Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Treg mage, lurer litt på frø ...

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 04-02-10, 12:24   #1
Vettel
Seniormedlem

Vettel sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Treg mage, lurer litt på frø ...

Linfrø:
http://www.matvareguiden.no/sokemask...8&type=matvare

Hvorfor har knust linfrø plutselig 28 gram karbo?? Næringsinnholdet er generellt høyere?? Så hel linfrø i youghurt (oppsie?) er ok?

Solsikkefrø har 7,8 karbs per 100 gram... Men nå veier kanskje ikk en eller to SS så mye??

Fiberhusk:
http://www.matvareguiden.no/matvare144.asp

80 gram karbo??? Ser jo mange bruker det her inne...(men står at er bra for tarmene)

Johannesbrød, er det det samme som johannesbrødkjernemel som flere bruker? (88 gram karbo per 100 gram)
http://www.matvareguiden.no/matvare237.asp

Også masse karbohydrater.

Skjønner itte no' je!

Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 12:27   #2
Vettel
Seniormedlem

Vettel sin avatar

Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Treg mage, lurer litt på frø...

http://matportalen.no/matvaretabelle...gglerowcol=row

Og her står det at knuste linfrø har 0 karbohydrater.

Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 13:06   #3
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Knuste linfrø har 000000000g karbo som tas opp i kroppen! (Har vært diskutert i det uendelige her inne)

Men inneholder cyanid, så de skal ikke inntas i store mengder!

På fiberhusk posen min står det 0 karber, men 85g kostfiber. Er nok der misforståelsen oppstår!

Vet ikke med JBKM, men det er jo kun en tskje eller 2 man bruker i en stor oppskrift som regel. En hel boks inneholder 75g og jeg hadde min første boks i nesten et år!
En tskje til en halv liter væske, står det på glasset i skapet mitt!

Er du plaget med treg mage, pøs på med grønnsaker, vann og fett! Skal egentlig ikke være nødvendig med mer "hjelp" på lavkarbo om man passer på det!

Gammel 04-02-10, 16:51   #4
Vettel
Seniormedlem

Vettel sin avatar

Ah... så kostfiber (som også kli) er regnes som 0 karbohydrater, fordi det ikke opptas i kroppen?
Synes å huske og ha lest noe om det ja. Skal lete meg frem i mengden av tråder her inne.

Gammel 04-02-10, 16:55   #5
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 39
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Det har vel litt å gjøre med at linfrø ikke fordøyes og kommer hele ut av kroppen igjen

Sist redigert av nellie : 04-02-10 kl 17:09.
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-02-10, 17:38   #6
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Vettel, her.

Ah... så kostfiber (som også kli) er regnes som 0 karbohydrater, fordi det ikke opptas i kroppen?
Synes å huske og ha lest noe om det ja. Skal lete meg frem i mengden av tråder her inne.

På norske matvarer er kostfibrene(skal være i hvert fall) allerede trukket fra, så man trenger normalt ikke tenke på det!

De karbohydratene vi vil unngå, er de som gir blodsukkerstigning, for da aktiveres insulin og kroppen lagrer fett! (Litt forenklet, men...)

Gammel 24-02-10, 08:52   #7
Janevel
Juniormedlem

Janevel sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Akershus
Janevel er ny på veien

Hei!
Er plaget med veldig treg mage på lavkarbo.
Har kjøpt hele linfrø idag... Men hvordan tas de egentlig?
Skal de knuses eller være hele for best resultat?

- - Minus 10 kilo til sommeren? - -
Janevel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-02-10, 09:51   #8
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Treg mage, lurer litt på frø ...

Jeg synes det funker greit å putte linfrøene som de er i lunkent vann, og la de ligge til det dannes litt slim. Jepp, det er litt ekkelt, men hølk det ned, og så kommer effekten i løpet av noen timer
Men husk også at man har mindre avfall på lavkarbo, da kroppen nyttiggjør seg mere av maten, ergo er det mindre som kommer ut enn på såkalt normalt kosthold basert på brød og fiber og sånt noe.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 24-02-10, 10:11   #9
Janevel
Juniormedlem

Janevel sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Akershus
Janevel er ny på veien

Ok. Har hørt det er flere som bare har det i vannet.
Høres så ekkelt ut, men hvis det funker så

Hvor ofte bør man ta det da?
Jeg spiste lavkarbo fra september 09 til januar 10, og har hatt ett opphold på ca en måneds tid... Orka rett og slett ikke all magevondten - men SKAL få det til å funke igjen nå, med linfrø eller hva det måtte være.....

- - Minus 10 kilo til sommeren? - -
Janevel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-02-10, 11:05   #10
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Janevel, her.

Ok. Har hørt det er flere som bare har det i vannet.
Høres så ekkelt ut, men hvis det funker så

Hvor ofte bør man ta det da?
Jeg spiste lavkarbo fra september 09 til januar 10, og har hatt ett opphold på ca en måneds tid... Orka rett og slett ikke all magevondten - men SKAL få det til å funke igjen nå, med linfrø eller hva det måtte være.....

For de aller fleste går dette seg til over tid, så lenge man får i seg det man skal ha av fett og grønt, samt at det er viktig å få i seg nok væske.
Det med linfrø funker, ja, men det jo bare en nødløsning inntil magen venner seg . Så ta det etter behov. Det er litt nasty med det slimet, men bare hell det fort ned, og tenk på noe annet .

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Treg mage Sassy88 Ketolysekuren 29 06-08-10 22:01
Treg mage! matitt Lavkarbo generelt 5 08-07-09 12:56
Treg mage ... emma1 Spørsmål og svar 3 15-05-09 13:33
Treg mage ... emma1 Spørsmål og svar 5 27-05-08 09:26
Treg mage? safran Ketolysekuren 4 25-09-07 09:02

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:54.