Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hvor lite er lavt?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 22-05-08, 05:37   #1
Nike
Seniormedlem

Nike sin avatar

Medlem siden: May 2008
Alder: 45
Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Hvor lite er lavt?

Altså - hvor lite må karbohydratinntaket være for at det skal kvalifisere til lavkarbo? Jeg vet at øvre grense selvsagt varierer alt etter hvilken filosofi man velger, men finnes det en mer generell grense?

Nike er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kalrestr/ Ren mat Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 07:46   #2
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvor lite er lavt?

Jeg har lest alt mellom 100-150. Fedon legger seg vel på omtrent det nivået.
Det statlig anbefalte dagsinntaket skal liksom være 300 eller noe

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 08:38   #3
Nike
Seniormedlem

Nike sin avatar

Nike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlysNike er et fyrlys

Har det noe å si hvilke typer karber man spiser? Bedre å spise bær/grønnsaker enn frukt, bedre med frukt enn kake osv., eller er sukker sukker, uansett? Fedon opererer jo med GI, så noe må det vel ha å si, eller?

Gammel 22-05-08, 09:03   #4
Aline
Admin

Aline sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 43
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

GI er en fin målestokk. Fedon har lister bakerst i boken sin
Uansett hvilken filosofi, så er det fint å spise de karbene man skal ha fra lav GI-listen

Nybegynnerinfo!

Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 11:44   #5
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Det er jo klart at de karbene som påvirker blodsukkeret minst (mest langsomt) er de beste. Bær foran frukt f.eks.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 22-05-08, 21:53   #6
energibunten
Seniormedlem

Medlem siden: Dec 2007
Alder: 53
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Det er sunt å kontrollere blodsukkeret naturlig til lavt og jevnt gjennom kosten og det gjøres ved å spise variert og gjennom å spise langsomme karber, nok protein og fett i samme måltid. Gjennom daglig mosjon og å drikke vann !

Mitt enkleste råd til å få et sunnere kosthold enn typisk norsk er å kutte ned brød, potet, pasta, ris, korn og bytte ut med grønnsaker.
Lag feks skikkelige smørbrød istedenfor matpakka, med kokt egg, karbonade, salat, tomat, sellerikvast, nøtter, ost.
Spis nøtter, egg, bacon, grønnsaker til frokost.

man trenger ikke kalle det lavkarbo engang, bare nok av alt istedenfor så ensidig på brød og potet...

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 23-05-08, 06:24   #7
Nike
Seniormedlem

Nike sin avatar

Opprinnelig lagt inn av energibunten, her.

Det er sunt å kontrollere blodsukkeret naturlig til lavt og jevnt gjennom kosten og det gjøres ved å spise variert og gjennom å spise langsomme karber, nok protein og fett i samme måltid. Gjennom daglig mosjon og å drikke vann !

Mitt enkleste råd til å få et sunnere kosthold enn typisk norsk er å kutte ned brød, potet, pasta, ris, korn og bytte ut med grønnsaker.
Lag feks skikkelige smørbrød istedenfor matpakka, med kokt egg, karbonade, salat, tomat, sellerikvast, nøtter, ost.
Spis nøtter, egg, bacon, grønnsaker til frokost.

man trenger ikke kalle det lavkarbo engang, bare nok av alt istedenfor så ensidig på brød og potet...

Jeg tror du er inne på noe veldig sentralt, og det er balanse. Brød og potet har jeg ikke spist på flere år, men til gjengjeld har det blitt endel (vill)ris og havregryn, og veldig mye frukt. Trolig for mye. Jeg spør fordi jeg i utgangspunktet føler jeg har hatt et ganske sunt kosthold, hvor karbohydratene kommer fra gode kilder, men det kan jo likevel bli for mye. Levde en periode kun på viltkjøtt og grønne grønnsaker og bær, og jeg har aldri følt meg så energisk. Men det slet litt for mye på lommeboken, i tillegg var det litt ensformig i lengden, så prøver å finne en variant som er litt mer levelig.

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Har du lavt stoffskifte? Fluffy Stoffskifte / hormonproblemer 16 15-02-07 21:24
Eurodiet, amming og lavt stoffskifte? serafina Spørsmål og svar 5 04-11-05 22:21
Ragnas erfaringer med høyt og lavt stoffskifte. RAGNA Stoffskifte / hormonproblemer 0 22-02-05 12:01
Hva skal til for at det defineres som lavt stoffskifte? Nooria Stoffskifte / hormonproblemer 22 07-02-05 22:23
Atkins + lavt stoffskifte = ikke bra?? Iset Stoffskifte / hormonproblemer 2 19-03-04 23:32

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:55.