Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Hvorfor øker din vekt når du begynner å trene?

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 19-04-11, 10:25   #1
Lillemy71
Seniormedlem

Lillemy71 sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Hvorfor øker din vekt når du begynner å trene?

I denne tråden (takk Cyan )blir det nevnt hvorfor vekten kan stagnere/øke når man begynner å trene. Tenkte bare jeg ville lage en egen tråd på dette for det er så mange som lurer på hvorfor og som gir opp treningen alt for raskt når ønsket vektnedgang uteblir.

Fulltekst finnes her, og er s
krevet av Birgitte Nymann ( www.nymanns.dk )
Forfatter, foredragsholder og pedagog innenfor trening, helse, ernæring og motivasjon. Konsept- og seminarutvikler hos Pro Academy, Danmark. Har fått sin utdannelse og trening innen sport ved Københavns Universitet.

Sitat:

Man kan ofte se at man legger på seg i begynnelsen når man starter å trene. Og det kan være svært demotiverende hvis ett av dine treningsmål er å gå ned i vekt. Dersom du øker i vekt er det sjelden fordi du legger på deg fett, men langt oftere fordi du samler opp karbohydrater (sukker) i kroppen til å begynne med. For hvert gram sukker lagrer kroppen også tre gram vann. Dette kan gi ei total vektøkning på et kilo. I tillegg kan enda mer vann samles opp fordi dine muskler blir trenet og blir litt "sliten". Når dine muskler er ømme økes vannoppsamlingen i kroppen. I tillegg vil din kropp ganske hurtig øke produksjonen av blod for å møte de økte treningskravene. Det kan fort bli 1-2 liter blod ekstra dersom du går fra inaktiv til aktiv. Det tar 6-8 uker med jevn trening før musklene dine begynner å utvikles på grunn av den økte belastningen. Dersom du trener hardt kan du legge på deg ganske mange kilo med muskelmasse i løpet av de følgende uker og måneder. Hvis du trener moderat, vil oppbyggingen av muskler vanligvis stoppe etter 3-4 måneder. Hvis du trener lett, vil muskeloppbyggingen stoppe igjen ganske fort. Muskelmassen vedlikeholdes gjennom trening.

Håper dette besvarer en del spørsmål for de som blir forvirret over at resultat uteblir ved trening. Dette har i hvertfall inspirert meg til å fortsette treningen. Nå skal det være sagt at jeg liker å trene og er avhengig av bevegelse for å holde ryggen i sjakk.

Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 22-04-11, 05:05   #2
mats_
Juniormedlem

Medlem siden: Apr 2011
mats_ har litt lumsk oppførsel i fortiden

Sv: Hvorfor øker din vekt når du begynner å trene?

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

I denne tråden (takk Cyan )blir det nevnt hvorfor vekten kan stagnere/øke når man begynner å trene. Tenkte bare jeg ville lage en egen tråd på dette for det er så mange som lurer på hvorfor og som gir opp treningen alt for raskt når ønsket vektnedgang uteblir.

Fulltekst finnes her, og er s
krevet av Birgitte Nymann ( www.nymanns.dk )
Forfatter, foredragsholder og pedagog innenfor trening, helse, ernæring og motivasjon. Konsept- og seminarutvikler hos Pro Academy, Danmark. Har fått sin utdannelse og trening innen sport ved Københavns Universitet.

Håper dette besvarer en del spørsmål for de som blir forvirret over at resultat uteblir ved trening. Dette har i hvertfall inspirert meg til å fortsette treningen. Nå skal det være sagt at jeg liker å trene og er avhengig av bevegelse for å holde ryggen i sjakk.

Forklarer faktisk en hel del.. det at kroppen produserer mer blod ved økt aktivitet tenkte jeg ikke på. Har alltid trodd at det bare var antallet røde blodlegemer som økte for å kunne transportere med oksygen til musklene.
Det at man må trene i 6-8uker tror jeg ikke er helt korrekt.
Jeg er lav, kraftig og har alltid hatt lett for å legge på meg både fett og muskler.. har trent styrke hardt i 3-4 uker nå, og armene, skuldre og rygg har blitt mer definert, samt at jeg har økt over 1cm rundt armene. (målt før trening, så musklene ikke skulle være fulle av vann for restitusjon etter trening) 1cm høres kanskje ikke mye ut, men tenk på at jeg har gått ned i fettprosent og, og så å si alt fettet jeg har gått ned har kommet fra armer og bein.. 5.4kilo på 5uker og bare 1cm mindre rundt midja.

Det med at kroppen holder på vann etter harde treningsøkter har jeg merka, da jeg følte meg fin å lett etter 3 dager med harde styrkeøkter, for bare å se at vekta hadde hoppa opp 1.5kg istede for å ha gått andre veien :P

mats_ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ket Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvorfor et fettholdig kosthold øker fettforbrenningen Chunky Spørsmål og svar 43 03-11-15 17:35
Opp i vekt når man begynner å trene? Nannah Trening 14 22-04-11 11:19
Hjelp - jeg ØKER i vekt! Carbokiller Ketolysekuren 5 13-01-08 19:09
Går ned i vekt men fett% øker! Linn H Ketolysekuren 26 03-11-07 10:08
Hvorfor trene?? hede Trening 17 14-04-05 09:43

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:19.