Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Mer enn 30 kg overvekt

Februarskravletråden 30+

Mer enn 30 kg overvekt Vi som trenger å ta av 30 kilo eller mer står gjerne overfor ekstra store utfordringer. Her deler vi erfaringer, gir gode råd og støtter hverandre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-02-11, 22:33   #76
Sanney
Seniormedlem
 
Sanney sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 41
Innlegg: 1.220
Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

Sv: Februarskravletråden 30+

jeg har holdt på siden juni ifjor, og gått ned 7 kg. og veldig mange ganger gått opp og ned den samme kiloen men med lavkarbo holder blodsukkeret mitt seg lavere enn på høykarbo, pluss så mye god mat og sjeldent være sulten. så mange andre ting enn bare de kiloene som teller for meg hvertfall

__________________

Sanney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 09:57   #77
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: Februarskravletråden 30+

Eg har kjend meg SÅ aleine om å "mislykkes" m ketolyse, altså! 8 kilo på 8 mnd, det er ikkje akkurat det som boka "reklamerer med". Opp og ned og opp og ned, som Sanney.

Men livet er jo ellers bra, og ein kjenner seg sunn og frisk og med mykje meire energi enn på "slankekur", så da får ein heller blåse litt i at det tar tid. Eg vil også ha kiloane mine av fort, helst i fjor, for eg har lyst på nye klær, lol. Men so what, butikkane blir vel ikkje utseld for fine klær før eg har slanka av desse tåpelege 30 kiloane

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 13:44   #78
monstermarihone
Medlem
 
monstermarihone sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: oslo
Innlegg: 154
monstermarihone er på en erverdig vei

Sv: Februarskravletråden 30+

Åååå nå har jeg akkurat hatt en ukes ferie i Amsterdam og da er det jammen meg vanskelig å være flink. Sist uke bikket jeg akkurat under 90, men nå er det opp en kilo og greier. Spiste litt ris til mange måltider, litt brød, flere øl og til og med kake! Som forøvrig ikke en gang var god. Jeg mener, hvis man først skal spise kake så bør det jo være en god en! Sukk. Håper det er litt vann som kroppen kan gi slipp på litt kjapt. Føler meg skikkelig dritt, både fordi jeg ikke har gått ned noe og fordi kroppen reagerer sånn på mel og sukker og generelt karber, ubehagelig i magen, føler meg oppblåst og slapp. Det blir jammen meg lenge til jeg gjør noe sånn igjen!

monstermarihone er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 15:00   #79
HeleneV
Medlem
 
HeleneV sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Molde
Innlegg: 75
HeleneV er på en erverdig vei

Sv: Februarskravletråden 30+

Åhhh... Det var litt godt å høre at andre sliter "selv" med ketolysekuren! Setter det litt mer i perspektiv når man også får høre om "sneglene"...

Men altså.... Seriøst, jeg vurderer GBP. Legen nevnte det til meg sist at det var treg vektnedgang, og han vurderer å søke om ikke "det skjer noe mer" innen noen mnd... Ketolyse var på en måte mitt siste alternativ.

Høres ut som jeg gir litt opp, det er ikke det men... Må jo uansett stå på milevis med venteliste om jeg tar det offentlig...så da kan en jo bare stille seg i køa... Jeg stiller meg vel som de fleste andre; man er så belånt fra før ifht hus/bil/studier.... Men, mannen min mener at helsa går først (takk for verdens beste mann!) Må man, så må man ta opp et lån (om jeg får avslag etter å ventet i flere år).

Og 100-140.000 er ikke så mye EGENTLIG når man tenker helse og livskvalitet....

HeleneV er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 15:01   #80
sistegang
Seniormedlem
 
sistegang sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 60
Innlegg: 714
sistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlys

Sv: Februarskravletråden 30+

Opprinnelig lagt inn av ekenna, her.

Disse syntes jeg er kjempegode og ikke minst saftige: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=5130

Det er jo ikke mandelmel, men malte mandler... har det noe å si...? Må vel redusere mengden eller noe slikt...

Skikkelig gode med pisket krem og en muffins som er blitt lunket i microen bittelitt. Namme..

