Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Går det an å leve opp til forventningene?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 07-04-11, 23:10   #26
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Går det an å leve opp til forventningene?

Så lenge barnet er friskt og vokser og legger på seg og sover hele natten og er våken og aktiv på dagtid og alt er såre vel, er det helt greit å holde seg til sånn man hadde tenkt seg!

Men etter 14 dagers sykdom med alarmerende vektnedgang og poden fortsatt ikke vil spise, blir man som mor en smule panisk og tilbyr hva det skal være for at ungen skal få igjen matlysten! (Og det selv om han ved siste sykdomstilfelle var 17 år. Det tok 6 måneder før han kunne spise uten å bli syk. Da fikk han det han orket å spise, gitt)

Når et apatisk barn bare stirrer på vannflasken og så absolutt ikke vil ha, så tilsetter mor litt smak for å unngå innleggelse, veneflon og intravenøs oppvæsking!

Hadde jeg visst det jeg vet i dag for 17 år siden, hadde jeg nok lagt opp til skikkelig lavkarbo for hele familien. I dag gjør vi så godt vi kan, som i hvert fall er bedre enn høyhøykarbo!

Gammel 08-04-11, 19:18   #27
KarMa40
Seniormedlem

KarMa40 sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Opprinnelig lagt inn av Trolltika, her.

Snop er en lørdagsting. Godteriet er tilgjengelig fra barnetv og til sengetid. Dette ble vi nødt til å innføre etter at ungene begynte å "spare" godteri for å spise litt hver dag hele uka.

Dette kan jeg skrive under på, som del av et søsterpar med 13 mnd imellom. Det kommer mye planer i omløp og mat er lettest med nummer en og vanskeligere etterhvert som de (vi) blir store nok til å herme og rotte seg sammen.

KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 20:04   #28
Cassiopeia
Seniormedlem

Cassiopeia sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Kjendiser med adhd.

Tro hvis alle disse fikk lavkarbomat? Da har vi ikke hatt lyspære, relativitetsteorien hadde gått ad undas, Kennedy hadde neppe vært president, Presley hadde neppe hatt dette lure smilet sitt og mobilen hadde neppe vært oppfunnet.

Ergo blir ADHDere på lavkarbokosthold evneveike?
Gi deg du da!!

Til temaet: Det går fint an å lage egen mat og gi ungene gode vaner.
Men forbered deg på motbør fra omgivelsene, og gjerne ren sabotasje fra besteforeldre som ikke deler din kostholdsfilosofi. Ingen savner søtt om de ikke er tilvendt det, for hvordan kan man savne noe man ikke vet hva er?
-Og når de kommer så langt at de får smake, så er det på tide å lære måtehold. Lykke til!

Journalen min
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 22:49   #29
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Cassiopeia, her.

Ergo blir ADHDere på lavkarbokosthold evneveike?
Gi deg du da!!

Til temaet: Det går fint an å lage egen mat og gi ungene gode vaner.
Men forbered deg på motbør fra omgivelsene, og gjerne ren sabotasje fra besteforeldre som ikke deler din kostholdsfilosofi. Ingen savner søtt om de ikke er tilvendt det, for hvordan kan man savne noe man ikke vet hva er?
-Og når de kommer så langt at de får smake, så er det på tide å lære måtehold. Lykke til!

Evneveike? Tenkte på tvert i mot normale jeg! Har da aldri sagt at ADHDere blir evneveike på lavkarbo, det var du som tilla meg det.

Gammel 09-04-11, 03:52   #30
Cassiopeia
Seniormedlem

Cassiopeia sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Cassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snillCassiopeia er virkelig snill

Evneveike? Tenkte på tvert i mot normale jeg! Har da aldri sagt at ADHDere blir evneveike på lavkarbo, det var du som tilla meg det.

Jeg håper virkelig du bare troller nå. Les det du skrev lenger oppe skikkelig, så ser du at det er implisitt i innlegget at lavkarbo reduserer intelligensen.

-Og det tror jeg faktisk ikke du mener.

