Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Kutte karbohydrater hos en toåring?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 30-04-11, 22:10   #151
Cherry
Seniormedlem

Cherry sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Kutte karbohydrater hos en toåring?

Opprinnelig lagt inn av Greddy, her.

Veksthormoner (somatotropiner) som produseres i hypofysen er den hormonen som sørger for at barn vokser i høyden. Den opptrer i løpet av de første 30-90 minutter av nattesøvnen som er da hypofysen skiller ut hormonen mest. Tilstedeværelse av insulin hindrer at denne veksthormonen skiller seg ut. Hvis man spiser mat som utskiller insulin etter 3-4 timer før man skal gå å legge seg, så vil veksthormonen ikke komme.

Ahhhhh, derfor jeg bare er 159 cm altså??

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 22:10   #152
Minni1
Seniormedlem

Minni1 sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Telemark
Alder: 54
Minni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt likt

Charlott, vet du om datteren din har tendens til å lagre vann i kroppen ?
Var hun overvektig som barn eller ble hun det i puberteten?

Kan hende du har skrevet noe om det her , men jeg finner det ikke.

Ellers så er jeg enig med dere som skirver at man kan legge på seg selv om man ikke trykker i seg godteri og andre usunne ting.
Desverre så er det nok endel diagnoser som verken leger eller andre er klar over fordi det blir ikke fokusert så mye på det. Hadde man derimot gått ned i vekt så er leger mye mere til å undersøke og utrede enn når man går opp i vekt.
Som f eks med cøliaki. Kjenner to søstre som nå er i 40 åra. Den ene ble veldig tynn, ble utredet og fikk diagnose cøliaki. Den andre la på seg og fikk beskjed om å slanke seg. De hadde de samme plagene med untak av vekt. Det tok vel ca 10 år før hun som la på seg fikk cølika diagnosen og da måtte hun mase i mange år for å kommer til utreding.Hun har i dag gått ned mange kilo og er helt normalvektig. Det viser seg jo at man kan både legge på seg eller miste vekt pga cøliaki.

En skal være veldig forsiktig med å fortelle andre mennesker hva de gjør . Man kjenner sin historie best. Det kan ikke dirkuteres imot. Så får man heller lytte og lære.

Minni1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 22:18   #153
Greddy
Medlem

Medlem siden: May 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 41
Greddy har en fantastisk aura rundt segGreddy har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Ahhhhh, derfor jeg bare er 159 cm altså??

Jeg er 166 og jeg spiste kvelds stortsett i oppveksten min. Hadde jeg visst om dette så hadde jeg lagt om kostholdet på tvers, skulle ønske jeg kunne skrudd tiden tilbake til jeg var 13 år. Søskenbarna mine som er på 180+++ spiste ikke så mye og var av den slanke typen.

Greddy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 22:19   #154
Charlott
Seniormedlem

Charlott sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 58
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

ja, er det ikke urettferdig gitt? Broren min var sylslank til han ble tredve. Høy og tynn. Jeg var alltid lav og brei. Han spiste SUKKERBITER au naturell hver dag i mengder og la ikke på seg ett gram, mens jeg ikke kunne tøtsje noe som helst uten å legge på meg. Klart, jeg spiste jo i mengder også, så det hjalp jo også på vekta. Men urettferdig uansett :P

Det er litt av det samme med meg, min søster og mine brødre. De gumlet og spiste, meget slanke begge to. Min søster trener masse men slank blir hun overhode ikke. Alle kvinnene i min famile er forøvrig overvektige i ulike grader. Ikke bare urettferdig, men fordømt urettferdig!

Opprinnelig lagt inn av Minni1, her.

Charlott, vet du om datteren din har tendens til å lagre vann i kroppen ?
Var hun overvektig som barn eller ble hun det i puberteten?

Hun har alltid vært overvektig, allerede da hun var året begynte jeg å kutte ned på maten hennes...

Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 22:26   #155
Bestemamma
Seniormedlem

Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 64
Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Opprinnelig lagt inn av Frøken Scott, her.

Greddy: Linker til (seriøs) dokumentasjon hadde gjort seg på dette tidspunktet.

Du har fått linker til seriøse kilder..... studer dem og kom tilbake når du har gjort det...........

