Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Teit spørsmål om stivelse

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 15-03-09, 22:09   #1
Sesti
Medlem

Sesti sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Sesti har en fantastisk aura rundt segSesti har en fantastisk aura rundt seg
Red face

Teit spørsmål om stivelse

Altså.. Her om dagen var jeg på besøk hos noen som hadde skrelt potet og gulrot kvelden før og lagt i vann i kjøleskapet. På overflata av vannet fløt det noe merkelig, klissete hvitaktig noe.. Spurte hva det var, og det var da visstnok stivelsen som fløt opp...

Så jeg tenkte.. Hvis man gjør dette, kan man spise potet og gulrot på lavkarbo da?

Sesti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert 17.01.11, nå lindberg-ish Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 16:36   #2
Alkazelters
Seniormedlem

Alkazelters sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: Teit spørsmål om stivelse ...

Jeg kan ikke bekrefte det hundre prosent, men mener også å ha hørt noe lignende.

Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 17:19   #3
Zincite
Seniormedlem

Zincite sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Dette kan jeg ikke noe om, men jeg har lest at om du koker poteter - og lar de avkjøle seg - Da går noe av stivelsen over til å bli resistent stivelse, som kroppen ikke tar opp. Så potetsalat kan være et bedre alternativ enn kokte poteter. Det er vel avhengig av både mengde og hvilket nivå av karber du legger deg på - om du kan spise det.
Skal uansett være lurt å starte måltidet med fet mat også kalt "skaldemaneffekten".

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 17:54   #4
Sesti
Medlem

Sesti sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Sesti har en fantastisk aura rundt segSesti har en fantastisk aura rundt seg

Åh, så bra flere enn meg har hørt om det

I dag hørte jeg og at hvis man koker potetene med salt i vannet, og spiser fett sammen med den, så blir det ikke så ille

Men nå liker ikke jeg kokt potet da, så ingen fare med den

Sesti er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert 17.01.11, nå lindberg-ish Svar med sitat
Gammel 18-03-09, 18:16   #5
danish
Seniormedlem

danish sin avatar

Medlem siden: May 2008
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Det er sant at noe av væsken er stivelse. Under krigen lagde man potetmel ved å rive poteter i vann, og så ta av toppen av væsken og tørke den.

Frykten for stivelse er sterkt overdrevet. Èn mellomstor potet inneholder ca. ~15 gram karbohydrat, og èn stor gulrot inneholder ca. ~7 gram karbohydrat. Spiser du moderat LCHF, hvor det er tillatt opp med 60 gram karbohydrat dagen, er det ikke noe problem.

Spis de helst med noe fett, f. eks. rotmos med smør og fløte. Da bremses blodsukkerstigningen.

In the act of breathing there are two gifts of grace: taking in the air and being relieved of it. The former oppresses, the latter refreshes; life is so wonderfully mixed. Thank God when he burdens you, and thank him when he sets you free again.
danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 12-02-10, 16:27   #6
Coockie
Medlem

Coockie sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Oslo
Coockie har en fantastisk aura rundt segCoockie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Teit spørsmål om stivelse

Det er sant at noe stivelse blir borte av å legge varer som poteter i vann. Men skal du være sikker på å bli kvitt nok, må de skjæres i ultratynne skiver siden det kun er stivelsen på overflaten som trekkes ut.

Jeg kan heller ikke si noe om hvor mye av stivelsen som blir borte, men hvis du prøver å lage hjemmelaget potetgull uten å fjerne stivelsen i det ytterste laget blir de brente og ikke veldig sprø, så jeg kan tenke meg det er en del.. Men igjen, en del av det som er på overflaten.

Coockie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Det meste med måte Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Et litt "teit" spørsmål Kakeåndsen Ketolysekuren 0 14-01-09 10:28
Muligens et teit spørsmål smil! Spørsmål og svar 17 13-01-09 12:05
Uff nå føler jeg meg teit ... Men hva er MoaMoa Spørsmål og svar 2 14-10-08 07:58
Sikkert et teit spm ... janine75 Ketolysekuren 3 11-03-08 13:00
Animalsk stivelse? Maxxx Spørsmål og svar 11 17-07-07 07:08

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:05.