Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Semulegryn - forvirret ang. karbohydrater og sukkerarter

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 26-02-13, 13:37   #1
Marusjka
Nytt Medlem

Medlem siden: Feb 2013
Marusjka er på en erverdig vei

Semulegryn - forvirret ang. karbohydrater og sukkerarter

Nå er jeg litt forvirra...og helt sikkert stokk dum Men, er veldig glad i semulegrøt. Og har en pakke her foran meg nå, som jeg sitter og leser næringsinnholdet på (For å være helt nøyaktig er dette en pakke med mannagryn, men det skal være tilsvarende semulegryn, bare svensk). Leser jo overalt at dette inneholder altfor mange karber, samtidig har jeg nå lært meg (håper jeg??) at man ikke skal se på totalt antall karber, men på sukkerarter. På pakken står det altså Kullhydrat 72 gram pr. 100 gram, men kun 0,5 av disse er sukkerarter.....Er det noe jeg har misforstått fullstendig av hva man skal se på her, eller?

Marusjka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 13:39   #2
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Semulegryn -forvirret ang.karbohydrater og sukkerarter

Du må se på totalinnholdet. Sukkerarter betyr bare hva som er rent sukker.

Gammel 26-02-13, 13:40   #3
TrillTrall
Seniormedlem

TrillTrall sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 57
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Marusjka, her.

Nå er jeg litt forvirra...og helt sikkert stokk dum Men, er veldig glad i semulegrøt. Og har en pakke her foran meg nå, som jeg sitter og leser næringsinnholdet på (For å være helt nøyaktig er dette en pakke med mannagryn, men det skal være tilsvarende semulegryn, bare svensk). Leser jo overalt at dette inneholder altfor mange karber, samtidig har jeg nå lært meg (håper jeg??) at man ikke skal se på totalt antall karber, men på sukkerarter. På pakken står det altså Kullhydrat 72 gram pr. 100 gram, men kun 0,5 av disse er sukkerarter.....Er det noe jeg har misforstått fullstendig av hva man skal se på her, eller?

72 gram karber / 100 g tørr vare i den der. Ikke noe på ketolyse eller ganske lav lavkarbo i alle fall.

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 13:45   #4
Marusjka
Nytt Medlem

Cool

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Du må se på totalinnholdet. Sukkerarter betyr bare hva som er rent sukker.

Men på helsekosten har de sagt at det man skal se på er der det står "herav sukkerarter" under totalt antall karbohydrater, fordi det er disse som er de raske og uønskede karbohydratene. På atkinsbarer kan det jo stå for eksempel, "totalt antall karbohydrater 21 gram, net karbohydrater 2,1 gram"....Fortsatt like forvirra

Gammel 26-02-13, 13:51   #5
Rin
Seniormedlem

Rin sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 40
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Men på helsekosten har de sagt at det man skal se på er der det står "herav sukkerarter" under totalt antall karbohydrater, fordi det er disse som er de raske og uønskede karbohydratene. På atkinsbarer kan det jo stå for eksempel, "totalt antall karbohydrater 21 gram, net karbohydrater 2,1 gram"....Fortsatt like forvirra

Da har du nok blitt feilinformert. Med norske matvarer skal du ikke trekke noe fra det totale antallet karbohydrater - unntaket er sukkeralkoholer, som stort sett bare er relevant for sukkerfrie sjokoladeplater og denslags.

Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 13:52   #6
Imse
Seniormedlem

Imse sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Nei, det er totalen du skal se på når det står sukkerarter.

Står det sukkeralkoholer trekker man gjerne i fra disse fra totalen. Men her iskuteres det feks om man skal gjøre dette på atkinsbarene, fordi de inneholder maltitol, og det står på listen over søtstoffer som påvirker blodsukkeret.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 26-02-13, 14:09   #7
Marusjka
Nytt Medlem

Sv: Semulegryn -forvirret ang. karbohydrater og sukkerarter

Dette forvirrer meg bare mer og mer....og jeg synes det er veldig rart at de på flere ulike helsekostforretninger feilinformerer om akkurat det samme. To av dem er i så fall lavkarboentusiaster selv, som da på alle måter bør vite hva de snakker om...

Gammel 26-02-13, 14:14   #8
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Nå er det ikke alle lavkarboentusiaster som er helt stø på de forskjellige tellingene heller...

Hovedregel: alle karbohydrater brytes ned til sukker i kroppen, jo grovere jo saktere nedbrytning. Semulegryn er i den lettnedbrytbare enden av skalaen.

Gammel 26-02-13, 14:35   #9
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 40
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Det totale karbohydratinnholdet er som regel en blanding av to karbohydratkilder. Sukker og stivelse. Stivelse påvirker kroppen like mye som sukker. Derfor må du se på det totale karbohydratinnholdet, ikke bare hvor mye tilsatt sukker det er.

Helsekostdamene har sikkert fortalt deg om godterier hvor man av og til kan trekke fra noe som heter sukkeralkoholer og bare forholde seg til sukkerarter.. Dette er noe annet..

Gammel 01-03-13, 12:14   #10
støvkornet
Nytt Medlem

støvkornet er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Nå er det ikke alle lavkarboentusiaster som er helt stø på de forskjellige tellingene heller...

Hovedregel: alle karbohydrater brytes ned til sukker i kroppen, jo grovere jo saktere nedbrytning. Semulegryn er i den lettnedbrytbare enden av skalaen.

Hva er best - lettnedbrytbar eller saktere nedbryting?

støvkornet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Nybegynner Svar med sitat
Gammel 01-03-13, 12:29   #11
Gerd
Jeg kan og jeg vil!

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av støvkornet, her.

Hva er best - lettnedbrytbar eller saktere nedbryting?

sakte

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Karbohydrater, vs karbohydrater av sukkerarter SiriHelene Lavkarbo generelt 1 28-03-11 13:30
Sukkerarter - jeg er forvirret! chikelu420 Spørsmål og svar 3 05-07-10 08:35
Ang karbohydrater og sukkerarter mizzzzy Ketolysekuren 22 20-01-09 00:31
Karbohydrater - sukkerarter/sukkeralkoholer nystolen Spørsmål og svar 4 09-08-07 19:31
karbohydrater - sukkerarter = sant?? Iset Lavkarbo generelt 6 29-02-04 22:59

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:27.