1.
Man kan legge på seg på en svært lav mengde kalorier bare de kaloriene består av karbohydrater.

2.
Man kan gå ned i vekt om en spiser en svært stor mengde kalorier bare den består av fett og proteiner.

Jeg har nettopp avsluttet et eksperiment der jeg spiste mellom 3200-3700 kcal per dag hver dag i tre uker. Jeg lå for det meste stille i senga eller satt forran PC´n, noe som ikke krever allverdens energi.... Jeg kom ut av eksperimentet et par hundre gram lettere enn da jeg gikk inn....
Hvor dro all den ekstra energien hen tror du? Thermodynamiske lover oppfører seg annerledes om en forer med lavkarbomat enn om en forer med høykarbomat, det er i alle fall helt sikkert...........

Supera kjempeflott informasjon i denne linken..... TUSEN TAKK

Sist redigert av Bestemamma : 30-04-11 kl 22:55.
Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 22:26   #156
Cherry
Seniormedlem

Cherry sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Det er litt av det samme med meg, min søster og mine brødre. De gumlet og spiste, meget slanke begge to. Min søster trener masse men slank blir hun overhode ikke. Alle kvinnene i min famile er forøvrig overvektige i ulike grader. Ikke bare urettferdig, men fordømt urettferdig!

Jepp

Nå kom jeg jo på at alle kvinner på farssiden på min mors side er eller var overvektige. Kanskje eller kanskje ikke det ligger noe genetikk i det. Det vet jeg har vært forsket på, men husker ikke hvem eller hva eller hva som ble konklusjonen.

Mamma hadde spesielt en tante. 150 høy, og 150 brei. I shit you not. Hun var så brei, minst. Hun levde på en øy på Senja mesteparten av livet sitt, med 8 barn og ingen fastfoodplaces i mils omkrets. Kosten, grovbrød, poteter og fisk for det meste.

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 22:34   #157
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 40
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Hele problemet med denne debatten er at folk tydeligvis ikke ser for seg at det går ann å ta gyldne middelveier. Jeg kunne sikkert kutta karbohydratene til dattern min maksimalt og kun gitt henne grønnsaker og til nød bær, men jeg tror ikke på det kostholdet for megselv, så da blir det selvsagt ikke det jeg gir dattern min. Jeg tror på det balanserte kostholdet, med små mengder trege karbohydrater, innimellom, og ser at det funker så.. Hun spiser ikke karbohydrater til hvert måltid, men spiser ganske jevnt med dem igjennom dagen.

Det GÅR ann å spise karbohydrater uten å fore på med ferdigprodukter, såkalte "urene" produkter, sukker, dritt og møkk og alt det som folk tydeligvis tror er det selvfølgelige, når man serverer karbohydrater.

I dag f.eks har hun spist omelett med ost og skinke til frokost, Lindbergbrød med smør, makrell i tomat og majones til lunch, et eple () sammen med valnøtter til mellommåltid og litt fløtegratinert potet, cherrytomater og masse skinke til middag. Også 3 seigmenn(huff og huff, stakars unge.)

Som trim? Har hun løpt, hoppa, dansa, sykla, krabba og vært i knallform, på tross av en grusom hoste, fra 07 til 19, kun avbrutt av en 3 timers middagslur midt på dagen.

Ble det mye karbohydrater? JA! Er det ikke sunn og variert, REN og næringsrik mat? Jo, det er det. (Bortsett fra de tre sistnevnte da)

Må ikke være alt eller ingenting, bestandig.

Insulin hemmer veksthormonene.. Ja, det er sikkert sant. Men vi burde alle være 50 cm høye, om det er så dramatisk som det høres ut.

Gammel 30-04-11, 22:35   #158
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Hun levde på en øy på Senja mesteparten av livet sitt, med 8 barn og ingen fastfoodplaces i mils omkrets. Kosten, grovbrød, poteter og fisk for det meste.

Å, men du forstår vel at hun svømte til fastalndet! Sikkert under isen så ingen kunne se henne, for å stacke opp med junkfood og iskrem.

Gammel 30-04-11, 22:39   #159
Bestemamma
Seniormedlem

Bestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snillBestemamma er virkelig snill

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Insulin hemmer veksthormonene.. Ja, det er sikkert sant. Men vi burde alle være 50 cm høye, om det er så dramatisk som det høres ut.

For å si det slik....skulle ønske jeg ikke fikk all den sunne maten da jeg var barn....liker ikke å være 1,80m høy.....Men det blir vel for galt å si sliktnoe også.....

Bestemamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Endret fra egenkomponert til LCHF med vekt på ketogent....Nå litt mer karber, men fortsatt i ketose. Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 22:40   #160
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 40
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

For å si det slik....skulle ønske jeg ikke fikk all den sunne maten da jeg var barn....liker ikke å være 1,80m høy.....Men det blir vel for galt å si sliktnoe også.....

Se, der har vi en som kunne ønske det var litt mer karbohydrater å få i barndommen.

Gammel 30-04-11, 22:59   #161
Bestemamma
Seniormedlem

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Se, der har vi en som kunne ønske det var litt mer karbohydrater å få i barndommen.

Men jeg er yngst av 8 søsken....ingen av de fikk så mye karbohydrater som jeg, men ingen (utenom min bror) ble så høye som jeg, så det er egentlig litt motstridende akkurat her....

Gammel 30-04-11, 23:04   #162
Frøken Scott
Medlem

Frøken Scott sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Buskerud
Frøken Scott har en fantastisk aura rundt segFrøken Scott har en fantastisk aura rundt seg

Det er veldig rørende å lese anekdotene deres, men det har ingen som helst vitenskapelig verdi. Dette blir for useriøst for meg - at flere av dere stiller spørsmål ved min kunnskap finner jeg mildt underholdende, særlig når jeg ser noe av hva dere baserer egne ekspertuttalelser på. Her hoppes det glatt bukk over ufravikelige vitenskapelige prinsipper, her legger man på seg på kalorimengder som gjør enhver anorektiker grønn av misunnelse, her fetes man opp på frukt og grønnsaker, og her tas kunsten å furte til nye høyder.

Når det er sagt, så har jeg hatt gleden av å "treffe" mennesker her inne med glimt i øyet, åpne sinn, og en velsignet evne til å se nyansene. Hyggelig

Da overlater jeg den videre diskusjonen i denne tråden til ...eh....ekspertisen. Og med dere på veien får dere et flott dikt av fineste Jens Bjørneboe:

Ti bud til en ung mann som vil frem i verden

I
Det første bud er ganske lett.
De som er flest har alltid rett.

II
Tenk alltid på hva folk vil si.
Og ta den sterkestes parti.

III
Og tviler du, så hold deg taus
til du ser hvem som får applaus.

IV
Tenk nøye ut hva du bør mene.
Det kan bli dyrt å stå alene.

V
Følg ingen altfor høye krav.
Men si, hva du har fordel av.

VI
Si alle hva de gjerne hører.
Gå stille gjennom alle dører.
(For sannhet bringer sorg og nød,
mens daglig løgn gir daglig brød.)

VII
Gå aldri oppreist. Snik deg frem.
Og gjør deg varm i alle hjem.

VIII
Husk: Ingen mann kan roses nok.
Slik bygger man en venneflokk.
(Og i et brødre-paradis
har du den beste livspolis.)

IX
Av sladder husker du hvert ord
til bruk i neste sjefskontor.
(Men ingen taktfull sjel forteller
et ord til han som ryktet gjelder.)

X
Hvis siste bud blir respektert,
da er din fremtid garantert!
Følg dristig med i kamp mot troll,
men vis fornuftig måtehold!
Skrid tappert frem i livets strid,
én time forut for din tid.

Frøken Scott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Teller kh og kalorier Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 23:05   #163
Peppa Gris
Seniormedlem

Peppa Gris sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Gir dere virkelig barna kunstig søtning? Her er det fy-fy, kun sukker i begrensete mengder. Er ganske opptatt at maten skal være naturlig, rent kjøtt, lite ferdigmat osv. Kunstig søtning er fy-fy for andre en meg som skal ned i vekt med lavkarbo, men kjenner at jeg ikke liker det.

Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 23:10   #164
Bestemamma
Seniormedlem

Det er veldig rørende å lese anekdotene deres, men det har ingen som helst vitenskapelig verdi. Dette blir for useriøst for meg - at flere av dere stiller spørsmål ved min kunnskap finner jeg mildt underholdende, særlig når jeg ser noe av hva dere baserer egne ekspertuttalelser på. Her hoppes det glatt bukk over ufravikelige vitenskapelige prinsipper, her legger man på seg på kalorimengder som gjør enhver anorektiker grønn av misunnelse, her fetes man opp på frukt og grønnsaker, og her tas kunsten å furte til nye høyder.