Mandelmel og malte mandler er IKKE det samme. Det fant jeg ut da jeg prøvde å bake noen smaåkaker til jul.

__________________


sistegang er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 15:10   #81
sistegang
Seniormedlem
 
sistegang sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 60
Innlegg: 714
sistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlys

Sv: Februarskravletråden 30+

På denne tida pleier jeg å få bli deprimert. Så jeg sliter noe enormt med ikke å spise ulovlig ting. Jeg har jo i alle år brukt mat og godteri som "medisin", og å "tryne", som jeg har gjort to ganger allerede denne uka, hjelper i alle fall ikke på "humøret". Vårdepresjoner er noe dritt.

__________________


sistegang er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 16:17   #82
Nupsida
Seniormedlem
 
Nupsida sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Hamar
Alder: 31
Innlegg: 1.449
Nupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlys

Sv: Februarskravletråden 30+

Da føler jeg at jeg er i god gang med å begynne på nytt, med nytt mot! Idag har jeg spist middagsrester fra igår til frokost som var en slags kjøttdeig gryte med kjøttdeig, løk, hermetiserte tomater, fløte og masse krydder Men, så ble jeg syk på skolen (sterk hodepine og kvalme) Så da dro jeg hjem, koste meg med noen lavkarbo-vaniljefudge (NAM), men så ble jeg kvalm, så da har jeg hevet i meg en del bakon krisp og pepsi max. Ikke noe ulovlig så langt, og masse fett. Føler meg flink nå

__________________


Nupsida er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 18:16   #83
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Februarskravletråden 30+

Opprinnelig lagt inn av HeleneV, her.

Åhhh... Det var litt godt å høre at andre sliter "selv" med ketolysekuren! Setter det litt mer i perspektiv når man også får høre om "sneglene"...

Men altså.... Seriøst, jeg vurderer GBP. Legen nevnte det til meg sist at det var treg vektnedgang, og han vurderer å søke om ikke "det skjer noe mer" innen noen mnd... Ketolyse var på en måte mitt siste alternativ.

Høres ut som jeg gir litt opp, det er ikke det men... Må jo uansett stå på milevis med venteliste om jeg tar det offentlig...så da kan en jo bare stille seg i køa... Jeg stiller meg vel som de fleste andre; man er så belånt fra før ifht hus/bil/studier.... Men, mannen min mener at helsa går først (takk for verdens beste mann!) Må man, så må man ta opp et lån (om jeg får avslag etter å ventet i flere år).

Og 100-140.000 er ikke så mye EGENTLIG når man tenker helse og livskvalitet....

Har du prøvd andre lavkarbovarianter? Skaldeman mener jo at de som har de største overvektsproblemene ikke skal ha mer en maks 7g karbohydrater pr dag. Jeg vet jo ikke om det hadde hjelpt deg, men det kan jo hende en annen retning kunne fungert bedre? Jeg har selv ikke prøvd ketolyse, så jeg vet ikke så mye om hvordan det fungerer.

Jeg vet at GBP er det man tyr til når man har prøvd alle utveier og jeg forstår at mange ønsker det etter å ha prøvd alt. Men jeg må si at jeg er skeptisk. Jeg har en venninne som er sykepleirestudent og vi hadde en gang en diskusjon om GBP. Hun sa at mesteparten av pasientene ved mageavdelingen (hva heter det igjen?) på Haukeland er komplikasjoner av GBP. Mammaen til en god venninne av meg holdt på å dø i juen p.g.a en slik komplikasjon. For det første gikk maten rett til tarmen uten å stoppe i magen slik at hun ble sulten 5 minutter etter måltider. For det andre hadde hun hull i magesekken slik at innholdet lakk ut i kroppen. Nå får hun mat gjennom sonde og må gå med en sekk på ryggen hele dagen for å få nok næring. Beklager dersom jeg virker negativ. Jeg vet det er mange mennesker som har fått et mye bedre liv fordi de har fått GBP, men mange av de historiene jeg hører er ikke så positive. Det er veldig trist at ketolyse ikke fungerer så bra for deg. Jeg håper bare du er klar over mulige komplikasjoner før du legger deg under kniven.

