Søk i lavkarbosidene: |
![]()
Tilpasset søk
|
|
Generell diskusjon Ordet er fritt. |
Del denne siden: |
![]() |
|
Trådverktøy |
![]() |
#1 |
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 35
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Er det rett å kaste ut sigøynere fra landet?I Vg sin nettutgave skriver de at politikerene i Norge frykter at mange sigøynere vil komme hit etter at Frankrike har presset dem ut av landet sitt. De har rett og slett ødelagt leirene deres for å få dem bort.
Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D
![]() |
![]() |
#2 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det rett å kaste ut sigøynere fra landet?Vl for det første er det skikkelig dårlig gjort å kalle de sigøynere, det er det vi andre uten respekt for de som kaller de. De kaller seg selv romanifolket uansett om de er fra Frankrike eller Norge. Fortsatt er det utrolig nok folk i norge som kaller de for tatere |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det rett å kaste ut sigøynere fra landet?En ømtålig sak, både politisk og menneskelig. Selvfølgelig bør enhver få gjøre som en vil, reise ,jobbe, dyrke religion osv. men så er det det at de ikke passer inn i A4, ikke har de politisk "vekt" heller. Dvs ingen parti vil kunne få en masse stemmer av dem om de forsvarer Rom folket. Språk og kultur er forskjellig fra "vår". |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Er tilbake til en mellomting Ketolyse/Skaldemann
![]() |
![]() |
#4 |
Seniormedlem
Sv: Er det rett å kaste ut sigøynere fra landet?Her i landet er det kun grunnskole opplæring som er påbudt, ikke å gå på en fysisk offentlig skole. SÅ lenge ungene får undervisning ser jeg null problem, det er faktisk ikke unormalt å ha hjemmeundervisning her i landet, flere enn man tror driver med det |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Seniormedlem
Sv: Er det rett å kaste ut sigøynere fra landet?Det med skole har jeg ikke en gang tenkt på faktisk. De burde fått mulighet til å gå på skole - det kunne vært med på å rett opp det negative inntrykket folk har av dette folket. Men igjen, skal de tvinges? Hvis dem blir tvunget til å gå på skolen, tvunget til å bosette seg og lære et annet språk så blir det jo ikke dem lenger. Alle barn burde jo gå på skole..det første jeg tenkte på var at hvorfor kan ikke de ha en omreisende skole? Men det er vel kanskje ikke slik det systemet fungerer.
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Medlem siden: Jul 2010
![]() |
Sv: Er det rett å kaste ut sigøynere fra landet?Det er synd at romfolket behandles slik, og da særlig når vi ser på vår egen historie med tatere her til lands. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: ketolyse
![]() |
![]() |
#7 |
Seniormedlem
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Kristiansand
Alder: 48
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det rett å kaste ut sigøynere fra landet?Hva er vitsen med sosiologi hvis man ikke kan sette folk i bås?
You think it's FOOD you're eating? Sist redigert av jvb : 17-09-10 kl 12:25. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: IF - LCKD
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Alder: 56
Sv: Er det rett å kaste ut sigøynere fra landet?Hva er forskjellen med å sende romani-folk til hjemlandet sitt på lik måte som den norske regjeringen sendte kosovo-serbere fra Finnmark nylig? |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd..
![]() |
![]() |
#9 |
Pauset
Medlem siden: May 2005
Hvor: Bergen
Alder: 41
Sv: Er det rett å kaste ut sigøynere fra landet?
Ehhh...og hvilket "hjemland" skal vi sende dem til, tenkte du? Romanifolket er et vandrerfolk, spredt over hele verden. De kom opprinnelig fra India, men det er rundt 700 år siden de forlot opprinnelseslandet. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Moderat ikke-fanatisk lavkarbo med masse grønnsaker og trening
![]() |
![]() |
#10 |
Seniormedlem
Øh, de fleste av romanifolket her i norge er vel norske statsborgere på lik linje med deg og meg..Jeg vet ikke hvordan det er med de i Frankrike, men de har da vel er personnummer og en tilhørighet til et land. Og da skal man vel følge reglene i landet man er i om man feks er der på visum, er man der ulovlig får man følge reglene også |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Seniormedlem
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 53
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det rett å kaste ut sigøynere fra landet?Loven er vel lik for alle, og konsekvensen av å bryte en lov er...eller bør være lik for alle.
![]() |
![]() |
#12 |
Seniormedlem
Sv: Er det rett å kaste ut sigøynere fra landet?Hm, jeg er nok bare ung og naiv når det kommer til slike ting, fordi jeg kan ikke hjelpe for det at jeg faktisk synes det hele er trist, hvordan dem (og mange andre folkeslag/grupper av mennesker) blir behandlet.
![]() |
![]() |
#13 |
Medlem
Hm vanskelig å blir forstått her, jeg snakker selvsagt på generell basis. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: 20-50 gr. karbohydrater + forsøk på avslappet kcal underskudd..
![]() |
![]() |
#14 |
Seniormedlem
Vet du hva, jeg har faktisk ikke fått med meg om de du nevner i b. Jeg vet ikke om det er jeg som har fulgt med lite i mediene eller hva? Har det vært nevnt noe særlig?
