Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Curryfiskekaker

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-03-11, 21:53   #1
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk
Cool

Curryfiskekaker

Dette virker lovende!

Ingredienser: 4 porsjoner

500 g seifilet
2 lime
1 ss rød curry-pasta (i) av thaislag, ikke indisk

1 egg
1 ts salt
2 ts nykvernet pepper
2 dl kokosmelk
10 sukkererter


Framgangsmåte:

Skjær fisken i grove biter og ha den i en foodprocessor. Ha i saltet og kjør til farsen blir seig og litt klumpete.
Ha i currypastaen, pepper og egget, og kjør litt til. Bruk currypasta av thaislag, ikke indisk.
Spe så med kokosmelk, mens du kjører det sammen til konsistensen virker bra til å lage kaker av.
Skjær tynne skiver av sukkerertene, eller longbeans.
Bruk revet limeskall, eller finhakkede blader av kaffirlime. Bland det inn i farsen. (2 lime = 12 kaffirlime-blader)
Ha en blanding av olje og smør i en panne på litt over middels varme. Ha litt olje på hendene og form ganske små kaker.
Stek dem fint gylne på begge sider, og ha dem eventuelt knapt fem minutter i ovn på 140 grader etter steking.

Server med søt chilisaus – den nye folkeketchupen – og stekte grønnsaker med ris.
Stikk dem gjerne på små bambusspyd.

Tips:
* Alle råvarene, fisk, egg og alt, gjerne bollen du blander i også, må ha lav temperatur. Rett fra kjøleskapet. Hvis noe er varmt, vil farsen skille seg under steking og bli unem.
* Egentlig er de tradisjonelle metodene slik at når det gjelder kaker, skal vi bruke en gammeldags kjøttkvern og binde med potetmel, og når vi lager annen type fiskemat, som pudding, skal vi bruke foodprocessor med kniver og binde med egg. Men pytt, vi kan kombinere.
* Bare kjør på, og stek gjerne en liten prøvekake, sånn at du får sjekket krydring og konsistens, og juster deretter.



Veldig viktig å huske at alt må være kaldt fra kjøla - skal du lage flere runder, sett ting tilbake i kjøleskapet i mellomtiden, også fiskekjøttet

Dette tror jeg faktisk må prøves SNART - spesielt siden jeg har frysen full av selvfisket sei

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 02-03-11, 22:02   #2
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 39
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Curryfiskekaker

Spennende! Skal testes en dag jeg føler for å kontrollsjekke om det er hvit fisk som gir meg elveblest-utslett.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 02-03-11, 22:07   #3
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Curryfiskekaker

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

Spennende! Skal testes en dag jeg føler for å kontrollsjekke om det er hvit fisk som gir meg elveblest-utslett.

Haha, ja det er en glimrende oppskrift for elveblest-test

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 02-03-11, 23:14   #4
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Curryfiskekaker

Ååh, høres godt ut! Kanskje jeg endelig kan teste ut den nye kjøttkverna mi!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no