Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Ny i gamet-og i forumet, noen spørsmål om melkefri lavkarbo

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 18-02-11, 18:41   #26
alexsandra
Medlem

Medlem siden: Jan 2011
alexsandra er på en erverdig vei

Sv: Ny i gamet-og i forumet, noen spørsmål om melkefri lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Helene :), her.

Det var en fin måte å se det på Photobscura- at du ser andre veier. Det føles liksom litt bedre sånn
Synes du er veldig kreativ i matveien. Jeg håper også at jeg blir en kløpper på å lage egne sauser og dressinger. Men føler du at det tar lengre tid å tilbrede mat nå? Vet ikke helt hvor lenge du har vært på "diett" jeg..
Støtter teorien din i at melkeprodukter gir JÆ**** hud!! Merker dere at huden blir bedre på lavkarbo? Jeg sliter med urenheter, og iblant noen verkebyller av noen kviser. Skikkelig vonde og langt under huden.

Da dropper jeg rett og slett biolaen. Men håper virkelig jeg tåler, og liker cottage cheese!

jeghar merket at jeg har mindre kviser,men vært litt sløv noen dager og da ble det værre. usj fikk plutslig mange små kviser på haken,men det er min egen feil

Gammel 19-02-11, 15:43   #27
Helene :)
Juniormedlem

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Akershus
Alder: 39
Helene :) er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av elsker lavkarbo, her.

ja min hud er blitt mye bedre, til og med roppen generelt er blitt mykere.
har pleid å smøre meg med bodylotion og det har jeg kunnet slutte med.

Så utrolig bra! Håper på det samme for meg. Gikk på en smågodt-smell igår, merker at huden er mye verre idag..

Helene :) er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert :) Svar med sitat
Gammel 19-02-11, 15:46   #28
Juniormedlem

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Det går seg til, det med matlaginga, altså. Jeg kunne så vidt lage nudler og varme opp en frossenpizza uten de store katastrofene før jeg la om kostholdet.
Nå har jeg levd lavkarbo i 4,5 år og har blitt en kløpper på kjøkkenet, og dette kostholdet er for livet .

Hehehe, da var du på ca samme nivå som jeg er nå. Er i grunn ikke noe glad i å lage mat. Synes det er kjedelig, og liker de kjappe løsningene. Men håper at jeg får litt mer sansen for det når jeg blir flinkere til å lage gode retter!

4,5 år står det respekt av! Er du totalt avholden fra karbo, eller har du en utskeielse i ny og ne?

Gammel 19-02-11, 16:03   #29
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 45
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Hehehe, da var du på ca samme nivå som jeg er nå. Er i grunn ikke noe glad i å lage mat. Synes det er kjedelig, og liker de kjappe løsningene. Men håper at jeg får litt mer sansen for det når jeg blir flinkere til å lage gode retter!

4,5 år står det respekt av! Er du totalt avholden fra karbo, eller har du en utskeielse i ny og ne?

Jeg syntes også det var kjedelig, men da jeg skjønte hva jeg kunne gjøre med gode råvarer og krydder, og da jeg begynte å lese oppskrifter her inne, så litt på matprogrammer og bladde i kokebøker, så skjedde det tydeligvis noe! Gøy å lage og smake underveis, for å få akkurat den smaken man er ute etter .

Nei, jeg har ingen utskeielser, det vil si -jeg har spist én bit smørbrødkake og en liten boks is i løpet av disse årene, men det begynner å bli en stund siden. Høykarbomat gjør meg veldig syk (er insulinresistent, har pcos og lavt stoffskifte, så det er ikke bare bare!), og det smaker heller ikke så godt at det er verdt det, altså. Jeg har heller aldri vært noen søtmons, og har alltid syntes at brødmat, pasta og den slags har vært dørgende kjedelig. Ikke minst kunne jeg komme ut av skapet som en som ikke liker frukt noe særlig. Hehe. Det eneste jeg i grunn craver i blant er sjokolade, øl og ost. Men det går fort over, og skulle det butte så finnes det jo alternativer. Men jeg er litt for lat til å bake og sånn, og litt for blakk til å kjøpe inn særlig med sukkerfrie greier.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 12:37   #30
ekenna
Seniormedlem

ekenna sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Vestlandet
ekenna har en fantastisk aura rundt segekenna har en fantastisk aura rundt seg

Og synes dere at det fungerer å "leve lavkarbo" til tross for allergi?

