Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Medlemsområdet > Min journal > Åpne dagbøker

Prøvepias jakt på EL og bedre helse.

Åpne dagbøker Har du lyst å kunne linke til dagboken din fra hjemmesiden din? Da er her plassen! Dagbokforumet ligger ikke synlig for uregistrerte brukere, men en kan ved å følge en direkte lenke lese dem uten registrering. OBS, dagboken kan gi treff via google ;)

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 01-10-06, 13:25   #26
Enid
Seniormedlem

Enid sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 49
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: Prøvepias jakt på EL og bedre helse.

Wow! Så bra!!!

Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 14:28   #27
prøvepia
Juniormedlem

Alder: 42
prøvepia er på en erverdig vei

Takk Aline og Enid!! Ja, hadde det bare gått like fort i ukene fremover...! Da hadde jeg vært i mål på 4 uker, hehe. Men nå regner jeg med det går litt saktere. Målet er 0,5kg - 1kg i uka. Det viktigste er jo uansett helsa, men jeg må jo innrømme at jeg synes det er veldig morsomt å se at det påvirker vekta også...

Men dere - hvilke kosttilskudd tar dere med dette kostholdet? Jeg tar hver morgen to Omega-3 kapsler, 1 folat (det er jo fordi vi prøver å bli gravid, da) og 1 krom. Er det noen andre kosttilskudd jeg bør ta?

prøvepia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo á la Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 14:29   #28
Aline
Admin

Aline sin avatar

Medlem siden: Nov 2004
Alder: 43
Aline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastiskAline er bare helt fantastisk

Ta en titt inne på kosttilskuddelen av forumet, jeg må innrømme at jeg ikke er helt oppdatert

Nybegynnerinfo!

Aline er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 14:44   #29
Mum 4 2
Seniormedlem

Mum 4 2 sin avatar

Medlem siden: May 2005
Hvor: Sør for Trondheim
Alder: 54
Mum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt av

Hei og velkommen hit. Fin plan du har, og du har vært superflink!

Er det ikke rart at man kan spise seg gravid. Gjorde det med begge mine jeg, den ene IVF`er etter 4 1/2 mnd lavkarbo (legen mente at lavkarbo og -25 kg var grunnen til at jeg ble gravid - hadde ett mislykket forsøk før dette). Nr 2 kom av seg selv, etter noen uker med lavkarbo og metformin. Trodde ikke det var sant jeg, men det var det.

Håper du kommer til en bedre gyn. denne gangen. Vet jo ikke hvor du bor, så jeg kan ikke anbefale deg noen heller. Som jeefern sier, så er vi PCOS`ere veldig heldige her i Trondheim.

Da jeg var på Lindbergklinikken i 2002 (før mitt første svangerskap) så ville de at jeg skulle spise GLA (nattlysolje), omega 3 og folinsyre med tanke på eggkvalitet og graviditet. De to siste tar du jo allerede, men du kan kanskje supplere med GLA.

Lykke til!

Gammel 01-10-06, 17:14   #30
prøvepia
Juniormedlem

Hei Mum_4_2!

Tusen takk for meldingen - det er så inspirerende å høre slike historier!! Gratulerer med to lavkarbo-unger! Jeg håper det gjør samme susen for meg!

GLA ja, det hørtes lurt ut! Det skal jeg ut å kjøpe i morgen. Tusen takk!

prøvepia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo á la Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 18:54   #31
Torkil
Seniormedlem

Torkil sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 67
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av prøvepia, her.

Hei og velkommen til min livsstilsdagbok! Jeg er en ivrig bruker av snartgravid.no, og det var der jeg først fikk snurten av lavkarbo.no. Her er min historie, kort fortalt:

Min forlovede og jeg har prøvd å få barn i nesten to år. Vi har begge vært til utredning og har funnet ut at det er hos meg problemet ligger. Jeg har PCOS og mangler eggløsning, dette har vi visst i et år, og vi har prøvd hormonstimulerende medisin uten at det har funket. For to dager siden var jeg hos legen og fikk påvist høyt blodtrykk. Tidligere har ulike leger funnet at jeg har lavt HDL kolesterol (det gode kolesterolet - sunt fett) og økt blodlevringstendens (anlegg for hjerneslag eller blodpropp), og det ble derfor tydelig at jeg har insulinresistens. Jeg er forresten 23 år. Som kanskje noen av dere vet allerede er det en direkte sammenheng mellom plagene ved PCOS og ustabilitet i insulinet. Derfor går jeg nå en drastisk livsstilendring i møte - fra og med i dag "sluttet" jeg å spise karbohydrater. Min plan er å holde karbohydratinntaket under 20g per dag i noen uker fremover, forsikre meg at jeg er i ketose, og så etterhvert prøve å innføre snille karbohydrater gradivis i kostholdet. (Frukt o.l) Jeg kommer dog ALDRI til å gå tilbake til mitt gamle kosthold bestående av mer karbohydrater enn fett og protein! Jeg vil jo helst leve forbi 30...