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 23:19   #84
HeleneV
Medlem
 
HeleneV sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Molde
Innlegg: 75
HeleneV er på en erverdig vei
Smile

Sv: Februarskravletråden 30+

Opprinnelig lagt inn av vimsen85, her.

Har du prøvd andre lavkarbovarianter? Skaldeman mener jo at de som har de største overvektsproblemene ikke skal ha mer en maks 7g karbohydrater pr dag. Jeg vet jo ikke om det hadde hjelpt deg, men det kan jo hende en annen retning kunne fungert bedre? Jeg har selv ikke prøvd ketolyse, så jeg vet ikke så mye om hvordan det fungerer.

Jeg vet at GBP er det man tyr til når man har prøvd alle utveier og jeg forstår at mange ønsker det etter å ha prøvd alt. Men jeg må si at jeg er skeptisk. Jeg har en venninne som er sykepleirestudent og vi hadde en gang en diskusjon om GBP. Hun sa at mesteparten av pasientene ved mageavdelingen (hva heter det igjen?) på Haukeland er komplikasjoner av GBP. Mammaen til en god venninne av meg holdt på å dø i juen p.g.a en slik komplikasjon. For det første gikk maten rett til tarmen uten å stoppe i magen slik at hun ble sulten 5 minutter etter måltider. For det andre hadde hun hull i magesekken slik at innholdet lakk ut i kroppen. Nå får hun mat gjennom sonde og må gå med en sekk på ryggen hele dagen for å få nok næring. Beklager dersom jeg virker negativ. Jeg vet det er mange mennesker som har fått et mye bedre liv fordi de har fått GBP, men mange av de historiene jeg hører er ikke så positive. Det er veldig trist at ketolyse ikke fungerer så bra for deg. Jeg håper bare du er klar over mulige komplikasjoner før du legger deg under kniven.

Ja, som sykepleier kjenner jeg til komplikasjonene ved GBP. Likevel vurderer jeg det sterkt. Det er bra man er skeptisk til slikt i utgangspunktet, det har jeg også vært i mange år. Er for så vidt det enda -men tanken blir mer og mer "overkommelig" etter hvert som man mislykkes.

Og faktisk, nettopp fordi jeg er sykepleier så irriterer det meg enda mer at jeg er overvektig... Nesten som å mislykkes dobbelt så mye -jeg skal da ha "kunnskapen" til å ikke bli overvektig...

Skjønner godt at de som jobber på gastro-avd blir mer skeptisk enn andre da.

HeleneV er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 00:37   #85
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Februarskravletråden 30+

Opprinnelig lagt inn av HeleneV, her.

Ja, som sykepleier kjenner jeg til komplikasjonene ved GBP. Likevel vurderer jeg det sterkt. Det er bra man er skeptisk til slikt i utgangspunktet, det har jeg også vært i mange år. Er for så vidt det enda -men tanken blir mer og mer "overkommelig" etter hvert som man mislykkes.

Og faktisk, nettopp fordi jeg er sykepleier så irriterer det meg enda mer at jeg er overvektig... Nesten som å mislykkes dobbelt så mye -jeg skal da ha "kunnskapen" til å ikke bli overvektig...

Skjønner godt at de som jobber på gastro-avd blir mer skeptisk enn andre da.

Det er vel fare for komplikasjoner uansett. Overvekt kan jo gi noen og GBP kan jo gi andre. Det er jo selvfølgelig noe man må vurdere helt selv. Og det er sikkert bra å være sykepleier, for da forstår du jo sikkert enda bedre hva det er snakk om. Jeg ville bare forsikre meg om at du har prøvd ut alle andre muligheter først. Desverre har jeg snakket med mennesker som tenker at GBP er den enkleste løsningen (ikke du altså, men andre). Og jeg blir litt skremt, for det er da virkelig ikke en enkel løsning. Heller siste utvei. Jeg håper at det kanskje plutselig løsner for deg mens du står i kø og at ketolysen tar seg av det. Og det å være sykepleier og overvektig er da inget nederlag. Og jeg er ikke så sikker på at "kunnskapen" man lærer i sykepleierutdanningen er riktig kunnskap for å kontrollere overvekt. Foresten er du ei veldig pen jente! Det jeg ser iallefall
Lykke til! Håper det ordner seg

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 06:19   #86
Sanney
Seniormedlem
 
Sanney sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 41
Innlegg: 1.220
Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

Sv: Februarskravletråden 30+

idag viste tanitavekta mi for førte gang fettprosent under 40 og jeg har bygget ca 5 kg muskler siden jeg begynte å trene i januar. hvor reellt nå det er, men morro ære lell

__________________

Sanney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 11:11   #87
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: Februarskravletråden 30+

Fem kilo musklar på ein månad?? Eller meiner du januar i fjor...?