![]() |
![]() |
#15 |
Medlem
Her kan du lese om dem:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Seniormedlem
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 57
Jeg fikk inntrykk av at aksjonen ble planlagt i det skjulte av politiet, men det var en del om den på nyhetene den kvelden etter at aksjonen var fullført.
![]() |
![]() |
#17 |
Supermoderator
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Sv: Er det rett å kaste ut sigøynere fra landet?Jeg synes i alle fall det er viktig å skille på ting her. Da jeg vokste opp var det tatere (beklager uttrykket, men det var både det de selv og vi kalte dem) fra Sverige i bygda vår hver sommer, og jeg har bare positive minner fra det, de hadde spennende historier, artige fargerike klær og spilte sånn hjerteskjærende trist musikk som gikk rettt i sjela på en liten kid ... |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
![]() |
![]() |
#18 |
Seniormedlem
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ikke så mange gråtkvalte tråder kanskje, men leserinnleggene ser stort sett ut til å være i lokalavisen (Finnmarken).
![]() |
![]() |
#19 |
Medlem
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Sarpsborg
![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det rett å kaste ut sigøynere fra landet?Høyrepopulistiske partier utnytter folks aversjoner mot sigøynere, ikke bare i Frankrike, |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Ren/naturlig mat
![]() |
![]() |
#20 |
Medlem
Emosjonalisme og hyperbol med rennesteins-blogg assosiasjon til nazisme etc., ødelegger for Jan Otto sin artikkel og hva som kunne vært berettiget kritikk av behandlingen av slike minoriteter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#21 |
Seniormedlem
Jeg har egentlig ikke noe godt svar til deg (har ikke lest artikkelen enda), annet enn at jeg er usikker. Om de er rasister vet jeg ikke, om de har utført rasistiske handlinger er noe helt annet. De er offentlige personer, så hva jeg vet om dem, hvorvidt dem er rasister eller ei kan jeg ikke si noe på. Det at jeg synes Frankrike har vist rasistiske holdninger til Rom-folket betyr ikke at jeg sitter her og sier at alle i Frankrike er rasister eller at dem som har utført selve handlingen er rasister.
![]() |
![]() |
#22 |
Seniormedlem
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 39
Sv: Er det rett å kaste ut sigøynere fra landet?Synes det er veldig søtt og romantisk med dette bildet av Sigøynere som livsglade, familiekjære, fargerike mennesker som synger, spiller og danser rundt bålet. Selve inkarnasjonen av frihet og ikke-materialisme. Forøvrig veldig likt "Tinkers" aka "The Traveling People" i Wheel of Time bøkene, som passer perfekt med den romantiske Sigøyner-fiksjonen men alikevel har dette dårlige rykte på seg. Sist redigert av plastbox : 20-09-10 kl 14:19. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose
![]() |
![]() |
#23 |
Supermoderator
Sv: Er det rett å kaste ut sigøynere fra landet?Plastbox, tro det eller ei, men det er faktisk en veldig stor forskjell på de som kommer rett fra Romania i dag, og de som har reist rundt i Norden/Nord-Europa i generasjoner. Vi ser kanskje ikke så mye av sistnevnte i dag, mange har blitt fastboende etc. Både Åge Aleksendersen og Steinar Albrigtsen er av taterslekt. Det er mange gamle taterslekter i Norge. Det har lite å gjøre med de rumenske tiggerne du ser på annenhvert gatehjørne i Oslo f.eks. Det blir litt som å sammenligne ortodokse jøder i Israel med Woody Allen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Seniormedlem
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 39
Sv: Er det rett å kaste ut sigøynere fra landet?Vel, poenget mitt var ikke at Sigøynere er møkkafolk, ei heller at de har blitt behandlet bra. Poenget var at alle disse som blir jaget ut av Frankrike (som sitter i intervjuer på tv og direkte TRUER Norge og sier "Pass dere for Sigøynerinvasjonen!") så vel som disse som sitter rundt og tigger kaller seg Sigøynere. Dersom noen "Tinkers" kom i grelle, fargerike vogner og slo opp camp på et jorde i nærheten av meg hadde jeg vært førstemann på plass med mat og drikke og kanskje litt byttevarer og jeg hadde danset og sunget og kost meg. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose
![]() |
![]() |
#25 |
Supermoderator
Sv: Er det rett å kaste ut sigøynere fra landet?Ok, nå går det litt over alle støvleskaft, og er det noe jeg ikke orker så er det å ta den "oss" og "dem"-diskusjonen.
Du maler et utrolig stigmatiserende bilde, som om du skulle sitte på hele sannheten, hvilket du åpenbart ikke gjør. Det er, som jeg ser det, et SVÆRT farlig grep å dra alle over en kam, det er populistisk retorikk og skaper frykt, og er fullstendig unødvendig. |
![]() |
![]() |
![]() |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
|
|
![]() |
||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Har landet på eit stygt platå! | Gange | Generell diskusjon | 5 | 21-06-10 15:59 |
Om å kaste vekta ned i skauen | MinMort | Livets lyse side | 20 | 04-06-10 14:28 |