Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Starter 1. juni - Blir du med?

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 17-06-11, 09:26   #1101
KarboMamma
Medlem

KarboMamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
KarboMamma er på en erverdig vei

Sv: Starter 1.juni - Blir du med?

Opprinnelig lagt inn av Pruttilutt, her.

Kanskje det jeg gjør feil, at jeg spiser for lite og for sjeldent? Og at det går så innmari lang tid mellom hvert måltid? Så da sulter jeg kroppen istedet for å faktisk benytte meg av ketosen?

Kanskje? Du kan jo prøve å konsentrere matinntaket til mellom kl 12 og 18 for en periode, og passe på å spise 2 store og ett mindre måltid innenfor tidsrommet. Det er ihvertfall det jeg prøver på nå, selv om det har blitt en og annen forskyvelse pga nattevåk og alt det der

KarboMamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 09:27   #1102
KarboMamma
Medlem

KarboMamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
KarboMamma er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av TurboCat, her.

Hei hei, jeg slenger meg inn her hvis det er greit Jeg begynte på lavkarbo 30 mai...det vil si jeg vet vel egentlig ikke hvilken kur jeg er på....det vil si jeg holder meg unna alt som har med brød, pasta, ris, hvetemel. Spiser ikke frukt og ikke grønnsaker som vokser under jorden.. Har ikke helt klart å sette meg inn i hvordan regnestykket med fordelingen av proteiner, fett etc skal være. Jeg spiser når jeg er sulten, og holder meg da unna "alt" med karbo i seg... Har nå gått ned 3,5 kg på snart 3 uker... kan vel si at det er en grei ned gang?
Har virkelig fått smaken på "milkshake" : frosne bringebær, en dæsj med fløte og et egg til kvelds....Håper på noen råd for ei som aldri har gjort dette før. Har kjøpt meg boka "frisk med lavkarbo" ... masse gode oppskrifter...

Velkommen til oss, og gratulerer med flott nedgang!!

KarboMamma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 09:34   #1103
Bytausa
Medlem

Bytausa sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Trondheim
Bytausa er på en erverdig vei

Hei hei, jeg slenger meg inn her hvis det er greit Jeg begynte på lavkarbo 30 mai...det vil si jeg vet vel egentlig ikke hvilken kur jeg er på....det vil si jeg holder meg unna alt som har med brød, pasta, ris, hvetemel. Spiser ikke frukt og ikke grønnsaker som vokser under jorden.. Har ikke helt klart å sette meg inn i hvordan regnestykket med fordelingen av proteiner, fett etc skal være. Jeg spiser når jeg er sulten, og holder meg da unna "alt" med karbo i seg... Har nå gått ned 3,5 kg på snart 3 uker... kan vel si at det er en grei ned gang?
Har virkelig fått smaken på "milkshake" : frosne bringebær, en dæsj med fløte og et egg til kvelds....Håper på noen råd for ei som aldri har gjort dette før. Har kjøpt meg boka "frisk med lavkarbo" ... masse gode oppskrifter...

Hei og velkommen skal du være TurboCat
Ser at vi begge skal ned ca. like mye, eller- du er jo allerede godt i gang! Selv har jeg ennå ikke gått ned noe (6. uken nå), men har fått en ukesmeny som jeg håper skal sette fart på systemet
Milkshake'n di så god ut

Bytausa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 09:37   #1104
Bytausa
Medlem

Bytausa sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Trondheim
Bytausa er på en erverdig vei

Kanskje det jeg gjør feil, at jeg spiser for lite og for sjeldent? Og at det går så innmari lang tid mellom hvert måltid? Så da sulter jeg kroppen istedet for å faktisk benytte meg av ketosen?

Kanskje du må prøve din egen ukesmeny?