Helene

Jeg har laktoseintoleranse og masse masse matallergi, men det fungerer virkelig bra for meg. På tross av intoleransen, bruker jeg en del meieriprodukter, bare for å gjøre det litt lettere for meg selv. Om jeg får magetrøbbel, får det så være. Jeg har allergi for så mye annet som jeg holder meg unna at det må jeg tåle

Gammel 20-02-11, 13:38   #31
Juniormedlem

Jeg syntes også det var kjedelig, men da jeg skjønte hva jeg kunne gjøre med gode råvarer og krydder, og da jeg begynte å lese oppskrifter her inne, så litt på matprogrammer og bladde i kokebøker, så skjedde det tydeligvis noe! Gøy å lage og smake underveis, for å få akkurat den smaken man er ute etter .

Nei, jeg har ingen utskeielser, det vil si -jeg har spist én bit smørbrødkake og en liten boks is i løpet av disse årene, men det begynner å bli en stund siden. Høykarbomat gjør meg veldig syk (er insulinresistent, har pcos og lavt stoffskifte, så det er ikke bare bare!), og det smaker heller ikke så godt at det er verdt det, altså. Jeg har heller aldri vært noen søtmons, og har alltid syntes at brødmat, pasta og den slags har vært dørgende kjedelig. Ikke minst kunne jeg komme ut av skapet som en som ikke liker frukt noe særlig. Hehe. Det eneste jeg i grunn craver i blant er sjokolade, øl og ost. Men det går fort over, og skulle det butte så finnes det jo alternativer. Men jeg er litt for lat til å bake og sånn, og litt for blakk til å kjøpe inn særlig med sukkerfrie greier.

Du er superflink! Blir imponert av sånt jeg! Men det er vel kanskje bedre å holde seg totalt unna, fremfor å gå på en smell i ny og ne. Det blir fort oftere og oftere... iallefall for meg som faktisk er sykt svak for søtsaker.
Hva spiser du når du skal kose deg?? Til dessert og som snop? Synd at sukkerfritt er dyrere...

Gammel 20-02-11, 13:41   #32
Juniormedlem

Opprinnelig lagt inn av ekenna, her.

Jeg har laktoseintoleranse og masse masse matallergi, men det fungerer virkelig bra for meg. På tross av intoleransen, bruker jeg en del meieriprodukter, bare for å gjøre det litt lettere for meg selv. Om jeg får magetrøbbel, får det så være. Jeg har allergi for så mye annet som jeg holder meg unna at det må jeg tåle

Høres bra ut
Jeg kunne ikke brukt meieriprodukter. Blir såpass dårlig at det ikke er verdt det. Kjedelig å være strandet på dassen liksom...
Men kanskje du tåler det litt bedre enn andre? Trodde med laktoseintoleranse at det var "enten eller". Men det er kanskje litt forskjellige grader av det!?

Synes det er så mange som sliter med matallergier om dagen. Virker som det blir fler og fler. Lurer på hvorfor

Gammel 20-02-11, 13:52   #33
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Du er superflink! Blir imponert av sånt jeg! Men det er vel kanskje bedre å holde seg totalt unna, fremfor å gå på en smell i ny og ne. Det blir fort oftere og oftere... iallefall for meg som faktisk er sykt svak for søtsaker.
Hva spiser du når du skal kose deg?? Til dessert og som snop? Synd at sukkerfritt er dyrere...