Journalen min
Cassiopeia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert er vel beste ordet. Nesten ketogent, men ligger nærmere Lindberg enn Ketolyse nå Svar med sitat
Gammel 09-04-11, 08:51   #31
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Jeg ser ikke at jeg skrev at lavkarbo reduserer intelligensen.

Kjendiser med adhd.

Tro hvis alle disse fikk lavkarbomat? Da har vi ikke hatt lyspære, relativitetsteorien hadde gått ad undas, Kennedy hadde neppe vært president, Presley hadde neppe hatt dette lure smilet sitt og mobilen hadde neppe vært oppfunnet.

Jeg har selv en pode med ADHD; han var ala dette. Han pleide selv å vise denne filmen for venner og lærere for at de skulle se hvordan han hadde det..

Han begynte på medisin. Han ble mye roligere. Også på de områder som jeg virkelig satte pris på hos ham! Han var veldig utforskende, alt skulle sjekkes og testes (ikke rart man kan få egen stønad som skal dekke ødelagt inventar hvis man har barn med ADHD) og prøves en gang til. Dette engasjementet og iveren etter å oppdage nye ting ble så og si borte.

Men så viste det seg etter et par år at han tålte ikke medisinene (han prøvde stort sett alle sorter som var på markedet da). Resultatet ble at vi kuttet ut medisinen. Han fikk tilbake energien og intensiteten.

Det var da vi begynte med lavkarbo siden jeg hadde lest at det kunne ha god virkning på ADHD. Om det er maten eller årene som har gått som har roet ham, det vet jeg ikke.

Det jeg vil frem til er at hvis lavkarbo har samme effekt på ADHD som medisiner har så har man om mulig redusert en intens energi til en mer "normal" en. Det har overhodet ingenting med intelligensen å gjøre!

Det er nemlig utrolig mange ting som er blitt oppfunnet grunnet blant annet uhell og entusiasme. Linser man setter inn i øyet ved en cataractoperasjon (grå stær) er et eksempel. Kort fortalt: Ved et uhell fikk en person en glassbit inni øyet. De trodde at øyet var tapt, men tvert imot så så han bedre enn hva han gjorde tidligere. Daadaaahhh! Intraokkulærlinse var oppfunnet!

Så den listen jeg kopierte fra nettet er personer som alle har/hadde ADHD.
Nå vet ikke jeg hvorvidt de gikk på medisiner eller ei, men jeg kan se for meg at de hadde stor iver og entusiasme i det de foretok seg og kanskje av den grunn nettopp ble det de ble??

Gammel 09-04-11, 09:15   #32
KarMa40
Seniormedlem

KarMa40 sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Så den listen jeg kopierte fra nettet er personer som alle har/hadde ADHD.
Nå vet ikke jeg hvorvidt de gikk på medisiner eller ei, men jeg kan se for meg at de hadde stor iver og entusiasme i det de foretok seg og kanskje av den grunn nettopp ble det de ble??

Neppe medisinert med ADHD som formål, diagnosen er ikke så gammel.

Men sannsynligvis spiste de mindre raske karbohydrater, industrialiseringen av jordbruket og prossessering av mat kom også senere enn levetiden til de fleste på listen.

KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 09-04-11, 09:48   #33
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Opprinnelig lagt inn av KarMa40, her.

Neppe medisinert med ADHD som formål, diagnosen er ikke så gammel.

Men sannsynligvis spiste de mindre raske karbohydrater, industrialiseringen av jordbruket og prossessering av mat kom også senere enn levetiden til de fleste på listen.

ADHD har ikke vært lenge nei, men før den tid ble det kalt MBD og endel andre ting og den diagnosen har vært mye lengere.

Klippet ut fra nettet..