Bytausa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 09:39   #1105
bente1
Seniormedlem

Medlem siden: Apr 2011
bente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlys

Karbomamma og Pruttilutt: Vi gjør det ikke såveldig forskjellig vi tre da. Jeg er ofte sulten på kvelden, så jeg spiser noe til kveldskos i 22-tiden (ost, lapper, egg og bacon ell), men jeg er ikke sulten om morgenen, så jeg spiser ikke før lunch i 11-tiden, det blir ca 13 timer uten mat. Jeg har aldri tenkt på det som faste, er bare ikke sulten om morgenen. Hvis man ikke er sulten, tror jeg det er helt fint. Presser man seg til det, er jeg mer skeptisk, går man sulten gir jo egentlig kroppen beskjed om at det ikke er ok... Uansett hva man gjør tror jeg det er viktig å kjenne på sin egen kropp, hva som føles riktig for den

Når man er i ketose, har jo kroppen egentlig konstant tilgang på "mat" - nemlig fra fettlagerene vår, så da burde det ikke være noe problem å ha færre og større måltider Er mer skeptisk til å presse det totale energiinntaket så lavt som man gjør på fettfaste feks -1000kcal om dagen. -Da tror jeg det er mye større sjanse for å sette kroppen i sultmodus. -Ingen som anbefaler så lavt eneriinntak - selv ikke GR

bente1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketose diett -> generell LCHF Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 09:40   #1106
bente1
Seniormedlem

bente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlys

Velkommen hit

bente1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketose diett -> generell LCHF Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 09:42   #1107
MariaB
Seniormedlem

Medlem siden: May 2009
MariaB er ny på veien

Velkommen Turbocat!

Og god morgen til dere andre!

Herlighet, her er man borte noen timer, og så er det flere sider å lese seg opp på! Ikke bare enkelt!

Foksy: Uff, skjønner utrolig godt at du er skuffet...kanskje det jevner seg ut igjen etter noen dager?

Ang hyppighet av måltider, jeg spiser sjeldnere og sjeldnere! Jeg som er det matvraket, og aldri lar det gå lenger enn 3-4 timer mellom hvert måltid, glemmer helt av å spise Og jeg tenker egentlig veldig lite på mat i grunn! Snodig

Fredag i dag, så får planlegge litt kveldskos. Lenge siden vi har hatt pizza nå, så mulig jeg mekker en lavkarbo til meg og en vanlig til resten

MariaB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo, ca 50-70 gr kh Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 09:47   #1108
Pruttilutt
Seniormedlem

Pruttilutt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bodø
Alder: 36
Pruttilutt har en fantastisk aura rundt segPruttilutt har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av Bytausa, her.

Kanskje du må prøve din egen ukesmeny?

Nei, Gud forby :P Alt for mye mat enn det jeg liker

Pruttilutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Streng ketogen livsstil Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 10:19   #1109
Pruttilutt
Seniormedlem

Pruttilutt sin avatar

Pruttilutt har en fantastisk aura rundt segPruttilutt har en fantastisk aura rundt seg

Jeg fikk i meg noe mat. 100 gram Gräddost og 40 gram salte peanøtter.
Til lunsj skal jeg lage noe enkelt, nemlig varma paprika i mikroen med kjøttdeig, tomat, løk og ost i

Fordeling fram til lunsj (kjenner jeg blir sliten av dette allerede...):
Fett: 70,7 gram = 74%
Protein: 45,4 gram = 21%
Karboh.: 10,5 gram = 5%

Pruttilutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Streng ketogen livsstil Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 12:48   #1110
Batillip
Medlem

Batillip sin avatar

Medlem siden: May 2011
Alder: 50
Batillip har en fantastisk aura rundt segBatillip har en fantastisk aura rundt seg

Jeg kopierer denne fra dagens frust i journal, jeg.

Det er noe jeg ikke helt skjønner. Jeg har vært her inne og lest i mange timer for å prøve å bli klok, men så blir jeg ikke klok i det hele tatt.

Mange steder står det at man skal spise mer fett. Fett, fett, fett. Fråtse i fett. Nok fett. Jeg spiste mye fett i begynnelsen, lå på cirka 3000 kalorier. 15 karber. Man skal spise når man er sulten, og spise til man er mett. Fantastisk, tenkte jeg, og gomlet og åt.

Like mange steder står det at 1600 er et fint antall kalorier. Etter at jeg gikk opp en kilo, gikk jeg over til 1600. Det er virkelig ikke mye fett jeg kan ha i meg da, sett med mine briller. Nå fyser jeg hele tiden, tenker på mat støtt, og syns ikke det er noe moro lenger.

Med 1600 kalorier går man ned i vekt, uavhengig av ketosen. Hva skal jeg med ketosen da da? Spiller den noen rolle fra eller til liksom? Man skal jo gå sakte ned. Greit nok. Men med 1600 kunne jeg spist den bolla og likevel gått ned. Jeg er så kaos i huet mitt.

