Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Starter 1. juni - Blir du med?

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 23-10-11, 09:53   #4476
bente1
Seniormedlem

Medlem siden: Apr 2011
bente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlys

Sv: Starter 1. juni - Blir du med?

Godmorgen, ønsker dere alle en fin dag!
Sitter og nyter kaffen min og prøver å våkne litt til. Skal møte ett par venninner til lunch i to-tiden. Tror det er litt lenge å vente til da med min frokost/lunch, så jeg får ta meg noe lite å spise snart så jeg har noe å gå på fram til 2.

I går hadde jeg en rolig ettermiddag og kveld hjemme, og siden det var null aktivitet her inne brukte jeg tiden til å lese Matrevolusjonen av Andreas Eenfeldt. Anbefaler den boken på det varmeste til alle dere som ikke har lest den enda. Utrolig informativ samtidig som den er lettlest og underholdende. Jeg leste den ut i løpet av noen timer her på ettermiddagen/kvelden. Er det en bok man absolutt MÅ lese på lavkarbo, vil jeg si det er denne! Ideelt også å låne ut til eventuelle tvilere som vil vite mer, alle kan fortå det som er skrevet her
Sanna, du sa jo du var litt usikker på dette med mettet fett. Vil anbefale deg å lese denne boken hvis du ikke har gjort det. Den tar både for seg hvorfor og hvordan fett har fått ett så dårlig rykte, samt at den forklarer hvorfor det ikke stemmer på en enkel måte. Den har også mange sider med henvisninger til vitenskaplige studier som man kan gå inn i om man vi sette seg enda bedre inn i det
Så det var dagens reklame

bente1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketose diett -> generell LCHF Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 11:06   #4477
Dollsine
Gjest

God morgen. Jeg og brukte kvelden på å lese, dog litt annen litteratur enn deg. Er den boka samme type bok som Hexeberg og Torkil Andersens? Dvs med informasjon om hva som skjer i kroppen på høykarbo og hva som skjer tilsvarende på lavkarbo? Og hvorfor vi må spise lk?

Jeg er ute etter mer informasjon om min situasjon som spiser rett(?) og likevel ikke går ned. Tross alt kan jeg gå ned 10-12 kg uten at jeg er skrinn av den grunn.

Dagen i dag ligger klar og åpen foran oss. Jeg tror jeg begvilger meg fri fra gåturen og gjør litt andre ting i heimen i stedet. Det gir en god start på ei ny uke, og desto større glede å komme hjem fra jobb. Så nå: vaskebøttevalsen!

Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 11:38   #4478
bente1
Seniormedlem

bente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlys

Boka setter mennesket i et evolusjonsmessig prespektiv, viser hva som har skjedd igjennom historien, forklarer hvordan og hvorfor fettfobien oppstod. I tillegg forklarer den veldig godt alle prosessene i kroppen og hvordan ulike matvarer påvirker dem. Den beskriver også det helsemessige veldig godt, hvilke helsemessige problemer som kan bedres med dette kostholdet og hvorfor.
Men det er ikke en "oppskrift" på hva du skal gjøre slik som de to bøkene du refererer til. Den sier veldig klart at det er store individuelle forskjeller på hva som fungerer. Unge, friske aktive mennesker tåler mer KH enn godt voksne som beveger seg mindre feks. Men det han bl. a sier er at en del som sliter med vekten kan ha nytte av ren steinalderkost: Dvs kun spise kjøtt, fisk, egg, fett og grønnsaker, dvs kutte ut alle melkeprodukter også, sidene melkeprodukter er noe som har kommet inn ganske sent i vår evolusjon, så er det ikke alle som tåler det like godt. Så hvis du ønsker å prøve, så kan jo det være et tips.

Boka setter ting veldig godt i perspektiv og han har en del underholdende og morsomme poenger. Bl.a: Vi vet alle at de beste for babyer er å bli ammet. Morsmelk er fet og inneholder nesten bare mettet fett. Allikevel blir man anbefalt å gi barn lettmelk og begrene mettet fettinntak for barn så snart de ikke lenger får morsmelk. Hvor er logikken i det?

bente1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketose diett -> generell LCHF Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 12:35   #4479
Dollsine
Gjest

Takk Bente. Slik du skriver det er dette en noe annen type bok enn de to andres. Jeg får stikke en tur ned på biblioteket og sjekke om de har den. Kanskje de har den som lydbok så jeg kan høre på buss til jobb?? Når jeg ikke sover mener jeg Vaskebøtte ble ikke tatt fram med en gang lell; havna i godstolen med en bok igjen. Så får vi se hva dagen bringer, og om det blir litt grønnsåpelukt i huset.

