Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Dr Lindbergs

Ny her, lurer på denne lavkarbo list

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 27-03-06, 17:58   #1
leil
Juniormedlem

leil sin avatar

Medlem siden: Mar 2006
Hvor: Ski
Alder: 55
leil er på en erverdig vei

Ny her, lurer på denne lavkarbo list

Ser det blir henvist til liste over lavkarboressurser, men hvor store eller små) skal verdiene være for at de er regnet som egnet?

leil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-03-06, 18:32   #2
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Ny her, lurer på denne lavkarbo list

Forstår ikke helt hva du mener ?

Sitat:

hvor store eller små) skal verdiene være for at de er regnet som egnet?

Hvilke verdier og egnet som hva ? Mener du karbohydrat nivå ? I tilfelle for hvilken filosofi ?

Men HER er de iallefall !

Gammel 05-04-06, 09:19   #3
leil
Juniormedlem

leil sin avatar

Question

I den store matvaretabellen står de fleste matvarer listet opp. Hvordan ser jeg hvilke matvarer som har høy eller lav GI? Hvordan kan jeg se om jeg skal velge H-Melk fremfor skummet f.eks? Vet ikke om jeg fikk forklart meg ordentlig. Som du skjønner er jeg "fersk." Det jeg vet er at jeg holder meg unna pasta, hvitt brød eller brød i det hele tatt, ris og sukker.

Tok også ut ei liste fra "iform.no" som viser GI. Skjønner ikke helt den heller jeg da... Det står jo greit hva som har høy og lav GI, men bak hvert produkt står det oppført to verdier. Hva indikerer de ulikie?

Fint om noen kan hjele meg.

Gammel 05-04-06, 09:53   #4
Fjonken
Seniormedlem

Fjonken sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 59
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Står ikke det forklart i Lindbergboka da? Skal du følge en bestemt kostfilosofi er det viktig å lese boka skikkelig først.

Medlem av piskeklubben

Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 05-04-06, 09:56   #5
Summer
Klar for nytt år!

Summer sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Var det denne du tenkte på?

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 05-04-06, 14:40   #6
leil
Juniormedlem

leil sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Lise

Ja, det var denne.

Gammel 05-04-06, 14:56   #7
Summer
Klar for nytt år!

Summer sin avatar

Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av leil

Ja, det var denne.

Den du lette etter?

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 07-04-06, 20:34   #8
Trolljenta
Seniormedlem

Trolljenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 43
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av leil

I den store matvaretabellen står de fleste matvarer listet opp. Hvordan ser jeg hvilke matvarer som har høy eller lav GI? Hvordan kan jeg se om jeg skal velge H-Melk fremfor skummet f.eks? Vet ikke om jeg fikk forklart meg ordentlig. Som du skjønner er jeg "fersk." Det jeg vet er at jeg holder meg unna pasta, hvitt brød eller brød i det hele tatt, ris og sukker.

Tok også ut ei liste fra "iform.no" som viser GI. Skjønner ikke helt den heller jeg da... Det står jo greit hva som har høy og lav GI, men bak hvert produkt står det oppført to verdier. Hva indikerer de ulikie?

Fint om noen kan hjele meg.

Følger du noen filosofi?
Svaret vil avhenge av det. Lindberg sier skummet melk og legger mer vekt på å få fettet fra andre kilder. Andre filosofier ville sikkert valgt h-melk for å få mest fett.

GI over 55 er høy, 35-55 middels og under 35 lav, men ikke heng deg opp i disse verdiene. En matvare med høy GI og lite karbohydrater er bedre enn en matvare med høy GI og mye karbohydrater. Dette forholdet mellom glykemisk indeks og mengden karbohydrater kalles glykemisk belastning.

Jeg aner ikke GI, hvor mye karbohydrater eller GB på noe av det jeg spiser, men jeg vet at sukker, fint brød og poteter holder jeg meg unna.

Gammel 08-04-06, 00:32   #9
Fjonken
Seniormedlem

Fjonken sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 59
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Det der GI-greiene virker så komplisert at Fjonken ikke engang orker å se nærmere på det. Dere Lindbergere flyr dere rundt med GI-lista i starten eller? Jeg løp rundt med Aktins karboteller på innelomma i starten og var nok et underlig syn der jeg stod og leste i butikkene..

Medlem av piskeklubben

Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 08-04-06, 01:04   #10
Trolljenta
Seniormedlem

Trolljenta sin avatar

Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Bergen
Alder: 43
Trolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt avTrolljenta har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Fjonken

Det der GI-greiene virker så komplisert at Fjonken ikke engang orker å se nærmere på det. Dere Lindbergere flyr dere rundt med GI-lista i starten eller? Jeg løp rundt med Aktins karboteller på innelomma i starten og var nok et underlig syn der jeg stod og leste i butikkene..

Det er ikke så veldig komplisert. Hele poenget med det er at det er forskjell på hvor mye blodsukkeret ditt stiger om du spiser 10 gram karbo fra sjokolade (sukker) og 10 gram karbo fra grønnsaker.

Jeg løper ikke rundt med en eneste liste.. Jeg vet ca hvor mye kjøtt jeg skal spise til et måltid (eks 150 gram kylling) eller hvor mange egg jeg må spise til et måltid.. Vet hvor mye fett jeg må spise til hvert måltid. Grønnsaker og salat spiser jeg så mye jeg vil av.

Gammel 09-04-06, 18:39   #11
Nille
Administrator

Nille sin avatar

Medlem siden: Feb 2004
Alder: 68
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Lise

det var jo den jeg posta her 27/3 jo !!

Opprinnelig lagt inn av Nille

Men HER er de iallefall !

Følger du ikke med eller Lise

Har forresten aldri brukt en GI tabell i hele mitt liv, men er man "opplært" på Atkins tillatte matvareliste er det jo bare lav GI mat & grønnsaker der uansett. Ikke vits i å komplisere det da. Men jeg ser klart nødvendigheten av slikt for nybegynnere. Det finnes en del på nettet
Lindberg sin (trykk på åpne GI liste) er grei.

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Trådverktøy

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 16:56
graviditet og Lavkarbo Lynx Lynx Lavkarbo generelt 16 28-10-05 15:25
Håper på svar på spørsmåla mine. Ligner denne Atkinson eller Lindbergs diett? Liva Andre dietter 11 25-01-05 19:13

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:59.