Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Lørdagsgodt

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-02-11, 13:00   #1
Simpfan
Medlem
 
Simpfan sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Eidskog i Hedmark
Innlegg: 161
Simpfan er på en erverdig vei

Lørdagsgodt

Nå er det helg og jeg har ikek spist noe godt i uka, klart meg bra faktisk. Men nå e rhelgen her, så da vil jeg kunne unne meg noe. hva kan jeg spise? Fleskesvor såkalt bacongull mener jeg å lest at noen bruker, og cola zero? Kan dette være mitt lørdagsgodt? Liker også godt chilinøtter eller saltede nøtter, kan jeg spise det? Er ikke særlig begeistret for 70% sjokolade, men har noe marsipan med sånn mørk sjokolade på, dette går? Skal etterhvert lage egen marsipan med sukrinmelis, men har ikke fått tid enda. Hvor mye karbohydrater er forresten en anfealt dagsdose for å gå ned ca 1 kg om dagen, eller annenhver dag? Hvordan regner man ut antall karbo hvis man kjøper en pakke som det står pr 100 g, og det er da 10 karbo i den?

Simpfan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkalori Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 13:06   #2
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 41
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Lørdagsgodt

1 kilo om dagen eller annahver? Det er litt av noen forventninger du antyder her vil jeg påstå. I tilegg vil du spise masse kunstig søtning OG marsipan med mørk sjokolade

marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 13:16   #3
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 40
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Lørdagsgodt

Chilinøtter er ikke lavkarbo... les innholdsfortegnelse på alt du spiser, der ser du hva som er lov og ikke.. vanlig marsipan er ikke.... 1 kg i uka mener du forhåpentligvis?

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 13:26   #4
AntoniaM
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Buskerud
Innlegg: 110
AntoniaM er ny på veien

Sv: Lørdagsgodt

Hvis du er glad i oster som camenbert eller brie, er det et godt alternativ som lørdagsgodt.

Jeg putter osten i mikroen noen sekunder (varierer litt fra ost til ost, men fra 15 - 30 sek). Da blir den myk og mer dessert-aktig. Jeg spiser den gjerne med noen hvalnøtter til.

AntoniaM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 13:27   #5
Svima
Medlem
 
Svima sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 290
Svima er ny på veien

Sv: Lørdagsgodt

Det er mange fine oppskrifter her inne du kan bruke
Sjokoladedrøm er en av mine favoritter i helgen.
Søk og du finner masse
Kos deg, men -1 kg. om dagen er store forventninger

__________________



Svimas journal
Svima er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Ketolyse Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 14:36   #6
Simpfan
Medlem
 
Simpfan sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Eidskog i Hedmark
Innlegg: 161
Simpfan er på en erverdig vei

Sv: Lørdagsgodt

Tusen takk for tips. er ingen karbo i brusen jeg har kjøpt nå. Men jeg har laget mye burs selv. med min soda stream. hvordan er dette? Innholdet som står på min lemon lime concentrate er:
pr 100 ml:
energi: 62 kj/(14,8 kcal)
Protein: <0,1 g
Karbohydrater: 3,4 g
fett: <0,1 g
natrium: 12,65 mg

Simpfan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkalori Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 14:44   #7
Simpfan
Medlem
 
Simpfan sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Eidskog i Hedmark
Innlegg: 161
Simpfan er på en erverdig vei

Sv: Lørdagsgodt

Mente forresten 1kg i uka ja men se denne siden, mye godt her som kan brukes? men som da man bruker f.eks sukrinmelis eller annet i stedet for sukker? http://www.kvinneguiden.no/artikler/lekker_lakris/80098

Simpfan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkalori Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 14:46   #8
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 39
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Lørdagsgodt

Opprinnelig lagt inn av Simpfan, her.

Nå er det helg og jeg har ikek spist noe godt i uka, klart meg bra faktisk.

Gratulerer. Det er veldig lurt å ta minst 14 dager sammenhengende uten søtt eller snacks, da vil "behovet" for det ha sjansen til å forsvinne, og du vil kanskje oppleve at du ikke prioriterer/savner godteriet like mye.

Opprinnelig lagt inn av Simpfan, her.