Jeg har forresten glassfiberstrie på veggene, og av ulike årsaker er det ikke vasket rundt de siste to-tre årene på stua. Jeg ser at det er på tide med grundig rengjøring, og spekulerer på hva jeg skal bruke av rengjøringsmidler. Jeg antar det er mye sot fra ovnen og stearinlys i tillegg til støv. Det er ikke heksesot, bare så det er sagt. Jeg spekulerer på om jeg bør bruke zalo når jeg vasker for å få løsnet soten (som er litt feit). Har snust litt på nettet og ser noen anbefaler mildt salmiakkvann, men da blir jeg litt skeptisk - veggene er malt med vannbasert maling. Mulig det går hvis jeg tørker av med engang? Hva tenker du/dere? Eller er det annet jeg kunne brukt?

Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 12:47   #4480
bente1
Seniormedlem

Jeg ville nok vært litt forsiktig med salmiakkvann, Dollsine, det er jo det man skal vaske med for å matte ned malingen når man har tenkt å male på nytt. Ville kanskje prøvd zalo først, men min erfaring med sot og denslags er at det ikke er så lett å få det bort uten å male over dessverre..... vannbasert maling blir også lett sjoldete når man vasker og gnikker for mye på den - Så vær litt forsiktig, så du ikke ender opp med å måtte male hele stuen på nytt.... - Men når det er sagt, å rulle over ett lag med maling tar nå ikke så mye lengre tid en å vaske og gnikke på veggene egentlig

Gammel 23-10-11, 19:38   #4481
Dollsine
Gjest

...hm.. jeg må spekulere på maling vs vasking litt tror jeg. Hvis jeg maler tror jeg nok det må bli to strøk, det ser nemlig ut som det trengs I tid tar vasking og maling like lang tid, men maling krever mer forberedelse ift spakling, maskering, plast på gulv, møbler osv. Og så fører det gjerne mer med seg, skulle gjerne malt i litt lysere farge enn hva jeg har, og det kommer nye gardiner inn som et mulig prosjekt.... Får se. Gulvene er iaf skinnende rene nå, og det blir bare så deilig å komme hjem til de neste dagene. Å vaske et helt hus er i grunnen et greit alternativ til trimtur, svetten rant, masse tøy og bøy, bære hit og bære dit, alt mens jeg hører på krim på ørene. Anbefales virkelig å høre på lydbok mens en holder på - for det første glemmer en tiden, det blir mye mer spennende og en holder på litt lengre enn tenkt fordi det er så spennende.

Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 19:47   #4482
bente1
Seniormedlem

Opprinnelig lagt inn av Dollsine, her.

...hm.. jeg må spekulere på maling vs vasking litt tror jeg. Hvis jeg maler tror jeg nok det må bli to strøk, det ser nemlig ut som det trengs I tid tar vasking og maling like lang tid, men maling krever mer forberedelse ift spakling, maskering, plast på gulv, møbler osv. Og så fører det gjerne mer med seg, skulle gjerne malt i litt lysere farge enn hva jeg har, og det kommer nye gardiner inn som et mulig prosjekt.... Får se. Gulvene er iaf skinnende rene nå, og det blir bare så deilig å komme hjem til de neste dagene. Å vaske et helt hus er i grunnen et greit alternativ til trimtur, svetten rant, masse tøy og bøy, bære hit og bære dit, alt mens jeg hører på krim på ørene. Anbefales virkelig å høre på lydbok mens en holder på - for det første glemmer en tiden, det blir mye mer spennende og en holder på litt lengre enn tenkt fordi det er så spennende.

Ja, mer forarbeid er det med maling, men hvis det uansett skal vaskes og du likevel har lyst på ny farge kan det jo være verdt å tenke på

Jeg hadde en koselig lunch med noen venninner i 14 tiden, og vi ble sittende og skravle en stund. Nå er jeg hjemme igjen og i gang med forberedelser til pizza til kvelds når sønnen kommer hjem fra speidertur. Tenker han er litt trøtt og vil kose seg med pizza på bordet når han kommer hjem Har etter hvert lært meg til å håndtere den pizzadeigen ganske greit nå, men jeg satt faktisk og lurte her om dagen på om det kanskje var mulig å prøve den brøddeigen som pizzabunn også, tror det ville gitt en litt tykkere bunn - og brødet får veldig deilig sprø skorpe.... hmmmm, kanskje et forsøk verdt en dag jeg har tid

Er visst bare du og jeg her inne for tiden Dollsinemor, hvor blir det av de andre? Er det vi som er veldig lite spennende å prate med eller?

