Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Kommer ikke i ketose

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-03-11, 21:53   #26
Jorgen_BM
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 13
Jorgen_BM har litt lumsk oppførsel i fortiden

Sv: Kommer ikke i ketose

Jeg er 18 år gammel, trener ikke noe nå for tiden...
Mulig jeg har spiseforstyrrelser... men i dag har jeg spist kanskje i overkant av 1000 kcal, og føler at jeg legger på meg av det... og er redd for at jeg skal legge på meg når du ber meg om å spise mer... :S

Jorgen_BM er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min egen lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 24-03-11, 22:02   #27
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Kommer ikke i ketose

Dersom du har spiseforstyrrelse bør du oppsøke hjelp før det går for langt. Er ikke du student? Høyskoler og universiteter har som oftest psykososial tjeneste som er gratis for sine studenter.

Dersom du har spist så lite over lengre tid er kroppen din høyst sannsynlig på "sparebluss" og tviholder på alt den får. Da bør du øke gradvis med mer og mer mat for å komme opp i forsvarlige mengder for å unngå å gå opp i vekt.

Du er veldig ung. Ta tak i dette før det er for sent. Det er mange av oss som har gått på ville slankekurer i sine yngre dager og som betaler for det nå med flere titalls kilo i overvekt.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 24-03-11, 22:33   #28
Nerthus
Seniormedlem
 
Nerthus sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 6.244
Nerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastiskNerthus er bare helt fantastisk

Sv: Kommer ikke i ketose

Opprinnelig lagt inn av Jorgen_BM, her.

Jeg er 18 år gammel, trener ikke noe nå for tiden...
Mulig jeg har spiseforstyrrelser... men i dag har jeg spist kanskje i overkant av 1000 kcal, og føler at jeg legger på meg av det... og er redd for at jeg skal legge på meg når du ber meg om å spise mer... :S

Da må jeg si et par viktige ting:

1. Sett deg inn i lavkarbo og hvordan det fungerer. Den første boka du skal skaffe dag (asap) er "Bedre uten brød" av Lutz. Sjekk ditt lokale bibliotek på nett om de har den - ellers så synes jeg du skal investere i den. Kunnskap er nemlig makt - og du vil IKKE at noe du TROR skal styre livet ditt - baser deg på fakta (Skulle ønske JEG hadde lest denne boka når jeg var 18...)

2. Snakk med dine foreldre om dette! Hvis du ikke kan det, snakk med en tante, onkel, bestefar, søsken - egentlig hvem som helst du har litt tillit til. Snakk med legen, helsesøster osv. Det viktigste er at du har noen du kan dele med - og som kan støtte deg framover Det finnes også hjelpetelefoner der du kan være anonym, søk opp på nett, de forskjellige kommunene har forskjellig tilbud. (Si fra om du ikke finner noe så skal vi alltids hjelpe )

3. Ta mitt ord på at når du spiser så lite karbo som du gjør kan du fint øke energiinntaket. Jeg anbefaler minimum 1500 kalorier (helst burde du spist rundt 2000, men babysteps er greit...) for en 18-årig gutt, fordi spesielt hjernen din har igjen en del utvikling et par år til - og den TRENGER dermed næring! Spis 5% karbo - 25% protein - 70% fett. Hvis du ikke vet hvordan du regner ut dette, si fra så skal vi nok få hjulpet deg
Som Cyan sier - øk gradvis feks med 200 kalorier i dagsinntak pr uke - la det gjerne gå et par uker mellom hver økning så kroppen forstår at den nå faktisk får næring og slipper et eventuelt sparemodus.

Nå har ikke jeg helt oversikt over hvor høy og tung du er i dag?

Og du - hør på CYAN - hun vet hva hun snakker om og jeg er HELT enig!

Nerthus er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På sukkerkjøret etter røykeslutt :/ Svar med sitat
Gammel 25-03-11, 09:55   #29
Fjasnissen
Supermoderator
 
Fjasnissen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Alder: 48
Innlegg: 1.264
Fjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt liktFjasnissen er veldig godt likt

Sv: Kommer ikke i ketose

En av de virkelig store fetthatere gjennom tidene, Ancel Keys, som forøvrig er en av grunnene til at folk fortsatt i dag tror at fett er fryktelig farlig, gjorde en rekke forsøk med det som kalles semi starvation diets på 60-tallet. Der tok han en rekke militærnektere (som man tydeligvis kunne tvinge til hva som helst på den tia i USA) og satte dem på en slankekur hvor de spiste like få kalorier som du gjør i en måned. Riktignok var dette på fettfattig mat, så de gikk kanskje enda sultnere enn deg.