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 13:05   #88
HeleneV
Medlem
 
HeleneV sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Molde
Innlegg: 75
HeleneV er på en erverdig vei

Sv: Februarskravletråden 30+

Opprinnelig lagt inn av vimsen85, her.

Det er vel fare for komplikasjoner uansett. Overvekt kan jo gi noen og GBP kan jo gi andre. Det er jo selvfølgelig noe man må vurdere helt selv. Og det er sikkert bra å være sykepleier, for da forstår du jo sikkert enda bedre hva det er snakk om. Jeg ville bare forsikre meg om at du har prøvd ut alle andre muligheter først. Desverre har jeg snakket med mennesker som tenker at GBP er den enkleste løsningen (ikke du altså, men andre). Og jeg blir litt skremt, for det er da virkelig ikke en enkel løsning. Heller siste utvei. Jeg håper at det kanskje plutselig løsner for deg mens du står i kø og at ketolysen tar seg av det. Og det å være sykepleier og overvektig er da inget nederlag. Og jeg er ikke så sikker på at "kunnskapen" man lærer i sykepleierutdanningen er riktig kunnskap for å kontrollere overvekt. Foresten er du ei veldig pen jente! Det jeg ser iallefall
Lykke til! Håper det ordner seg

Nei, jeg er HELT enig, GBP er ingen lettvint løsning! Og jeg håper selvfølgelig at det løsner "mens jeg venter".

Jeg tror nok heller ikke at det helsemyndighetene lærer oss (eller på spl.høgskolen for den del) fungerer for alle overvektige...-Heller for få-tallet. Jeg blir faktisk bare irritert på all feilinformasjon! Altså, sunt kosthold er for de som ER normalvektig -ikke for den som allerede er blitt stor...

Det jeg kjenner på (skal prøve å forklare kort), er at man kan risikere å ikke bli tatt på alvor av pasientene når man "ikke engang greier å ta vare på seg selv". For å si det slik: Det var for meg håpløst å diskutere vekt med en pasient som var fast bestemt på at sukker ikke hadde noe å si for om man gikk opp i vekt eller ei... ("Og dèt tror du at DU vet noe om-holdning".. ) Jeg ser jo her inne, at det er nettopp de som ER overvektig som kan mye om kosthold og overvekt!!!!! Skryt til ALLE flotte, flinke damene her inne!!!!!!

HeleneV er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 15:40   #89
HeleneV
Medlem
 
HeleneV sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Molde
Innlegg: 75
HeleneV er på en erverdig vei

Sv: Februarskravletråden 30+

Hehe... Må nesten korrigere meg selv her. Så hvor håpløst denne setningen kom ut:
"Sunt kosthold er for de som ER normalvektig, ikke for den som allerede er blitt stor"

Vi må jo leve sunt vi som er stor også! Misforstå meg rett da, folkens!
Ble bare litt Ole Brumm, det skjedde noe på veien ut.

HeleneV er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 16:25   #90
Sanney
Seniormedlem
 
Sanney sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 41
Innlegg: 1.220
Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

Sv: Februarskravletråden 30+

Opprinnelig lagt inn av Zillah, her.

Fem kilo musklar på ein månad?? Eller meiner du januar i fjor...?

januar i år faktisk. men nå juger visst litt, for tallet jeg tenkte på var en uke etter at jeg begynte, da jeg var sjuk. da spratt fettprosenten opp og muskelmassen ned, naturlig nok. Jeg startet på 58.5kg muskler, nå viser den 61.2. men det er jo ikke den dyreste og mest avanserte vekta, så tallene er vel bare omtrentlige antar jeg

__________________

Sanney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 12-02-11, 11:27   #91
vimsen85
Seniormedlem
 
vimsen85 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 39
Innlegg: 1.441
vimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjentvimsen85 begynner å bli godt kjent

Sv: Februarskravletråden 30+

Opprinnelig lagt inn av HeleneV, her.

