Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Lukket tråd

Trådverktøy
Gammel 07-07-11, 20:23   #8801
Lava
Seniormedlem

Lava sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Okie, her.

Jeg har to glass med svarte oliven fra Eldorado. Den ene står 13g KH den andre 0. Hva er riktig? Samme innholdfortegnelse på begge....

Det er ikke sånne coctailbær i den ene da?

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet...
Gammel 07-07-11, 20:31   #8802
Lava
Seniormedlem

Lava sin avatar

Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

De trenger gjødsel, og hjelp til bestøving. Bestøvingen hjelper du til med gjennom å bare riste plantene litt når de er i blomst (de selvbestøver, men med høyere suksessrate under assistert befruktning). Dette ordnes av insekter og vind ute, inne kan det være litt verre.

Om de setter lite blomsterknopper så må du gjødsle mer. Det er nesten ikke mulig å overgjødsle tomater (om du ikke gir dem hele flaska på en gang). Bruker du potteplantegjødsel kan du bruke dobbe-trippel dose en periode.

Takk for tips, jeg har nå plantet dem om og satt dem ut, gitt dem gjødsel og håper på det beste.

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut, her.

Les på pomaden din! Inneholder den mineralolje/paraffinium liquidium og eller bivoks så blir leppene dine ALDRI bra. Det er fordi det ikke gir fukt, men bare lindrer der og da. Du trenger en pomade uten disse tinga. Jeg brukte en fra LUSH før, men usikker på om den fortsatt selges uten bivoks. Du kan gå med tørre lepper til det går over ja, f.eks. Eller bruk kokosolje/rent shea-smør på leppene. Det gjør jeg når jeg en sjelden gang har tørre lepper

Pratet med en torghanlder i byen i dag og fikk to pomader av ham, og lurer på om de er "bra nok" ?

Innhold: aloe barbadensis extract, simmindisa chinensis (jojoba) seed oil, petrolatum, ethylhexyl hydroxystearate, beeswax, euphorbia cerifera (candelilla) wax, myristyl myristate, copernicia cerifera (carnuba) wax, ozokerite, flavor, allantoin, propylparaben.. phu

Ser at når jeg skriver dette ned så er de nok ikke "bra nok", men hva i all verden ER alt dette for noe?
Noen som kan forklare meg

(holder meg foreløpig til cocosa, og tar den tiden det tar for å bli bedre.)

Edit: det er pomade av typen aloe lips, nettside: forever living . com

Gammel 07-07-11, 21:02   #8803
Okie
Medlem

Okie sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Hvor: lite tettsted
Okie er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av Lava, her.

Det er ikke sånne coctailbær i den ene da?

du tenker på pimento? nei...

Okie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/ LCHF
Gammel 07-07-11, 21:05   #8804
Okie
Medlem

Okie sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Hvor: lite tettsted
Okie er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Edit: Nå har jeg sjekka opp til flere steder, både grønne og svart oliven skal ha null gram karbohydrater.

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut, her.

Kanskje det er fiberinnhold? o.O Kanskje de på den ene etiketten har skrevet med fiberinnhold, og på den andre uten? Bare et forslag altså

Tenkte på det samme, men har sjekket på amerikanskje nettsider, og kostfiberne i oliven utgjør bare ca 3 gram. Det må rett og slett være en feilmerking!

takk takk for hjelp ja de er svarte og om jeg finner tid skal jeg rett og slett legge til bilde en dag

Okie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse/ LCHF
Gammel 07-07-11, 21:26   #8805
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Kanskje, her.

Jeg blir gaaaaal !!
Jeg har i hele dag hatt små rykkninger i venstre øyelokk. det synes til og med. Ubehagelig og irriterende. Går det an å gjøre noe for å få denne rykkingen til å slutte? Det er øyelokket og ikke øyet som rykker.

Kan kureres ved injeksjon av botox hvis det vedvarer.

Gammel 07-07-11, 21:35   #8806
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 53
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.

Jeg har kjøpt disse. Men de var ikke særlig gode å knaske på... Måtte teste nå... Jeg bruker dem som rørepinner i te eller eggemelkskakao.

Opprinnelig lagt inn av Zillah, her.

Heilt vanleg pose kanelstang frå Hindu, der du kjøper Hindu krydder. Eg kjøpte vel min på Eurospar, tenker eg, det er der eg handlar mest.

Takk begge to Jeg har jo hatt kanelstang før, men trodde det var kassiakanel, det også. Synes å huske at det var tykk, hard bark som ikke kunne tygges. Men jeg kjøpte den fra Hindu i dag - tynnere og mykere bark

Men jeg syntes ikke det var så godt å tygge, jeg heller. Litt vel treaktig og litt for sterk smak for meg. Skulle de ikke bli myke og geléaktige da tro? Mener jeg har lest det ...

