Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Om bremykt og tran og sånn ...

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 07-07-11, 18:19   #1
bigmum
Medlem
 
bigmum sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 395
bigmum er ny på veien

Om bremykt og tran og sånn ...

Er det noen som aner hva jeg burde gi til babyen min hvis jeg ikke vil gi vanlig Møllers tran? Hører så mye rart om den tranen altså...!
Også lurte jeg på om noen aner om Bremykt er en margarin? Eller er det blanding av smør og olje?? (Synes å ha lest det en gang,,) Bruker nå Brelett til barna (altså mannen og datteren ), men er ikke så glad i den margarinen da...! Men jeg bruker den grønne, som liksom skal inneholde olivenolje, men tor det er mye annet rart der også

bigmum er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kampen mot sukker Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 18:54   #2
litoja
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 6
litoja er på en erverdig vei

Sv: Om bremykt og tran og sånn..

Bremykt er smør og olje, og dermed ikke margarin

litoja er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 19:16   #3
bigmum
Medlem
 
bigmum sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 395
bigmum er ny på veien

Sv: Om bremykt og tran og sånn..

Opprinnelig lagt inn av litoja, her.

Bremykt er smør og olje, og dermed ikke margarin

Da skal det herved byttes! takk

bigmum er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kampen mot sukker Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 20:33   #4
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Om bremykt og tran og sånn ...

Opprinnelig lagt inn av bigmum, her.

Er det noen som aner hva jeg burde gi til babyen min hvis jeg ikke vil gi vanlig Møllers tran?

På helsestasjonen fikk vi beskjed om at om han ikke klarte tranen kunne vi gi d-vitamin dråper

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 22:18   #5
bigmum
Medlem
 
bigmum sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 395
bigmum er ny på veien

Sv: Om bremykt og tran og sånn ...

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

På helsestasjonen fikk vi beskjed om at om han ikke klarte tranen kunne vi gi d-vitamin dråper

Ja jeg har også hørt om disse dråpene Kanskje vi skal prøve det, rett og slett, men de mangler vel omega 3 og slikt Men det er kanskje D-vitaminet som er viktigst for baby?? Synes nemlig å huske at omega 3 er viktig for utviklingen av hjernen til baby....

bigmum er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kampen mot sukker Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 23:12   #6
krokodillen
Medlem
 
krokodillen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 441
krokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt liktkrokodillen er veldig godt likt

Sv: Om bremykt og tran og sånn ...

D-vitamindråpene inneholder ikke omega-3, nei!

Vi har kjøpt andre typer tran enn Møllers, Eskimo Kid og Nordic naturals. Førstnevnte selges i de fleste helsekostbutikker, sistnevnte har egen nettbutikk (og jeg tror de selges på iherb?). De er dyrere enn Møllers, men også drøyere siden de har bedre kvalitet og mer omega-3 per volum.

Vi bruker ekte smør, lar det stå i romtemperatur siden det blir brukt opp såpass fort uansett. (Tips i Hexebergs bok.) Før brukte vi Bremykt, det er smør og olje, men oljen er varmpresset.

Det går også an å blande sin egen smør og olje, med to tredjedeler smør og en tredjedel olje av god kvalitet (kaldpresset). Det smaker bedre enn Bremykt! Gjorde det også før, iblant, men bruker ikke tid på det nå. En blanding av smør og økologisk tistelolje smakte veldig godt.

krokodillen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt fetere Fedon uten fruktose Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 23:16   #7
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 39
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Om bremykt og tran og sånn ...

Oi, hva er galt med møllers tran?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-07-11, 23:20   #8
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Om bremykt og tran og sånn ...

http://www.dinside.no/806155/omega-3-mulig-uten-fisk

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-07-11, 00:34   #9
jvsandem
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 152
jvsandem er ny på veien

Sv: Om bremykt og tran og sånn ...

Østerud er en klok mann virker det som:

- Vi ser nå at omega 3 dyttes inn i ulike produkter, som yoghurt. Dette bekymrer meg. Det anbefales absolutt ikke, da du er nødt for å spise så mye av det at du samtidig vil få i deg altfor mye karbohydrater.

__________________


jvsandem er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen spesiell, generelt LCHF Svar med sitat
Gammel 08-07-11, 07:13   #10
bigmum
Medlem
 
bigmum sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 395
bigmum er ny på veien

Sv: Om bremykt og tran og sånn ...