Han fikk ikke de resultatene han ønsket. Flere av testpersonene gikk riktignok ned litt i vekt, men de som ikke gjorde det ble beskyldt for å ha jukset (selv om de var innlosjert i en slags leir) og blei hivi ut av eksperimentet. Det er ikke til å skyve under en stol at mange av disse mennene sleit voldsomt psykisk etter ganske kort tid. De gikk med konstant sult, og to eller tre av testpersonene (i en relativt liten gruppe på rundt 40-50 stk) forsøkte å ta sitt eget liv. En begynte med selvskading.

Etter å ha vært på kuren en måned fikk testpersonene lov til å spise som de ville igjen. Nesten alle gikk opp den vekta de hadde tapt, og mange økte vekta si over det de hadde starta med. Det værste var egentlig ikke at de gikk opp igjen, men at mange av dem fikk varige psykiske lidelser av sultinga, og en av testpersonene spiste så mye som 5000 kalorier daglig i ettertid og klagde fortsatt over en gnagende sultfølelse.

Poenget mitt? Å sulte kroppen sin så drastisk som du gjør er ikke sunt, hverken for kropp eller sjel... spesielt ikke når du kanskje er i en fase hvor du trenger riktig næring for at veksthormonene dine skal fungere som normalt. Jeg støtter meg til rådene over... øk inntaket litt forsiktig, men kom deg for all del opp til minst 1500 kcal om dagen. Jeg forbrenner mer enn det mens jeg nærmest er i koma, så om du faktisk ikke ligger pal, så tipper jeg at din basalforbrenning ligger et godt stykke over det.

Ta vare på deg sjøl og kroppen din. Vi får bare en kropp og ett sinn.
Lykke til videre, og snakk gjerne med noen som kan hjelpe deg med spiseforstyrrelsen (som du selv tror du kanskje har).

__________________
I know that I'm born and I know that I'll die. The inbetween is mine.


Fjasnissen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo med ketogent underlag Svar med sitat
Gammel 25-03-11, 16:14   #30
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Kommer ikke i ketose

Opprinnelig lagt inn av Jorgen_BM, her.

Nei, det viste jeg ikke... men jeg lever på omlag 700-800 kcal om dagen, maks 1000. Så da må jeg vel være i stand til å bli kvitt alle de kiloene jeg vil om jeg oprettholder dette kaloriinntaket?
Ja, jeg vet det er ekstremt, så vil ha meg frabedt eventuelle moralprekner

Nei =)

Eller jo, over tid, etter at du har mista all muskelmasse, pådratt deg benskjørhet og hofteproblemer vil du kanskje miste fett.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 21:00   #31
Maylinn26
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Gol
Alder: 39
Innlegg: 690
Maylinn26 har en fantastisk aura rundt segMaylinn26 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kommer ikke i ketose

Opprinnelig lagt inn av Jorgen_BM, her.

Okay, syns dt bare er veldig rart... kan kanskje ha noe med at jeg egentlig ikke er overvektig lengre? veier 86 kg og er 194 høy, bmi på 23...
men jeg SKAL ned til 75 kg

Det syns jeg var veldig lite.... Syns du skulle stoppet der du er nå....

Maylinn26 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 21:02   #32
Maylinn26
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Gol
Alder: 39
Innlegg: 690
Maylinn26 har en fantastisk aura rundt segMaylinn26 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kommer ikke i ketose

Opprinnelig lagt inn av Jorgen_BM, her.

Nei, det viste jeg ikke... men jeg lever på omlag 700-800 kcal om dagen, maks 1000. Så da må jeg vel være i stand til å bli kvitt alle de kiloene jeg vil om jeg oprettholder dette kaloriinntaket?
Ja, jeg vet det er ekstremt, så vil ha meg frabedt eventuelle moralprekner

Dette representerer ikke god helse..

Maylinn26 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 27-03-11, 21:04   #33
Maylinn26
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Gol
Alder: 39
Innlegg: 690
Maylinn26 har en fantastisk aura rundt segMaylinn26 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kommer ikke i ketose

Opprinnelig lagt inn av Georgine, her.

Jeg synes ikke det er bra å lese at folk sulter seg, for det er nøyaktig det du gjør med så lite kalorier.

Vi er veldig opptatt av helse her inne og du representerer ikke god helse uavhengig av om du fraber deg moralpreken eller ikke.

Signerer!

Maylinn26 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo :) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kommer ikke i ketose babydoll Ketolysekuren 4 17-01-11 04:49
Kommer ikke i ketose! Frustrert! Majken Induksjonen 63 09-04-10 12:29
Kommer ikke i ketose. Hjelp! Lillemy71 Spørsmål og svar 27 01-04-10 17:45
Kommer ikke i ketose mette_moj Ketolysekuren 20 22-08-09 10:59
Kommer ikke inn i ketose igjen Ramah Ketolysekuren 10 03-04-09 21:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no