Altså; hvorfor være i ketose og spise 1600 kalorier, når man kan være uten ketose med samme antall kalorier og gå like mye ned i vekt?

Dessuten er jeg sulten! Om jeg ikke skulle telle annet enn karber, hadde jeg fint greid å leve på 4000 kalorier.

Batillip er avlogget   Min kostholdsfilosofi: < 15 Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 12:58   #1111
Sanna 1
Medlem

Sanna 1 sin avatar

Hvor: Vestlandet
Sanna 1 er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av Batillip, her.

Jeg kopierer denne fra dagens frust i journal, jeg.

Det er noe jeg ikke helt skjønner. Jeg har vært her inne og lest i mange timer for å prøve å bli klok, men så blir jeg ikke klok i det hele tatt.

Mange steder står det at man skal spise mer fett. Fett, fett, fett. Fråtse i fett. Nok fett. Jeg spiste mye fett i begynnelsen, lå på cirka 3000 kalorier. 15 karber. Man skal spise når man er sulten, og spise til man er mett. Fantastisk, tenkte jeg, og gomlet og åt.

Like mange steder står det at 1600 er et fint antall kalorier. Etter at jeg gikk opp en kilo, gikk jeg over til 1600. Det er virkelig ikke mye fett jeg kan ha i meg da, sett med mine briller. Nå fyser jeg hele tiden, tenker på mat støtt, og syns ikke det er noe moro lenger.

Med 1600 kalorier går man ned i vekt, uavhengig av ketosen. Hva skal jeg med ketosen da da? Spiller den noen rolle fra eller til liksom? Man skal jo gå sakte ned. Greit nok. Men med 1600 kunne jeg spist den bolla og likevel gått ned. Jeg er så kaos i huet mitt.

Altså; hvorfor være i ketose og spise 1600 kalorier, når man kan være uten ketose med samme antall kalorier og gå like mye ned i vekt?

Dessuten er jeg sulten! Om jeg ikke skulle telle annet enn karber, hadde jeg fint greid å leve på 4000 kalorier.

Jeg har ikke tenkt på kalorier i det heletatt, kun karbohydrater og proteiner.

150-200 g fett
80-90 g proteiner
15-18 g karbohydrater..... var et råd jeg fikk.
Men jeg har nok ligget litt under, når det gjelder karbohydratene.
Dette har gitt meg en god vektnedgang siden 1. juni.
Nå skal jeg bare holde meg der og øker litt på med karbohydrater.....

Sanna 1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 13:01   #1112
Batillip
Medlem

Batillip sin avatar

Batillip har en fantastisk aura rundt segBatillip har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av Sanna 1, her.

Jeg har ikke tenkt på kalorier i det heletatt, kun karbohydrater og proteiner.

150-200 g fett
80-90 g proteiner
15-18 g karbohydrater..... var et råd jeg fikk.
Men jeg har nok ligget litt under, når det gjelder karbohydratene.
Dette har gitt meg en god vektnedgang siden 1. juni.
Nå skal jeg bare holde meg der og øker litt på med karbohydrater.....

Men hvor mange kalorier har du ligget på, sånn cirka? Har du peiling? Hva ligger du nærmest; 1500 eller 3000?

Gammel 17-06-11, 13:02   #1113
Batillip
Medlem

Batillip sin avatar

Hm, fett. I går lå jeg på 175 gram, dagen før 110. Kunne spist det mangedobbelte.

Gammel 17-06-11, 13:18   #1114
Pruttilutt
Seniormedlem

Pruttilutt sin avatar

Oi. Her var det mye kcal-prat. Jeg synes det er litt for stor fokus på diett.no-greia. Jeg har aldri tatt noe særlig hensyn til kcal, har sikkert lagt godt over 3500 enkelte dager, og sikkert da de dagene jeg har gått ned mest. Sånn funker det i mitt hode.

Nå er det mye mer enn kcal som spiller inn på vår type vektnedgang.
Mentalt stress, fysisk stress, matlyst, væskeinntak, dagsform, naturlige funksjoner og antall karb. Mange går ikke ned når de tyner karbisene ned til under 10, andre stopper vektnedgangen når karbisene nærmer seg 10. Man må nesten finne sin egen gylne middelvei.