Nei, jeg er HELT enig, GBP er ingen lettvint løsning! Og jeg håper selvfølgelig at det løsner "mens jeg venter".

Jeg tror nok heller ikke at det helsemyndighetene lærer oss (eller på spl.høgskolen for den del) fungerer for alle overvektige...-Heller for få-tallet. Jeg blir faktisk bare irritert på all feilinformasjon! Altså, sunt kosthold er for de som ER normalvektig -ikke for den som allerede er blitt stor...

Det jeg kjenner på (skal prøve å forklare kort), er at man kan risikere å ikke bli tatt på alvor av pasientene når man "ikke engang greier å ta vare på seg selv". For å si det slik: Det var for meg håpløst å diskutere vekt med en pasient som var fast bestemt på at sukker ikke hadde noe å si for om man gikk opp i vekt eller ei... ("Og dèt tror du at DU vet noe om-holdning".. ) Jeg ser jo her inne, at det er nettopp de som ER overvektig som kan mye om kosthold og overvekt!!!!! Skryt til ALLE flotte, flinke damene her inne!!!!!!

Det er jo gjerne en holdning i samfunnet at mennesker som er overvektige er late og ikke har selvkontroll. Jeg synes det er så trist, for det får jo bare oss som er overvektige til å føle oss enda mer som tapere. Og jeg tror faktisk at det er gjort undersøkelser som viser at overvektige blir diskriminert mot i arbeismarkedet. Noe som jeg synes er veldig trist. Hvorfor skal jeg gjøre en jobb dårligere enn noen som ikke har problemer med blodsukkerkontroll? Og det at vi skal være kunnskapsløse er faktisk veldig ofte en kunnskapsløs uttalelse. Jeg kan mye om prinsippene til Grete Roede, Libra, lavkarbo og fra helsemagasiner og lignende. Jeg har lest mye om ernæring og slanking opp igjennom årene. Jeg har jo slanket meg siden jeg var 16. Det siste året har jeg jo faktisk lyktes og takker venninna mi for at hun tok meg med på foredrag med Dag Viljen P. Jeg er takknemlig for all den kunnskapen jeg får her inne. Dere er alle fantastiske mennesker.

Jeg hadde hørt på deg Helene. For jeg tror ikke at vekt og kunnskap har en direkte sammenheng. Jeg er sikker på at du er veldig dyktig i jobben din!

__________________
Bloggen min: http://matvraksblogg.blogspot.com/


vimsen85 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-02-11, 22:31   #92
HeleneV
Medlem
 
HeleneV sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Molde
Innlegg: 75
HeleneV er på en erverdig vei

Sv: Februarskravletråden 30+

Opprinnelig lagt inn av vimsen85, her.

Det er jo gjerne en holdning i samfunnet at mennesker som er overvektige er late og ikke har selvkontroll. Jeg synes det er så trist, for det får jo bare oss som er overvektige til å føle oss enda mer som tapere. Og jeg tror faktisk at det er gjort undersøkelser som viser at overvektige blir diskriminert mot i arbeismarkedet. Noe som jeg synes er veldig trist. Hvorfor skal jeg gjøre en jobb dårligere enn noen som ikke har problemer med blodsukkerkontroll? Og det at vi skal være kunnskapsløse er faktisk veldig ofte en kunnskapsløs uttalelse. Jeg kan mye om prinsippene til Grete Roede, Libra, lavkarbo og fra helsemagasiner og lignende. Jeg har lest mye om ernæring og slanking opp igjennom årene. Jeg har jo slanket meg siden jeg var 16. Det siste året har jeg jo faktisk lyktes og takker venninna mi for at hun tok meg med på foredrag med Dag Viljen P. Jeg er takknemlig for all den kunnskapen jeg får her inne. Dere er alle fantastiske mennesker.

Jeg hadde hørt på deg Helene. For jeg tror ikke at vekt og kunnskap har en direkte sammenheng. Jeg er sikker på at du er veldig dyktig i jobben din!