Edit: Prøvde igjen med bare bittelitt, da ble det bedre

Sist redigert av Huldr : 07-07-11 kl 21:46.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt
Gammel 07-07-11, 22:21   #8807
Lillemy71
Seniormedlem

Lillemy71 sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Pratet med en torghanlder i byen i dag og fikk to pomader av ham, og lurer på om de er "bra nok" ?

Innhold: aloe barbadensis extract, simmindisa chinensis (jojoba) seed oil, petrolatum, ethylhexyl hydroxystearate, beeswax, euphorbia cerifera (candelilla) wax, myristyl myristate, copernicia cerifera (carnuba) wax, ozokerite, flavor, allantoin, propylparaben.. phu
Ser at når jeg skriver dette ned så er de nok ikke "bra nok", men hva i all verden ER alt dette for noe?
Noen som kan forklare meg

(holder meg foreløpig til cocosa, og tar den tiden det tar for å bli bedre.)

Edit: det er pomade av typen aloe lips, nettside: forever living . com

Prøv å unngå de som har petrolatum og parafinum liqudum, det er like ille begge deler. Det gjør huden tykkere og dermed tørrere og du bli totalt avhengig av det. Her er det tilsynelatende naturlige ingredienser (planteoljer/ekstrakter) men den inneholder paraben. Nesten all kosmetikk inneholder parabener og pentasiloxane som er konserveringsmiddel, men du kan finne uten. Min erfaring er at dess renere og naturlig (som cocosa) dess bedre virker det, de finnes men det er ikke så enkelt å få tak i dessverre.

Edit: Ser at noen nevner at bivoks ikke er bra for leppene, det har jeg aldri hørt om før og den pomaden jeg bruker er basert på bivoks og jeg synes den er helt fantastisk og jeg bruker mye mindre enn noensinne. Det jeg har hørt ikke er bra er lanolin (ullfett) for den kan tette porer og forårsake allergiske utbrudd. Fant forresten en oppskrift på leppepomade, tror den skal prøves:

1. Vei inn 3,0 g bivoks i et plastglass.
  2. Mål opp 7,0 mL sesamolje med en målesylinder og tilsett sammen med bivoksen.
  3. Varm bivoks og sesamolje på et vannbad til alt har smeltet.
  4. Tilsett 2 dråper peppermynteolje og 3 dråper E-vitamin.
  5. Hell blandingen i hylsene.

Sist redigert av Lillemy71 : 07-07-11 kl 22:27.
Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose
Gammel 07-07-11, 22:39   #8808
Lava
Seniormedlem

Lava sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

Prøv å unngå de som har petrolatum og parafinum liqudum, det er like ille begge deler. Det gjør huden tykkere og dermed tørrere og du bli totalt avhengig av det. Her er det tilsynelatende naturlige ingredienser (planteoljer/ekstrakter) men den inneholder paraben. Nesten all kosmetikk inneholder parabener og pentasiloxane som er konserveringsmiddel, men du kan finne uten. Min erfaring er at dess renere og naturlig (som cocosa) dess bedre virker det, de finnes men det er ikke så enkelt å få tak i dessverre.

Edit: Ser at noen nevner at bivoks ikke er bra for leppene, det har jeg aldri hørt om før og den pomaden jeg bruker er basert på bivoks og jeg synes den er helt fantastisk og jeg bruker mye mindre enn noensinne. Det jeg har hørt ikke er bra er lanolin (ullfett) for den kan tette porer og forårsake allergiske utbrudd. Fant forresten en oppskrift på leppepomade, tror den skal prøves:

1. Vei inn 3,0 g bivoks i et plastglass.
  2. Mål opp 7,0 mL sesamolje med en målesylinder og tilsett sammen med bivoksen.
  3. Varm bivoks og sesamolje på et vannbad til alt har smeltet.
  4. Tilsett 2 dråper peppermynteolje og 3 dråper E-vitamin.
  5. Hell blandingen i hylsene.

Takk for svar! Jeg har bestilt på nett noe som skal være organisk, men de ligner på noe man får kjøpt på Vita ol.. disse små kubene med pomade i. De var ofte fremme på søk på organiske leppepomader.

Har du nor tips om hva jeg kan kjøpe?
Har små blødende sår pga at jeg river av tørre flak nå.. har lyst å finne noe å ha på, men står på cocosaen..

Gammel 07-07-11, 22:41   #8809
Lava
Seniormedlem

Lava sin avatar

Hvis man får tak i alt man trenger, så er det flott å lage sin egen pommade,
beklager, Lillemy, jeg skal se over det i morgen!

Gammel 07-07-11, 22:41   #8810
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Bare litt sånn flisespikkeri, det som heter organic på engelsk betyr økologisk på norsk. Organisk er i denne sammenhengen noe helt annet!

