Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Student/økonomi

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 23-01-09, 16:00   #26
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Student/økonomi

Opprinnelig lagt inn av mofe, her.

Åh, har de begynt med det? Når starter helga da.. fredag kl. ? eller er det bare lørdager?

Hele fredag og hele lørdag tror jeg

Gammel 23-01-09, 16:18   #27
blåbær
Seniormedlem

blåbær sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Alder: 42
blåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt liktblåbær er veldig godt likt

Opprinnelig lagt inn av mofe, her.

Åh, har de begynt med det? Når starter helga da.. fredag kl. ? eller er det bare lørdager?

Jeg har kjøpt tre stykker i dag
Blir ca. halv pris av prior sine 2-pakninger, så jeg syns det var et godt kjøp. Har ikke nok fryseplass til å kjøpe first price sine, dessverre.

blåbær er avlogget   Min kostholdsfilosofi: God mat! Svar med sitat
Gammel 23-01-09, 16:49   #28
Aphrodithe
Medlem

Medlem siden: Aug 2008
Aphrodithe er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Hvor finner du det? De 4 pakkene jeg har sett koster som regel mellom 65 og 95 litt errersom butikk. 2 stk koster rundt 44-45 kr.

Vet du.... Det er bare jeg som surrer litt her altså... Selvsagt er det 2-pk som koster 40-50... Jaja, kanksje de har flere igjen enda? hehe.

Aphrodithe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-02-10, 22:42   #29
Val
Gjest

Jeg er også student og jeg synes det er vanskelig å finne "riktig" mat som ikke sprenger budsjettet. Egentlig er ikke økonomien noe problem men jeg synes det er fælt å bruke MASSE penger på mat. For meg har det blitt dyrere siden jeg begynnte på lavkarbo (selv om det er kort tid siden, kanskje jeg blir flinkere etter hvert). MEN hvis det er noe der er verd å bruke penger på så er det vel bedre helse og velvære

Svar med sitat
Gammel 18-02-10, 22:51   #30
IsBjorn
Juniormedlem

Medlem siden: Jan 2010
IsBjorn er på en erverdig vei

Etter litt innkjøring, så går matbudsjettet på lavkarbo ned.. jeg er og fattig student.. men tror ikke jeg bruker noe spessielt mye mere på mat nå enn før.. før ble d jo ofte en baguette i kantina noen gangen i uka.. og ut å spise en hamburger eller en pizza av og til.. og DA går det mye penge da!

IsBjorn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-04-10, 09:47   #31
Charl8
Medlem

Charl8 sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Charl8 er på en erverdig vei

Jeg fant disse tipsene på lavkarbo.blogg.no

Et optimalt lavkarbokosthold er faktisk ikke så dyrt som man i første omgang tror, og her er hvorfor...

- Jeg spiser mye egg, og kjøper medium egg, da det ikke er store forskjellen mellom plommene, men i eggehviten, dvs proteinet i eggene som utgjør forskjellen. Handler du dem på OBS, ja så koster de kr 1,- pr stk, på Lidl 1,32 pr stk og på Prix 1,36 pr stk.

- Jeg kaster ikke eggehvitene, de bruker jeg i delfiakaka, kokospannekakene eller jeg bruker dem til mine to små...

- Du kan bruker Lindbergbrød, og tynne skiver... så et brød vil vare ca en uke før du må kjøpe nytt..

- Jeg spiser mye meierismør, og det koster noe sånt som 34,- pr kilo, noe som ikke er så dyrt.

- Peanøttsmør lager jeg selv av en pose Polly peanøtter som jeg har i en bolle sammen med litt fett, og moser det med stavmikseren til det er skikkelig crunchy... sabla godt og billig...og uten druesukker, dårlige oljer og E- stoffer er det og...

- Jeg bruker mere Creme Fraiche enn rømme, og sparer ca 3,- pr beger jeg bruker.

- Jeg kjøper stor pakning med fløte, og heller restene på isposer når det nærmer seg forbruksdato... fløtebitene passer utmerket i supper og sauser, og tilsvarer ca 1 - 1,5 ss pr terning... økonomisk når man må tenke på forbruket. Jeg bruker å lukke posene med klips, for da kan jeg bare helle i mere neste gang jeg får fløte til overs før den går ut på dato....

- Du kan bruke grønnsaker som du er vant til, men i litt mindre kvanta... vi spiser ikke 1 kilo frukt om dagen, da DET er sviindyrt det!!!

- Ofte bruker jeg gul løk (mye billigere enn rødløk) surret i mye smør med krydder som tilbehør... ikke akkurat dyrt det heller vil jeg si...

- Kjøper du fryste svinekoteletter eller nakkekoteletter, ja så koster det deg 29,90 pr kilo på Rema og de andre lavprisbutikkene... og med det rette tilbehøret, jha så varer det lenge.... husk du blir mett som bare f... på fettet, og klarer ikke lenger å stappe innpå med kotelett etter kotelett...