Heldigvis ser det ut som at det ikke lengere bare er fokus på at "overvektige spiser for mye og eller feil, punktum". Man har flere grunner til overvekt enn bare denne ensidige vinklingen; arv, hypothyreose, PCOS, diabetes (som også man kan få nettopp pga overvekt). Dog er det fremdeles en lang vei å gå. Det er ikke lett når det er dobbelt...

Jeg har bestandig vært rund. Helsesøstra prøvde å få mamma til å slanke meg når jeg var baby... Jeg beynte å slanke (sulte) meg når jeg var 11 år. Husker jeg "elsket" følelsen av å være sulten. Da jeg var i tenåra frem til jeg ble gravid var jeg slank, da var jeg 68 kg og 165cm. Godt trent, men spiste jo helt, helt feil! Et eple eller en potet på en dag, trente 12-15t/uka og stod opp om natta og trente.. Da nådde ikke stammen opp til den øverste greina, for å si det slik.

Jeg har begynt så smått å rusle litt raskere ned i vekt nå, og det er jo bra. Men jeg må si at jeg (som alle andre slankere) er livredd for å gå opp igjen disse kiloene jeg jobber meg ned, og kanskje få ekstrakiloer i tilllegg!

Det er også en av grunnene til at jeg vurderer GBP.

HeleneV er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 21:13   #93
Nupsida
Seniormedlem
 
Nupsida sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Hamar
Alder: 31
Innlegg: 1.449
Nupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlys

Sv: Februarskravletråden 30+

Var ute på byen igår, og hadde det kjempemorro! Var en som spanderte ett glass hvitvin på meg, hihi

Så var det så mange som kom bort til meg og sa at jeg hadde blitt så utrolig flott, at jeg hadde vært så flink til å slanke meg osv, KJEMPEGØY!! Var tilogmed ei som ikke kjennte meg igjen når jeg prata med hu (Dette er ei som jeg var mye med for ett par år siden) og når jeg sa att det var meg, så fikk hun helt sjokk, hun kunne ikke fatte at det var meg som sto der, hihih

Ellers idag har jeg hatt noen ulovlige kakestykker, men var i dåpen til babybror, så tenkte at det var nesten uhøfflig å ikke smake litt. Godt var det hvertfall! Men sliter litt med samvittigheten nå da.. Men men, skal begynne på ketolysekuren igjen på tirsdag, håper det kan hjelpe litt på vektnedgangen.

__________________


Nupsida er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 21:51   #94
solihjerte
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 82
solihjerte er ny på veien

Sv: Februarskravletråden 30+

HeleneV, jeg kjenner meg så godt igjen i det du beskriver om å være sykepleier og overvektig, og skal hjelpe overvektige pasienter i ymse sammenhenger, som f.eks rådgiving. Jeg jobber på psykiatrisk døgnavdeling, og der er det en del pasienter som får et vektproblem mens de er inneliggende, og når pasientens vektproblem er tema på rapporter, så kjenner jeg at jeg krymper meg littegranne. Man føler seg litt vel mye i glasshus, når man skal oppfordre overvektige pasienter til et sunnere kosthold...

Jeg gikk til det skrittet for et år siden å søke om GBP og fikk det innvilget, og skulle hatt operasjon nå i vår. Jeg har aldri vurdert det tidligere, men nok var nok - og dersom jeg nå ikke hadde klart det på "naturmåten" så hadde det tross alle komplikasjoner vært bedre enn å gå rundt med en BMI på godt over 40.
Men for et par uker siden så ringte jeg sykehuset og avbestilte operasjonen. Jeg har levd lavkarbo eller LCHF siden Mai, og stortrives med det. Og jeg vet at dette er noe jeg kan ha livet ut. Men jeg raser ikke ned i vekt, det går sakte men sikkert. Men det som betyr noe, er at jeg kjenner at jeg har full kontroll over matinntaket nå. Høykarbo gjorde meg til et matmonster som alltid ville ha mer, men ved å kutte karbohydratene, så har jeg en kropp i harmoni for å si det litt flåsete. Det er klart at frykten for å mislykkes og legge på seg igjen er der til en viss grad, men jeg har aldri tidligere følt at jeg har sånn kontroll som nå, og selv om oddsen for å holde vekten når den er nådd ikke er stor, så er jeg veldig sikker på at det skal gå bra.
Tror noe av cluet for egen del, er at jeg følger ikke noe bestemt diett, måler ikke med stix om jeg er i ketose. Jeg teller heller ikke kalorier. Hvis vektnedgangen stopper opp så er det noe jeg må vurdere.
Men nå er det jo ingen garanti for å beholde vekten lav hvis man blir operert heller, det er slankeopererte som går opp igjen i vekt også.