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 07-07-11, 22:44   #8811
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Bare litt sånn flisespikkeri, det som heter organic på engelsk betyr økologisk på norsk. Organisk er noe helt annet!

Hva er det på norsk da når de skriver ecologic?

Gammel 07-07-11, 22:47   #8812
Lava
Seniormedlem

Lava sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Økologisk?

Gammel 07-07-11, 22:52   #8813
Cherry
Seniormedlem

Cherry sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sånn bortsett fra karbohydratene, hvorfor er ekte produkter bedre enn lettprodukter?

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that
Gammel 07-07-11, 22:54   #8814
grotingeling
Seniormedlem

grotingeling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Askøy
Alder: 52
grotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt av

Økologisk?

grotingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intermittent Fasting/LCHF
Gammel 07-07-11, 22:58   #8815
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Opprinnelig lagt inn av grotingeling, her.

Hvorfor har de to ord på engelsk som betyr det samme på norsk?
Organic og ecologic er begge lik økologisk? Hva er forskjellen på engelsk som vi ikke har på norsk?

Gammel 07-07-11, 23:01   #8816
Lava
Seniormedlem

Lava sin avatar

Hvorfor har de to ord på engelsk som betyr det samme på norsk?
Organic og ecologic er begge lik økologisk? Hva er forskjellen på engelsk som vi ikke har på norsk?

Organisk og økologisk

Gammel 07-07-11, 23:10   #8817
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Ecologic og organic er to sider av samme sak. Mener det første handler mer om jordbruk.

Organisk er er bare et ord, som betyr levende, det er ikke en sånn type betegnelse, om du skjønner.

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 07-07-11, 23:13   #8818
Regret
Seniormedlem

Regret sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Alder: 34
Regret er virkelig snillRegret er virkelig snillRegret er virkelig snillRegret er virkelig snill

Dette har jeg en liten regel om som gjør det lettere å huske..
ØKO(nomi)logisk = penger - dette dreier seg ikke alltid om naturlige stoffer. Økonomi på engelsk er economy.

ORGAN (levende) isk = Noe som er levende, f.eks korn, kjøtt og annen mat som kommer fra noe som har 'levd' som en plante eller levd som et dyr. Organisk på engelsk er organic.

Jeg er ikke 100% sikker på den første om økonomi, så om noen kan rette meg opp med den hadde det vært veldig fint.

Regrets nye dagbok!
Regret er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose
Gammel 07-07-11, 23:26   #8819
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Øko betyr lære, logi betyr levende. Altså læren om det levende. Nomi betyr sikkert noe annet, og det kan jeg finne ut.

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 07-07-11, 23:28   #8820
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Yes, god praise Wikipedia! Nomi betyr husholdning, altså læren om husholdning. There you have it!

Organic BETYR jo organisk, men begrepet organic, som i disse leppepomadene, er økologisk den rette oversettelsen, for det handler bl.a om hvordan råvarene er dyrket fram.

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 07-07-11, 23:29   #8821
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Bare for å gjøre forvirringen total så brukes ofte Biodynamic for å beskrive økologisk på engelsk også
Økologisk jordbruk omtales som biodynamic agriculture.

Gammel 07-07-11, 23:31   #8822
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Bare for å gjøre forvirringen total så brukes ofte Biodynamic for å beskrive økologisk på engelsk også
Økologisk jordbruk omtales som biodynamic agriculture.

Ja, skakke værra lett!
Men akkurat i dette eksempelet, så ville leppepomadene blitt omtalt som økologiske, dersom nettsiden hadde skrevet det på norsk. Det var bare det jeg ville fram til.

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 07-07-11, 23:39   #8823
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Har små blødende sår pga at jeg river av tørre flak nå.. har lyst å finne noe å ha på, men står på cocosaen..

Jeg elsker denne! Koster endel, men varer i evigheter!

Gammel 07-07-11, 23:42   #8824
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

På vinteren er det denne som redder meg:

Kjøper den på HM til rundt femtilappen. Den gule boksen er forresten best, men fant ikke bilde av den...

Gammel 07-07-11, 23:48   #8825
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Og jeg er helt forelsket i denne! Uten noen av de skumle stoffene. Brukte rosebud før, og syntes den var bra, nå synes jeg den er søppel! Har sikkert halvert, om ikke mer, leppepomadeforbruket mitt. Den er veldig billig på iherb.

Siste rest, nytt forsøk:

Lukket tråd

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Enkle middager psilocybe Lavkarbo generelt 14 30-08-09 12:28
Noen som har vært på korte eller lange interaillturer? mofe Generell diskusjon 2 13-03-09 23:56
Enkle middagstips limala Oppskrifter 2 18-02-09 18:39
Korte treningsøkter er bra? Marianne Trening 14 30-01-05 17:34

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:22.