Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Tar dere en pausedag en gang i blant?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 19-04-11, 19:43   #26
Rin
Seniormedlem

Rin sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 40
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Tar dere en pausedag en gang i blant?

Tja. Jeg går ikke på slankekur (selv om vekttap er et av målene mine), jeg bare spiser slik jeg vet at kroppen min trives best. Dvs, en ketogen diett med veldig mye fett og veldig lite karbohydrater, stort sett. Men hodet skal også være med, og en gang i blant - kanskje et par ganger i året - sier hodet at det har lyst på ben&jerrys-iskrem eller noe sånt, og da blir det sånn også. Men da ved anledninger hvor jeg vet jeg har tid og ork til å håndtere magesmerter, slapphet og søtsug etterpå. Ingenting er forbudt for meg, men ting begrenser seg ganske naturlig, etter å ha levd slik i 1,5 år.

Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 19-04-11, 20:39   #27
LittLettereLiv
Juniormedlem

Medlem siden: Mar 2011
LittLettereLiv er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av Isbergan, her.

Ja marsipan hørtes jo godt ut. Har du oppskrift? Er det mye karber i den?

Fant oppskrift her på forumet et sted, men det var 250g skåldede mandler som jeg kvernet fint. Kjøpte coop sine, de inneholder 4,5 karbohydrater pr 100g. Deretter blandet jeg med 2 ss sukrinmelis og tilslutt knadde jeg alt i sammen med 1 eggehvite. Formet marsipankuler og satte de til kjøling
Deretter tok jeg 1/2 Cavalier sjokolade og smeltet, blandet inn 1ts cocosa, og dyppet marsipankulene i dette.
Jeg regnet i sammen alle karbohydraten (i dette tilfellet ble det 31karber i hele oppskriften) og deler det på antall marsipankuler du har laget. Jeg fikk 0,8 karber pr stk, men mine kuler ble litt store = altså spiser jeg ikke mer enn et par til dagen
Da er påsken reddet for meg i hvert fall

LittLettereLiv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-04-11, 23:59   #28
huldra99
Medlem

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Harstad
Alder: 47
huldra99 er på en erverdig vei

Sv: Tar dere en pausedag en gang i blandt?

Hei. Planlagt sprekk.....hadde d i helga.. Da hadde jeg gått ned 5 kg på 2 uker. Var i bursdag og hadde god samvittighet.
Holdt lavkarbo hele dagen frem til festen på kvelden, (og lite fett siden jeg viste at jeg skulle skjeie ut). Dagen etter var d på'n igjen. Var i ketose igjen allerede den kvelden.
Men vekta gikk litt opp og det tok et par dager før den begynte å gå ned igjen. ( man forbrenner jo alkohol før fett)

Men så lenge man vet dette og er innstilt på det så hvorfor ikke... ??? Bare ikke utskjeiinga varer... må være bestemt på at neste dag er d tilbake til normalen igjen..

KOS DEG

huldra99 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-04-11, 00:54   #29
JonKleiven
Nytt Medlem

Medlem siden: Apr 2011
JonKleiven er på en erverdig vei

Jeg begynte med lavkarbo etter å ha lest boka til Tim Ferriss, "The 4-Hour Body". Den skiller seg fra andre lavkarbo-dietter ved at han tillater én "juksedag" i uka (min er lørdag), der du kan spise akkurat hva du vil.

Argumentet hans er:
- Dette gjør lavkarbolivstilen letter å leve med i lengre løp. Folk sprekker ofte på diettene sine fordi de ikke ser noe "håp" i enden. Hva er vitsen med å tape all denne vekten hvis jeg aldri får smake pizza/sukkertøy igjen?
- Ved å planlegge sprekken så får den ikke en like sterk psyskisk påvirkning som med en real sprekk. Du kan kontrollere mengden karbohydrater du inntar bedre, og du slipper å føle deg som en taper etterpå.
- Ved å innta karbohydrater 1 gang i uka holder man metabolismen oppe ved at at leptin-nivået holdes høyt m.m. Jeg er usikker på vitenskapen her, men jeg har tenkt å lese meg opp på det.

