Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Karbohydrater i avocado - næringstabell vs atkins

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 10-07-11, 18:44   #1
slankepia
Medlem

Medlem siden: Sep 2008
slankepia er på en erverdig vei

Karbohydrater i avocado - næringstabell vs atkins

Hei.

Har hele tiden gått utifra atkins sin KH tabell hvor det står at en liten 1/2 avokado inneholder 1,8 kh mens næringstabellen på nettet sier 0,5g per 100g. Får ikke det til å stemme

slankepia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - forløbli på induksjonen :-) Svar med sitat
Gammel 10-07-11, 19:04   #2
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Karbohydrater i avocado - næringstabell vs atkins

Det finnes 2 typer avocado!

Opprinnelig lagt inn av Nille, her.

Det er faktisk viktig.

Det finnes minst to typer avocado i butikken. Den grønne med glatt litt tynnere skall, og den som er mer grønn/brun/svart med litt tykkere knudrete skall. Den sistnevnte heter Hass Avocado/California Avocado, og inneholder av en eller annen grunn mye mindre karbohydrater enn den grønne, som er fra Florida ! Så hold dere til den brun/grønne. Det er også den det finnes mest av hos oss.

Her er næringsinnhold på de forskjellige typene (pr avocado uten stein, standard størrelse). Legger på bilde og, slik at dere kan se forskjellen !

HASS - CALIFORNIA

Total: 279 Fat:27 239 89% Sat:4 38 14% Poly:3 30 11% Mono:17 150 56%Carbs:13 17 6% Fiber:9 0 0%Protein:3 14 5%Alcohol:0 0 0%

279 kalorier - 89 % fett 5 % protein og 4 net karber !

NASS - FLORIDA

Total: 489 Fat:47 419 89% Sat:7 67 14% Poly:6 53 11% Mono:29 263 56%Carbs:22 29 6% Fiber:15 0 0%Protein:6 24 5%Alcohol:0 0 0%

489 kalorier - 89 % fett 5 % protein og 7 net karber !

Gammel 10-07-11, 19:14   #3
slankepia
Medlem

Nei og nei! Hadde håpet det bare var 0,5 jeg

slankepia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins - forløbli på induksjonen :-) Svar med sitat
Gammel 13-07-11, 19:28   #4
slankepia
Medlem

når jeg sjekket innholdet på avocadoen jeg hadde kjøpt i dag så sto det faktis 0,5g per hundre. Det var en sånn hass avocado.. Blir forvirret av dette jeg.

Gammel 15-07-11, 20:28   #5
Niller
Nytt Medlem

Medlem siden: Jun 2011
Niller er på en erverdig vei

Avokado indeholder langt flere kulhydrater, dvs. omkring 11g pr 100g, protein ca. 1,8 og fedt ca. 11-12g, men ofte spiser man jo ikke så meget at det bliver et problem....medmindre man lever på meget lavcarb....

Niller er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 20:49   #6
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av frkniller@hotmail.com, her.

Avokado indeholder langt flere kulhydrater, dvs. omkring 11g pr 100g, protein ca. 1,8 og fedt ca. 11-12g, men ofte spiser man jo ikke så meget at det bliver et problem....medmindre man lever på meget lavcarb....

Så du ikke innlegget lenger oppe her?
Avocado inneholder langt fra så mye karber og er helt trygt å spise en av innimellom selv på ketolyse!

Gammel 15-07-11, 21:07   #7
Kitsu
Seniormedlem

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Bergen
Alder: 40
Kitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlys

Bama.no oppgir også 0.5g/100g. Men spørs om de da regner vekten på hele avokadoen, stein, skall og alt.

Vårmål: Trene mer, spise rett, ikke fokusere så mye på vekten.

~*~
Kitsu er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-07-11, 21:11   #8
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

De skal regne av spiselig del!

Gammel 15-07-11, 21:27   #9
Kitsu
Seniormedlem

Kitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlysKitsu er et fyrlys

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

De skal regne av spiselig del!

Ser at det er det som står på Bama.no, næringsinnhold.no og matvareguiden.no, mens amerikanske sider opererer med 1.5 til 2g/100g. Aner ikke hva som er riktig jeg.

~*~
Gammel 17-07-11, 14:12   #10
slankepia
Medlem

Opprinnelig lagt inn av Kitsu, her.

Ser at det er det som står på Bama.no, næringsinnhold.no og matvareguiden.no, mens amerikanske sider opererer med 1.5 til 2g/100g. Aner ikke hva som er riktig jeg.