Men nå e rhelgen her, så da vil jeg kunne unne meg noe. hva kan jeg spise? Fleskesvor såkalt bacongull mener jeg å lest at noen bruker, og cola zero? Kan dette være mitt lørdagsgodt?

Fleskesvor/bacongull er i prinsippet ok - sjekk nøye på varedeklarasjonen, så du ikke kjøper det som egentlig er laget av mais og annet guff. Fleskesvoret er veldig salt, så det er lurt å være forberedt på litt midlertidig vektøkning i form av vann - og ikke få panikk...

Hva angår cola zero og pepsi max etc er det individuelt om man tåler det eller ikke. Noen opplever blodsukkersvingninger som følge av det, andre ikke. Så lenge det kommer i tillegg til, og ikke istedet for, rent vann, kan det fint være lørdagskos.

Opprinnelig lagt inn av Simpfan, her.

Liker også godt chilinøtter eller saltede nøtter, kan jeg spise det? Er ikke særlig begeistret for 70% sjokolade, men har noe marsipan med sånn mørk sjokolade på, dette går?

Chilinøtter er ikke lavkarbo - peanøtter har høyt karbohydratinnhold i seg selv, og det "skallet" rundt dem er jo laget av mel...

Nøtter er enda en sånn individuell ting - noen kan fint spise litt, andre går overhodet ikke ned i vekt om de spiser det. Du bør slå opp næringsinnholdet i forskjellige nøtter - de "lovligste" er paranøtter, valnøtter, hasselnøtter og mandler. Dessverre har pistasj-, pea- og cashewnøtter ganske høyt karbohydratinnhold.

Opprinnelig lagt inn av Simpfan, her.

Hvor mye karbohydrater er forresten en anfealt dagsdose for å gå ned ca 1 kg om dagen, eller annenhver dag?

Jeg ser du mente "i uken", ikke "om dagen". Husk at stress ikke fører til noe godt - gi kroppen den tiden den trenger. Hvor mye karbohydrater er egentlig avhengig av hvilken kostfilosofi du ønsker å følge. Dersom du vil følge en ketogen retning, vil du måtte begrense dagsinntaket til 20 kh eller mindre.

Opprinnelig lagt inn av Simpfan, her.

Hvordan regner man ut antall karbo hvis man kjøper en pakke som det står pr 100 g, og det er da 10 karbo i den?

Her forstår jeg ikke helt hva du spør om? De fleste matvarer oppgir mengde karbohydrater per 100 gram. Hvis matvaren har 10g karbohydrat per 100 gram, må du veie den mengden du vil spise, og regne det ut, eller la et program som diett.no regne det ut for deg.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 15:11   #9
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Lørdagsgodt

Opprinnelig lagt inn av Simpfan, her.

Tusen takk for tips. er ingen karbo i brusen jeg har kjøpt nå. Men jeg har laget mye burs selv. med min soda stream. hvordan er dette? Innholdet som står på min lemon lime concentrate er:
pr 100 ml:
energi: 62 kj/(14,8 kcal)
Protein: <0,1 g
Karbohydrater: 3,4 g
fett: <0,1 g
natrium: 12,65 mg

Er det pr dl konsentrat er det vel ikke så ille, avhangig av blandingsforholdet seff. Er det pr dl ferdig drikk, blir 3,4karber for mye!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 15:19   #10
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 56
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Lørdagsgodt

Opprinnelig lagt inn av Simpfan, her.

Hvordan regner man ut antall karbo hvis man kjøper en pakke som det står pr 100 g, og det er da 10 karbo i den?

Du veier det du har tenkt å spise og regner deretter ut hvor mange karber det blir i det.

La oss si at du skal spise noe som inneholder 8 karber / 100 g. Hvis du spiser 150 g blir det 8x1,5 = 12 g karber (1,5 = halvannet hundregram). Spiser du 50 g blir det 8x0,5 = 4 g karber (0,5 = et halvt hundregram).

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 16:01   #11
Simpfan
Medlem
 
Simpfan sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Eidskog i Hedmark
Innlegg: 161
Simpfan er på en erverdig vei

Sv: Lørdagsgodt

diet.no var kjempe bra side. har registret meg der nå og har regnet ut at i dag har jeg spist 21,29 karb. Dette er vel bra start eller. er vel ca 30 om dgane, eller er dette mye?