- Kjøttdeig til 57 kr kiloen bruker vi også en del som hamburgere, kebabkjøtt, taco etc... det er bare å bruke litt mere creme fraiche, rømme, ost ol for å få opp fettinntaket...

- Familieribbe og tynribbe til 29,90 kan skjæres opp i tynne skiver og brukes som grillribbe i stekepanna...mmm

- På Rema har de bacon i biter fra en dansk produsent, Tulip, i ett- kilospakninger i frysedisken til kr 79,- pr kilo. Har disse i en Ziplock pose, og tar et par never (80-100 gr) som jeg bruner i panna sammen med en 30 gram smør før jeg har i 1 helt egg + 1 eggeplomme. Alt dette har jeg over ei skive OE brød med smør... det er en mettende frokost det... og rask å lage!!! (du kan evt bruke Lindbergbrød om du ikke vil bake OE brød selv...)

- Og så kan du lage "medisterkaker" av familiedeig, som ikke koster mer enn vanlig kjøttdeig på Rema...

- Har du problemer med å spise fettranden på kotelettene, ja så velg nakkekoteletter, da disse er skikkeling marmorisert med fettet slik at du ikke merker det, men smaken....ja...

- For ikke snakk om sausen du lager av sjyen fra panna og Creme fraiche, salt, pepper og noen få oppdelte sjampinjonger som trekker til seg smaken.... helt konge... spør du meg...

- Ost på OBS koster rundt 40,- pr kilo, så man kan nesten spise 2 kilo for prisen av 1 kilo Norvegia fra Rema..

- Vi drikker vann, kaffe og te til det meste, og litt brus i helgene... ofte bruker jeg en del kremfløte i kaffen og teen for å få opp fettandelen...

- Snacks er peanøtter i skall, delfiakake, ost, 70% sjokolade, baconcrisp med rømmedipp, hjemmelaget osv...

Charl8 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Usikker Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 08:56   #32
Krøllerellerei
Seniormedlem

Krøllerellerei sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Rogaland
Krøllerellerei er ny på veien

Dette var en fin tråd! (Det jeg ser selv er at jeg bruker mindre penger på chips, øl, sjokolade og brus slik at jeg har faktisk mer penger å handle for.)

Krøllerellerei er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 16-08-10, 09:15   #33
VesleKAri
Juniormedlem

VesleKAri sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
VesleKAri er på en erverdig vei

Sv: student/ økonomi

Opprinnelig lagt inn av Nola, her.

å takk for raskt svar
ja, bruker mye mindre på godis nå spiser mindre og mn trodde at så mye kjøtt var så dyrt...
har noen smakt kyllingfileene fra first price?

Ja kyllingfileene er gode, det er også kyllinglårene. Kyllinglårene er også biligere og mer feite synes jeg.

Gammel 19-03-11, 22:20   #34
Tidl. medlem
Gjest

Opprinnelig lagt inn av Charl8, her.

Jeg fant disse tipsene på lavkarbo.blogg.no
- Peanøttsmør lager jeg selv av en pose Polly peanøtter som jeg har i en bolle sammen med litt fett, og moser det med stavmikseren til det er skikkelig crunchy... sabla godt og billig...og uten druesukker, dårlige oljer og E- stoffer er det og...

Hva slags fett bruker du? og bruker du salte peanøtter fra polly?

Svar med sitat
Gammel 19-03-11, 22:31   #35
lillemeg88
Medlem

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: oslo
lillemeg88 er ny på veien

Sv: student/ økonomi

Opprinnelig lagt inn av Heksehilda, her.

Jeg prøver å velge billige alternativ der det finnes.

First Price laksekoteletter koster kr. 16 for 500 gram, det er en middag til 18-åringen og meg, eller 2 middager til meg.

Laksefilet fra samme koster kr. 37. Like mange middager.

First Price bacon koster kr 37 for 3x150 gram, handler du på Rema1000 får du 400 gram bacon for kr 32,50, 400 gram kjøttdeig for kr 32 og 400 gram karbonadedeig for kr 39.

Grønnsaker kjøper jeg uansett pris, men velger First Price løk og sjampinjonger, her skiller prisen litt.

Jeg har oppdaget at det er billigere (for meg) å spise lavkarbo, fordi jeg bruker så undelig mye mindre penger på snop, is og ferdigmat.

hvordan smaker laksekotelettene fra first price?

lillemeg88 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 08:56   #36
Bindi
Medlem

Medlem siden: Aug 2007
Bindi er på en erverdig vei

2500kr cirka (flere av varene har jeg over lengre tid).

...må bare nevne at jeg hadde mer penger som student enn hva jeg har nå i full jobb...

Bindi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 17:04   #37
Sbond
Medlem

Medlem siden: Feb 2011
Sbond er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av Bindi, her.

2500kr cirka (flere av varene har jeg over lengre tid).

...må bare nevne at jeg hadde mer penger som student enn hva jeg har nå i full jobb...

2500,- i UKA? Og dette er bare til deg selv? Hørtes ganske mye ut spør du meg, da hadde jeg som student vært ruinert..

Sbond er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 21-03-11, 17:08   #38
nellie
Seniormedlem

nellie sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 40
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Sbond, her.