Har skrevet litt om dette her.

Prøv å ikke bli så lei deg, for det er både opp- og nedturer.
Jeg dro til Spania ei uke før jul, og gikk opp 7 (!!!) kg på 7(!!!) dager! Og jeg mente jeg hadde spist OK! Det ble en bedriten jul, for å si det slik. Men kiloene var bare vann, og rant av bare på par-tre dager. Jo mer du stresser, jo værre blir det.

Gammel 17-06-11, 13:19   #1115
Batillip
Medlem

Batillip sin avatar

Men alle de som ligger på 1600, er det bare tull det da? Kan jeg drite i dem og gå og spise Cocosa? Beklager gnålet altså, men jeg er sulten.

Gammel 17-06-11, 13:21   #1116
Sanna 1
Medlem

Sanna 1 sin avatar

Hvor: Vestlandet
Sanna 1 er på en erverdig vei

Men hvor mange kalorier har du ligget på, sånn cirka? Har du peiling? Hva ligger du nærmest; 1500 eller 3000?

Måtte inn på Diett.no for å sjekke.
Og det er tett oppunder 2000 om dagen.
Jeg er nesten aldri sulten lenger.
Før spiste jeg hver 3-4. time + mye frukt i mellom og var alltid sulten og fysen på noe.

Sanna 1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 13:22   #1117
Pruttilutt
Seniormedlem

Pruttilutt sin avatar

Men alle de som ligger på 1600, er det bare tull det da? Kan jeg drite i dem og gå og spise Cocosa? Beklager gnålet altså, men jeg er sulten.

Jeg kan kun ta utgangspunkt i meg selv. Jeg har aldriiiii brydd meg særlig om de kaloriene. Hverken før eller etter Kroppen trenger jo energi, sant? Anbefalt 2000 ca? Kos deg med maten, dander med fett på! Er jo det som er cluet Her er mange forskjellige måter å tolke lavkarboprinsippet på; Atkins, Skaldeman, Lindberg, Ketolyse, LCHF, Paelo, Eurodietten, South Beach OSV (kjært barn...). Alle tar høyde for forskjellige ting. Spis deg mett, du. Prøv en uke uten fokus på kcal.

Gammel 17-06-11, 13:37   #1118
Batillip
Medlem

Batillip sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Sanna 1, her.

Måtte inn på Diett.no for å sjekke.
Og det er tett oppunder 2000 om dagen.
Jeg er nesten aldri sulten lenger.
Før spiste jeg hver 3-4. time + mye frukt i mellom og var alltid sulten og fysen på noe.

Æsj, det er det som er greia. Jeg blir sulten om jeg ligger tett oppunder 2000.

Alle tar høyde for forskjellige ting. Spis deg mett, du. Prøv en uke uten fokus på kcal.

Jeg prøvde det de første tre ukene. Var god og mett, selvfølgelig. Har null problem med karbene, er ikke noe glad i brød og poteter for eksempel. Uansett, tre tusen kalorier jo bli for mye.

Stresser ikke med vekt og det å få det til. Det som stresser meg er at jeg ikke vet hva som er riktigst for meg.

Fortsetter å registrere alt på diett.no, fokuserer på karbohydratene, og roer litt ned på fettet.

Og så er det jo fredag!! GOD HELG!

Gammel 17-06-11, 13:38   #1119
MariaB
Seniormedlem

Medlem siden: May 2009
MariaB er ny på veien

Jeg prøvde det de første tre ukene. Var god og mett, selvfølgelig. Har null problem med karbene, er ikke noe glad i brød og poteter for eksempel. Uansett, tre tusen kalorier jo bli for mye.

Og hvis jeg ikke husker feil, så gikk du mye ned disse ukene?

