Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Kvalitet på egg

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 06-07-09, 13:12   #1
Ramah
Medlem

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Oslo
Ramah er på en erverdig vei

Kvalitet på egg

Hva er forskjellene på et høy- og lavkvalitetsegg?

Kona mener vi må kjøpe egg med god kvalitet når vi spiser så mye egg som vi gjør nå. Jeg har kjøpt en del ulike egg i det siste, men ettersom vi (for det meste) lager omelett av dem klarer ikke jeg å kjenne forskjell i smak på First Price egg og Priors Solegg.

Og er det noen forskjell på dem?
Hva er dårligere med et "billig-egg" fra Coop eller Kiwi? Størrelsen er nå en ting, men det er jo bare å kompensere med et ekstra egg. Men er det andre forskjeller?

Mine erfaringer er at tykkelsen på skall kan være noe forskjellige - dyre egg er lettere å knekke. Når det gjelder størrelsen og fargen på plommen er ikke høy pris det samme som stor og mørkegul plomme.

Mine favorittegg hittil er Frokostegg på Rema 1000. Men da er det ikke smaken som avgjør, men "følelsen" av eggene - letter å knekke enn first price eggene, og fin plomme. Men jeg vet ikke om smaken er bedre! Og til syvende og sist er det vel det som teller. Er dyre egg bedre (på smak) enn billige?

Ramah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 13:37   #2
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Kvalitet på egg

De billige eggene kommer nok sjelden fra frittgående høns... Så det kommer jo også an på hvor bevisst man ønsker å være i forhold til det.
Dessuten syns jeg de billige eggene i 18-pack nesten er umulig å skrelle når de er kokte. Hviten sitter igjen på skallet. Men jeg bruker de som du sier i omelett o.l.

Gammel 06-07-09, 15:15   #3
tveitan
Medlem

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Telemark
Alder: 71
tveitan er på en erverdig vei

Dersom eggene er vanskelig å få av skallet på ,betyr det at eggene er gamle

tveitan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: easylife Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 15:17   #4
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av tveitan, her.

Betyr det da at alle first price egg er gamle?

Gammel 06-07-09, 16:16   #5
tveitan
Medlem

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Telemark
Alder: 71
tveitan er på en erverdig vei

Det betyr kansje at du har vært litt uheldig. Jeg har skrellt mange First Price egg som har vært enkle.

tveitan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: easylife Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 16:49   #6
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Jeg tror de beste eggene jeg spiser er gårdseggene fra Sultan. Tynt skall, store i størrelsen og skikkelig gul plomme. Innbiller meg at de smaker mer .
Femti spenn for tredve egg!

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 17:49   #7
Skautrollet
Medlem

Skautrollet sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Østfold
Alder: 60
Skautrollet er en juvelSkautrollet er en juvelSkautrollet er en juvel

Opprinnelig lagt inn av tveitan, her.

Jeg mener ganske bestemt at om eggene er vanskelige å skrelle er det fordi de er ferske.
De blir lettere å skrelle dess eldre de blir.
Forøvrig holder egg seg mye lenger enn datostemplingen tilsier.

Hver mann - sin høne...

Gammel 06-07-09, 17:50   #8
Areola
Supermoderator

Areola sin avatar

Medlem siden: Jul 2005
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

De økologiske skal være de beste, de er det mest vitaminer i. Det sier seg jo egentlig selv. Glade høner, glade egg
Solegg er bare gule fordi hønene har fått mais, og er bare tull. Frittgående høner betyr IKKE glade høner. Men de økologiske skal være glade nok.

Gammel 06-07-09, 17:54   #9
Skautrollet
Medlem

Skautrollet sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Areola, her.

Frittgående høner betyr IKKE glade høner.

Uenig.
Jeg har vært mye inne i fabrikk-hønsehus, men også hilst på mang ei frittgående høne.
Ingen tvil om hvem som er mest lykkelig.

Gammel 06-07-09, 18:08   #10
Jabba
Seniormedlem

Jabba sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

Jeg tror (vet) at det er de ferske eggene som er vanskelig å skrelle. Vi henter egg fra egne høner hver dag og de er umulige å skrelle.....

