Hvorfor øker din vekt når du begynner å trene?
I denne tråden (takk Cyan )blir det nevnt hvorfor vekten kan stagnere/øke når man begynner å trene. Tenkte bare jeg ville lage en egen tråd på dette for det er så mange som lurer på hvorfor og som gir opp treningen alt for raskt når ønsket vektnedgang uteblir.
Fulltekst finnes her, og er skrevet av Birgitte Nymann ( www.nymanns.dk )
Forfatter, foredragsholder og pedagog innenfor trening, helse, ernæring og motivasjon. Konsept- og seminarutvikler hos Pro Academy, Danmark. Har fått sin utdannelse og trening innen sport ved Københavns Universitet.
Sitat:
Man kan ofte se at man legger på seg i begynnelsen når man starter å trene. Og det kan være svært demotiverende hvis ett av dine treningsmål er å gå ned i vekt. Dersom du øker i vekt er det sjelden fordi du legger på deg fett, men langt oftere fordi du samler opp karbohydrater (sukker) i kroppen til å begynne med. For hvert gram sukker lagrer kroppen også tre gram vann. Dette kan gi ei total vektøkning på et kilo. I tillegg kan enda mer vann samles opp fordi dine muskler blir trenet og blir litt "sliten". Når dine muskler er ømme økes vannoppsamlingen i kroppen. I tillegg vil din kropp ganske hurtig øke produksjonen av blod for å møte de økte treningskravene. Det kan fort bli 1-2 liter blod ekstra dersom du går fra inaktiv til aktiv. Det tar 6-8 uker med jevn trening før musklene dine begynner å utvikles på grunn av den økte belastningen. Dersom du trener hardt kan du legge på deg ganske mange kilo med muskelmasse i løpet av de følgende uker og måneder. Hvis du trener moderat, vil oppbyggingen av muskler vanligvis stoppe etter 3-4 måneder. Hvis du trener lett, vil muskeloppbyggingen stoppe igjen ganske fort. Muskelmassen vedlikeholdes gjennom trening.
Håper dette besvarer en del spørsmål for de som blir forvirret over at resultat uteblir ved trening. Dette har i hvertfall inspirert meg til å fortsette treningen. Nå skal det være sagt at jeg liker å trene og er avhengig av bevegelse for å holde ryggen i sjakk.
|