Hehe, nå høres jeg på grensen til asketisk ut, men jeg spiser i grunn kun når jeg er sulten. Jeg har jobbe litt med det å skifte fokus i forhold til kos. Mat er godt, men jeg bruker det ikke som kos, så om jeg skal kose meg, så er det i tilfelle med bøker, musikk, venner, film, kaffe, rødvin, etc.

Med det sagt, så snakker jeg kun om meg selv, altså. Jeg mener i utgangspunktet at mat ikke skal brukes som kos, men jeg ser jo det at folk har forskjellige forutsetninger, og alle har kanskje ikke kommet dithen jeg har når det kommer til hvordan man forholder seg til mat.

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 20-02-11, 13:55   #34
Juniormedlem

Hehe ja, du høres litt nasi ut Men det var lurt. Tror det er altfor mange av oss som må ha mat til kos.. Jeg også!
Blir vannvittig mett av disse måltidene. Lagde lenabeatrice sine pannekaker med bacon og ost istad. Kjennes ut som magen sveller jo :-O

Gammel 20-02-11, 14:06   #35
Lilleslem
Medlem

Lilleslem sin avatar

Hvor: Nord-Norge
Lilleslem er på en erverdig vei

Ett lite tips! I Sverige har de laktosefri kremfløte som har lang holdbarhet

Lilleslem er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman/Hexeberg Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 14:20   #36
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Hehe, nazi du liksom.
Det er denne måten jeg har det best fysisk, uten noe særlig med erstatningser, men med et helt rent kosthold hvor jeg har full kontroll på alle ingredienser. Og tro meg, jeg lager gooood mat! Som jeg blir mett av, og som jeg spiser akkurat passe av.
Men jeg røyker som en skorstein, da. Og drikker minst en kanne kaffe om dagen. Og jeg skal ikke en gang begynne å snakke om rødvinspimpinga mi … så der slo jeg vel sprekk i asket-bildet mitt. .

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 20-02-11, 16:18   #37
Juniormedlem

Hehe, nazi du liksom.
Det er denne måten jeg har det best fysisk, uten noe særlig med erstatningser, men med et helt rent kosthold hvor jeg har full kontroll på alle ingredienser. Og tro meg, jeg lager gooood mat! Som jeg blir mett av, og som jeg spiser akkurat passe av.
Men jeg røyker som en skorstein, da. Og drikker minst en kanne kaffe om dagen. Og jeg skal ikke en gang begynne å snakke om rødvinspimpinga mi … så der slo jeg vel sprekk i asket-bildet mitt. .

Puuuuuuuhhh *puster letta ut*.
Nå føler jeg at du også er menneskelig!!

Jepp, det tror jeg på. Har en venninne som har sverget til lavkarbo et år nå og alt hun har servert meg smaker himmelsk. Gleder meg til jeg også er på "toppnivå" i matlaging, hohoi!

Gammel 20-02-11, 21:54   #38
ekenna
Seniormedlem

ekenna sin avatar

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Vestlandet
ekenna har en fantastisk aura rundt segekenna har en fantastisk aura rundt seg

Høres bra ut
Jeg kunne ikke brukt meieriprodukter. Blir såpass dårlig at det ikke er verdt det. Kjedelig å være strandet på dassen liksom...
Men kanskje du tåler det litt bedre enn andre? Trodde med laktoseintoleranse at det var "enten eller". Men det er kanskje litt forskjellige grader av det!?

Synes det er så mange som sliter med matallergier om dagen. Virker som det blir fler og fler. Lurer på hvorfor

Før jeg begynte på lavkarbo brukte jeg nesten ikke meieriprodukter i det hele tatt. Da var det akutt, så det var ikke verdt det. Men etter at jeg begynte på lavkarbo har jeg merket at jeg tåler mer enn før. Vet ikke hva som har skjedd jeg, kanskje det var det faktum at jeg begynte på lavkarbo som har gjordt det bedre, om det er mulig...? Og ja, det finnes også forskjellige grader av det, mener jeg. Både meg og min søster lider av det samme, men jeg tåler det mye bedre enn henne(etter at jeg begynte på lavkarbo vel og merke ).

