Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Legene mine er uenige ...

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-08-11, 23:37   #1
DrømmerOMbaby
Juniormedlem
 
DrømmerOMbaby sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 27
DrømmerOMbaby er på en erverdig vei

Legene mine er uenige ...

Jeg har lest gjennom den lavkarbo boken (med han mannen utenpå som jeg aldri husker hva heter), og har forstått det sånn at man kan og bør spise litt fett hver dag. Derfor har jeg brukt smør til å steke maten i, og brukt en del ost, kremfløte og rømme.. men legen min er uenig i at fete meieriprudukter skal brukes og mener jeg bør regne ut kaliroene på dette. Men min andre lege ba meg gå på lavkarbo, og ketolyse er jo en del av lavkarbo vel?! Jeg hadde lyst å begynne litt hardt for å miste de første kg litt fort sånn at motivasjonen kom sigende.. og det gjorde den helt til jeg var hos legen som mente at dette var tull.. Fikk beskjed om å ikke blande lavkarbo og Fett-diett. har lagt på max 20 karb om dagen siden jeg begynte på fredag og føler meg ganske opplagt.. bortsett fra litt magetrøbbel og mye do-besøk...

Jeg sitter igjen som et spørsmålstegn og aaaaner ikke hva jeg skal tro eller hva jeg skal gjøre...

Noen som har noen fornuftige ord å gi meg??

DrømmerOMbaby er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 08:17   #2
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Legene mine er uenige ...

Vanlige allmennleger har generelt lite kunnskap om lavkarbo. Min gamle lege hadde litt kunnskap og anbefalte meg det, min nye lege vet ingenting om det, men stoler på at jeg vet hva jeg driver med (selv om hun innimellom kommer med noen statlige tulle-kostholdsråd som å spise Vitamargarin og være forsiktig med det mettede fettet ).

Mitt råd til deg er faktisk å lukke ørene for kostholdsrådenen som legen din gir og heller følge Ketolyseboken slavisk. Hvis du ønsker og har råd vil jeg også anbefale deg å oppsøke en lege som kan lavkarbo, f.eks. Lindbergklinikken eller Sofie Hexeberg. Jeg vil også anbefale deg å kjøpe eller låne boken Frisk med lavkarbo av Sofie Hexeberg.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 08:50   #3
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Legene mine er uenige ...

Du kan oppfordre lege nr 1 til å ta blodprøver og måle hvordan det går med deg. Husk differensiert kolesterol, for det snille kolesterolet går gjerne hardt opp (så totalen blir høy). Men det slemme går ned.

Mamma (-18 kg på ketolyse) nevnte litt beskjemmet(!) at hun nok gikk på ketolyse til legen hun trodde skulle kjefte. Damen sa "flott, jeg har fått slanka mange pasienter på det!".

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 09:07   #4
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Legene mine er uenige ...

Lavkarbo må inneholde mye fett, så vist du spiser lite karbohydrater MÅ du bruke mye fett. Og mettet fett er ikke farlig så bare bruke oat og smør

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 11:03   #5
nisse
Medlem
 
nisse sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 449
nisse er på en erverdig vei

Sv: Legene mine er uenige ...

Du kan jo altid bytte legen. Min sa at det er viktigst å finne noe som fungerer for meg og som jeg klarer å fullføre i flere måneder for å få effekt av det. Hun sa og at slankekurer hvor man går småsulten hele tiden er oppskrift på katastrofen. Vi tokk blodprøver og alt er ok. Dette var da etter noen måneder med ketolyse. Turte ikke før.
Ønsker deg masse lykke til. ps.- bestill time hos en lege som har tro på dette og vet at det fungerer, ta blodprøver og på nytt igjen etter noen måneder

__________________


nisse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 11:50   #6
DrømmerOMbaby
Juniormedlem
 
DrømmerOMbaby sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 27
DrømmerOMbaby er på en erverdig vei

Sv: Legene mine er uenige ...

Tusen takk for svar! Min andre lege jobber med eurodiet og lavkarbo, så det er hun som har bedt meg på på lavkarbo. Har liten tro på fastlegen min fra før da det tok 5 år før hun fant ut at jeg hadde PCOS mens hun andre legen skjønte det med en gang da jeg fortalte min "historie", men hun tok en blodprøve for sikkerhetsskyld. Men fløte, sæterrømme osv osv.. Er det det samme hvor mye fett jeg bruker så lenge jeg ikke komme utover de 20 karbene jeg skal ha i løpet av en dag?

DrømmerOMbaby er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 11:58   #7
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Legene mine er uenige ...

Opprinnelig lagt inn av DrømmerOMbaby, her.

Er det det samme hvor mye fett jeg bruker så lenge jeg ikke komme utover de 20 karbene jeg skal ha i løpet av en dag?

Det enkle svaret er ja Det litt mer kompliserte svaret er å holde seg på en omtrentlig fordeling på 75% fett, 20% Protein og 5% karbohydrater (energiprosenter).

Jeg er for å ikke gjøre det altfor komplisert i starten. Siden du er helt ny på ketolyse ville jeg fokusert på å følge boka og ikke tenke så mye på fordelingen nå i starten og se hvordan det går. Generelt trenger man ikke å være redd for å få i seg for mye fett i hvert fall. Svært få nybegynnere har det problemet, da fettfrykten ofte sitter dypt. Derimot er det mange som går i fella med å få i seg for lite fett.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 12:04   #8
Hamster59
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 425
Hamster59 er på en erverdig vei

Sv: Legene mine er uenige ...