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Oi, hva er galt med møllers tran?

Jeg har iallefall hørt at ettersom dagens fisk kan være ganske full av tungmetaller, så burde man være skeptisk til å spise noe som er laget av fiskens lever. Men jeg VET ikke noe jeg altså. Også var det noe mer om at oljen er både harsk og av dårlig kvalitet, nok en gang bare noe jeg har hørt!

bigmum er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kampen mot sukker Svar med sitat
Gammel 08-07-11, 09:06   #11
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 39
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Om bremykt og tran og sånn ...

Man lukter vel om oljer er harske eller ei?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-07-11, 09:14   #12
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Om bremykt og tran og sånn ...

Sitat:

Synes nemlig å huske at omega 3 er viktig for utviklingen av hjernen til baby....

Det stemmer Dette kommer opp hver eneste kontroll vi har hos lege på helsestasjonen. Legen skryter uhemmet av at sønnen vår får tran (og ikke bare D-vitamindråper) og henviser til studier som har vist at det virker positivt på utviklingen av hjernen. Så det er bare å begynne å gi tran med en gang. Det kan godt hende at det kommer opp igjen de første gangene, men ikke gi opp for fort. Sønnen min trengte 6-7 smaksprøverunder før det gikk ned. Vi prøvde å gi ham bare hver 3-4 dag i begynnelsen for at han ikke skulle få helt skrekken og supplerte med D-vitamindråper inntil han fikk ned tranen. Nå elsker han tran og hadde sikkert drukket hele flaska om han hadde fått lov

Møllers tran skal visst være av dårlig kvalitet. Vi har brukt litt møllers, men gått over til Apotekets tran. Jeg aner virkelig ikke om denne er bedre, men den kommer med sitronsmak som sønnen min elsker. Vi har dog ikke prøvd å gi ham uten sitronsmak, det kan jo være at han liker det nå (likte det ikke da vi innførte tran først). Kanskje vi skal prøve Eskimo Kids når tranflaska er tom

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 08-07-11, 09:16   #13
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 39
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Om bremykt og tran og sånn ...

Emma har aldri fått D-vitamindråper Huffhuff..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-07-11, 09:27   #14
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Om bremykt og tran og sånn ...

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Emma har aldri fått D-vitamindråper Huffhuff..

Men har ikke hun fått tran da? Trenger ikke D-vitamindråper da

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 08-07-11, 10:28   #15
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 39
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Om bremykt og tran og sånn ...

Nei, hun fikk ikke tran før hun fylte ett år Men fikk jo morsmelkserstatning da..

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-07-11, 10:35   #16
bigmum
Medlem
 
bigmum sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 395
bigmum er ny på veien

Sv: Om bremykt og tran og sånn ...

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Nei, hun fikk ikke tran før hun fylte ett år Men fikk jo morsmelkserstatning da..

Nan er tilsatt D-vitamin ja Helsesøster sa at vi skulle gi tran allikevel, men det er sikkert ingen krise Vi har gitt litt tran, selv om det lukter fælt, hun gulper jo endel fortsatt! Men lurte nå bare på om vi skulle bytte tranmerke

bigmum er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kampen mot sukker Svar med sitat
Gammel 08-07-11, 10:53   #17
Leif
Juniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 47
Leif er ny på veien

Sv: Om bremykt og tran og sånn ...

Dette med at Møller`s tran har så dårlig kvalitet er jeg i grunnen ikke så sikker på altså...
Det som er helt klart er at det er veldig mange som selger mye dyrere typer omega-3 tilskudd som tjener på dårlig rykte hos andre

Leif er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 08-07-11, 11:14   #18
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Om bremykt og tran og sånn ...

Jeg fant bl.a. denne og denne saken fra 2007 da jeg googlet Möllers tran og kvalitet. Forholdene kan jo være bedre nå, og som jeg forsto i første artikkelen var det ikke bare Möllers det gjaldt. Ellers fant jeg faktisk ingenting annet negativt om kvaliteten på spesifikt Möllers tran (men så så jeg bare kjapt gjennom de førse 5 sidene med treff).