Så dette er min dagbok, og her har jeg tenkt å ukesvis oppdatere endringer ved kroppen min. Det blir en spennende tid fremover...

Hei
Du skriver at du følger Lindberg, men samtidig spiser mindre enn 20 gram KH pr dag. Da er du trolig i ketose.
PCOS skyldes oftest en kombinasjon av overvekt, insulinresistens og hyperinsulinisme. Det finnes ikke noen bedre behandling enn kostindusert ketose i slike tilfeller. Insulinnivåene vil umiddelbart normaliseres, blodtrykket går ned, totalkolesterolet går ned og det gode HDL-kolesterol går opp. Er du i tivl om dette er det bare å sjekke rundt i forumet og benytte søkefunksjonene.
Metformin og de nyere medisiner er og blir plaster på såret og gjør lite medhovedproblematikken.
Det er ikke så få personer med PCOS som har blitt gravide på kostindusert ketose. Selv vet jeg om flere som har opplevd dette på ketolysekuren - og det lenge før de er blitt normalvektige.
Så, hold for all del på med ketose, noe du evt kan sjekke med urinstix. De fleste vil etter 1-2 uker oppleve en betydelig energi og magetrøbbel blir en saga blott.

Lykke til
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 01-10-06, 19:35   #32
prøvepia
Juniormedlem

Hei Torkil! Takk for god informasjon! Ja, jeg merker jo at dette med å holde seg under 20g karbo hver dag ikke er så vanskelig som man kanskje skulle tro - spesielt når man har god grunn til å følge det.

Så jeg tror jeg fortsetter med dette, ja.

Gammel 01-10-06, 20:17   #33
Mum 4 2
Seniormedlem

Mum 4 2 sin avatar

Medlem siden: May 2005
Hvor: Sør for Trondheim
Alder: 54
Mum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt avMum 4 2 har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av prøvepia, her.

Hei Mum_4_2!

Tusen takk for meldingen - det er så inspirerende å høre slike historier!! Gratulerer med to lavkarbo-unger! Jeg håper det gjør samme susen for meg!

GLA ja, det hørtes lurt ut! Det skal jeg ut å kjøpe i morgen. Tusen takk!

Jeg glemte å si at jeg fulgte Lindbergs opplegg for kostindusert ketose. Altså har også Lindberg opplegg for ketose. Ikke så strengt som Ketolysekuren, men funket som bare det. Jeg var i ketose ved å ligge under 40 karber pr dag, og hadde det supert. Topp humør, fikk igjen gløden i huden, fikk overskudd til trening og generelt velbehag.

Skal bli koselig å følge deg fremover.

Gammel 03-10-06, 11:28   #34
prøvepia
Juniormedlem

Jeg tror nok jeg må være ganske streng. Prøvde meg på en liiiiten skål med bringebær og fløte på søndag kveld, våknet opp mandag med hodepine og ellers crappy form og hadde gått opp 0,5kg. Så da blir det hardkjør en stund til fremover.

Gammel 03-10-06, 11:56   #35
Helene
Seniormedlem

Helene sin avatar

Medlem siden: Feb 2005
Alder: 38
Helene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressursHelene er en virkelig god ressurs

Det var synd. bringebær er jo nesten ikke karbohydrater i. jeg kan spise masse bringebær uten å merke noe.

for håpe du etter hvert kan unne deg det du også.

Helene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert som ligner ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 14:44   #36
Enid
Seniormedlem

Enid sin avatar

Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Så kjipt! Jeg tåler ca 3 frukt og 200-300 gram bær pr dag - tok det veldig forsiktig med frukt og bær de to første månedene, men nå er alt i orden! Håper det ordner seg for deg, for frukt og bær gjør en stor forskjell i hverdagen min iallefall

Gammel 03-10-06, 22:34   #37
prøvepia
Juniormedlem

Ja, det er sikkert bare at jeg var for tidlig ute med sånne ting. Får prøve å føre det inn i kostholdet igjen litt fremover i tid. Skal nok gå bra.

Gammel 10-10-06, 11:52   #38
prøvepia
Juniormedlem

Jeg gadd ikke måle meg på søndag siden veiinga gikk så dårlig. Vel vel, får bare brette opp armene og skjerpe stilen.