Gammel 23-10-11, 19:56   #4483
Dollsine
Gjest

Hvis det blir sprø skorpe på brødet vil jeg si det absolutt er verdt å prøve!

Det er visst bare vi to som holder på nå ja, kjenner jeg blir litt bekymret. Bekymret for om noen av oss sliter og ikke deler det med de andre. Eller om tematikken er så kjedelig at det ikke er verdt å være med lengre. Det var et voldsomt engasjement da vi hadde hverdagsutfordringer innen lk, og som jeg spurte om forleden dag; kanskje har folk funnet ut av dette og ikke trenger den hjelpa og støtten lengre?

Jeg personlig ville satt pris på å få beskjed hvis noen ikke ønsker å være aktiv i tråden lengre.... Eller bare vil være med som sporadisk leser.... Da slipper vi iaf å spekulere og bekymre oss for om hverdagen ikke er så bra.

Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 20:05   #4484
bente1
Seniormedlem

Opprinnelig lagt inn av Dollsine, her.

Hvis det blir sprø skorpe på brødet vil jeg si det absolutt er verdt å prøve!

Det er visst bare vi to som holder på nå ja, kjenner jeg blir litt bekymret. Bekymret for om noen av oss sliter og ikke deler det med de andre. Eller om tematikken er så kjedelig at det ikke er verdt å være med lengre. Det var et voldsomt engasjement da vi hadde hverdagsutfordringer innen lk, og som jeg spurte om forleden dag; kanskje har folk funnet ut av dette og ikke trenger den hjelpa og støtten lengre?

Jeg personlig ville satt pris på å få beskjed hvis noen ikke ønsker å være aktiv i tråden lengre.... Eller bare vil være med som sporadisk leser.... Da slipper vi iaf å spekulere og bekymre oss for om hverdagen ikke er så bra.

Ja, jeg er også bekymret! Jeg har også en følelse av at noen sliter litt og derfor holder seg unna.... Og jeg liker ikke den følelsen. Kjære skjønne dere - om dere leser dette og sliter, så må dere heller komme innom og be om hjelp og støtte - mye bedre enn å holde seg borte.

-Hvis dere synes det blir for lite diskusjoner om mat og lavkarbo og for mye "hverdagsprat", så er det bare å ta opp tema, jeg har i alle fall masse engasjement å dele

Gammel 23-10-11, 20:08   #4485
Dollsine
Gjest

Signerer Bentes innlegg!

Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 22:04   #4486
bente1
Seniormedlem

Kom ikke noen og hilste på oss i kveld heller Dollsinemor, ønsker deg en god natt vennen

Gammel 23-10-11, 22:13   #4487
Pruttilutt
Seniormedlem

Pruttilutt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bodø
Alder: 36
Pruttilutt har en fantastisk aura rundt segPruttilutt har en fantastisk aura rundt seg

Heihei, her er jeg Tiden strekker ikke til lengre med jobb og innkjøring der, besøk og huslige ting her hjemme, i tillegg til at jeg venter på internett og kabel-tv.. Skal prøve skjerpe meg nå-på flere vis Ang tematikk her inne synes jeg det er naturlig at maten og tildels kosholdet dabber av, men er leit å se at flere faller av lasset når de "tør" stå alene. Hverdagen tar jo lengst tid, og helt naturlig at vi heller mot de temaene enn å repetere det vi engang spurte om eller skrev.
Nå prøver jeg hardt for å komme meg i gang, ny mandag og mindre dårlig samvittighet. Skriver snart igjen. Stor klem

Pruttilutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Streng ketogen livsstil Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 22:14   #4488
Sanna 1
Medlem

Sanna 1 sin avatar

Medlem siden: May 2011
Hvor: Vestlandet
Sanna 1 er på en erverdig vei

Hallo damer.
Jeg er vel av de som ikke er så innmari aktiv.
Men det er fordi jeg har det så sabla travelt innimellom. Jeg sliter ikke. Har nådd målet og forsøker så smått å øke på med kh.
Nå er jeg foressten tilbake fra bursdagsfeiring i Stavanger.
Jeg skal ha fri hver dag neste uke, bortsett fra onsdag.
Og gjett hva jeg har gjort ? Jo, jeg tok med 4 åringen hjem.
Han har mast så lenge om at han ville komme på ferie og nå kunne jeg ikke stå imot lenger. Onsdag får han vær med på jobb.
Selvfølgelig sovnet han i bilen og holder det fremdeles gående her enda kl. snart er 22.30.
Vi snakkes...