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 18:26   #11
Imse
Seniormedlem

Imse sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Jeg foretrekker coop xtra sine, de smaker like godt som eggene fra våre egne høner og har like gul plomme. First price sine foretrekker jeg fremfor andre egg og. Billige egg er ofte 2.sort og kan nok kommer fra både burhøns og frittegående og økologiske høns.

Aldri opplevd eggene vanskelige å skrelle annet enn på våre dagsferske egg...

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 18:49   #12
Lava
Seniormedlem

Lava sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

jeg er opplært til å skylle eggene raskt i kaldt vann etter koking,
og har ikke problemer med å skrelle dem.
Kjøper egg der det passer, og aner ikke noe om forskjeller i smak ol..

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 18:50   #13
Lava
Seniormedlem

Lava sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

MEN.. hos "mannen på torget" får jeg ofte dobbel plomme i eggene,
og det skulle komme av unge høner.
Kanskje de har hikke?

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 19:11   #14
Bulldog
Gjest

Opprinnelig lagt inn av Skautrollet, her.

Uenig.
Jeg har vært mye inne i fabrikk-hønsehus, men også hilst på mang ei frittgående høne.

Hva mener du med "frittgående"?

Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 21:02   #15
Skautrollet
Medlem

Skautrollet sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.

Hva mener du med "frittgående"?

Med frittgående mener jeg at hønene går fritt ute i en innhegning med adgang til hus hvor de kan verpe og vagle seg.

Motsatsen er ei burhøne, hvor tre høner deler et trangt bur. Burhøns ser aldri dagslys, får lite utløp for naturlige behov, mister oftest mestedelen av fjærene og virker generelt triste.

Jeg VET at visse eggprodusenter hevder at deres egg er fra frittgående høns uten at det har rot i virkeligheten...

Gammel 06-07-09, 21:33   #16
Imse
Seniormedlem

Imse sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Med frittgående mener jeg at hønene går fritt ute i en innhegning med adgang til hus hvor de kan verpe og vagle seg.

Det er økologisk hønsehold du beskriver. Ved frittgående går de fleste bare fritt innendørs og det kan være tett som sild i tønne da også.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 21:38   #17
Skautrollet
Medlem

Skautrollet sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Det er økologisk hønsehold du beskriver. Ved frittgående går de fleste bare fritt innendørs og det kan være tett som sild i tønne da også.

Ok. Der var jeg ukorrekt. I mitt enkle hode tenkte jeg at de gikk fritt,-ute som inne. Med masse plass.

Men ved økologisk hønsehold skal også fôret hønene spiser være økologisk dyrket.

Gammel 06-07-09, 21:39   #18
Filakia
Medlem

Filakia sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Mjøndalen
Filakia er på en erverdig vei

Som en annen nevner, egg er fullgode langt over datoen. (Ikke at det ofte er noe problem med at egg blir gamle om man lever på lavkarbo, kanskje... hehe).

Måten du da kan teste eggene, før tilberedning, er å dyppe de i vann, f.eks. fylle et litermål eller annen passe stor beholder med vann. Hvis egget synker til bunns er det ferskt. Ligger egget midt i, verken i bunnen eller i vannskorpa er det fortsatt fullgodt å bruke, men om egget bryter vannskorpa og ligger der og dupper delvis over vann, da er det bare å kaste... Jeg tester ett og ett egg på denne måten hvis jeg er usikker på om mine "over-dato-egg" fortsatt er brukbare. Dvs. jeg trenger jo sjelden gjøre det nå, men denne metoden har jeg brukt mye opp gjennom årene, før spiste jeg ikke så mye egg, så det hendte titt og ofte at de gikk over datoen. Lærte teknikken av min kloke gamle mormor

Filakia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nylig vektoperert - på jakt etter ny filosofi - kanskje OE? Svar med sitat
Gammel 06-07-09, 21:59   #19
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Filakia, her.

Som en annen nevner, egg er fullgode langt over datoen.

Før hadde egg 7 ukers holdbarhet i Norge. Pga EU måtte de kutte ned holdbarheten til 4 uker. Det betyr at en kartong er holdbar ca dobbelt så lenge som det som står på den

Gammel 07-07-09, 07:53   #20
Areola
Supermoderator

Areola sin avatar

Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Uenig.