PÅ selve avocadoen jeg kjøper står det faktis 0,5 kh.. Er det ikke det som står på matvaren som vanligvis er det nærmeste?

Gammel 17-07-11, 14:37   #11
Livsglede
Seniormedlem

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Hm.... man lærer så lenge man lever. Jeg var faktisk ikke klar over at det fantes 2 typer avocado. Men når jeg ser på de to bildene, så er det nok den med den bruneste blanke stenen jeg bruker, kjente den mest igjen. Var iallefall den jeg hadde til frokost imorges. Måtte sjekke med den siste halve som ligge i kjøleskapet Takker for info

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 17:07   #12
Kitsu
Seniormedlem

Tror jeg fortsetter å regne 0,5g kh/100g jeg. For avocado er godt, og jeg vil spise MASSE av det. Og er det egentlig høyere, så velger jeg å la med lure - med god samvittighet. XD

~*~
Gammel 17-07-11, 17:37   #13
Peppa Gris
Seniormedlem

Peppa Gris sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Den med mest karber er så klart best, er ikke det typisk

Gammel 17-07-11, 17:47   #14
Kitsu
Seniormedlem

Aldri smak nass-avocado jeg. Er den virkelig bedre enn hass?

~*~
Gammel 17-07-11, 18:14   #15
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Kitsu, her.

Aldri smak nass-avocado jeg. Er den virkelig bedre enn hass?

Hass er bedre, den andre smaker vannete

Gammel 17-07-11, 20:42   #16
Peppa Gris
Seniormedlem

Peppa Gris sin avatar

Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Nass er best, den er sånn oljete deilig uten å bli blaut

Gammel 17-07-11, 20:55   #17
Okie
Medlem

Okie sin avatar

Hvor: lite tettsted
Okie er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av Peppa Gris, her.

Nass er best, den er sånn oljete deilig uten å bli blaut

hehe aldri hørt om nass og jeg er forresten gærn etter advokado. fant noen billige noen i sverige - selv om de var småe. men de er så faste! Liker dem bløte

Okie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/ LCHF Svar med sitat
Gammel 18-07-11, 10:31   #18
slankepia
Medlem

Det er kanskje like greit at vi aldri har prøvd den Nass avocadoen :-p haha

Gammel 18-07-11, 11:00   #19
Lillemy71
Seniormedlem

Lillemy71 sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Det er nå ikke så mye kh i noen av avocadoene da ettersom Nille her oppgir kh-innhold i en standard størrelse avocado. Nå vet ikke jeg helt hva hun mener med standard størrelse, men de jeg har hatt ligger på mellom 150-200 gram bare for kjøttet og da vil det jo være noe mindre kh per 100 g.

Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 28-07-11, 11:14   #20
Paris
Seniormedlem

Paris sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Møre og Romsdal
Alder: 49
Paris har en fantastisk aura rundt segParis har en fantastisk aura rundt seg

Jeg blir ikke helt klok på dette jeg, kan man eller bør man ikke spise avocado? Har sett på det som en sikker vinner!

Paris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-07-11, 11:55   #21
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Spis avocado med god samvittighet!
Bare ikke en hel hver eneste dag!

Gammel 28-07-11, 12:05   #22
Cherry
Seniormedlem

Cherry sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Bare ikke en hel hver eneste dag!

Why not? Jeg spiser noe noen ganger til og med to

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 31-07-11, 15:39   #23
slankepia
Medlem

kom ttil å tenke på en ting. I norge er jo fiberinnholdet allerede trekt fra. Det er det jo ikke i america.. Kan dette være forklaringen til karbohydrat-forskjells-mysteriet? Mulig jeg virker heeelt teit nå, men bare en tanke :-)

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
NÆRINGSTABELL - 285 norske matvarer rsy Lavkarbo generelt 33 31-08-12 15:49
Hvor mange karbohydrater er det i denne? (Atkinssjokolade) ketolysebloggen.blogg.no Spørsmål om matvarer og oppskrifter 23 25-02-12 19:39
Avocado? tattoogl Spørsmål om matvarer og oppskrifter 6 13-02-11 22:35
Karbohydrater og trening (Atkins) meksiko Spørsmål og svar 2 24-02-09 20:16
Atkins - Et liv uten karbohydrater? HP Atkins kosthold 10 19-01-04 19:45

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:41.