Og som du sier, det er veldig mye allergier ute og går. Syntes det blir vanligere og vanligere med allergi og intoleranser jeg. I mitt stille sinn tenker jeg at det har muligens en sammenheng med alle de andre sykdommene og lidelsene som det bare har blitt flere og flere tilfeller av etter at "vi" skulle kutte ut fettet og "leve på karbohydrater"... Men det er bare min mening da

Gammel 21-02-11, 13:05   #39
Juniormedlem

Opprinnelig lagt inn av Lilleslem, her.

Ett lite tips! I Sverige har de laktosefri kremfløte som har lang holdbarhet

Takk for tips

Gammel 21-02-11, 13:11   #40
Juniormedlem

Opprinnelig lagt inn av ekenna, her.

Før jeg begynte på lavkarbo brukte jeg nesten ikke meieriprodukter i det hele tatt. Da var det akutt, så det var ikke verdt det. Men etter at jeg begynte på lavkarbo har jeg merket at jeg tåler mer enn før. Vet ikke hva som har skjedd jeg, kanskje det var det faktum at jeg begynte på lavkarbo som har gjordt det bedre, om det er mulig...? Og ja, det finnes også forskjellige grader av det, mener jeg. Både meg og min søster lider av det samme, men jeg tåler det mye bedre enn henne(etter at jeg begynte på lavkarbo vel og merke ).

Og som du sier, det er veldig mye allergier ute og går. Syntes det blir vanligere og vanligere med allergi og intoleranser jeg. I mitt stille sinn tenker jeg at det har muligens en sammenheng med alle de andre sykdommene og lidelsene som det bare har blitt flere og flere tilfeller av etter at "vi" skulle kutte ut fettet og "leve på karbohydrater"... Men det er bare min mening da

Det er mulig det kanskje, at det har blitt bedre med en lavkarbo livsstil.!?
Gode teorier synes nå jeg.
En venninne av meg er laktoseintolerant og har ikke rørt noenting på mange år. Sist hun var hos legen fikk hun beskjed om å introdusere kroppen for dette igjen. (høres litt merkelig ut synes nå jeg, men sikkert fordi hun kanskje mangler næringen fra meieriprodukter?) Uansett, hun har tatt det gradvis og forsiktig og tåler det litt bedre nå.
Selv klarer jeg meg fint uten feks melk, synes ikke det smaker noe godt uansett... Det hadde derimot vært fint om jeg kunne tåle feks fløte til sauser/matlaging generelt. Har ingen problemer med å handle soya/laktoseredusert osv, MEN det er jo MYE dyrere. Passer ikke alltid min lommebok i grunn...

Er det mange av dere som hamstrer i sverige? Snillere pris der kanskje?

Gammel 25-07-11, 21:17   #41
Femella
Juniormedlem

Medlem siden: Jul 2011
Femella er på en erverdig vei

Mannen min har lactose intollerans, og jeg har derfor måttet finne gode erstatninger som passer hele familien. I den sammenhengen vil jeg gi skryt til de nye produktene til TINE. De har nå laktosefri lettmelk, smaker som vanlig melk, laktosefri lettrømme, laktosefri yoghurt naturell, laktosefri matlagingsfløte og laktosefri kremfølte.
Vi bruker melange uten salt og melk og soft uten melk og soya. Med disse produktene smaker maten som vanlig.

Femella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketose Svar med sitat
Gammel 27-07-11, 10:35   #42
Pirill
Juniormedlem

Medlem siden: Jul 2011
Hvor: Rogaland
Pirill er på en erverdig vei

Mange laktoseintolerante tåler produkter som rømme, fløte, yoghurt osv, så jeg vil anbefale deg å prøve deg fram

Jeg må bruke laktoseredusert melk og melange uten melk men kan fint spise rømme og fløte, men reagerer på yoghurt, surmelk, biola osv..

