Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Hvorfor så intens moralsk forargelse?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 16-01-12, 15:57   #76
plastbox
Seniormedlem

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 39
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Hvorfor så intens moralsk forargelse?

På privat front tror jeg det ligger mye i det gamle ordtaket "Tomme tønner ramler mest.". De som vet minst elsker å skrike høyest, folk generelt liker å tråkke på andre enten det er bevisst eller ubevisst, og noe av det mest tilfredsstillende i verden er å "vinne" en diskusjon. Alle tror de vet best fordi de har lest noe en ernæringsproffessor har sagt i VG, og en ernæringsproffessor må da kunne faget sitt bedre enn meg!

Hva skrikhalsene i tabloidene angår er vel VG et lysende eksempel på innlysende korrupsjon. De skriker om hvor farlig lavkarbo her mens de kjører svære annonser for slankeklubben sin som har bortimot null effekt for det gjennomsnittlige medlemmet. Staten har kjørt en så strikt, ensporet politikk på dette at det er vanskelig å snu uten å miste den lille tiltroen de fortsatt har og det er nok noen økonomiske hensyn ute og går her også. Landbrukspolitikk, subsidier, lobbyvirksomhet, osv.

Leger lønnet av Staten risikerer å miste lisensen sin dersom de anbefaler noe annet enn det Staten sier. Dette er forsåvidt en god policy ellers kunne vi fort endt opp med leger som anbefalte ørelys og homeopati, men når forskningen faktisk er der er det helt på trynet at de er kneblet på den måten. Min egen lege uttalte at han ikke kunne anbefale lavkarbo nettopp av denne grunnen, men at han privat reduserte karbene litt selv og "på papiret" lot være å komme med noen kostholdsanbefalinger til meg.

Det var jo en ganske stor sak mot Annika Dahlqvist som holdt på å miste sin lisens og rett til å praktisere som lege fordi hun anbefalte lavkarbokosthold til pasienter som kunne ha svært godt utbytte av dette. Saken gikk sin gang og den gode doktoren, backet av andre fagfolk og faktuell informasjon sto i mot den Svenske stat. De vant, og de siste par årene har Sverige vært det eneste landet i den Vestlige verden som har gått nedover på overvektsstatistikken!

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 16-01-12, 16:06   #77
macadamia79
Medlem

Medlem siden: Jul 2011
macadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlysmacadamia79 er et fyrlys

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

De vant, og de siste par årene har Sverige vært det eneste landet i den Vestlige verden som har gått nedover på overvektsstatistikken!

Har du noen kilder? Hadde vært gøy å se, for en statistikk-nerd som meg

Gammel 16-01-12, 19:48   #78
Kula
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2006
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av macadamia79, her.

Har du noen kilder? Hadde vært gøy å se, for en statistikk-nerd som meg

Du finner litt mer info her:
http://www.kostdoktorn.se/trendbrott...fetmaepidemin/

Det er ganske artig lesning

-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-01-12, 21:18   #79
Balterz
Juniormedlem

Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Oslo
Balterz er på en erverdig vei

En foreleser jeg hadde på idrettshøyskolen sa noe lurt på en forelesning.

Kosthold vil vi aldri bli enige om. For ALLE vet best.

Ganske bra sagt egentlig. Hun oppfordret eller viste faktisk veldig mye til hvordan forskning viser at lavkarbo er det optimale. Dette var forresten i 2005!

Lavkarbo er ikke noe nytt. Men media har funnet ut at det er det. Og som min foreleser sa:

Kosthold setter sinner i kok, for igjen.. Alle vet best!
=)

Balterz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lever bedre uten carbs Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Inntak av karbomat + fysisk utfoldelse = intens hodepine? AntoniaM Trening 2 26-11-11 19:13
Trenger hjelp og moralsk støtte ... CocoNut Mer enn 30 kg overvekt 10 16-04-11 08:59
Trenger litt moralsk støtte Bubble Spørsmål og svar 9 17-08-09 23:37
Hvorfor? (Hvorfor ketose?) Cammis Spørsmål og svar 3 24-01-09 18:55

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:24.