Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Redd for overgangen til ketose!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-06-11, 12:59   #1
PePolly
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 22
PePolly er ny på veien

Redd for overgangen til ketose!

Heisann!

Jeg har siden januar i år gått inn (og ut) av ketose 2 ganger. Særlig første gangen, ble jeg forferdelig dårlig. Er veldig glad for at jeg ikke skjønte der og da at det var abstinenser, hadde jeg visst det, hadde jeg stappet i meg en hvetebolle på flekken.. hehe.. Jeg trodde seriøst at det var noe alvorlig galt med meg, hele kroppen var full av vondter.
Nå holder jeg meg til ca 15 gram om dagen, og synes det går helt greit. Nå som det er sommer, er jeg imidlertid fristet til å teste ut litt hvordan jeg reagerer på bær, og om jeg kan spise pittelitt jordbær sammen med hvitvinen min,litt ekstra salat osv uten å falle ut av ketose. Problemet er at jeg er så redd for å utforske dette, siden jeg blir så dårlig i forbindelse med overgangen. Så det tryggeste for meg til nå, har vært å bare holde meg til 15 gram. Jeg orker rett og slett ikke å finne ut hvor karbo-grensen min ligger, siden det betyr at jeg må overskriden denne grensen, for så å gå ned igjen til der jeg fortsatt holder meg i ketose, med det ubehaget det medfører. Skjønner dere?

Da tenker jeg at det er bedre å bare holde seg unna bær. Samtidig så er liksom ikke baconsvor det helt store på stranden i sommer.. Åhh..jordbær!

Med tanke på hvor hard overgangen til ketose er for kroppen, så lurer jeg på om dere har noen innspill. Det vil vel være slik at når "sukkerlageret" i kroppen er betraktelig mindre enn det det var en gang, så er overgangen lettere? Eller?
Dersom man går litt over ketosegrensen sin, er det vondt å ta seg inn igjen? Ble litt rotete dette, men håper dere skjønner hva jeg mener.

Er kjempetakknemmlig for svar!

P.s: er ny som "aktiv" medlem her inne, har bare spionert på dere andre tidligere. Jeg har sett at det oppfordres til å finne gamle tråder i stedet for å starte en ny, og det har jeg altså lett etter, men ikke funnet. Så om jeg nå starter en helt unødvendeig tråd, så beklager jeg det!!

PePolly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 13:36   #2
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Redd for overgangen til ketose!

Selv om dette er veldig individuelt, så er nok sannsynligheten stor for at du ikke vil ha like sterke symptomer ved å gå inn i ketose igjen etter en dag eller to med bittelitt høyere karboinntak.
Jeg ville i hvert fall ikke latt dét være det avgjørende for om jeg hadde valgt å spise litt jordbær i ny og ne eller ikke, hvis du skjønner?
Med andre ord: Jeg tror ikke du trenger å være redd for overgangen til ketose når du bare såvidt har tråkket utenfor ketoseland vs om du hadde levd i uker/måneder på høykarbo

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 15:27   #3
Pruttilutt
Seniormedlem
 
Pruttilutt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bodø
Alder: 35
Innlegg: 1.485
Pruttilutt har en fantastisk aura rundt segPruttilutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Redd for overgangen til ketose!

Opprinnelig lagt inn av lifejack, her.

Selv om dette er veldig individuelt, så er nok sannsynligheten stor for at du ikke vil ha like sterke symptomer ved å gå inn i ketose igjen etter en dag eller to med bittelitt høyere karboinntak.
Jeg ville i hvert fall ikke latt dét være det avgjørende for om jeg hadde valgt å spise litt jordbær i ny og ne eller ikke, hvis du skjønner?
Med andre ord: Jeg tror ikke du trenger å være redd for overgangen til ketose når du bare såvidt har tråkket utenfor ketoseland vs om du hadde levd i uker/måneder på høykarbo

Det er ikke farlig å være i ketose, og overgangen kan være vrien for noen å akseptere. Tenk på hva kroppen går gjennom, da! Etter mange år med karbohydrater, så skal det noe omjustering til. Mentalt også.
Så lenge du får i deg nok fett, så takler kroppen det bedre enn om du rett og slett sulter den. Jeg kan godt, uten dårlig samvittighet, kose meg en og annen gang med 60-70 gram ferske jordbær og en dæsj fløte på. Frosne jordbær fra Eldorado inneholder 3 karbohydrater per desiliter. Tine noen slike til kjøleskaptemperatur og late som de er ferske?

__________________
Mål til minstenotering:


Pruttilutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Streng ketogen livsstil Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 16:09   #4
fremtid
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: akershus
Innlegg: 92
fremtid er på en erverdig vei

Sv: Redd for overgangen til ketose!

Jeg spiser av og til 4-5 jordbær, eller som i går 6-7 blåbær og 6 bringebær med krem, jeg går ikke ut av ketose for det. Tror sikkert jeg kunne spist en skål med jodbær og fløte uten å gå ut av ketosen..

__________________

fremtid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mindre karber, mer mosjon. Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 16:54   #5
kroi
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Hedmark
Innlegg: 33
kroi er på en erverdig vei

Sv: Redd for overgangen til ketose!

Hvis du opplever store plager i forbindeles med overgang til ketose kan det være pga saltmangel. Du bør derfor passe på å bruke litt ekstra seltin i den perioden. Seltin inneholder kaliumklorid i tillegg til natriumklorid, derfor er det mer egnet enn ordinært bordsalt.

kroi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 20:32   #6
PePolly
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 22
PePolly er ny på veien

Sv: Redd for overgangen til ketose!

Åh, tusen takk til alle sammen for så rask tilbakemelding! Da tror jeg at jeg våger meg utpå med litt jordbær, og satser på at det ikke skaper voldsomt ubehag dersom det skulle vise seg at jeg får i meg for mye karber og må komme meg tilbake i ketose de påfølgende dagene.. Det høres logisk ut at det ikke er det samme å komme tilbake fra høykarbo, som det er å komme tilbake fra grenseland

Det med saltet har jeg ikke tenkt på, men det var et godt råd. Tusen takk for det!

PePolly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Svar

Emneord
ketosegrense, overgang


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Overgangen fra karbojunki til ketosehverdag... Maylinn26 Lavkarbo generelt 6 23-02-11 15:15
Redd Idarull Fysisk og mental helse 5 03-10-10 15:10
Jeg har plutselig blitt redd for ketose ... GulleGulle Ketolysekuren 12 20-06-10 13:38
Litt spørsmål om overgangen frå ketolyse til lavkarbo nattinatt Lavkarbo generelt 5 30-07-09 08:32
Overgangen fra ketolyse til fedonistisk.. slankesmurfen Ketolysekuren 1 16-09-07 22:40


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no