Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Urinveisinfeksjon

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-06-11, 08:34   #1
littleme
Medlem
 
littleme sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Trøndelag
Alder: 34
Innlegg: 373
littleme har en fantastisk aura rundt seglittleme har en fantastisk aura rundt seg

Urinveisinfeksjon

Fikk nettopp vite at jeg har antydning til urinveisinfeksjon, men ikke nok til at jeg blir satt på noen kur. Hun sa det kunne bekjempes om jeg holdt meg varm og tørr og drakk masse vann og appelsinjuice. Noen som har noen tips som gjør at jeg slipper å drikke masse høykarbo appelsinjuice? Tranebær skal jo være bra?

__________________



littleme er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt forskjellig Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 08:55   #2
sirimor
Seniormedlem
 
sirimor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2005
Hvor: Askim
Alder: 59
Innlegg: 1.813
sirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurssirimor er en virkelig god ressurs

Sv: Urinveisinfeksjon

Hei
Forstår du ikke har lyst å drikke appelsinjuice akkurat.
På helsekosten finnes det tranebærkapsler med en viss bakteriehemmende effekt. De heter Crane-Max, mener jeg det var..
Slik jeg forsto det var disse best egnet til å fordrive en begynnende urinveisinfeksjon i forhold til andre tranebærkapsler.

sirimor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 09:13   #3
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Urinveisinfeksjon

I tillegg kan du kjøpe askorbinsyre(C-vitamin) på apotek. Personlig tror jeg det er mye bedre enn juice, som riktignok er surt - men inneholder svært lite C-vitamin. Jeg hadde blødende urinveisinfeksjon og brukte det før jeg kom meg til lege. Det lindret veldig godt, men jeg måtte bruke det ofte og mye.

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 21:29   #4
KarMa40
Seniormedlem
 
KarMa40 sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 834
KarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt liktKarMa40 er veldig godt likt

Sv: Urinveisinfeksjon

Apoteket har c-vitamin i 1 gram som brusetablett! Par fire sånne for dagen gjør susen. Smaker ikke så verst heller. Inneholder sorbitol og mannitol.
Det står at de skal løses opp i et halvt glass vann, men jeg tar en halv i et vanlig kjøkkenglass og bruker en hel bare i 4 dl el deromkring.

Og tranebær har de også på apoteket

__________________
You say I'm a bitch like it's a bad thing!!



KarMa40 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo + ekstra karber for magen Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 08:25   #5
littleme
Medlem
 
littleme sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Trøndelag
Alder: 34
Innlegg: 373
littleme har en fantastisk aura rundt seglittleme har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Urinveisinfeksjon

Okei, skal sjekke ut dette i byen! Noen som gidder forklare meg hvorfor sur juice og tranebær er bra? Og mye vann forsåvidt?

__________________



littleme er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt forskjellig Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 08:36   #6
Zincite
Seniormedlem
 
Zincite sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 1.098
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Sv: Urinveisinfeksjon

Her fra forskning.no om tranebær. God bedring
Står bl.a:

Sitat:

Hemmeligheten med de små, røde bærne er at de inneholder svært mye syre (sitronsyre og "quinic acid").
Det betyr at når man drikker juicen, forsures også urinen ved at ph-verdien synker.
Dette er dårlig nytt for bakteriene, som ikke trives i et for surt miljø.
- Nettopp derfor vil urologer normalt behandle urinveisinfeksjoner med preparater som forsurer urinen, skriver forskerne i rapporten.
Nå tror de altså tranebærene gjør mye av den medisinske nytten.

Å drikke mye gjør at blæra får tømt seg bedre og oftere, noe som også gjør at bakteriene ikke får "ro på seg" til å gro så mye.

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 09:02   #7
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Urinveisinfeksjon

Opprinnelig lagt inn av littleme, her.

Okei, skal sjekke ut dette i byen! Noen som gidder forklare meg hvorfor sur juice og tranebær er bra? Og mye vann forsåvidt?

Som Zincite sier, mye væske gir god gjennomskylling av blæra og ikke tid for bakteriene til å feste seg og gro.
De samme bakteriene liker overhodet ikke surt miljø og vil ikke kunne reprodusere seg om de må leve under slike forhold!
Derfor vil slike tiltak kunne forhindre oppvekst av bakterier og dermed hindre en full urinveisinfeksjon å slå rot.