Simpfan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkalori Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 16:59   #12
Sukrin
Juniormedlem
 
Sukrin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 14
Sukrin er på en erverdig vei

Sv: Lørdagsgodt

21 karber om dagen er bra. Kan være ketose, det. 30 er også bra. Som nevnt tidligere kommer det veldig an på hvilken filosofi du vil legge deg på.

Ketolyse er vel ca 15-20 karber
Atkins induksjonsfase er 20karb
LCHF og mer livsstil ligger på rundt 70 karber (og opp mot max 100)

Du bestemmer. Desto mindre karb, desto fortere går du ned vekt...

Sukrin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: atkins Svar med sitat
Gammel 18-02-11, 17:06   #13
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 56
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Lørdagsgodt

Opprinnelig lagt inn av Sukrin, her.

Du bestemmer. Desto mindre karb, desto fortere går du ned vekt...

Ikke nødvendigvis, det er flere her inne som må ha litt karber for å gå ned i vekt, men som stopper i vektnedgang om karboinntaket blir for lavt.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 19-02-11, 22:46   #14
Simpfan
Medlem
 
Simpfan sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Eidskog i Hedmark
Innlegg: 161
Simpfan er på en erverdig vei

Sv: Lørdagsgodt

Disse oppsriftene synes jeg virker veldig spennende og gode, men jeg har modifisert litt, kan noen her inne se om noe av det jeg har skrevet i parentes som er i stedet for ingrediensen foran? Og om dette vil funke?
Lakrisgodteri

Ingredienser:
100 gr vann
340 gr sukker (Druesukker eller sukrinmelis)
108 gr druesukker
Cirka 5,5 ss lakrisekstrakt
Cirka 2,5 ss salmiaksalt
1 ml Anisolje
Termometer
Slik gjør du det:
Start med at putte ingrediensene i en gryte i ovennevnte rekkefølge. Legg lokk på gryten, uten å røre rundt.

Kokeplaten settes på 3/4 varme. La massen varme opp til kokepunktet. Når det begynner å komme kraftig damp ut under lokket på gryten, tar du lokket av og stikker termometeret ned i gryten.

Uten å røre rundt, følger du med til massen når opp til 160 grader. Deretter skal massen nedkjøles til cirka 120 grader. Nå kan ingrediensene blandes. Massen helles ut på en teflonmatte eller tilsvarende underlag. Vent til å den får hinne og kan formes til en klump. Nå strekker og river du i massen, inntil du skal klippe den.

Klippingen foregår ved at man trekker en pølse ut av klumpen og klipper den i passende stykker. De nyklippede og lunkne stenger må ikke røre hverandre slik at de klistrer seg sammen.

Oppbevares tørt og kjølig, eventuelt med litt melis.

Lakris-iskrem
Ingredienser:
1 pakke kremfløte
3 egg
2-3 ss sukker, eventuelt melis (Sukrinmelis?)
1 pose lakris-twist (Annen type lakris som finnes?)
Slik gjør du det:
Pisk fløten stiv. Pisk eggedosis med sukker/melis. Bland eggedosisen med kremen. Smelt 2/3 av lakrisen og bland den inn i massen. Hakk resten av lakrisen og ha den i kremen.

Sett isen i fryseren i noen timer, rør innimellom. Eller aller helst; bruk ismaskin, da får du den kremete gode konsistensen.

Lakrisfudge
Ingredienser:
3 kopper sukker (Hva med druesukker her, eller sukrinmelis)
1 ¼ kopp melk (Hva med Fløte)
¼ kopp lys sirup (Noe i stedet for syrup?)
2 ss smør
4 ts anisfrø
Termometer
Slik gjør du det:
Kle en firkantet panne med folie, eller spray folien med matlagingsspray. Alternativt kan du smøre pannen.

Rør sammen sukker, melk, anisfrø, sirup og smør i en stor kjele. Varm opp over middels varme under omrøring til blandingen begynner å koke. Rør bare et par ganger slik at ikke anisfrøene brenner seg fast i bunnen av kjelen.

