Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Kolesterol myten lever.

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 30-01-06, 23:41   #1
205gti16v
Medlem

205gti16v sin avatar

Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 45
205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys

Kolesterol myten lever.

Fant detta på helsenytt.no , skrekk og gru

Kolesterolinntak

De største kolesterolkildene i kosten vår er egg, kjøttvarer, ost, smør og margarin laget av animalsk fett. Disse matvarene inneholder samtidig mye mettet fett. Når du bruker mindre av disse matvarene, får du i deg både mindre kolesterol og mindre mettet fett. Dette vil medføre at kroppens egenproduksjon av kolesterol vil bli mindre.
Eggeplomme, innmat som lever og nyre, fiskelever, rogn fra reker og torsk er matvarer som inneholder mye kolesterol, men som de fleste spiser i begrensede mengder. Hvis du har høyt kolesterol, bør du ikke bruke mer enn to egg i uken (iberegnet egg i matlaging). Innmat bør du bruke mindre enn en gang i måneden. Leverpostei finnes nå i magre varianter, og disse kan benyttes som pålegg i begrenset mengde. Det er først og fremst mengde og type fett i kostholdet som bør endres og evt. reduseres for å senke blodkolesterolet.

Drevon: Fedmeepidemien har ingen god forklaring som kan dokumenteres vitenskapelig.

Ønsker meg eit bombekalorimeter sånn at eg kan forbrenne maten sånn som ernæringsrådet vil eg skal http://www.houm.no/produkter/bombekalorimetre.htm

Shut up, Brain, or I'll stab you with a Q-tip!
Homer Simpson

Sist redigert av 205gti16v : 31-01-06 kl 20:10.
205gti16v er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lutz,Skaldeman,Polezynski,Kwaznievski. Svar med sitat
Gammel 31-01-06, 10:44   #2
themonk
Medlem

themonk sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Follo
Alder: 43
themonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressursthemonk er en virkelig god ressurs

Sv: Kolesterol myten lever.

Hvor fant du denne artikkelen?

Detta er jo reineste galskapen. At noen kan presentere noe slikt i 2005 er ikke mindre enn helt utrolig. Her er det både manglende research og manglende logikk.

Sitat:

"Når du bruker mindre av disse matvarene, får du i deg både mindre kolesterol og mindre mettet fett. Dette vil medføre at kroppens egenproduksjon av kolesterol vil bli mindre."

Hva er det de tenker med? "Hvis du spiser mindre av et stoff kroppen trenger, så vil kroppen selv produsere mindre." Hæ? Høres baklengs ut, spør du meg. Og hva i svarte prøver de å oppnå med å anbefale innmat mindre enn én gang i måneden? Jeez.

Gammel 31-01-06, 10:48   #3
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Eeeh... Herregud?
Desverre lever den myten enda ja, jeg har diskutert EGG flere ganger på andre forum, der folk er livredde for kolesterol og ikke engang lar BARNA spise mer enn 1-2 egg i uka. :dåne:

Det med at kroppen produserer mindre kolesterol om man spiser mindre, det er jo helt OMVENDT for pokker!

Gammel 31-01-06, 13:05   #4
205gti16v
Medlem

205gti16v sin avatar

205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys

Skal legge ut link seinare. Finner det ikkje nå.

Drevon: Fedmeepidemien har ingen god forklaring som kan dokumenteres vitenskapelig.

Ønsker meg eit bombekalorimeter sånn at eg kan forbrenne maten sånn som ernæringsrådet vil eg skal http://www.houm.no/produkter/bombekalorimetre.htm

Homer Simpson
205gti16v er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lutz,Skaldeman,Polezynski,Kwaznievski. Svar med sitat
Gammel 31-01-06, 20:09   #5
205gti16v
Medlem

205gti16v sin avatar

Har funne linken http://www.helsenytt.no/artikler/hjerte_kost.htm

Homer Simpson
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Høyt kolesterol Nille Fysisk og mental helse 11 22-11-05 21:28
Proteiner - tøft for lever og nyrer? Gine Lavkarbo generelt 2 06-08-05 09:59
Ketolyse og høyt kolesterol Thula Ketolysekuren 3 01-07-05 10:11
Kolesterol luringen Lavkarbo generelt 16 11-02-05 11:46
Kolesterol apple Lavkarbo generelt 3 02-09-04 17:34

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:39.