Gammel 23-10-11, 22:44   #4489
Dollsine
Gjest

Veldig godt å logge seg på og se at flere enn Bente og meg har vært innom. Klem til dere!

Ønsker ikke at noen skal ha dårlig samvittighet for å ikke være aktive; det kan være hver sin gang det er sånne dager/perioder. Uten at vi har noen som helst krav på det, setter jeg (vi?) pris på å vite at det blir mindre aktivitet en periode sånn at vi slipper å bli bekymret.

Nå hopper jeg til køys. Godnattaklem til alle som vil ha!

Svar med sitat
Gammel 24-10-11, 07:41   #4490
Lille venn
Juniormedlem

Lille venn sin avatar

Lille venn er på en erverdig vei

God morgen alle sammen
Da er det mandag og ny uke. Da jeg veide meg fredag var den siste feriekiloen borte, så nå blir det å starte der jeg var før ferien. Det har jammen tatt lang tid med de to kiloene men uansett var det en fin ferie Hadde restemiddag i går kveld med 5 kyllingvinger og to små (bittesmå) lammekotletter. Hadde kun en halv tomat og noen grillede paprikabiter til. Våknet i dag med hovne fingre, selv om jeg drakk minst 3 liter vann i går. Har ikke veid meg i dag, men føler meg tung i kroppen Så nok om det, nå er det mandag og vi har en helt NY uke forran oss. Ha en fin dag alle sammen

Lille venn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-10-11, 08:36   #4491
Dollsine
Gjest

God morgen og hei til deg Lille venn. Det du sier er velkjent for meg iaf. Hva er årsaken tror du?

Det er meldt fint vær her i dag, nesten litt sommer. Deilig, og bare så synd en skal være inne... Ha en god dag alle kjære venner.

Svar med sitat
Gammel 24-10-11, 09:53   #4492
MariaB
Seniormedlem

Medlem siden: May 2009
MariaB er ny på veien

God morgen!

Da var jeg tilbake etter en hektisk helg med bursdagsfeiring Jammen deilig når hverdagen kommer igjen altså

Ser at det har vært vannvittig lite liv her i helga! Men sånn er det vel bare...kjekt å se at noen stikker innom og sier hei iallefall!

Lillevenn: Så flink du er som har mista feriekiloene! Jeg har desverre ikke vært så flink...

I dag må jeg prøve å få bakt knekkebrød, er helt lost uten dem! Dessuten skal vi feire bursdagen til mini (selskap nr 1 av 3!), og jeg har i grunn et mål om å holde meg unna kakene...hjelp! Kanskje jeg skal bake et lavkarbo alternativ? Svigermor er også lavkarbo, så da hadde hun nok blitt imponert

Noen som har et forslag uten alt for mange mystiske ingredienser?!

MariaB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo, ca 50-70 gr kh Svar med sitat
Gammel 24-10-11, 10:08   #4493
Sanna 1
Medlem

Sanna 1 sin avatar

Hvor: Vestlandet
Sanna 1 er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av Lille venn, her.

God morgen alle sammen
Da er det mandag og ny uke. Da jeg veide meg fredag var den siste feriekiloen borte, så nå blir det å starte der jeg var før ferien. Det har jammen tatt lang tid med de to kiloene men uansett var det en fin ferie Hadde restemiddag i går kveld med 5 kyllingvinger og to små (bittesmå) lammekotletter. Hadde kun en halv tomat og noen grillede paprikabiter til. Våknet i dag med hovne fingre, selv om jeg drakk minst 3 liter vann i går. Har ikke veid meg i dag, men føler meg tung i kroppen Så nok om det, nå er det mandag og vi har en helt NY uke forran oss. Ha en fin dag alle sammen

Lurer på om problemet skyldes for mange proteiner og litt for mye salt i kombinasjom med alt for lite grønsaker.

Gammel 24-10-11, 10:36   #4494
bente1
Seniormedlem

God formiddag alle sammen!! Gnsker dere en strålende fin dag - og uke!

