Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Starter 1. juni - Blir du med?

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 06-06-11, 09:47   #326
Nysgjerrig nok
Medlem

Nysgjerrig nok sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Hovedstaden
Nysgjerrig nok er på en erverdig vei

Sv: Starter 1.juni - Blir du med?

Nå trenger jeg litt bistand her - please??
Har kjøpt stix på fredag og etter en uke med minimalt med karbo og godt med fett har jeg testet og er den nå på nest mørkeste feltet - og dette antar jeg er bra??
Så lurer jeg på (etter å ha lest pakningsvedlegget) på om dette er sunt for meg.....- og eventuellt hvor lenge er det ok for kroppen å være i ketose? Er man det i en periode - eller er det ok å være det på "heltid"?
Har slitt med spiseforstyrrelser for maaange år siden ( ca 10 år og 30 kg siden) og er veldig ferdig med det nå. Men noen bivirkninger av dette er at jeg til tider sliter med mangel på Kalium, samt at jeg har liten / dårlig sultfølelse. I tillegg holder jeg meg langt unna vekta - den er kastet ut for lengst, fordi jeg hadde en veldig usunt forhold til den.
Etter en uke så føler jeg med bedre, mindre oppblåst og har en feeling av at kroppstemperaturen er på 38 grader. (Hvilket er godt for en som alltid fryser). Så alt er egentlig veldig ok - bare eventuelle bivirkninger jeg plutselig ble bekymret for.

Er ketolyse formen min for god til å være sann - eller?

Alle funderinger mottas med takk!
Ønsker dere en god dag samtidig - alle som en!

Nysgjerrig nok er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-06-11, 10:05   #327
Pruttilutt
Seniormedlem

Pruttilutt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bodø
Alder: 36
Pruttilutt har en fantastisk aura rundt segPruttilutt har en fantastisk aura rundt seg

Nå trenger jeg litt bistand her - please??
Har kjøpt stix på fredag og etter en uke med minimalt med karbo og godt med fett har jeg testet og er den nå på nest mørkeste feltet - og dette antar jeg er bra?? Joda, det er greit det. I ketose er du nå.
Så lurer jeg på (etter å ha lest pakningsvedlegget) på om dette er sunt for meg.....- og eventuellt hvor lenge er det ok for kroppen å være i ketose? Er man det i en periode - eller er det ok å være det på "heltid"? Hadde det vært helsefarlig hadde aldri leger selv stått bak dette. Det anbefales å være i ketose i 6 mnd, så en pause, så ny runde. Det kjenner du på kroppen og det vil også blodprøver kunne si noe om. (Galle- og leverprøver, kreatinin og blodsukker)
Har slitt med spiseforstyrrelser for maaange år siden ( ca 10 år og 30 kg siden) og er veldig ferdig med det nå. Men noen bivirkninger av dette er at jeg til tider sliter med mangel på Kalium, samt at jeg har liten / dårlig sultfølelse. Gratulerer til deg for at du har klart deg så lenge uten spiseforstyrrelsen - jeg er full av beundring. Godt at du er ferdig med det. På kuren anbefales det meieriprodukter, og gjennom ost og fløte vil du få naturlig kalium tilført kroppen. På kuren skal du spise når du er sulten og spise til du er mett. La kroppen bestemme - ikke hodet.
I tillegg holder jeg meg langt unna vekta - den er kastet ut for lengst, fordi jeg hadde en veldig usunt forhold til den.

Etter en uke så føler jeg med bedre, mindre oppblåst og har en feeling av at kroppstemperaturen er på 38 grader. (Hvilket er godt for en som alltid fryser).
Er ketolyse formen min for god til å være sann - eller?
Kroppstemperaturen kan føles forhøyet i og med at du har startet fettforbrenningen 24/7. Den varmen du kjenner er kroppen som arbeider.
Du er mindre oppblåst fordi du ikke har karbohydrater som ligger i tarmen og lager gugge

Pruttilutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Streng ketogen livsstil Svar med sitat
Gammel 06-06-11, 10:06   #328
jenta26
Medlem

jenta26 sin avatar

Medlem siden: May 2010
jenta26 er ny på veien

heisann og velkommen, vil bare si at i forhold til stixen og hvis den er på det aller mørkeste så tyder det på at du får i deg for lite væske, så drikk masse

jenta26 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-06-11, 10:16   #329
Nysgjerrig nok
Medlem

Takk for svarene Pruttilutt - takk igjen!
Jeg har liksom en feeling av at dette går litt for greit... Jeg har vært påpasselig, men samtidig så har jeg spist mye (mere enn vanlig), koser meg i aller høyeste grad (antakelig derfor jeg lirer på om det er noe ris bak speilet) og synes dette går så alt for bra / lett -
-jeg har spist bacongull, drukket vin, hatt en liten dæsj med Baylies i kaffen på lørdag. Burde jeg ikke da ha dårlig samvittighet? Hehe - en merkelig ting å etterspørre kanskje...