Det kom vel fram under innlegget ditt hva jeg egentlig mente, men altså; bare fordi de går "fritt", sier ikke noe om hvor fritt de går, og hvor mange som er per kvadrat.
Sitat fra dyrebeskyttelsen:

Sitat:

Egg fra frittgående høns. Dette er noe bedre enn burhøns, men allikevel ikke så veldig godt. Hønene slipper å sitte i små bur, og de bor istedenfor i store haller. Her er det imidlertidig så mange høner satt sammen, at de går så tett opp på hverandre slik at det blir krangler. Noen blir derfor hakket ihjel.

Egg fra høner som lever økologisk er det beste alternativet vi har dersom du skal kjøpe egg pr i dag. Høns på økologiske bruk skal være sikret færre høner pr kvadratmeter, slik at de får bedre plass å bevege seg på, de skal ha tilgang til egne rugekasser, de skal få ha sandbad og de skal også få mulighet til å gå ute i luftegårder og ikke bare inne i hallen.

Du kan hjelpe høns til et bedre liv, ved å kjøpe økologiske egg hver gang du handler. Du kan også informere dine venner og bekjente om problemene som burhøns og frittgående høns opplever, slik at vi alle kan gjøre det litt bedre for høns, hver dag.

Hjelp høna til et bedre liv! (noe er morsomt med den setningen der..)

Gammel 07-07-09, 07:55   #21
Areola
Supermoderator

Areola sin avatar

Og du verden, når ble jeg dyrerettsforkjemper og ekspert på høner?

Gammel 07-07-09, 11:23   #22
Gracella
Seniormedlem

Gracella sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Tullehøna, her.

jeg er opplært til å skylle eggene raskt i kaldt vann etter koking,
og har ikke problemer med å skrelle dem.

Det der har jeg også lært og ser at det stemmer.
Dessuten; hvis eggene blir liggende for lenge i kaldt vann, blir de vanskelig å skrelle. Det samme skjer hvis de ligger og blir varme igjen.
(Rene vitenskapen, dette, he, he)

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 07-07-09, 13:05   #23
Homer Simpson
Medlem

Homer Simpson sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Alder: 57
Homer Simpson har en fantastisk aura rundt segHomer Simpson har en fantastisk aura rundt seg

"Andelen plomme og hvite endrer seg litt med størrelsen på eggene. De aller største eggene har større andel plomme i forhold til hvite, og med små egg er det omvendt. Det er omtrent like mye eggeskall på hvert egg. Det betyr at store egg har tynnere skall enn små egg." sitat fra http://www.egg.no/PrintArticle.aspx?artid=9437

Så for å få mest mulig plomme "på kjøpet" lønner det seg vel å kjøpe eggene så store som mulig.
Selv er jeg så heldig å kjenne en egg-produsent så jeg får kjøpt direkte fra han. Men, nå har han slakta hønene og starter ikke opp igjen før i oktober.
Hjelp!

Homer Simpson er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 07-07-09, 13:48   #24
Areola
Supermoderator

Areola sin avatar

Jeg kjøpte forresten egg i sverige i helga. (blått brett, 20 stk, såkalte frittgående)
Plommen var kjempelys? Er det et tegn på noe bra eller dårlig? De lukta og smakte helt fint.

Gammel 08-07-09, 12:22   #25
Ramah
Medlem

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Oslo
Ramah er på en erverdig vei

Så bra at eggekvaliteten skaper litt debatt!
Jeg konkluderer utifra dette at når det gjelder smaken er det ett fett om jeg kjøper Coop X-tra eller de dyreste Prior eggene.

Argumentene for økologiske egg ser jeg pga dyrevern, så det kommer nok til å endre mine innkjøp i fremtiden. Og om glade høner gir bedre egg, så blir sikkert kona fornøyd også.

Når det gjelder holdbarhet er det helt korekt at datostemplingen har blitt kortere pga EU-regler. Hørte intervju med Prior rundt påsketider som mente at egg som hadde ligget på hytta fra jul godt kunne spises i påsken, så holdbarheten på egg er svært lang. Det er nok bare den europeiske bonde-mafiaen som har trumfet gjennom den korte holdbarheten på eggene.

Ramah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavkarbobøker - dårlig kvalitet firth Lavkarbobøker 6 27-05-06 03:58
Kvalitet på maten Kristian Generell ernæringsdebatt 2 27-11-04 18:00

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:00.