Gammel 27-07-11, 11:01   #43
smgj
Seniormedlem

smgj sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 51
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Når det gjelder intoleranser så kan mange av dem ha sin årsak i dysbiose og lekk tarm. Dysbiose er såvidt jeg har forstått forstyrret næringsopptak. Lekk tarm fører til at "for store" partikler blir tatt opp i blodstrømmen. Dette trigger kroppens immunforsvar og kan på den måten gi en intoleranse. Dersom man av en eller annen grunn gjør en kostholdsendring som er positiv for tarmen vil membranene stramme seg opp igjen slik at kun de riktige småpartiklene kommer gjennom. Da kan det hende man ikke reagerer lenger.

Når det gjelder laktose så er det normalt i de fleste andre verdensdeler at man "vokser av seg" enzymet som kan spalte melk (=laktase). Det er en genetisk endring i nordeuropeere som gjør at mange av oss også kan spalte laktose opp i voksen alder. Dette er årsaken til at laktoseintoleranse finnes i så mange grader. Noen av oss har litt produksjon, mange har nok produksjon og en del har knapt nok produksjon i det hele tatt. Laktaseproduksjonen kan også være forbigående nedsatt på grunn av annen sykdom. Legg dette sammen med at uspaltet laktose kan irritere tarmen kraftig og i verste fall forsårsake dysbiose og/eller lekk tarm.

Det er ulike mengder laktose i ulike produkter. Generelt er det mindre laktose i de fullfete produktene enn i de lette . (Smør, fet ost og seterrømme er bedre enn "lett" variantene. Brunost er en versting. Oversikt over laktoseinnholdet i ulike meierivarer her: http://www.tine.no/binary/145918/file?download=true )

Man kan rote det videre til med at en del mennesker også reagerer på proteinet i melk. Dette regnes såvidt jeg har forstått oftest som en allergi. Videre er det en del mennesker - de som kan tåle melk - som har god nytte av surnede melkeprodukter på grunn av de probiotiske egenskapene. En del mennesker tåler kun de syrnede produktene.

Forøvrig har både melk.no og tine.no rimelig gode sider om dette.

Er du usikker på om du tåler melk så kan man avstå fra melk i alle former i 1-3 uker før man tar et glass på tom mage. Gjenta 3 ganger daglig i inntil 3 dager. Stopp om man får reaksjon. Har du ikke reagert tåler du sannsyneligvis melk godt. Får man reaksjon bør man forske videre og finne ut om det er laktose eller kasein (melkeproteinet) man reagerer på.

Gammel 27-07-11, 14:11   #44
Okie
Medlem

Okie sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Hvor: lite tettsted
Okie er ny på veien

Det fins laktosefri kremfløte på Spar her hvor jeg bor. Har vært det en stund (men niemen ikke innen 17.mai da jeg så frem til lavkarbo pavlova)

Da jeg sendte epost til Tine en stund tilbake og spurte hva mer de kom til å lage som laktosefri, fikk jeg beskjed at det var liste på siden dems over laktose i deres produkter. Er pdf og lett å lagre på pc for senere referanse

Okie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/ LCHF Svar med sitat
Svar

Emneord
laktoseintolerant

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Noen spørsmål om lavkarbo Diwa Lavkarbo generelt 5 19-01-11 15:35
Heilt ny i gamet! Litt spørsmål EAH Ketolysekuren 18 19-10-10 20:52
Glutenfri og melkefri lavkarbo-kost moma Lavkarbo generelt 1 19-11-08 18:56
Melkefri lavkarbo Enid Lavkarbo generelt 20 18-08-08 20:20
Barn på Melkefri diett & Lavkarbo Summer Barns kosthold 12 10-11-04 14:45

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:45.