Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Kan noen hjelpe meg?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 12-09-11, 14:45   #1
smiley83
Nytt Medlem

Medlem siden: Mar 2011
smiley83 er på en erverdig vei

Kan noen hjelpe meg?

Jeg har kjøpt boka slank med ketolysekuren og har også kjøpt en kokebok som heter lavkarbo & matglede. Men når jeg ser i kokeboken, så snakker de veldig varmt om LCHF. Hva er forskjellen på Ketolysekuren og LCHF og kan jeg bruke de oppskriftene i kokeboka? jeg syns dette er vanskelig jeg...

smiley83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg frem! Svar med sitat
Gammel 12-09-11, 14:49   #2
ThereseA
Seniormedlem

ThereseA sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Mjøndalen
Alder: 38
ThereseA er ny på veien

Sv: Kan noen hjelpe meg?

På ketolysekuren er det rundt 15 karbohydrater i døgnet for kvinner, 20 for menn.... Det kommer litt ann på hvordan boka legger opp til hva LCHF er, men definisjon her inne er vel opptil 72g tror jeg.. Er hvertfall det Andreas Eenfeldt og Sofie Hexeberg ligger rundt. Ved å holde seg under 72g i døgnet kan man og være ganske liberal med fettet( Bedre uten brød- Wolfgang lutz)

ThereseA er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-09-11, 15:15   #3
arnakristin
Seniormedlem

arnakristin sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Hei,

Klipp&lim fra nybegynnertråden

Sitat:

Lavkarbo
Lavkarbo er et samlebegrep på karbo redusert kosthold hvor kh inntaket pr dag varierer fra tilnærmet null til 150.
Svenskene definerer lavkarbo opptil 100 kh pr dag.
Vitenskap og Fornuft (VOF) har følgende definisjon:
LCHF står for et karbohydratfattig, fettrikt kosthold.
Strengt LCHF-kosthold: Her kommer inntil to prosent av energien fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 10 g per dag.
Normalt LCHF-kosthold: Her kommer inntil fem prosent av energien fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 25 g per dag.
Øvre grense for LCHF-kosthold: Her kommer inntil ti prosent av energien fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 50 g per dag.
Liberalt LCHF-kosthold: Her kommer inntil 20 prosent av energien fra karbohydrater, tilsvarende maksimalt 100 g per dag.

Denne artikkelen gir en god oversikt over de ulike lavkarbo retningene: Hva er lavkarbo?
Mange av de som har som hovedhensikt å gå ned i vekt velger som oftest en ketogen diett med inntak opp til ca 25 kh pr dag, en god del er i ketose helt opp til 50 kh pr dag. De som ikke ønsker å leve ketogent, samt mange på vedlikehold spiser 30–60 kh pr dag. De aller fleste ligger på under 72 kh pr dag, ref. Lutz (Boka: Bedre uten brød).
Tommelfinger regelen er at jo mer kh dess mindre fett, men den generelle oppfatning er at man ikke behøver å redusere fettforbruket før man overstiger 72 kh, ref. Lutz (boka: Bedre uten brød).
Da de ulike lavkarbo retningene har ulike tilnærminger til kostholdet så kan det være lurt og velge en retning man kan leve med og følge den. Når man har lært seg masse om lavkarbo generelt og egen kropp spesielt så kan man lettere tilpasse kostholdet i forhold til egne behov.
Husk også å oppgi hvilke lavkarbo retning du følger når du stiller spørsmål, da er det mye lettere å svare konkret på ditt spørsmål. Dersom du insister på egenkomponert versjon så oppgi i alle fall hvor mange kh du har lagt deg på hver dag. Det kan også være lurt og oppgi høyde, vekt og hvor mye du skal ned, litt ulike tilnærminger om man bare skal ned noen få kilo kontra mange…
Informasjon om de ulike lavkarbo retningene finner du her.

…og der finner du blant mye annet nyttig også denne linken til den geniale brosjyren ’LCHF på 3 minutter’

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-09-11, 15:47   #4
smiley83
Nytt Medlem

Medlem siden: Mar 2011
smiley83 er på en erverdig vei

tusen takk for svar ))))

smiley83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg frem! Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er ny, kan noen hjelpe meg? suzeline Lavkarbo generelt 13 08-05-11 19:15
Kan noen hjelpe meg? Makronelle77 Ketolysekuren 6 16-04-11 16:14
noen som kan hjelpe meg?? minime Lavkarbo generelt 48 26-07-06 18:15

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:13.