Men kanskje det er sånn - at dette er den kuren som passer for meg og ikke oppleves som et mareritt som tidligere kurer??

Gammel 06-06-11, 10:20   #330
Pruttilutt
Seniormedlem

Pruttilutt sin avatar

Pruttilutt har en fantastisk aura rundt segPruttilutt har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av Nysgjerrig nok, her.

Takk for svarene Pruttilutt - takk igjen!
Jeg har liksom en feeling av at dette går litt for greit... Jeg har vært påpasselig, men samtidig så har jeg spist mye (mere enn vanlig), koser meg i aller høyeste grad (antakelig derfor jeg lirer på om det er noe ris bak speilet) og synes dette går så alt for bra / lett -
-jeg har spist bacongull, drukket vin, hatt en liten dæsj med Baylies i kaffen på lørdag. Burde jeg ikke da ha dårlig samvittighet? Hehe - en merkelig ting å etterspørre kanskje...

Men kanskje det er sånn - at dette er den kuren som passer for meg og ikke oppleves som et mareritt som tidligere kurer??

Kjære deg, det må da virkelig være lov å leve livet? Håper du koste deg masse med Bayliesen og kaffen, hørtes utrolig godt ut. En gang i ny og ne kan jeg ikke drømme om skal være stort verre enn rødvin/hvitvin.
Foreløpig mener jeg du skal senke skuldrene, la kroppen få tid til å omrokke seg etter de nye forholdene og NYTE hver en dag du er i god form, har det bra med deg selv og trives med maten. Stor klem

Pruttilutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Streng ketogen livsstil Svar med sitat
Gammel 06-06-11, 10:30   #331
Appelsinpiken
Medlem

Appelsinpiken sin avatar

Medlem siden: May 2011
Alder: 37
Appelsinpiken er ny på veien

God morgen alle sammen!

Så herlig å lese om vektnedgang. Og når Prutilutt skiver man er oppblåst fordi karbohydratene ligger i magen og lager gugge, så har hvertfall ikke jeg lyst på brødskrive. Kan nesten se for meg hvordan prosessen i kroppen er. Æææsj!

Appelsinpiken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-06-11, 10:33   #332
Pruttilutt
Seniormedlem

Pruttilutt sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Appelsinpiken, her.

God morgen alle sammen!

Så herlig å lese om vektnedgang. Og når Prutilutt skiver man er oppblåst fordi karbohydratene ligger i magen og lager gugge, så har hvertfall ikke jeg lyst på brødskrive. Kan nesten se for meg hvordan prosessen i kroppen er. Æææsj!

Nemlig! Det er grønt, slimete og skikkelig heslig (Det er sikkert ikke det, men vi kan jo bli enige om å være enige for nå )

Gammel 06-06-11, 10:54   #333
Rikkem0r
Medlem

Rikkem0r sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Porsgrunn
Alder: 38
Rikkem0r er på en erverdig vei

Oi, oi, oi! Nå ble det grått på utsiden her, vinden øker og det blir bare gråere og gråere lys, "flimrer" nesten i luften Jeg er hvertfall glad for at jeg kom meg tidlig opp idag og er ferdig med plenklippen, for det kunne blitt interessant utover dagen trur jeg
Jeg sitter å lurer litt på hva jeg skal ha til lunsj idag jeg.. Har egentlig noen pølser jeg skulle brukt opp(Jacobs urtepølser), men stekt pølse med?? ved siden av frister liksom ikke veldig.. Noen som har forslag

Rikkem0r er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 06-06-11, 11:12   #334
Pruttilutt
Seniormedlem

Pruttilutt sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Rikkem0r, her.

