Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Matlei

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-05-11, 08:17   #1
Anyone
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 77
Anyone er på en erverdig vei

Matlei

Har klart å holde meg på lavkarbo (ketose) i 2 uker. Men ble så fryktelig matlei at det endte i en kjempesprekk mandag kveld. I går åt jeg helt normal mat, men det var og planlagt.
Jeg starter på ny i dag. Men jeg kjenner jeg gruer meg litt. Jeg syns det er tungt å kutte potet og gulrot. Og jeg er slett ikke vant med å spise fet mat. Og etter 2 uker bød det meg virkelig imot.
Savner å spise frukt også, selv om det hjelper på å lage en hjemmelaget softis med litt bær i.
Kjøttmat har vi aldri spist så mye av her i huset. Så det blir mye fisk. Og når jeg da ikke kan lage fiskegrateng eller div retter som har hvitsaus som tilbehør, så blir det lite variasjon.
Jeg er glad i grønnsaker. Men jeg kjenner jeg blir mektig lei av blomkål, brokkoli og div salater (prøver å variere innholdet i salatene).
Og så er det slitsomt når magen blir så treg. Så jeg må innrømme at det var godt å kjenne at det begynte å røre på seg etter et måltid med vanlig mat

Hvordan klarer dere å ikke gå lei?

(må jo nevne at jeg ikke er spesielt glad i å stå på kjøkkenet å kokkelere også. Dessuten så inneholder jo de fleste oppskrifter på div bakegreier div dyre produkter jeg ikke får tak i her. Og med et allerede fordyra kosthold pga andre i familien, har jeg ikke så lyst på enda flere store utgifter.)

__________________


Anyone er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mindre kh Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 09:09   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Matlei

For det første, alle blir litt matlei en periode.
Man mister matlysten og lurer nesten på om man har blitt syk fordi man rett og slett ikke er sulten mer. Det er forbigående!

Ellers er nøkkelen til å "overleve" variasjon, variasjon og variasjon!

Har du tatt deg en god titt i oppskriftsdelen av forumet?
Lest gjennom Gerds fabelaktige oppskrifter? Middager! Frokost, lunsj, tilbehør!

Eller siklet på Lisbeths fantastiske matblogg?

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 09:32   #3
Anyone
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 77
Anyone er på en erverdig vei

Sv: Matlei

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

For det første, alle blir litt matlei en periode.
Man mister matlysten og lurer nesten på om man har blitt syk fordi man rett og slett ikke er sulten mer. Det er forbigående!

Ellers er nøkkelen til å "overleve" variasjon, variasjon og variasjon!

Har du tatt deg en god titt i oppskriftsdelen av forumet?
Lest gjennom Gerds fabelaktige oppskrifter? Middager! Frokost, lunsj, tilbehør!

Eller siklet på Lisbeths fantastiske matblogg?


Har kikka en del ja. Men det frister ikke. For mye krever jo spesielle ingredienser. Og så er det så mye kjøttmat. Og så er jeg rett og slett ikke så glad i all denne matlagingen.

__________________


Anyone er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mindre kh Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 09:35   #4
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Matlei

Du må jo ikke velge ting som krever spesialingredienser, og det er det feks ikke mye av hos Gerd. Hun har også mye fisk på menyen!
Du finner oppskrift på fiskegrateng her inne også, forresten. Med hvit saus!

Dersom du ikke er glad i å lage mat, kan du jo se om Spis deg slank eller lignende opplegg er noe for deg.

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 09:38   #5
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Matlei

Skjønner ikke helt problemet jeg, det er da så mange gode og lettvindte oppskrifter her inne.
Koser meg veldig med maten min jeg. Elsker Nannahs knekkebrød med godt med pålegg.
Spiser så mye god mat altså og slipper å være sulten. kan ikke bli bedre enn det

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 16:12   #6
Anyone
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 77
Anyone er på en erverdig vei

Sv: Matlei

Opprinnelig lagt inn av Dolsi, her.