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 08-07-11, 11:30   #19
LilleFly
Medlem
 
Medlem siden: May 2011
Innlegg: 128
LilleFly er på en erverdig vei

Sv: Om bremykt og tran og sånn ...

Vår baby får ikke tran.... Hun gulper uten like (alt er prøvd... Nestragel, JBK... Helsesøsteren sa først det var normalt å gulpe, men når hun så hvor mye som faktisk kom opp reagerte hun også :P ) så vi vil ikke ha trangulp lukten på alt av klær og møbler + tran ødelegger klærnene så mye :/

LilleFly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 08-07-11, 11:33   #20
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Om bremykt og tran og sånn ...

Om mor ammer så foreslår jeg at mor tar tranen i stedet. Morsmelka er påvirket av kostholdet og det mor spiser kommer barnet til gode. Og er nok også enklere for babyen å tolerere enn tran direkte.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 08-07-11, 11:35   #21
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 39
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Om bremykt og tran og sånn ...

Ser ikke ut som at moren som lurer her ammer

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-07-11, 11:39   #22
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Om bremykt og tran og sånn ...

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Ser ikke ut som at moren som lurer her ammer

Da er det straks vanskeligere, ja.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 08-07-11, 11:55   #23
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Om bremykt og tran og sånn ...

Opprinnelig lagt inn av LilleFly, her.

Vår baby får ikke tran.... Hun gulper uten like (alt er prøvd... Nestragel, JBK... Helsesøsteren sa først det var normalt å gulpe, men når hun så hvor mye som faktisk kom opp reagerte hun også :P ) så vi vil ikke ha trangulp lukten på alt av klær og møbler + tran ødelegger klærnene så mye :/

Ingen av mine fikk tran pga reaksjoner som du beskriver!
Den eldste kastet opp i mengder og barnelegen(spesialist i astma/allergi i tillegg) sa det var helt utrolig hvor mange barn som ikke tålte tran før de ble litt eldre! Altså over 3 år!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 08-07-11, 12:19   #24
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Om bremykt og tran og sånn ...

Barn er mye ute i sol-lys og da produserer de d-vitamin selv. Små på trilletur og større som løper omkring. Om vinteren rundt jul når det er mye mørkt er det greit å ta tilskudd. Men noen påstår at 10 minutter ute i solen er nok daglig.Og da er det ikke nødvendig med hele kroppen bar heller.

Følgende er hentet fra tine.no
Slik får du dekket D

7,5 µg vitamin D antas å dekke behovet hos voksne. Til små barn (0-2 år), eldre (over 60), gravide og ammende anbefales det 10 µg.
Hos en voksen kan behovet dekkes med:

  • Tran - en teskje (5 ml)
  • Fiskepålegg (makrell, sild) på to brødskiver
  • Fet fisk til middag (100 g av f.eks. laks, sjø-ørret, sild, makrell, kveite)
  • TineMelk Ekstra Lett (1/2 liter dekker 27 prosent av anbefalt inntak)
  • Margarin/smør (tynt lag på 3 brødskiver dekker 16 prosent av anbefalt inntak)

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-07-11, 12:23   #25
bigmum
Medlem
 
bigmum sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Telemark
Innlegg: 395
bigmum er ny på veien

Sv: Om bremykt og tran og sånn ...

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Barn er mye ute i sol-lys og da produserer de d-vitamin selv. Små på trilletur og større som løper omkring. Om vinteren rundt jul når det er mye mørkt er det greit å ta tilskudd. Men noen påstår at 10 minutter ute i solen er nok daglig.Og da er det ikke nødvendig med hele kroppen bar heller.

Hmmmm...men lillemor på 3mndr holder jeg langt unna sola forleøpig altså

bigmum er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kampen mot sukker Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Bremykt og flott matfett? lucifine Spørsmål om matvarer og oppskrifter 3 02-05-11 19:43
Bremykt vs brelett lillemeg88 Spørsmål om matvarer og oppskrifter 9 18-03-11 08:38
Bremykt? *lilje* Spis deg ned i vekt med Skaldeman 7 17-01-11 15:59
Bremykt Hannehk Generell ernæringsdebatt 9 18-12-10 20:04
Klarnet smør av Bremykt? Eva Spørsmål om matvarer og oppskrifter 9 23-03-08 15:44


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no