2500,- i UKA? Og dette er bare til deg selv? Hørtes ganske mye ut spør du meg, da hadde jeg som student vært ruinert..

Detta lurer jeg på også
Hørtes drøyt mye ut for 1 person.. Eller til og med for 2-3..

Sikkert i måneden..

Gammel 21-03-11, 19:36   #39
Bindi
Medlem

Medlem siden: Aug 2007
Bindi er på en erverdig vei

Selvsagt i måneden!

Bindi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 16:17   #40
Styx
Nytt Medlem

Medlem siden: Jul 2011
Alder: 37
Styx er på en erverdig vei

Men 2500 er mye i måneden også det... Jeg må ha det ned på 2000... og kan ikke spise first-price-kylling, det er så mye annet enn kylling i den... Tåler lite...

Det blir fort ensidig å leve billig på lavkarbo... bacon og egg i mange varianter, kylling og grønnsaker, kjøtt og grønnsaker, fisk og grønnsaker.. :S Kjedelige greier..

Noen tips til billige sauser eller noe slikt?

Jeg tåler ikke melk eller mel...

Styx er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg/Rode/Lavkarbo-ish Svar med sitat
Gammel 03-08-11, 19:12   #41
lillemeg88
Medlem

jeg har heller ikke mer enn MAKS 2000 kr i bruke på mat i mnd. et godt tips er å følge med på tilbudsaviser! og så vet jeg at meny pleier ha 400 gram kyllingkjøttdeig til 20 kr, bunnpris har et fast tilbud hver ukedag (blandt annet mandag = 400 gram laks for 30 kr tror jeg, onsdag = strimlet svinekjøtt til 30 kr, fredag = 400 gram kjøttdeig = 20 kr). også går det mye i firstprice sin ost og smørost og bacon! firstprice har mange gode produkter selvom det er myye billigere

Gammel 03-08-11, 19:14   #42
lillemeg88
Medlem

et tips til, som jeg liker å benytte meg av! hvis du bor i nærheten av familie - stikk en tur hjemmom og gå igjennom kjøleskap/fryser/kjøkkenskap

Gammel 04-08-11, 10:15   #43
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Styx, her.

og kan ikke spise first-price-kylling, det er så mye annet enn kylling i den...

Hva annet enn kylling er det i kyllingen til First Price? Om det er snakk om filetene, så er det da bare fileter.

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 04-08-11, 17:56   #44
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Er ikke den som svenskefiletene? Full av vann og salt og fyllstoff

Gammel 04-08-11, 22:13   #45
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Er ikke den som svenskefiletene? Full av vann og salt og fyllstoff

Jeg mener bestemt at det ikke lov å etterfylle særlig vann/lake i kylling i Norge på grunn av salmonella.
Det er 10 prosent vann og i FP sin kyllingfilet, kontra 25/30 i svenske fileter.

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 04-08-11, 23:02   #46
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg mener bestemt at det ikke lov å etterfylle særlig vann/lake i kylling i Norge på grunn av salmonella.
Det er 10 prosent vann og i FP sin kyllingfilet, kontra 25/30 i svenske fileter.

Nåhh, det er en sannhet med modifikasjoner.

Gammel 05-08-11, 01:17   #47
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Nåhh, det er en sannhet med modifikasjoner.

Jaha? Har du noe som understøtter det, eller? Jeg har bare forholdt meg til det som står på pakka i det jeg skriver om akkurat disse filetene. Har du mer utfyllende og håndfast info enn det, så fortell gjerne!

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 05-08-11, 03:16   #48
Cherry
Seniormedlem

Cherry sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Som nevnt, innvandersjappa!!! Har nettopp oppdaga den og fy flate det er mye å spare på grønnersaker, linser og bønner, ja til og med ris. Betaler sånn 30 kroner for en ukes forsyning av grønnsaker. Bare blomkålhodet på rema koster det!

Tror også du kommer billigere unna både md kjøtt og fisk der, kanskje litt dårlig med svinekjøtt, men det overlever man :P. Husker vi betalte rundt 200 kroner for 3-4 bæreposer med MASSE i på den innvandrersjappa lengre bort ved gunerius i oslo, rett ved siden av 7eleven. Åh, dere i Oslo vet hva jeg mener :P

Landlord, firstprice, eldorado, tilbudsaviser og havregrøt er gode venner å ha.

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 06:09   #49
Rin
Seniormedlem

Rin sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Alder: 40
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Høhø, kjøtt handler jeg IKKE fra innvandrersjappene. Jevnt de fleste av dem får anmerkninger for frysediskforholdene sine når det er mattilsyn-kontroller rundtomkring. Skjønt, noen av slakterne er nok helt ok.

Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 05-08-11, 09:33   #50
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Innvandrersjapper rocks!
Mange har sogar brett med tredve egg til 50 kroner. De kjøper dem (hvert fall de på Sultan) direkte fra gårder utenfor byen. Gull! Gode er de egga også!

Siste rest, nytt forsøk:

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:51.