helene Lavkarbo generelt 17 25-10-05 22:30
"Oversette" oppskrifter til lavkarbo Marianne Oppskrifter 4 20-10-04 16:57


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no