Oi, oi, oi! Nå ble det grått på utsiden her, vinden øker og det blir bare gråere og gråere lys, "flimrer" nesten i luften Jeg er hvertfall glad for at jeg kom meg tidlig opp idag og er ferdig med plenklippen, for det kunne blitt interessant utover dagen trur jeg
Jeg sitter å lurer litt på hva jeg skal ha til lunsj idag jeg.. Har egentlig noen pølser jeg skulle brukt opp(Jacobs urtepølser), men stekt pølse med?? ved siden av frister liksom ikke veldig.. Noen som har forslag

Lag eggerøre av 1 egg, krydre godt med salt, pepper og grillkrydder. Stek utrepølsene i biter sammen på pannen med litt sopp og paprika, alt sammen i en skål med enten majones eller rømme til?

Gammel 06-06-11, 11:20   #335
Nysgjerrig nok
Medlem

Kort spm:
Feta ost eller Cottage cheese i salaten?

Gammel 06-06-11, 11:29   #336
jenta26
Medlem

jenta26 sin avatar

Medlem siden: May 2010
jenta26 er ny på veien

jeg har en oppskrift til dere på pannekaker som er svingode

2 egg
2 ss cottagecheese, dette er til en pannekake, helt nydelig

jenta26 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-06-11, 11:34   #337
Rikkem0r
Medlem

Rikkem0r sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Pruttilutt, her.

Lag eggerøre av 1 egg, krydre godt med salt, pepper og grillkrydder. Stek utrepølsene i biter sammen på pannen med litt sopp og paprika, alt sammen i en skål med enten majones eller rømme til?

Hmm, ja det tror jeg jammen jeg skal gjøre- eggerøre hadde jeg nesten glemt bort litt Jeg liker jo ikke rømme da, med mindre den er kokt eller sånn så jeg ikke smaker NOE rømmesmak.. Brekker meg på direkten av rømmesmaken.. Synd egentlig for det ser så godt ut! Men majones går i nøden- eller så kan jeg lesse på med gräddost ved siden av
Tusen takk for tips!

Gammel 06-06-11, 11:39   #338
taane
Juniormedlem

Hvor: Tromsø
taane er på en erverdig vei

Vel overstått helg! Håper alle har kommet seg velberga igjennom den. Jeg hadde en øreliten sprekk når jeg og ungene lagde gulrotkake til bursdagsbarnet.

Ellers så synes jeg at det er vanskelig å si hvor mye jeg har gått ned denne uka, vekta sier 85,5 kg. Altså minus 0,5 kg. Men den har gått så mye opp og ned, at det er ikke godt å si. Jeg skylder på at det på DEN tiden i måneden.

Nå er hamburgerbrødene i stekovnen og snart blir det en god og fet frokost/lunsj.

By the way, Pruttilutt, "drinking water" app'en er jo genial. Love it

taane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-06-11, 12:12   #339
Appelsinpiken
Medlem

Appelsinpiken sin avatar

Oi! Aioli gjorde susen på fettet, altså!
Etter å ha spist frokost har jeg fått i meg nesten tre ganger så mye fett som protein. Og akkurat nå er jeg stappmett og har en skikkelig hvitløksånde.
Aiolien fra coop var virkelig sterk, så skjønner godt hva du mente med å blande den med vanlig majones, Pruttilutt.

Gammel 06-06-11, 12:24   #340
KarboMamma
Medlem

KarboMamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
KarboMamma er på en erverdig vei

Argh, nå er jeg suuuur! Har endelig kjøpt boken til Torkil og stix... måtte såklart teste omtrent før jeg var innenfor døren. Niks nada null ketose €/"&"€€"&€&!!!!! Hva pokker er det som holder ketosen unna?

Unnskyld... Måtte bare få ut litt

KarboMamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-06-11, 13:27   #341
einara
Nytt Medlem

Hvor: møre og romsdal
einara er på en erverdig vei

Hei til dere junistartere. Er det plass tilmeg i gruppen??

einara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-06-11, 13:37   #342
KarboMamma
Medlem

KarboMamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
KarboMamma er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av einara, her.

Hei til dere junistartere. Er det plass tilmeg i gruppen??

Så klart vi har plass, velkommen!

