Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Frysing av kremfløte?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 08-11-10, 13:59   #1
Echo
Seniormedlem

Echo sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: Østfold
Echo er en juvelEcho er en juvelEcho er en juvel

Frysing av kremfløte?

Jeg lurte på om det går an å fryse en kartong med kremfløte, senere tine den i kjøleskapet for så å vispe den til krem?

Datteren fikk i oppdrag å kjøpe 4 kremfløter i Sverige. Jeg ble syk så jeg fikk ikke lagd den kaken jeg skulle bruke fløte i, pluss at jeg selvfølgelig hadde glemt å tenke på at fløten kommer i halv liters kartonger der. Så jeg har 2,3 liter fløte i kjøleskapet nå.

Dagbok
Echo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 14:03   #2
Lillemy71
Seniormedlem

Lillemy71 sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Frysing av kremfløte?

Jeg vet ikke om du kan stivpiske kremen etter at den har vært frossen, men det jeg gjør (lærte av mamma) er å fryse fløte i isbitposer. Hver isbit er ca 1ss fløte og da er det lett og ta bare akkurat det man trenger til f.eks saus eller omelett og man trenger ikke tine alt på en gang.

Ellers kan du jo bare "prøvefryse" litt fløte, tine det opp og se om det går annå stivpiske.

Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 14:09   #3
LineJM
Seniormedlem

LineJM sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Bergen
LineJM er på en erverdig vei

Synes å huske noen her inne som skrev noe om at de kokte opp fløten når den nærmet seg slutten på holdbarheten og at den var helt fin å bruke etterpå, finner ikke igjen tråden .
Det gåt fint å fryse fløte men vet ikke hvordan det går med vispingen etterpå.
fortell hvordan det går da

"Don't believe anything you read on the net. Except this. Well, including this, I suppose" -Douglas Adams
"Hey, who wouldn't want to find a frog in their coffee? It's not like the stuff is good to drink anyway, and now you have a frog to play with." Hurog-Kyria
LineJM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Neris and India's Idiot Proof Diet Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 14:10   #4
Echo
Seniormedlem

Echo sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Jeg vet ikke om du kan stivpiske kremen etter at den har vært frossen, men det jeg gjør (lærte av mamma) er å fryse fløte i isbitposer. Hver isbit er ca 1ss fløte og da er det lett og ta bare akkurat det man trenger til f.eks saus eller omelett og man trenger ikke tine alt på en gang.

Ellers kan du jo bare "prøvefryse" litt fløte, tine det opp og se om det går annå stivpiske.

Jada, kan foreta en prøvefrysing, men det er sikkert noen som allerede har prøvd så jeg håper på svar, da vet du!
Jeg vil jo egentlig tro det går....

Dagbok
Gammel 08-11-10, 14:14   #5
Julie
Seniormedlem

Julie sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 30
Julie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snill

Går an å fryse for så å piske. Gjorde det i helga, la en 3/4 liter kartong i fryseren fordi jeg skulle stoppe meg selv fra å bruke opp alt med én gang, men den gang ei... tok den opp, tinte den i mikroen, og vispet 1.5 dl krem av fløte og flytende natreen.

Julie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for life! ♥ Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 14:21   #6
TrillTrall
Seniormedlem

TrillTrall sin avatar

Hvor: Trøndelag
Alder: 57
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Julie-x, her.

Går an å fryse for så å piske. Gjorde det i helga, la en 3/4 liter kartong i fryseren fordi jeg skulle stoppe meg selv fra å bruke opp alt med én gang, men den gang ei... tok den opp, tinte den i mikroen, og vispet 1.5 dl krem av fløte og flytende natreen.

Men det var jo kjekt å vite! Hender nemlig innimellom at jeg ikke rekker å bruke opp fløten før jeg skal være hjemmefra i 5-6 dager. Da kan jeg bare hive den i fryseren - smart!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 14:27   #7
Lillemy71
Seniormedlem

Lillemy71 sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Julie-x, her.

Greit å vite at det går, for jeg kjøper gjerne fløte til halv pris pga av dato. Som oftest blir den bare brukt i fakirbiffer og sauser, men da kan jeg lage dessert også

Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 14:53   #8
Echo
Seniormedlem

Echo sin avatar

Supert! Tusen takk

Dagbok
Gammel 08-11-10, 16:12   #9
Gracella
Seniormedlem

Gracella sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Finnmark
Gracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt avGracella har veldig mye å være stolt av

Åhh, jeg fikk ikke til å piske opptint fløte, og den tinte jeg på benken og i lunket vann slik at det ikke skulle gå for fort!
Det ble bare en klumpete smørkremm æsj!!
Frossen fløte bruker jeg i sauser og supper og i mat...pluss smoothies

Jeg fryser de også i isbiteposer, helt genialt.

Gracella
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=29970
Gracella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ferdig på Ketolyse, nå lavkarbokosthold Svar med sitat
Gammel 08-11-10, 18:32   #10
Julie
Seniormedlem

Julie sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 30
Julie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snill

Opprinnelig lagt inn av Gracella, her.

Åhh, jeg fikk ikke til å piske opptint fløte, og den tinte jeg på benken og i lunket vann slik at det ikke skulle gå for fort!
Det ble bare en klumpete smørkremm æsj!!
Frossen fløte bruker jeg i sauser og supper og i mat...pluss smoothies

Jeg fryser de også i isbiteposer, helt genialt.

Det var da merkelig... Du kan jo prøve å tine i mikroen? Hadde den på cirka 250W og tinte leeeeenge, og da tok jeg den ut underveis og "ristet" den litt løs...

Julie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for life! ♥ Svar med sitat
Gammel 09-11-10, 00:16   #11
vimsen85
Seniormedlem

vimsen85 sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 40
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Jeg har lært av min mor at man ikke kan bruke fryst fløte til krem. Men det kan jo se ut som hun har tatt feil :O

vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 09-11-10, 08:43   #12
Echo
Seniormedlem

Echo sin avatar

Jeg har i hvertfall 1 liter kremfløte i frysern nå, så det skal bli spennende å se om jeg får det til!

Dagbok
Gammel 20-11-10, 20:20   #13
Echo
Seniormedlem

Echo sin avatar

Da har jeg tint en kartong i kjøleskapet i to dager. Den er pisket til krem nå, den oppførte seg annerledes enn vanlig. Det tok lenger tid, kremen ble ikke på langt nær så luftig, ble mindre i volum og litt kornete. Måtte piske ekstra med krem for å få nok, men smaken var grei

Dagbok
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kremfløte vs matfløte? Klistine Spørsmål om matvarer og oppskrifter 17 17-10-10 15:32
Tips til frysing av mat Fnutte Spørsmål om matvarer og oppskrifter 1 11-04-10 10:21
Frysing av lavkarbo-tortillas Fnutte Lavkarbo generelt 10 17-03-08 12:17
Angående frysing av mat beate Ketolysekuren 3 09-02-08 12:32
Plommesyltetøy til frysing guro Annen mat 0 28-08-06 21:29

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:01.