Men har full forståelse for de som velger å ta operajonen, spesielt når man kommer til det punktet at man rett og slett ikke føler at man har noe valg lenger.

solihjerte er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 13:37   #95
sistegang
Seniormedlem
 
sistegang sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 60
Innlegg: 714
sistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlys

Sv: Februarskravletråden 30+

For et år siden da BMI min var over 50, bestemte jeg meg for å forsøke ketolysekuren og hadde ikke det fungert innen ett år, så hadde jeg operert meg. Er så glad at jeg har funnet noe jeg kan leve med resten av livet. Jeg har jo fått et redskap jeg kan bruke, hvis jeg skulle gå litt opp i vekt etter at jeg er ferdig slanka. Det å skrive hvis istedenfor når jeg går opp igjen, gir en så god følelse. For nå tror jeg at jeg resten av livet skal ha "normal vekt".

__________________


sistegang er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 14:23   #96
solihjerte
Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 82
solihjerte er ny på veien

Sv: Februarskravletråden 30+

Sistegang, har du gått ned 51 kilo siden 7. april? Det er jo helt fantastisk ! Har du fulgt Ketolysekuren hele tiden?

Håper du synes det er greit jeg spør. Jeg var nesten oppe i BMI på 50 selv, men har tatt av ca. 35 kilo. Hadde vært fint å høre hva dine erfaringer er, og hva du ev. har funnet ut ikke fungerer for deg.

Mine "laster" er at jeg drikker en del light-brus, spiser Atkins-barer, tygger tyggis og spiser nøtter av og til. Lurer på om jeg kunne gått fortere ned hvis jeg hadde kuttet ut det også, men så er det det med trivsel og vane og alt det der..

solihjerte er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 21:20   #97
HeleneV
Medlem
 
HeleneV sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Molde
Innlegg: 75
HeleneV er på en erverdig vei

Sv: Februarskravletråden 30+

Opprinnelig lagt inn av solihjerte, her.

Sistegang, har du gått ned 51 kilo siden 7. april? Det er jo helt fantastisk ! Har du fulgt Ketolysekuren hele tiden?

Håper du synes det er greit jeg spør. Jeg var nesten oppe i BMI på 50 selv, men har tatt av ca. 35 kilo. Hadde vært fint å høre hva dine erfaringer er, og hva du ev. har funnet ut ikke fungerer for deg.

Mine "laster" er at jeg drikker en del light-brus, spiser Atkins-barer, tygger tyggis og spiser nøtter av og til. Lurer på om jeg kunne gått fortere ned hvis jeg hadde kuttet ut det også, men så er det det med trivsel og vane og alt det der..

Signerer! Fantastisk! -Gratulerer, så kjekt for deg! Vil gjerne høre "nøkkelen til suksess"!!! Kanskje jeg har noe å lære...

HeleneV er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 21:33   #98
HeleneV
Medlem
 
HeleneV sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Molde
Innlegg: 75
HeleneV er på en erverdig vei

Sv: Februarskravletråden 30+

Opprinnelig lagt inn av solihjerte, her.

HeleneV, jeg kjenner meg så godt igjen i det du beskriver om å være sykepleier og overvektig, og skal hjelpe overvektige pasienter i ymse sammenhenger, som f.eks rådgiving. Jeg jobber på psykiatrisk døgnavdeling, og der er det en del pasienter som får et vektproblem mens de er inneliggende, og når pasientens vektproblem er tema på rapporter, så kjenner jeg at jeg krymper meg littegranne. Man føler seg litt vel mye i glasshus, når man skal oppfordre overvektige pasienter til et sunnere kosthold...