Skjønner ikke helt problemet jeg, det er da så mange gode og lettvindte oppskrifter her inne.
Koser meg veldig med maten min jeg. Elsker Nannahs knekkebrød med godt med pålegg.
Spiser så mye god mat altså og slipper å være sulten. kan ikke bli bedre enn det

Ja, hva spiser du til lunsj og middag da?

__________________


Anyone er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mindre kh Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 16:48   #7
Dolsi
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 1.081
Dolsi er en juvelDolsi er en juvelDolsi er en juvel

Sv: Matlei

Alt mulig godt det.
Til lunsj blir det ofte Hannahs knekkebrød eller lavkarbobrød dersom jeg er på jobb. Eller jeg tar med meg omelett, eggerøre, gårsdagens middag...
Spiser ofte salat med masse kjøtt og ost i

Til middag spiser jeg litt forskjellig med oppskrifter fra forumet her.
Har spist deilig pizza, lasagne, kjøtt og fiskeretter med deilig tilbehør som blåmkål, sellerirotstuing.
Har til og med bakt deilig bløtekake til kos.

Passer meg innmari godt å leve på lavkarbo, slipper å være sulten hele dagen

Må vel ta med at jeg er utdannet kokk og elsker å prøve ut nye oppskrifter

Dolsi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 18-05-11, 17:36   #8
Mellon
Seniormedlem
 
Mellon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Jæren
Innlegg: 925
Mellon har en fantastisk aura rundt segMellon har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Matlei

Jeg ville ikke varirt jeg da, tror ofte en overtenker på hva nytt en kan spise, og så glemmer man det gode gammle. Her varierer jeg frokost med kokkte egg og smør, eller fiberik med masse pålegg. Lunsj er alltid salat, og lite variasjon i innhold: isberg, piknik skinke, tomat, agurk, sukkererter, rødløk og feta. Variere middagen en del, men har etterhvert mange gode enkle oppskrifter. Finnes oppskrift her inne på pølse og bacongrateng- skamgodt og enkelt. Ellers har jeg i bloggen min (link under "min mat") lagt ut oppskrift på fiskegrateng etter oppskrift av fottballfrue, godt og også enkelt. Steker mye laks i ovnen med kokt blomkål og smeltt smør med kokte egg i (kefjordsmør(?)). Lager også wok med laks, og enkel fiskesuppe

__________________



Startvekt
76,7- 15.08.13 Første delmål: 70 kg Endelig mål: 65 kg
Min journal Min mat
Mellon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 08:46   #9
Ishwanvile
Juniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 30
Ishwanvile er på en erverdig vei

Sv: Matlei

Forstår deg alt for godt. Matlei og liker ikke lage mat. Jeg har heller ikke tid til å stå og kokkelere opp retter og styre hver dag.
Ender med at jeg ikke klarer å følge dette slavisk.

I tillegg blir det rett og slett for dyrt....

Forsøker å holde karbo nede og det klarer jeg, men jeg er nok ikke på lavkarbo allikevel.

Ishwanvile er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Annet Svar med sitat
Gammel 20-05-11, 09:13   #10
Cheyla
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 96
Cheyla er på en erverdig vei

Sv: Matlei

Hei du Anyone
Jeg skjønner deg godt! Jeg er på ingen måte den fødte kokk, og har det ofte travelt om dagen (og da har ikke jeg barn å tenke på engang). Må innrømme at jeg synes det har blitt kjekkere å lage mat etter at jeg begynte med lavkarbo, så håper du opplever deg også

Men, det finnes noen måter å gjøre det litt enklere på. Ser du skrev karboredusert som kostholdsfilosofi om jeg ikke tar feil. Og da antar jeg du har det litt mindre strengt enn ketolyse, stemmer det...?