Jeg må si at jeg har reddet meg unna mang en trimetoprimkur(uten sulfa som jeg er hyperallergisk mot) ved å drikke MYE appelsinjucie i mitt tidligere liv. Det er nemlig ingen hemmelighet at UVI pga manglende tid til å drikke og gå på toalettet er utbredt blant travle sykepleiere!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 30-06-11, 18:17   #8
littleme
Medlem
 
littleme sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Trøndelag
Alder: 34
Innlegg: 373
littleme har en fantastisk aura rundt seglittleme har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Urinveisinfeksjon

Supre svar! Tusen takk, da vet jeg det! Får kjøre litt høyere karbogrense i en tid fremover jeg da :P

__________________



littleme er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Litt forskjellig Svar med sitat
Gammel 01-07-11, 09:11   #9
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Urinveisinfeksjon

Faktisk så kan også utvendig vask med svakt eddikvann/sitronvann bidra til å forsure tilværelsen for bakteriene. Dette hjelper ikke alene, men sammen med surt drikke kan det gjøre at man blir bedre raskere.

NB - ikke bruk vanlig såpe der --- den er basisk og i dette tilfellet bakterievennlig.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 08:48   #10
Ravna
Medlem
 
Ravna sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 151
Ravna er på en erverdig vei

Sv: Urinveisinfeksjon

Kan eddik i vann hjelpe? Våknet i dag med smerter i magen/rygg, og utrolig trang til å tisse rett etter at jeg har tisset, muligens begynnende UVI eller nyrebekken?
Svir ikke når jeg tisser, derfor konkluderer jeg med at den er begynnende.

__________________



Ravna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 09:04   #11
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Urinveisinfeksjon

Opprinnelig lagt inn av Ravna, her.

Kan eddik i vann hjelpe? Våknet i dag med smerter i magen/rygg, og utrolig trang til å tisse rett etter at jeg har tisset, muligens begynnende UVI eller nyrebekken?
Svir ikke når jeg tisser, derfor konkluderer jeg med at den er begynnende.

Eddik/eplesidereddik i vann kan hjelpe. Både om du (greier å) drikker den og om du vasker/skyller deg i den. Iallfall for begynnende UVI.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 09:06   #12
Ravna
Medlem
 
Ravna sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 151
Ravna er på en erverdig vei

Sv: Urinveisinfeksjon

Da skal jeg prøve å helle innpå ett glass nå, husker jeg før i tiden alltid drakk ett glass vann med en ss eplecider eddik i, så jeg regner med jeg får det ned Prøve å vaske meg i det også, for jeg har virkelig ikke lyst til å måtte øke karbene pga dette. Mulig jeg bør begynne å bruke ull undertøy igjen nå, ellers så får jeg uvi hele tiden

__________________



Ravna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 09:37   #13
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Urinveisinfeksjon

Drikk så mye væske du klarer og ET c- vitaminer!
Hjelper både datteren og meg når vi kjenner entydning til trøbbel!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 10:00   #14
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Urinveisinfeksjon

Akupunktur anbefales om du får dette ofte! Eller fotsoneterapi. Jeg hadde kronisk uvi hele barndommen og prøvde ALT! Etter noen runder med fotsone forsvant det, og jeg har bank i bordet ikke hatt det siden, det er nå 21 år siden!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 10:01   #15
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Urinveisinfeksjon

Opprinnelig lagt inn av Ravna, her.

Kan eddik i vann hjelpe? Våknet i dag med smerter i magen/rygg, og utrolig trang til å tisse rett etter at jeg har tisset, muligens begynnende UVI eller nyrebekken?
Svir ikke når jeg tisser, derfor konkluderer jeg med at den er begynnende.

Har du sitronsaft?

Jeg drikker vann med sitron i når jeg merker noe er på gang. Innimellom tar jeg 1ss sitronsaft og litt vann og svelger unna, 3-4 ganger i døgnet og derimellom drikker jeg vann med litt sitron i hvert glass.

Dette har virket hver gang. Poenget er surt miljø i blæra slik at bakteriene ikke kan gro.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 12:29   #16
Ravna
Medlem
 
Ravna sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 151
Ravna er på en erverdig vei

Sv: Urinveisinfeksjon

Sitronsaft har jeg, så det var ikke så dumt!
Takk for masse gode råd her

__________________



Ravna er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 12-10-11, 12:41   #17
Bokhylle
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Urinveisinfeksjon

Jeg pleier å ta mye tranebærtabletter og C-vitaminer, samt drikke haugevis med vann blandet ut med sitronsaft. Drikker også litt eddikvann noen ganger om dagen, men orker ikke for mye av dette, da jeg en gang klarte å ta litt eddik-overdose og endte opp med at alt kom opp igjen

  Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Urinveisinfeksjon Superleila Ketolysekuren 26 05-02-09 10:21


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no