Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hva med Humus??

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 18-04-05, 19:42   #1
hke72
Nytt Medlem

Medlem siden: Apr 2005
Hvor: For tiden i Israel
Alder: 53
hke72 er på en erverdig vei
Cool

Hva med Humus??

Jeg er en "hører på de rundt meg"-ulest-lavkarbofilosof. Jeg fanger opp litt her og der, men er usikker på mye.

Akkurat nå er jeg i Israel hvor Humus er like vanlig som leverpostei i Norge. For de som ikke vet det, lager man Humus ved å koke kikerter og miksmastre de med krydder. Spørsmålet er om dette er bra eller dårlig mat Fra lista over karboinnhold ser jeg at "Erter, kikerter, tørkede" har 46,8% karbo. Er det da automatisk dårlig for lavkarbodietten? Dr. Lindberg mener jo at ikke alle karboer er dårlige karboer! Og hva skjer når man koker de?

Noen som vet?

hke72 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South beach Svar med sitat
Gammel 18-04-05, 19:47   #2
Albertine
Gjest

Kikerter er ikke det verste du kan spise. Lindberg sier jo at erter og belgfrukter er såkalte langsomme karbohydrater, og tillater det. Store mengder er vel ikke det beste likevel da, så du trenger ikke sette til livs flere hundre gram av "leverposteien" din...

Svar med sitat
Gammel 18-04-05, 19:47   #3
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 45
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Hummus er UTROLIG snadder, jeg ELSKER det!! Hummus er FULLT lovlig på Lindberg, men de andre diettene er jeg mer usikker på. I siste fase av Atkins er det nok lov, siden man kan ha belgfrukter da, men i BEGRENSET mengde. På Lindberg kan man spise Hummus med GOOOD samvittighet. Samme med kikerter (selvfølgelig kokte, man kan jo ikke spise dem rå!!).

Gammel 18-04-05, 19:52   #4
Aline
Admin

Aline sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 43
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

hvis kikerter er lov i fase en på south beach, så går det fin-fint
husker ikke i farten... *løper og henter bok*

det er tilogmed oppskrift i boka så det skulle nok gå bra, bare sjekk at det ikke er hvetemel eller sukker i den ferdigkjøpte !

Nybegynnerinfo!

Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 18-04-05, 20:23   #5
Muskat
Seniormedlem

Muskat sin avatar

Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Humus er i alle fall kjempegodt og kikerter har langsomme karber, så jeg ville ikke være engstelig for den!

Mmmm - må finne en oppskrift. LENGE siden jeg har spist humus nå - elsker det!

Muskat

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 18-04-05, 21:42   #6
hke72
Nytt Medlem

Så flott! Da er Humus tilbake på menyen min!

Jeg har t.o.m. sagt til svigerfar (Israelsk) at han ikke måtte spise Humus! Var vel litt rask i vendingen!

Jeg skal sjekke det med hvetemel og sukker.

Her produserer de som sagt humus på løpebånd og det er vanskelig å unngå det på en restaurant.

I tillegg serverer de ALLTID humus med pita og de ser rart på oss når vi ber dem droppe pitaen.

Det som er fint her er prisene på grønnsaker. Salathoder i alle størrelser og typer koster som regel 3 kroner. Paprikaen er supergod og koster 7 kroner kg.

Takk for alle svar!!

Gammel 18-04-05, 22:31   #7
Albertine
Gjest

Opprinnelig lagt inn av hke72

Det som er fint her er prisene på grønnsaker. Salathoder i alle størrelser og typer koster som regel 3 kroner. Paprikaen er supergod og koster 7 kroner kg.

Samme priser som her i Finnmark, med andre ord...

Svar med sitat
Gammel 18-04-05, 22:54   #8
Skorpia
Seniormedlem

Skorpia sin avatar

Hvor: Drammen
Alder: 65
Skorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt avSkorpia har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Albertine

Samme priser som her i Finnmark, med andre ord...

Fnis!

Gammel 18-04-05, 23:06   #9
Aline
Admin

Aline sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Bergen
Alder: 43
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Hummus a la south beach :

5 porsjoner

1 boks kikerter 425 gram
2 ss presset sitronsaft
100 g tahini (sesamfrøpasta)
30 g hakket løk
3 fedd hvitløk
2 ts kaldpresset olivenolje
2 ts malt spisskummin
1/8 ts paprikapulver
1/2 ts salt

ta vare på 1/2 dl av kraften fra kikertene.
skyll kikertene og la dem renne av.
putt alle ingredienser i hurtigmikser og spe til riktig konsistens med kraften om nødvendig.
la stå i kjøleskap i 3-4 timer før servering

Nybegynnerinfo!

Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-04-05, 00:10   #10
hke72
Nytt Medlem

Oppskrift på Humus

Det står i alle oppskrifter at man skal bruke Kikerter, men jeg har prøvd med vanlige gule og alle gjestene elsker det!

Vel:

500 gram kikerter eller gule erter (legg de 24 timer i vann - OBS! de eser mye)
Kok de deretter ferdig (ca. 1 time)
Put i mikseren og lag så fin masse som mulig

Tahina - dette er malte sesamfrø som du kan kjøpe i en "innvandrer"-butikk. Det skal blandes ut med vann (står på pakken hvor mye).
Tilsett hvitløk, salt og pepper og sitron (alt etter ganens ønske)
Miks så godt som mulig
Ekstra mulighet er persille og/eller dill

Veldig godt til grillmat og ved siden av salat!

Når du lager av 500 gram vil det være mye Humus. Når du lager det en gang vil det derfor vare leenge!

Lykke til!

Gammel 19-04-05, 01:23   #11
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Hvor: Sola
Alder: 45
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Tahini kan også kjøpes i helsekostbutikker, men koster sikkert mindre i innvandrerforretninger. Vi selger både lys og mørk, og med og uten salt.

Gammel 19-04-05, 10:05   #12
luringen
Seniormedlem

luringen sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Alder: 57
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

hvor lenge holder det seg i kjøleskapet??

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
En liten själ talar med Gud Fedonisten Livets lyse side 1 05-05-04 19:57

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:58.