Når det er sagt, så har jeg hatt gleden av å "treffe" mennesker her inne med glimt i øyet, åpne sinn, og en velsignet evne til å se nyansene. Hyggelig

Da overlater jeg den videre diskusjonen i denne tråden til ...eh....ekspertisen..

Du har helt tydelig ikke sett på linken jeg la inn med videoene med Gary Taubes....Det han sier baserer seg på vitenskapelige studier....

Gammel 30-04-11, 23:11   #165
Bestemamma
Seniormedlem

Opprinnelig lagt inn av Peppa Gris, her.

Gir dere virkelig barna kunstig søtning? Her er det fy-fy, kun sukker i begrensete mengder. Er ganske opptatt at maten skal være naturlig, rent kjøtt, lite ferdigmat osv. Kunstig søtning er fy-fy for andre en meg som skal ned i vekt med lavkarbo, men kjenner at jeg ikke liker det.

Jeg gir meg selv og barn/barnebarn Stevia som søtningsmiddel...Det er ikke kunstig søtning.........

Gammel 30-04-11, 23:13   #166
Dolsi
Seniormedlem

Medlem siden: May 2010
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Hun har alltid vært overvektig, allerede da hun var året begynte jeg å kutte ned på maten hennes...

Kuttet du ned på maten til en 1 åring?
Kanskje årsaken til overvekta hennes ligger nettopp der. Kanskje smugspiste hun oppgjennom barndommen og tenårene pga hun måtte begrense inntaket sitt.
Sånn var det hjemme hos oss da jeg var barn også, jeg fikk ikke spise så mye som resten av familien. jeg var jo litt overvektig og måtte slankes må forstå.
Klart det blir smugspising av sånt og det gjorde jeg da også.

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 23:15   #167
Peppa Gris
Seniormedlem

Peppa Gris sin avatar

Peppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt liktPeppa Gris er veldig godt likt

Opprinnelig lagt inn av Bestemamma, her.

Jeg gir meg selv og barn/barnebarn Stevia som søtningsmiddel...Det er ikke kunstig søtning.........

Er ikke det laget med klor, eller blander jeg nå? Det har vært mye skeptisisme rundt Splenda, hvertfall.

Jeg bruker det selv i små mengder, men barna mine får det ikke nei.

Peppa Gris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karbohydrater, mer trening! Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 23:16   #168
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Peppa Gris, her.

Er ikke det laget med klor, eller blander jeg nå? Det har vært mye skeptisisme rundt Splenda, hvertfall.

Jeg bruker det selv i små mengder, men barna mine får det ikke nei.

Splenda og stevia er to HELT forskjellige ting! Stevia er fra en plante.

Gammel 30-04-11, 23:17   #169
Peppa Gris
Seniormedlem

Peppa Gris sin avatar

Haha, sånn kan det gå når man leser for fort. Beklager!

Gammel 30-04-11, 23:20   #170
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

t flere av dere stiller spørsmål ved min kunnskap finner jeg mildt underholdende,

Men du har jo ikke klart å komme med noe eksempel på denne ekspertisen, utover å rakke ned på oss som uvitende som ikke uten videre godtar dine sannheter?
Du sier du kan endel om insulinresistens. OK, men forklar hvordan DU mener dette henger sammen da?

Og det diktet... Er noe av det dummeste, mest nedverdigende oppgulpet jeg har sett. Funker nok i gutteklubben grei, men dit vil vi da ikke?

Gammel 30-04-11, 23:24   #171
Minni1
Seniormedlem

Minni1 sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Telemark
Alder: 54
Minni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt likt

Jeg spurte fordi at hos noen så funker ikke lymfesystemet som det skal , men datteren din er sikkert skjekket for det. Det er da lett å legge på seg og nesten umulig å gå ned igjen. Min ble antageligvis utløst i tenåringene så jeg vet lite om små barn og primær lymfeødem (som det heter) . Dersom en har mye vann i kroppen så vil jeg si det er verdt å skjekke det ut hos en fysioterpaut som driver med lymfedrenasje.

Sist redigert av Minni1 : 30-04-11 kl 23:38.
Minni1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 23:31   #172
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Dolsi, her.

Kuttet du ned på maten til en 1 åring?
Kanskje årsaken til overvekta hennes ligger nettopp der. Kanskje smugspiste hun oppgjennom barndommen og tenårene pga hun måtte begrense inntaket sitt.
Sånn var det hjemme hos oss da jeg var barn også, jeg fikk ikke spise så mye som resten av familien. jeg var jo litt overvektig og måtte slankes må forstå.
Klart det blir smugspising av sånt og det gjorde jeg da også.

