Søk i lavkarbosidene: |
![]()
Tilpasset søk
|
|
Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold. |
Del denne siden: |
![]() |
|
Trådverktøy |
![]() |
#1 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Tagatose - for godt til å være sant?Jeg har ikke prøvd tagatose selv. Jeg ser det er populært siden det smaker som sukker og har bakeegenskaper som sukker. Videre finner jeg dette om sikkerheten ved bruk av tagatose:
Og det er et veldig "ungt" søtningsstoff. Kun 6 års bruk i europa. Så vi har lite data om hvordan det virker på lang sikt.
![]() |
![]() |
#2 |
Seniormedlem
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 65
Sv: Tagatose - for godt til å være sant?produsenten skriver jo også at det kan ha lakserende virkning ved høyt inntak...så i mine øyne blir dette bare nok et "prompesukker" desverre...
![]() |
![]() |
#3 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 40
Sv: Tagatose - for godt til å være sant?Kan like godt bruke fruktose da..? For oss som eter karbohydrater nok til det.
![]() |
![]() |
#4 |
Seniormedlem
Sv: Tagatose - for godt til å være sant?
Jeg leser det ikke sånn, jeg leser det som om at det er de som har "fruktose malabsorbsjon" - altså ikke er i stand til å spalte fruktose skikkelig - som bør være forsiktig med tagatose...?
![]() |
![]() |
#5 |
Seniormedlem
Sv: Tagatose - for godt til å være sant?Tja. Tenkte at det så jo ikke ut til at det var veldig mange forskjeller fra fruktose, så da kan ikke fruktose være så ille mye verre. Har ikke peiling. Har bare brukt fruktose til å lage karamellpudding for det karameliserte sååååååååå beautifully
![]() |
![]() |
#6 |
Seniormedlem
Sv: Tagatose - for godt til å være sant?Men hvert sitt søtningsmiddel til hvert sitt bruk vel.. Sukrin fyller jo opp bra.. Ser at tagatesse gjør ting seigt. Det er jo helt supert. Jeg har gått tilbake til Splenda. Det gjør meg vel til en miljøværsting, men det er det eneste jeg orker smaken på.
![]() |
![]() |
#7 |
Jeg kan og jeg vil!
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Sv: Tagatose - for godt til å være sant?Jeg driver og prøver ut tagatose. Og når det gjelder div. julekaker som skal være seige, så virker den fint Sist redigert av Gerd : 25-11-11 kl 12:09. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: 1
![]() |
![]() |
#8 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 64
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tagatose - for godt til å være sant?Tagatose er laget av melkesukker, så forstår ikke at det kan være helt likt fruktose.... |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose.
![]() |
![]() |
#9 |
Seniormedlem
Nei. Fruktose har ikke høy GI.. Den kategoriseres vel til og med som lav med en GI rundt 20.. Men så er det mengden da.. Hvis man bruker det i kalde retter er det litt søtere enn sukker slik at man kan bruke litt mindre , men hvis man varmer det opp får det samme søtningsgrad som sukker. Men det er vel masse annet med det som er negativt.
![]() |
![]() |
#10 |
Seniormedlem
Hvor står det at det er helt likt fruktose?
![]() |
![]() |
#11 |
Seniormedlem
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Sv: Tagatose - for godt til å være sant?Jeg har også prøvd meg frem litt med tagatose, nå sist til å lage brente mandler. Har ikke reagert med verken luft i magen eller ubehag/sult/døsighet (slik jeg ville reagert på selv små mengder sukker). Så siden jeg stort sett stoler på kroppens signaler, tenker jeg foreløpig på det som "trygt" - men har litt lyst til å skaffe en sånn blodsukkermåler og sjekke responsen skikkelig.
![]() |
![]() |
#12 |
Seniormedlem
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Bergen
Sv: Tagatose - for godt til å være sant?For min del er det i alle fall ikke et prompesukker, har fått i meg en god del i det siste da jeg driver og tester det ut i julebakst. Jeg reagerer skikkelig på andre, så så langt virker det bra. Men jeg er en av dem som kunne tenkt meg å funnet ut i hvilken grad det påvirker blodsukkeret. Spesielt siden tagatesse har en noe høyere GI på 9.
Min kostholdsfilosofi: Ketolyse
![]() |
![]() |
#13 |
Seniormedlem
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 59
![]() Sv: Tagatose - for godt til å være sant?
Hm... hvis det har ALLE egenskapene til sukker, så kankskje man kan bruke det sammen med gjær, og få deig til å heve
![]() |
![]() |
#14 |
Seniormedlem
Sv: Tagatose - for godt til å være sant?Såvidt jeg kan se så er faktisk blodsukkervirkningen (eller mangelen på sådan) noe av det som er best testet på tagatose.