Søndag 08.10.06 - uke 2

Vekt: 73kg/68,5kg/69,5kg/
Vekttap: - 3,5kg
BMI: 27/26/

Brystmål: 108,4cm/104,5cm/ - 3,9cm.
Livvidde: 103,4cm/99cm/ - 4,4cm.
Hoftemål: 98,4cm/96,5cm/ - 1,9cm.
Lårvidde: 54,7cm/53,4cm/ - 1,3cm.
Totalt tap: - 11,7cm.

Helse: Samma.

PCOS; har jeg hatt eggløsning? Tror kanskje det. Kjente stikkinger og strekninger i nederst til venstre på magen i går, og i dag var tempen mye høyere! Hvis det var EL så traff vi ganske bra óg, siden vi hadde oss på søndag og i går! Hihi. Skal å ta blodprøve på torsdag, så da får jeg vite om det var EL.

Gammel 10-10-06, 13:01   #39
Iset
Seniormedlem

Iset sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 45
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Så spennende!!! Jeg har begynt å få regelmessig mens, men er svært usikker på eggløsningen foreløpig. Så her "har vi oss" annenhver dag minst, for da VET vi jo at vi treffer om jeg har eggløsning. Om egget fester seg er jo derimot ikke sikkert, men greit å vite at vi iallefall treffer.

Håper det blir klaff på oss begge snart, jeg vil ha ny baby NÅ! :hulk:

Gammel 10-10-06, 18:27   #40
Luttmo
Nytt Medlem

Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Buskerud
Alder: 48
Luttmo er på en erverdig vei
Thumbs up

Så flink du er om dagen, prøvepia!!

Lykke til videre i karbokrigen.

Luttmo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 11-10-06, 13:18   #41
prøvepia
Juniormedlem

Iset: krysser fingrene for dere!!!

Luttmo: næmmen hei! Du her og? Snakk for deg sjæl da - DU har jo vært råflink!! Kosli altså.

Gammel 11-10-06, 13:43   #42
Luttmo
Nytt Medlem

Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Buskerud
Alder: 48
Luttmo er på en erverdig vei

Sniker litt stille i gangene her ennå. Har fått masse flott info her, hadde aldri klart det uten å lese på dette forumet.

Kommer nok til å bli mer aktiv etter hvert, tenkte jeg skulle bestille Ketolyseboka i dag, har noen Atkinsbøker, men de er fryktelig dårlige synes jeg.

Ha en fin dag snuppa!

Luttmo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 15-10-06, 11:48   #43
prøvepia
Juniormedlem

Ikke noe nedgang denne uken heller. Men jeg vet hva det er - jeg slurver med både antall karbohydrater, drikke nok vann og å spise regelmessig. Da kan man ikke annet forvente... Så nå MÅ jeg skjerpe meg!! Har bestilt Ketolyseboken - håper den kommer fort! I mellomtiden må jeg prøve å skjerpe meg på egenhånd. *Brette opp armene*

Søndag 15.10.06 - uke 3

Vekt: 73kg/68,5kg/69,5kg/69,5kg/
Vekttap: - 3,5kg
BMI: 27/26/

Brystmål: 108,4cm/104,5cm/ - 3,9cm.
Livvidde: 103,4cm/99cm/ - 4,4cm.
Hoftemål: 98,4cm/96,5cm/ - 1,9cm.
Lårvidde: 54,7cm/53,4cm/ - 1,3cm.
Totalt tap: - 11,7cm.

Helse: Samma.

PCOS; ikke noen forandring. Får vite om jeg har hatt EL om 5 dager.

Gammel 27-10-06, 16:58   #44
Enid
Seniormedlem

Enid sin avatar

Hvordan går det med deg, Prøvepia?

Gammel 28-10-06, 01:09   #45
prøvepia
Juniormedlem

Har sklidd litt ut her i det siste... Gått opp 1 kilo til, så nå er jeg på 70,5kg.

Men nå har jeg endelig fått ketolyseboka, så nå skal jeg NILESE hele boka, og SÅ... DA skal det bli andre boller!

*psyker meg opp!*

Gammel 28-10-06, 13:27   #46
Enid
Seniormedlem

Enid sin avatar

Bra! Ikke tenk på den ene kiloen - nå er du på rett vei! Lykke til, håper å få høre mer fra deg her inne!

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Serotonin = bedre humør Marianne Fysisk og mental helse 13 28-02-10 18:21
Min vei mot bedre helse. BiggestLooser Åpne dagbøker 65 07-06-07 21:58
Helse og forandring Marianne Fysisk og mental helse 3 27-10-06 14:30
Kopi av e-mail sendt Mat & Helse Nille Nyheter / media 4 20-02-05 19:10

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:39.