Jeg er kun inni uke 2 av å spise på denne måten, og har sånn sett bare hatt 1 juksedag. Da spiste jeg en pakke saltsild, et par sukkerholdige muffins, og 4-5 stykker hjemmelagd pizza på kvelden. Resultatet var at jeg la på meg 0,2 kg dagen etterpå. Jeg begynte å gå ned allerede neste dag, og har sunket jevnt og trutt siden. Tim Ferriss forteller at man gjerne må forvente en oppgang på rundt 2 kg etter en slik dag, da karbohydratene binder til seg vann. Disse kiloene forsvinner maks før halve uka er omme, eller tidligere (alt ettersom hvor stor en sprekk du planla).

Det er visse tips i boka for hvordan man kan unngå å legge på seg ved slike juksedager:

1. Spis en god frokost med masse proteiner og fett. Jo mer fett jo bedre, siden du gjerne vil dempe apetitten for resten av dagen.
2. 1-2 timer før inntak av karbohydratholdig mat bør du drikke et glass grapefruitjuice. Dette gir en fin utflatning av blodsukkeret, slik at minst mulig karbohydrater blir til fett.
3. Etter inntak av karbohydrater bør du ganske raskt gjøre noen enkle gymøvelser. Jeg tok 50 rep av "air squats" og "wall presses". Dette medfører visst et økt nivå at Glut-4 i musklene, og kroppen lures dermed til å ikke lagre noe fett - det skal jo brukes umiddelbart!

Igjen, jeg har jo veldig lite erfaring med dette, så jeg kan ikke si hvordan det vil virke inn på mitt langsiktige vekttap. Hvis jeg ser at jeg trenger å kutte ut denne dagen for å nå målet mitt, gjør jeg nok det, men akkurat nå er det fint å ha noe å se frem til hver uke. Så lenge man ikke tøyer strikken helt ut, tror jeg en juksedag i ny og ne ikke er så farlig.

JonKleiven er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/4-Hour Body Svar med sitat
Gammel 21-04-11, 11:42   #30
blucher
Seniormedlem

Medlem siden: Aug 2010
blucher er på en erverdig vei

Nei, jeg har lagt om kostholdet mitt og planlegger ingen spesielle pausedager fra det nye kostholdet.
Jeg kan kose meg litt i høytider og en helg i blant, med 'lovlig' lavkarbogodis som baconcrisp og 86% sjokolade, men det er ikke sånn at jeg går og gleder meg i 6 dager før jeg 'synder den sjuende'
Nå har jeg omsider nådd mitt første riktig store mål; nemlig normalvekts-BMI!
Jeg er overbevist om at det er fordi jeg stort sett klarer å holde meg til det kostholdet jeg har bestemt...
Men hver får finne sin måte!

blucher er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman-inspirert, egenkomponert Svar med sitat
Gammel 21-04-11, 17:42   #31
Isbergan
Juniormedlem

Medlem siden: Apr 2011
Isbergan er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av LittLettereLiv, her.

Fant oppskrift her på forumet et sted, men det var 250g skåldede mandler som jeg kvernet fint. Kjøpte coop sine, de inneholder 4,5 karbohydrater pr 100g. Deretter blandet jeg med 2 ss sukrinmelis og tilslutt knadde jeg alt i sammen med 1 eggehvite. Formet marsipankuler og satte de til kjøling
Deretter tok jeg 1/2 Cavalier sjokolade og smeltet, blandet inn 1ts cocosa, og dyppet marsipankulene i dette.
Jeg regnet i sammen alle karbohydraten (i dette tilfellet ble det 31karber i hele oppskriften) og deler det på antall marsipankuler du har laget. Jeg fikk 0,8 karber pr stk, men mine kuler ble litt store = altså spiser jeg ikke mer enn et par til dagen
Da er påsken reddet for meg i hvert fall

Takk for oppskrift Ja dette er jo noe jeg må prøve, men kanskje det er litt tidlig enda, er jo bare i uke 2 Hva er sukrinmelis, er det noe jeg får på vanlig matverebutikk?

Isbergan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldemaninspirert Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Helsedirektøren maner til kamp mot blant annet usunn mat Kanutten Nyheter / media 3 20-10-10 17:14
Pausedag Gressenka Ketolysekuren 27 16-08-10 12:28
Pausedag? Gressenka Ketolysekuren 6 20-07-10 12:40
Hva skjer om jeg spiser karbohydrater en gang i blant? Heidi1 Lavkarbo generelt 3 09-12-09 18:02
Ketose -- bra første gang, ingenting andre gang Corporem Lavkarbo generelt 6 12-05-08 21:19

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:20.