Min utheving. Sånn som jeg leser det betyr det at om noe blir funnet å være "ikke-giftig" så kan det sendes på markedet som mat uten at man vet noe om hvordan det langsiktig påvirker oss. På den andre siden så er neppe denne kilden upartisk:
![]() |
![]() |
#15 |
Seniormedlem
Hvor: Sandvika
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tagatose - for godt til å være sant?Man kan ikke slå fast noe som helst ved at et molekyl likner på et annet, de kan godt ha helt forskjellige egenskaper, og de kan samtidig ha egenskaper som minner veldig om hverandre. (Eller ikke.) |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt.
![]() |
![]() |
#16 |
Seniormedlem
Jeg er stort sett enig med deg. Det eneste jeg har å si er at når molekyl B er så likt molekyl A at når begge spaltes så blir en av de spaltede delene identiske - da kan man gå ut fra at molekylet som denne avspaltingen utgjør fungerer helt likt enten den opprinnelig kommer fra molekyl A eller molekyl B. Den avspaltede biten som er ulik i molekyl A og B kan man ikke si noe som helst vettugt om, nei.
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint Sist redigert av smgj : 25-11-11 kl 15:20. |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere.
![]() |
![]() |
#17 |
Seniormedlem
![]() ![]() |
Sv: Tagatose - for godt til å være sant?Jeg blir forvirret jeg. Enkelt og greit. *blond*
![]() |
![]() |
#18 |
Seniormedlem
Medlem siden: Oct 2010
Alder: 39
![]() ![]() |
Sv: Tagatose - for godt til å være sant?Men er det ikke isomalt og sucralose i ? Eller var det tagatesse som er et blandingsprodukt? |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: 80/15/5
![]() |
![]() |
#19 |
Seniormedlem
Er det lov å lure da? Eller skal man ikke stille spørsmål heller, slik at folk evt ikke kan bli forvirret? Med mindre man er biokjemiker da.
![]() |
![]() |
#20 |
Medlem
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Bergen
![]() |
Sv: Tagatose - for godt til å være sant?Tror majoriteten av forumbrukerene ikke skjønner så mye av dette |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: ED fase1
![]() |
![]() |
#21 |
Seniormedlem
Hvor: Sunnmøre
Alder: 64
Noen på Wikipedia antydet det....i og med den virkningen det har på leveren til mus....Finner ikke akkurat den saken, men her er en link fra vkm En til |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose.
![]() |
![]() |
#22 |
Seniormedlem
Medlem siden: Mar 2010
Sv: Tagatose - for godt til å være sant?Nå har jeg lest det jeg kan finne om Tagatose og det eneste gode argumentet jeg finner mot å ikke bruke det det er at det ikke finnes langtidsstudier på effekten av bruk av stoffet. Vel det finnes heller ikke gode langtidsstudier av effekten å være i ketose over lang tid eller leve på lavkarbo over lang tid, så da lever vel de aller fleste her på froumet farlig |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Ketose
![]() |
![]() |
#23 |
Medlem
Medlem siden: Nov 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
De har likheter når det gjelder smeltepunkt, men utover det er de helt forskjellige. Transfettsyrer er umettet, ikke mettet. Kroppen har problemer med å bryte ned trans-båndet, og det er sannsynligvis dette som er grunnen til at de er ugunstige. Men så har vi naturlige transfettsyrer som CLA som er gunstige, som kompliserer det hele en god del hakk
![]() |
![]() |
#24 |
Seniormedlem
Hvor: Sandvika
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, de har veldig ulike egenskaper til å ellers være nesten like "utseendemessig" som sin halvbror om du skjønner |
![]() |
Min kostholdsfilosofi: Mest smak igjen for hver karbohydrat :) Ketolyse om jeg ønsker å gå ned i vekt.
![]() |
![]() |
#25 |
Medlem
Medlem siden: Nov 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Av denne grunn syns jeg det er enda mindre grunn til å sammenligne mettet fett med transfett, da noen kan oppfatte det som at de har samme effekt.
![]() |
![]() |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
|
|
![]() |
||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
For godt til å være sant? | Jabba | Spørsmål om matvarer og oppskrifter | 17 | 31-05-10 18:59 |
Hm..for godt til å være sant? | miss mia | Mer enn 30 kg overvekt | 1 | 23-04-10 09:37 |
For godt til å være sant? | Elinee | Spørsmål om matvarer og oppskrifter | 6 | 04-03-10 09:00 |
For godt til å være sant!? | snutanuta | Ketolysekuren | 7 | 06-03-09 09:28 |