Min adoptivmor fikk beskjed om å slanke meg allerede da jeg var 3 måneder gammel. Hun måtte tynne ut MME, sa helsesøster. Og jeg hylte og hylte, desperat av sult, lenge før jeg var et år gammel. Jeg fikk bare sunn mat de neste årene, adoptert, etterlengtet og forkjælt som jeg var.
Og siden har jeg spist! Og spist! Og spist! Spist på meg altfor mange kilo, insulinavhengig dia2, slitne hofter................
Det er egentlig et under at jeg ikke er mye større enn jeg er!
Men jeg fikk også en lillebror, som vokste opp med samme maten som meg, og i mye større mengder. Han elsker trippel- Birken og ukeslange fotturer i fjellet. Han sykler 9mil før middag som en kosetur!
Og han spiste 7 brødskiver til kelds etter fotball/håndball/langrennstrening, med syltetøy på, og er like fullt 192cm høy!
Tør ikke tenke på hvor høy han hade vært om han hadde spist lavkarbo!

Vi er nok alle utstyrt svært forskjellig hva gener angår. Hadde dog vært fint å kunne identifisere de som gjør selv små barn til skrubbsultne monstere!

Gammel 30-04-11, 23:36   #173
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Greddy, her.

Ja, barn kan vokse på proteiner og fett. Karbohydrater trenger barn for å vokse på bredden

Det hormonet som jeg nevnte er et hormon som blir laget i hypofysen, og hypofysen ligger i nedre del av hjernen. Den gir beskjed i kroppen via veksthormonene at cellene skal sørge for at kroppen vokser i høyden.

Insulin hemmer andre hormoner til å komme til.

Hypofysen sitter da omtrent midt i panna?

Gammel 30-04-11, 23:38   #174
Camomilla
Seniormedlem

Camomilla sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 52
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Jeg ser det etterlyses vitenskapelig dokumentasjon. Siden jeg er grafiker, og langt fra noen ernæringsspesialist, har jeg forsøkt å lese meg opp på litt av det som finnes på nett. Særlig innleggene til Pål Jåbekk har vært nyttige, vitenskap forklart på et språk også lekfolk forstår. Innleggene hans ligger her på forumet, bare et kjapt søk unna. Mener han oppgir referanser til studiene han bygger påstandene sine på også, i flere av innleggene.

Videre har Espen Rostrup en blogg verdt å lese. Han er lege ved Haukeland sykehus (om jeg ikke husker feil). Også med god kildehenvisning.

Enda en bloggende lege; Thomas Geisner med lavkarboprofil.

Når det gjelder termodynamikkens lover hevder iallefall Pål Jåbekk at de er ufravikelige. Men siden vi ikke er forbrenningsovner, kan vi ikke automatisk overføre kalori-inn/kalori-ut prinsippet til kroppene våre. Det er visstnok svært vanskelig å fastslå akkurat hvor mye energi en kropp forbruker kun basert på aktivitetsnivå. Supera nevnte "futile cycles" og noe annet som stadig nevnes er økt kroppstemperatur. Begge deler er energikrevende i seg selv, og uavhengig av annen aktivitet slik vi vanligvis definerer det (trening).

Andre enn meg kan nok henvise til mer dyptpløyende artikler, men dette er altså det jeg har hatt nytte av for å se fedmeproblematikken i nytt lys. Synes det er et paradoks at samfunnet spiser (sett under ett) magrere enn noen gang, mens vi er fetere enn noen gang.

Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :) Svar med sitat
Gammel 30-04-11, 23:38   #175
Georgine
Supermoderator

Georgine sin avatar

Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 55
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Hypofysen sitter da omtrent midt i panna?

Nei, like ved hypotalamus.

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kutte ut melkeprodukter? Rebecca_Malin Lavkarbo generelt 6 03-04-10 01:05
"Norske talenter"-deltager slanket seg ved å kutte karbohydrater Fnutte Lavkarbo generelt 2 28-03-09 00:42
Hva bør jeg kutte ut? Romle Ketolysekuren 9 15-02-08 09:24
Må eg kutte aerobic no då? Konkelimonke Spørsmål og svar 7 26-01-07 21:42
Tips til å kutte ned på karbohydrater? nelli Generell ernæringsdebatt 6 16-06-04 15:31

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:11.