Kjøl ned blandingen til 120 grader på termometeret. Pisk til blandingen begynner å miste glansen. Hell den raskt over i en smurt panne. La det kjølne, og del så opp i passende ruter.

Anisgodteri
Ingredienser:
3 kopper sukker(Hva med druesukker eller sukrinmelis)
1/3 kopp vann
1 ts rød konditorfarge(Man må ikek ha dette? Eller er konditorfarge ufarlig og uten karbo)
1 ½ kopp hvit sirup(Annet enn syrup?)
1 ts anisolje
Termometer
Slik gjør du det:
Kok sukker, vann og sirup til 290 grader på termometeret. Fjern kasserollen fra varmen og tilføy anis og fargestoffer. Rør godt og hell over i en smurt panne. La blandingen få avkjølt seg.

Begynn merke den med å tegne linjer i den ved hjelp av en kniv. Følg de samme linjene om og om igjen til den begynner å stivne. Legg press på kniven for å lage dype nok linjer. Bryt det i stykker til små biter etter at det blir hardt nok.

Simpfan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkalori Svar med sitat
Gammel 19-02-11, 22:52   #15
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Lørdagsgodt

Druesukker kan du IKKE bruke!

Du må nok bruke sukrin eller sukrinmelis, Splenda eller Natreen!

Ofte blir det ikke vellykket å erstatte /endre på vanlige oppskrifter. Kun sukker oppfører seg som sukker, liksom, og erstatninger gir ofte helt andre resultater!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 19-02-11, 23:05   #16
Simpfan
Medlem
 
Simpfan sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Eidskog i Hedmark
Innlegg: 161
Simpfan er på en erverdig vei

Sv: Lørdagsgodt

Trodde druesukker var bra å bruke jeg, hva skal man bruke i stedet for det?

Simpfan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkalori Svar med sitat
Gammel 19-02-11, 23:23   #17
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Lørdagsgodt

Opprinnelig lagt inn av Simpfan, her.

Trodde druesukker var bra å bruke jeg, hva skal man bruke i stedet for det?

Druesukker er jo så og si rent sukker (95%) som tas lett opp i kroppen og gir hyper blodsukkerstigning, akkurat det du skal unngå på lavkarbo/ketolyse!

Hva du skal bruke i stede, ramset jeg opp i forrige innlegg, sukrin, sukrinmelis, Splenda eller Natreen. Gidder du, kan du bestille forskjellige typer Stevia på nett! Er ikke lov som næringsmiddel for mennesker i Norge, men har vært brukt i feks Japan i 1000vis av år!!

Om du vil unne deg litt digg i helgene, sjekk oppskriftsforum her inne og bruk oppskriftene derfra. Da kan du være ganske sikker på at du kun får i deg lavkarbo- godis!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 01:22   #18
Simpfan
Medlem
 
Simpfan sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Eidskog i Hedmark
Innlegg: 161
Simpfan er på en erverdig vei

Sv: Lørdagsgodt

Fant en side som selger diverse som sukrin og sånn. http://www.okosjokolade.no
Kan man bruke yakonsirup og/eller agave sirup i stedet for hvit og mørk sirup?

Simpfan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkalori Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 02:02   #19
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Lørdagsgodt

Opprinnelig lagt inn av Simpfan, her.

Fant en side som selger diverse som sukrin og sånn. http://www.okosjokolade.no
Kan man bruke yakonsirup og/eller agave sirup i stedet for hvit og mørk sirup?

Agavesirupen kan du ikke bruke (mye av) hvis du ønsker å være i ketose, siden den inneholder masse fruktose. Yaconsirupen er litt bedre, da det meste av søtsmaken kommer fra fruktooligosakkarider (fos) som vi ikke klarer å fordøye. Vær allikevel obs på at fos mater de gode tarmbakteriene, så hvis du prøver deg på yaconsirup, så begynn med veldig lite og trapp opp, hvis du ikke ønsker snakkesalige tarmer

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lørdagsgodt ~Hilla~ Ketolysekuren 9 18-06-10 00:29
Jeg er på Atkins, hva spiser barna deres til lørdagsgodt? Princez Barns kosthold 1 09-01-08 02:11
lørdagsgodt... Summer Barns kosthold 15 15-03-04 19:54


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no