Jeg gikk til det skrittet for et år siden å søke om GBP og fikk det innvilget, og skulle hatt operasjon nå i vår. Jeg har aldri vurdert det tidligere, men nok var nok - og dersom jeg nå ikke hadde klart det på "naturmåten" så hadde det tross alle komplikasjoner vært bedre enn å gå rundt med en BMI på godt over 40.
Men for et par uker siden så ringte jeg sykehuset og avbestilte operasjonen. Jeg har levd lavkarbo eller LCHF siden Mai, og stortrives med det. Og jeg vet at dette er noe jeg kan ha livet ut. Men jeg raser ikke ned i vekt, det går sakte men sikkert. Men det som betyr noe, er at jeg kjenner at jeg har full kontroll over matinntaket nå. Høykarbo gjorde meg til et matmonster som alltid ville ha mer, men ved å kutte karbohydratene, så har jeg en kropp i harmoni for å si det litt flåsete. Det er klart at frykten for å mislykkes og legge på seg igjen er der til en viss grad, men jeg har aldri tidligere følt at jeg har sånn kontroll som nå, og selv om oddsen for å holde vekten når den er nådd ikke er stor, så er jeg veldig sikker på at det skal gå bra.
Tror noe av cluet for egen del, er at jeg følger ikke noe bestemt diett, måler ikke med stix om jeg er i ketose. Jeg teller heller ikke kalorier. Hvis vektnedgangen stopper opp så er det noe jeg må vurdere.
Men nå er det jo ingen garanti for å beholde vekten lav hvis man blir operert heller, det er slankeopererte som går opp igjen i vekt også.


Men har full forståelse for de som velger å ta operajonen, spesielt når man kommer til det punktet at man rett og slett ikke føler at man har noe valg lenger.

Hehe... Høres ut som jeg er litt mer utålmodig enn deg Men bra du har funnet en slankekur/livsstil du trives med. Jeg akter også å fortsette, også etter en evt. operasjon.

Jeg jobber også i psykiatrien (akutt), så vi har en del som sliter med bivirkninger av medisinene (oksehunger, overspising, overvekt). Jeg kjenner igjen følelsen av å prate om "overvekt som problem", når man selv er overvektig... Vår oppgave er jo å stable mennesket på beina, det sier seg selv iom at vi jobber med akutt syke. Men problemet for det enkelte mennesket som opplever disse bivirkningene er jo ikke mindre selv om ikke dette ikke er vår prioritet!

HeleneV er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 14:30   #99
Nupsida
Seniormedlem
 
Nupsida sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Hamar
Alder: 31
Innlegg: 1.449
Nupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlysNupsida er et fyrlys

Sv: Februarskravletråden 30+

Da er jeg på min første dag i ketolyse igjen, og føler meg som ett slakt! Vet ikke om det er pga tilbake gangen til ketolyse igjen, eller om jeg er syk. Morro er det hvertfall ikke!
Så da har jeg hatt ziggys tomatsuppe til frokost og skolemat, så skal jeg lage meg taco-pizza til ikveld, og til skolemat imorgen. Føler ihvertfall jeg er i gang nå

__________________


Nupsida er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 15-02-11, 14:42   #100
Rosekinn
Medlem
 
Rosekinn sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: trøndelag
Alder: 42
Innlegg: 76
Rosekinn er på en erverdig vei

Sv: Februarskravletråden 30+

hallo igjen kloke hoder!
I`m back! Endelig tilbake på lavkarbo igjen etter å ha vært på veeeeldig høykarbo noen måneder. Datt veldig av etter ferie, to operasjoner og sjukmelding og så ferie igjen, men er tilbake hvor jeg hører hjemme igjen nå. Har bare gått opp noen få kg på de månedene, men håper de forsvinner fort nå Føler meg mer dvask trur jeg, siden jeg ikke har fått trent noe.

er på min 2. dag nå og kjenner at kropper skriker etter karbohydrater. Men stålviljen og motivasjonen er på plass. Koser meg med litt ekstra ost istedet. Har allerede gått ned 30 kg over noen år, men er nå klar for å ta sats på de neste.

ha ei fin fin uke folkens!

Rosekinn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Februarskravletråden til 30+ grotingeling Mer enn 30 kg overvekt 121 01-03-10 11:50


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:21.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no