MariaB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo, ca 50-70 gr kh Svar med sitat
Gammel 17-06-11, 13:43   #1120
bente1
Seniormedlem

Du sier du følger Ketolysekuren, og i boken anbefaler Torkil helt klart at man IKKE skal telle kalorier, bare karbohydrater. For de aller fleste vil da matinntaket regulere seg til ett passende nivå etter en stund og man vil gå ned i vekt. For noen går det raskt, for noen går det saktere. Problemet til oss alle er nok at i hodet vårt ønsker vi at dette skal gå mye raskere enn det kroppen vår ønsker. Jeg tror vi alle bør bli litt flinkere til å lytte til kroppen

Det imidlertid Torkil også sier er at NOEN FÅ personer blir stående stille selv om de gjør alt riktig, og når man har prøvd det over en lang periode, kan man begynne å telle kalorier i tillegg til karber. Man skal da ta utgangspunkt i den vekten man har per i dag og regne 21 kcal pre kilo kropsvekt. For deg som etter tickeren er 85.5 kilo, betyr det at du skal regne 1795 kcal pr dag.

Hvis du føler at du absolutt ønsker å telle kcal, ville jeg tatt utgangspunkt i det han sier Du har imidlertid hatt mye nedgang i vekt, så etter min mening er du langt fra der hvor Torkil mener man skal være for å begynne med denslags telling. -Kanskje bedre om du spiser deg mett og har tålmodighet til å la dette ta litt mer tid?

Gammel 17-06-11, 13:51   #1121
Batillip
Medlem

Batillip sin avatar

Opprinnelig lagt inn av MariaB, her.

Og hvis jeg ikke husker feil, så gikk du mye ned disse ukene?

Gjorde ikke det, derfor jeg begynte å telle. Gikk ned mye første uken, så litt mindre den andre uken, så et par kilo opp den tredje. Derfor jeg sjekket kaloriinntaket, og den første dagen jeg sjekket lå jeg på 3200. Hoho! Kikket da på hva andre på forumet ligger på, og mange holder seg på rundt 1600. Jeg var fast bestemt på ikke å telle i det hele tatt, men nå vet jeg ikke helt hva jeg skal ta meg til. Rett og slett skikkelig forvirret. 1600 og 3200 er litt smurf og elefant. Nå har jeg spist en skje Cocosa, det hjalp litt. Jeg er så forvirret at jeg sikkert forbrenner en hel masse bare på det.

Gammel 17-06-11, 13:54   #1122
Batillip
Medlem

Batillip sin avatar

Opprinnelig lagt inn av bente1, her.

Du sier du følger Ketolysekuren, og i boken anbefaler Torkil helt klart at man IKKE skal telle kalorier, bare karbohydrater.

Ok, da dropper jeg å telle. Og så spiser jeg en grillet kylling på nattvakt etterpå, og tenker ikke mer på det. Sånn!

Gammel 17-06-11, 13:55   #1123
Batillip
Medlem

Batillip sin avatar

Takk for råd!

Gammel 17-06-11, 13:56   #1124
manne
Seniormedlem

manne sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Fredrikstad
Alder: 49
manne er ny på veien

Gjorde ikke det, derfor jeg begynte å telle. Gikk ned mye første uken, så litt mindre den andre uken, så et par kilo opp den tredje.

Hadde du hatt flaks da du leste rundt på forumet da hadde du muligens fått med deg at uke 3 er den merkelige uken for mange... som om kroppen trenger 14 dagers tid til å merke at "hey, her skjer det noe"...

Jeg ville nok heller gått tilbake til å spise mye fett enn å telle teite kalorier.

Gammel 17-06-11, 14:03   #1125
Batillip
Medlem

Batillip sin avatar

Opprinnelig lagt inn av manne, her.

Hadde du hatt flaks da du leste rundt på forumet da hadde du muligens fått med deg at uke 3 er den merkelige uken for mange... som om kroppen trenger 14 dagers tid til å merke at "hey, her skjer det noe"...

Jeg ville nok heller gått tilbake til å spise mye fett enn å telle teite kalorier.

Jeg har lest det. Og funnet trøst i det. Jeg har lest alt! Men over to kilo gjør noe med psyken.

Nå skal jeg koble om og ikke telle mer. Hm, jeg er lettet. Frusten er borte.

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Starter Jillian Michaels 30 day shred i dag! Noen som blir med? Fofa Trening 1875 27-01-15 16:10
6. juni thomas71 Generell diskusjon 6 06-06-11 20:57
Noen som starter i morgen 8. juni? Thida Ketolysekuren 24 13-06-09 19:16
Konferanse 19. juni Sprudle Generell diskusjon 20 07-06-07 15:11

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:37.