Jeg er heller ikke så glad i fet mat, så jeg har valgt å legge meg litt høyere på karb (30-50 g) og litt lavere på fett. I en periode brukte jeg fiberrik (nå bruker jeg hjemmelagd lavkarbobrød/knekkebrød). Fiberrik har lite karb (2,5 g per stk tror jeg), og 2 sånne med masse pålegg fungerte som et måltid for min del. Og det tar ikke lengre tid enn en vanlig brødskive!

Min nye frokost er hjemmelaget kornblanding (kokos, mandler, solsikkefrø, solsikkefrø og gresskarkjerner) med litt bringebær, cottage cheese og tyrkisk youghurt/Skyr. Supergodt og enkelt

Når det gjelder middag så gjør jeg det også rimelig enkelt (ihvertfall nå for tiden). Steker paprika, løk, champignon (evt andre grønnsaker jeg har lyst på), har i kjøtt eller fisk, evt litt fløte eller hakkede tomater og tar evt litt ost på før servering. Kjappere enn å steke en ferdig fiskegrateng

Håper og tror at om du holder ut vil både matlyst og matlagningslyst komme seg

Cheyla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 10:31   #11
Iza
Medlem
 
Iza sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Skedsmokorset
Innlegg: 74
Iza er ny på veien

Sv: Matlei

Jeg var også mye sånn,men så tidlig kan det ikke kalles matlei. Det er hjernen som fortsatt dras mot annen mat. Jeg har levd på lavkarbo i over et år,og har sprukket flere ganger,men har lært mye på veien. Hvis jeg blir matlei nå,spiser jeg ikke! Det er ikke et alternativt å ta noe annet. Så velger jeg noe jeg ikke har spist før,eller noe det er lenge siden jeg har spist. Når jeg venter med å spise,blir jeg til slutt så sulten at jeg spiser det vi skal ha til middag. Jeg planlegger middager for en uke av gangen. Etter en spisenekt,er det alltid lenge til neste gang jeg blir "matlei". Jeg kaller det fysen på karbo...

Iza er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo inspirert av ketolyse Svar med sitat
Gammel 22-05-11, 18:31   #12
Lisa-pyon
Medlem
 
Lisa-pyon sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Japan, Togane city
Alder: 33
Innlegg: 192
Lisa-pyon er ny på veien

Sv: Matlei

Jeg har ikke tid til å lage så mye mat heller, er stort sett på skolen/jobb/trening/med venner hele dagen, men jeg bruker bare å stå opp en time tidligere om morran, hive masse grønnsaker og kjøtt/fisk i ei ildfast form, Blande 1/2boks rømme + 1 egg med salt og pepper, helle det over grønnsakene/kjøttet, toppe med ost og sette i steikovnen i 20 min. Så deler jeg det i 3 og spiser det som frokost, lunch og middag ;p Så varierer jeg kjøttet/fisker og hvilke grønnsaker det er i. JEg blir aldri lei av det ;p hoho, er så godt!

Den mamma viste meg med laks i er best:
(4stk)
laks(rå - legges i bunnen av formen)
spinat(som stekes til de klappes sammen og så helles over laksen)
tomat(ha det oppå osten på toppen eller neddi forma
Så blander du rømme og egg og salt og pepper og heller over og topper med ost.
Egentli skal det være fullkorns pasta i også, men jeg dropper det da, men vet ikke hvor streng du er på karbene
Den er kjempe god, jeg bruker å steke opp litt sopp og kutte opp litt purre og ha oppi også da, men du kan jo variere som du vil Må ikke spise så mye blomkål på lavkarbo, har jeg aldri spist enda

Laksen smelter i munnen og det er kjempe lett og lage;D

__________________
Delmål: 70kg nådd!


Lisa-pyon er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Larkarbo:) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Matlei =( HønePøne Spørsmål og svar 8 06-11-10 06:57
Matlei Kinsey Lavkarbo generelt 4 29-10-10 22:47
Matlei :( Mear Spørsmål og svar 12 03-05-10 20:06
Matlei - hva nå? Snehvit Ketolysekuren 5 30-03-09 09:35
matlei joya Dr Lindbergs 2 02-06-04 17:02


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no