Guuud så deilig det var å logge seg på og se at det har vært flere her inne. Kjekt å høre fra dere alle sammen kjempestor til dere!!!
Jeg forstår travelheten i hverdagen, men håper vi hører fra dere av og til likevel for å høre at det går fint og dere har det bra, så blir det mindre bekymringer på oss gamle damene

Jeg hadde veiedag i dag, 900g ned denne uka Var veldig striks med meg selv sist uke, og må si at det er utrolig deilig å se at det faktisk fremdeles funker å stramme til altså

Gammel 24-10-11, 10:58   #4495
MariaB
Seniormedlem

MariaB er ny på veien

Wow, bente du er altså så flink! Du er vel snart i mål nå?

MariaB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo, ca 50-70 gr kh Svar med sitat
Gammel 24-10-11, 11:09   #4496
bente1
Seniormedlem

Opprinnelig lagt inn av MariaB, her.

Wow, bente du er altså så flink! Du er vel snart i mål nå?

Bare 1,7 kg igjen -Men det egentlige målet mitt er jo en bukse jeg har uten strech som jeg tror jeg var ca 65 da jeg brukte. Sist jeg prøvde den var det litt mer enn jeg hadde forventet igjen til jeg var inne i den, så har bestemt meg for ikke å prøve igjen før jeg er under 66. Kanskje satt bare de siste kg feil i forhold til buksa slik at det går bra når jeg er nede på 65, men kanskje har jeg mer fett og mindre muskler nå enn da, i så fall må jeg litt til ned, jeg vet ikke, vi får se når jeg er under 66 og kan prøve igjen
Men føler meg så utrolig bra nå, at det er igrunnen ikke noe stress, og har bestemt meg for at jeg tar det som det kommer, orker jeg å stramme til en uke, så gjør jeg det, orker jeg ikke så spiser jeg bare som en "normaluke", og på en normaluke tror jeg nå jeg har kommet til ett punkt der jeg går veldig lite ned, men det er jo helt naturlig, er jo kommet innenfor normalvektig område nå i forhold til BMI.

Gammel 24-10-11, 11:26   #4497
MariaB
Seniormedlem

MariaB er ny på veien

Så flott! Du burde legge ut et før og etter bilde til oss!

Gammel 24-10-11, 11:40   #4498
bente1
Seniormedlem

Opprinnelig lagt inn av MariaB, her.

Så flott! Du burde legge ut et før og etter bilde til oss!

Tror du noen har fått lov til å ta før bilder av meg.....hihihi, tror jeg har oppført meg som om jeg har fotoskrekk de siste årene......
Men jeg kan prøve å se om jeg kan få sønnen til å ta ett etter-bilde av meg en dag, nå kan jeg kanskje prøve å begynne å gi så smått slipp på den fotofobien

Gammel 24-10-11, 12:14   #4499
MariaB
Seniormedlem

MariaB er ny på veien

Det bør du absolutt! Kjære vene, du har gått ned over 18 kg og er på 6 tallet på vekta! Utrolig!

Jeg har bestemt meg for å ta meg selv i nakken denne uka, og kommer nok derfor til å være plagsomt aktiv her inne. Det er mye lettere å være flink når jeg må stå til rette for dere

Knekkebrød står herved til svelling!

Gammel 24-10-11, 12:36   #4500
Lille venn
Juniormedlem

Lille venn sin avatar

Lille venn er på en erverdig vei

Opprinnelig lagt inn av Sanna 1, her.

Lurer på om problemet skyldes for mange proteiner og litt for mye salt i kombinasjom med alt for lite grønsaker.

Du har helt sikkert rett i at det ble for mye salt og proteiner, og alt for lite grønnsaker. Så nå har jeg vært hos grønnsakshandleren og kjøpt: agurk, tomat, salat, brokkoli, aubergine, squash, avokaco, løk, hvitløk, paprika i alle farger og fasonger, frisk dill og bladpersille, redikker og sitron Er helt klar for en ny uke

Lille venn er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Starter Jillian Michaels 30 day shred i dag! Noen som blir med? Fofa Trening 1875 27-01-15 16:10
6. juni thomas71 Generell diskusjon 6 06-06-11 20:57
Noen som starter i morgen 8. juni? Thida Ketolysekuren 24 13-06-09 19:16
Konferanse 19. juni Sprudle Generell diskusjon 20 07-06-07 15:11

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:31.