Det er ikke for ingenting det heter høyt fett lavt karbo. Men vi er blitt så fettskremt her i landet pga myndighetenes "ernærings-indoktrinering". De første ukene på lavkarbo lå jeg hver kveld og var livredd for å få hjerteinfarkt pga alt fettet. Etter ca et år slapper jeg mer av.. Bruker smør til steiking, seterrømme eller creme fraiche i tilbehør og kremfløte. Og vekta? Minus ca 20 kg på et år!

Hamster59 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 14:48   #9
DrømmerOMbaby
Juniormedlem
 
DrømmerOMbaby sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 27
DrømmerOMbaby er på en erverdig vei

Sv: Legene mine er uenige ...

Det var godt å høre.. Da kan jeg fortsette å kooose meg med fløtegrøt til middag innimellom, og ringebær og krem til kvelds. Kan virkelig like denne dietten! Og jeg er jo nesten aldri sulten.. fantastisk! Dette må jo bare gå riktige veien

DrømmerOMbaby er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 15:44   #10
Opheliia
Seniormedlem
 
Opheliia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 34
Innlegg: 661
Opheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlysOpheliia er et fyrlys

Sv: Legene mine er uenige ...

Opprinnelig lagt inn av DrømmerOMbaby, her.

Det var godt å høre.. Da kan jeg fortsette å kooose meg med fløtegrøt til middag innimellom, og ringebær og krem til kvelds. Kan virkelig like denne dietten! Og jeg er jo nesten aldri sulten.. fantastisk! Dette må jo bare gå riktige veien

Obs obs, det er ikke alle som liker at det blir kalt for diett Det er tross alt kostholdsforandring, en kan ikke gå tilbake til gamle rutiner (en kan jo, men du vil legge på deg alt igjen..)

__________________
Livet er ikke perfekt, men det er alltid perfekte øyeblikk
Opheliia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt av alt og masse vektløfting :D Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 16:24   #11
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Legene mine er uenige ...

Så lenge du spiser lavkarbo er ikke mettet fett farlig. Det er i kombinasjon med sukker det er skadelig.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 17:40   #12
sylwester
Seniormedlem
 
sylwester sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 719
sylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snillsylwester er virkelig snill

Sv: Legene mine er uenige ...

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Det enkle svaret er ja Det litt mer kompliserte svaret er å holde seg på en omtrentlig fordeling på 75% fett, 20% Protein og 5% karbohydrater.

De %-ene der er for kalorier tror jeg.. dvs. at 75% av kcalinntaket egentlig er ca 57% av gramvekt fett. 20% av kcalinntaket i proteiner tilsvarer 34% i andel gram og 5% av kcalinntaket i karbo tilsvarer 9% i andel gram. Bakpå etiketter i norge er det jo andel gram per 100g vare, ikke prosentandel kcal.

__________________
Normalvektig siden 22.06.21
sylwester er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Statens (LCHF før det) Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 19:21   #13
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Legene mine er uenige ...

Opprinnelig lagt inn av sylwester, her.

De %-ene der er for kalorier tror jeg.. dvs. at 75% av kcalinntaket egentlig er ca 57% av gramvekt fett. 20% av kcalinntaket i proteiner tilsvarer 34% i andel gram og 5% av kcalinntaket i karbo tilsvarer 9% i andel gram. Bakpå etiketter i norge er det jo andel gram per 100g vare, ikke prosentandel kcal.

Jepp, jeg glemte å presisere at det er energiprosenter det er snakk om.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 20:05   #14
DrømmerOMbaby
Juniormedlem
 
DrømmerOMbaby sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 27
DrømmerOMbaby er på en erverdig vei

Sv: Legene mine er uenige ...

Opprinnelig lagt inn av Opheliia, her.

Obs obs, det er ikke alle som liker at det blir kalt for diett Det er tross alt kostholdsforandring, en kan ikke gå tilbake til gamle rutiner (en kan jo, men du vil legge på deg alt igjen..)

hehe, mente selvølgeig livsstilsforandring begynte så bra for 5 mnd siden på lavkarbo, men de siste 2 mnd har jeg gått opp igjen MASSE fordi jeg har spist vanlig og med masse sukker. Så jeg skjønner at dette er noe en må leve med.. og siden jeg har pcos og insulinresistens så er jo det ihvertfall gunstig å gå på lavkarbo

Meeen, jeg lurer på EN ting til.. hehe..
Jeg spiser veldig lite om dagen..
eks :
2 speilegg + 5 striper bacon til frokost
Litt ost og skinke og evt agurk / tomat til lunsj
1 kyllingfilet og 100g blomkål til middag
100g bringebær og 1 dl kremfløte til kveld.

Er det veldig lite? er så redd for at forbrenningen skal stoppe hvis jeg ikke spiser nok liksom..

DrømmerOMbaby er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 23:53   #15
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Legene mine er uenige ...

Det tror jeg du vil kunne merke i tilfelle ved å bli energiløs, bli kaldere og mer gretten. Om du ikke sulter er det vel ok?

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Legene på kanal 5 Bæret Generell diskusjon 11 16-05-10 19:38
Rømme og fløte er de produktene legene har øverst på verstinglisten terry Lavkarbo generelt 2 03-12-07 16:47
Se på magebildene mine? mam Ketolysekuren 24 02-06-07 11:02
5-htp, vanskelig å få legene "med på det"? Borealis Kosttilskudd 4 09-11-06 11:51


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no