Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Karbohydrater

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 10-04-11, 21:07   #1
linnka
Nytt Medlem

Medlem siden: Sep 2010
linnka er på en erverdig vei

Karbohydrater

Lurer på hva som er forskjellen på sukkerarter og sukkeralkoholer? Ser på sukkerfri sjokolade, der står 50 g karbohydrater hvorav 0,5 sukkerarter og 48 sukkeralkoholer.. hva vil det si?

linnka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 21:19   #2
Julie
Seniormedlem

Julie sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 30
Julie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snill

Sv: Karbohydrater

Sukkeralkoholer er søtningsstoff som man kan trekke fra det totale antall karbohydrater. Sukkerarter, derimot, er sukker (om jeg husker rett), og skal ikke trekkes fra.

Ditt eksempel:

Karbohydrater: 50 gram
- Hvorav sukkerarter: 0.5 gram
- Hvorav sukkeralkoholer: 48 gram

50 - 48 = 2 gram karbohydrater som skal telles

Julie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for life! ♥ Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 21:25   #3
MAR
Medlem

MAR sin avatar

Medlem siden: May 2010
MAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snillMAR er virkelig snill

Opprinnelig lagt inn av Julie, her.

Sukkeralkoholer er søtningsstoff som man kan trekke fra det totale antall karbohydrater.

Ikke for å virke pirkete, men jeg ville bare minne om at det ikke er alle sukkeralkoholer som kan trekkes fra. Mange bruker regelen om at sukkeralkoholer som slutter på "ol" kan trekkes fra, men dette gjelder f.eks ikke sukkeralkoholet sorbitol.

Dermed kan heller ikke alt sukkerfritt godis som er søtet med sukkeralkoholer spises, selv om mange ser ut til å tro det. Flere som har ramlet ut av ketose og ikke skjønt bæret av hvorfor..

Det fins mange tråder om dette om du søker på "sukkeralkoholer", så jeg orker ikke lete opp og klippe/lime.

MAR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 21:34   #4
Julie
Seniormedlem

Julie sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 30
Julie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snillJulie er virkelig snill

Opprinnelig lagt inn av MAR, her.

Ikke for å virke pirkete, men jeg ville bare minne om at det ikke er alle sukkeralkoholer som kan trekkes fra. Mange bruker regelen om at sukkeralkoholer som slutter på "ol" kan trekkes fra, men dette gjelder f.eks ikke sukkeralkoholet sorbitol.

Dermed kan heller ikke alt sukkerfritt godis som er søtet med sukkeralkoholer spises, selv om mange ser ut til å tro det. Flere som har ramlet ut av ketose og ikke skjønt bæret av hvorfor..

Det fins mange tråder om dette om du søker på "sukkeralkoholer", så jeg orker ikke lete opp og klippe/lime.

Veldig godt poeng!

De fleste sukkerfrie sjokolader og tyggiser er ikke søtet med "ulovlige" sukkeralkoholer, og derfor ble det liksom ikke til at jeg tok det med - men igjen, godt at du nevnte det!

Julie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo for life! ♥ Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Karbohydrater, vs karbohydrater av sukkerarter SiriHelene Lavkarbo generelt 1 28-03-11 13:30
Mat og karbohydrater araber123 Ketolysekuren 5 04-11-10 21:33
Karbohydrater - de gode karbohydrater kjett Lavkarbo generelt 12 22-07-10 16:43
Ang. karbohydrater ... Mamma til 2 Spis deg ned i vekt med Skaldeman 20 01-02-08 14:57
For mye karbohydrater?! pandalakris Vedvarende vekttap 11 08-12-04 11:31

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:05.