Jeg er ikke alltid så sur som jeg virker over her altså

KarboMamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-06-11, 13:47   #343
einara
Nytt Medlem

Hvor: møre og romsdal
einara er på en erverdig vei

Takk for d Skal lese meg opp litt, Kjekt å være flere mot samme mål

einara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-06-11, 14:32   #344
Pruttilutt
Seniormedlem

Pruttilutt sin avatar

Opprinnelig lagt inn av KarboMamma, her.

Argh, nå er jeg suuuur! Har endelig kjøpt boken til Torkil og stix... måtte såklart teste omtrent før jeg var innenfor døren. Niks nada null ketose €/"&"€€"&€&!!!!! Hva pokker er det som holder ketosen unna?

Unnskyld... Måtte bare få ut litt

Aldri vits å måle på dagtid. Mål to timer etter miste måltid på kveldene.

Gammel 06-06-11, 14:41   #345
maymat
Juniormedlem

maymat er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av Pruttilutt, her.

Har du mer protein enn fett, så har du misforstått litt
Fettandelen skal alltid - uten unntak - være høyere enn proteinandelen. Overskudd av proteiner lagres som fett i kroppen. Har du ikke nok fett til å få det ut igjen, så havner du på platå eller får vektøkning. Du er sulten igjen fordi proteiner metter ikke - fettet gjør.

Jeg har hørt at det er proteiner som gir størst metthetsfølelse

url=http://www.TickerFactory.com/exercise/wk7k70v/]

[/url]
maymat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-06-11, 15:16   #346
Appelsinpiken
Medlem

Appelsinpiken sin avatar

Opprinnelig lagt inn av maymat, her.

Jeg har hørt at det er proteiner som gir størst metthetsfølelse

Det har jeg hørt også, men tror det må ses i sammenheng med et høykarbo-kosthold. Proteiner gir mer metthetsfølelse enn karbohydrater. Og fett gir mer metthetsfølelse enn proteiner. Men på høykarbo så skyr man jo unna fett, så det blir liksom ikke tatt med i regnestykket...
Jeg har ikke noe dokumentert på det jeg sier her, men det er det magefølelsen sier (i dobbel forstand).

Gammel 06-06-11, 15:37   #347
Charlott
Seniormedlem

Charlott sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 58
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Det har jeg hørt også, men tror det må ses i sammenheng med et høykarbo-kosthold. Proteiner gir mer metthetsfølelse enn karbohydrater. Og fett gir mer metthetsfølelse enn proteiner. Men på høykarbo så skyr man jo unna fett, så det blir liksom ikke tatt med i regnestykket...
Jeg har ikke noe dokumentert på det jeg sier her, men det er det magefølelsen sier (i dobbel forstand).

Det du sier støtter min teori også

Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-06-11, 15:52   #348
Rikkem0r
Medlem

Rikkem0r sin avatar

Vil bare takke deg, KarboMamma, for at du startet denne tråden
Er supert å ha noen å dele erfaringer med!

Gammel 06-06-11, 16:18   #349
Appelsinpiken
Medlem

Appelsinpiken sin avatar

Nå er jeg nesten på vei ut døra for å dra på tur med ei venninne. Har kjøpt ketostix (?) og gleder meg til å sjekke i kveld. Sjekket forsåvidt nå nettopp også. Da ble den lyselilla, men jeg må vel måle på kvelden for at jeg skal være sikker på at resultatet er riktig?

Men er det mulig å være i ketose uten å ha stålånde? Jeg kjenner den hvertfall ikke selv...

Gammel 06-06-11, 16:27   #350
Pruttilutt
Seniormedlem

Pruttilutt sin avatar

http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=2019
Proteiner+karbohydrater og fett i liten grad= raskt mett, raskt sulten. Proteiner danner massen i magesekken.
Proteiner + fett og lite karbohydrater = Langvarig mett.

Jeg velger å si det slik at fettet er vanskeligere for kroppen å bearbeide (med gallesyre og finfordeling), og systemet har mer å jobbe med. Jeg blir like mett, men det går lengre tid mellom "ånei, nå er jeg sulten....igjen".

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Starter Jillian Michaels 30 day shred i dag! Noen som blir med? Fofa Trening 1875 27-01-15 16:10
6. juni thomas71 Generell diskusjon 6 06-06-11 20:57
Noen som starter i morgen 8. juni? Thida Ketolysekuren 24 13-06-09 19:16
Konferanse 19. juni Sprudle Generell diskusjon 20 07-06-07 15:11

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:15.