Sitat:

History

Main article: History of attention-deficit hyperactivity disorder
Hyperactivity has long been part of the human condition. Sir Alexander Crichton describes "mental restlessness" in his book An Inquiry Into the Nature and Origin of Mental Derangement written in 1798.[155][156] The terminology used to describe the symptoms of ADHD has gone through many changes over history including: "minimal brain damage", "minimal brain dysfunction" (or disorder),[157] "learning/behavioral disabilities" and "hyperactivity". In the DSM-II (1968) it was the "Hyperkinetic Reaction of Childhood". In the DSM-III "ADD (Attention-Deficit Disorder) with or without hyperactivity" was introduced. In 1987 this was changed to ADHD in the DSM-III-R and subsequent editions.[158] The use of stimulants to treat ADHD was first described in 1937.[159]

Sist redigert av Kanutten : 09-04-11 kl 09:54.
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 16-04-11, 23:55   #34
Frøken Scott
Medlem

Frøken Scott sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Buskerud
Frøken Scott har en fantastisk aura rundt segFrøken Scott har en fantastisk aura rundt seg

Jeg skjønte godt hva du mente, Kanutten - det var ikke så vanskelig

Frøken Scott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Teller kh og kalorier Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 00:23   #35
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 53
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Frøken Scott, her.

og interessant tanke! Det er jo også mange kunstnere og andre kreative sjeler som har (hatt) bipolar lidelse, for å ta et annet eksempel. Man vet jo ikke hvor mye av kreativiteten som er knyttet til svingningene, men det er jo en kjensgjerning at mange med bipolar lidelse kan ha perioder med en intens energi der mange fantastiske idéer blir født og satt ut i livet ...

Men du skrev bare om at medisinene virket dempende på ham, hvordan er han nå da, bortsett fra at han er roligere?

Jeg tenker vel at kosthold ikke "tar bort" så mye som medikamenter gjør?

Sist redigert av Huldr : 17-04-11 kl 01:17.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 12:07   #36
Jabba
Seniormedlem

Jabba sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Rogaland
Jabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlysJabba er et fyrlys

En del av de kjente personene på lista har også Asperger syndrom.....i tillegg til ADHD!

Jabba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-04-11, 12:41   #37
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Frøken Scott, her.

Gammel 17-04-11, 12:45   #38
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Frøy, her.

og interessant tanke! Det er jo også mange kunstnere og andre kreative sjeler som har (hatt) bipolar lidelse, for å ta et annet eksempel. Man vet jo ikke hvor mye av kreativiteten som er knyttet til svingningene, men det er jo en kjensgjerning at mange med bipolar lidelse kan ha perioder med en intens energi der mange fantastiske idéer blir født og satt ut i livet ...

Men du skrev bare om at medisinene virket dempende på ham, hvordan er han nå da, bortsett fra at han er roligere?

Jeg tenker vel at kosthold ikke "tar bort" så mye som medikamenter gjør?

Det er akkurat som om han har klart å kanalisere energien sin til alt som har med data å gjøre. Han mekker maskiner så det suser etter. Tom lærerene på skolen kommer til ham hvis de har datatrøbbel. ja, tom datalærern. Han fikk en dag beskjed om å skrote 16 skolepcer som var ødelagte. Han mekka det slik at de fikk 6 fullstendig brukbare pcer tilbake! DET til stor glede for skolen som ikke hadde så mange fra før av.

Det ser ut som han har funnet sin nisje her i livet. Og glad er jeg for det for det er så mye han IKKE mestrer. Og når det gjelder skolearbeide så er det så som så med leksegjøringa, men gjett om det er en kar som får både 5ere og 6ere når han kan få fremføre muntlig for hele klassen istedet for å skrive ned på papir?? Han kan knapt skrive, han skriver kun store bokstaver.. Han går i 10. klasse.

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Leve uten sjokolade ... Mamma90 Ketolysekuren 20 12-01-11 01:07
Bok om å leve med en psykopat heart Generell diskusjon 1 01-05-10 21:39
Våg å være, våg å leve! Summer Fysisk og mental helse 9 08-07-05 23:25
Spis for å leve! Fedonisten Generell diskusjon 14 19-02-05 18:12
Kjærligheten lenge leve! Huldr Generell diskusjon 10 07-07-04 19:43

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:29.