Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Et par spm om Ketolyse

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-11-11, 22:58   #1
brilleslange
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 2
brilleslange er på en erverdig vei

Et par spm om Ketolyse

Hei!

Jeg har startet på denne dietten for en uke siden, og jeg er litt nysjerrig på noen punkter.

Jeg sliter litt med sultfølese, og kjøpte en ketosestix, fikk ingen utslag. Hvordan kan jeg ikke være i ketose?
Dette er en typisk dag for meg:

Frokost: 50g bacon, 2egg, en skive ost, 1 ostepølse, 1ss olje.

Lunsj: Kjøttdeig

Middag: Kjøttdeig

1833 kcal ifølge: http://www.iform.no/pub/art.php?id=304


Vil man få større sultfølese hvis man ikke er i ketose?


Slik jeg har forstått så forbrenner man mer når man er i ketose.
Har regnet ut at jeg forbrenner ca 2500kcal i om dagen med min aktivitet og basisforbrenning ifølge (http://www.iform.no/pub/art.php?id=444)

Hvor mye mer forbrenner jeg når jeg er i ketose?

Legger meg på ca 600kcal i underskudd hverdag, altså spiser ca 1900 kcal.
Dette blir jo ca -1/2kg i uken. Vil det bli noe mer siden hvis jeg er i ketose? Altså, må jeg påregne litt mer kalorier en med en vanlig diet?


Har holdt på i ca 8dager. Hvor lang tid tar det vanligvis før man er i ketose? Har prøvd flere forskjellige tider på dagen.


Hvis jeg tar ferie, feks jul, også spiser jeg mat med karbohydrat, slik at jeg detter ut av ketose. Hvor lang tid tar det før jeg er tilbake igjen.


Første posten min, og jeg har ikke så peiling på ketose som jeg kanskje trodde. Så jeg håper på at noen snille forummedlemer kan hjelpe meg

brilleslange er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vet ikke Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 23:04   #2
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Et par spm om Ketolyse

Hvor er grønnsakene i menyene dine? Du skal ha grønnsaker til hvert måltid!
Måling skal skje ca to timer etter siste måltid på kvelden, å måle på andre tider gir ingen svar.
Har du lest nybegynner-tråden?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 23:07   #3
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Et par spm om Ketolyse

Og har du lest boka om ketolysekuren?

den menyen der er ikke etter ketolyse-prinsippene.
Du skal spise grønnsaker. Du skal telle karber og ligge på 15/20 karber daglig.

www.ketolyse.no

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 23:23   #4
brilleslange
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 2
brilleslange er på en erverdig vei

Sv: Et par spm om Ketolyse

grønnsaker til middagen hver dag

brilleslange er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vet ikke Svar med sitat
Gammel 29-11-11, 23:54   #5
bente1
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.310
bente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlys

Sv: Et par spm om Ketolyse

Hei, velkommen hit, håper du vil trives på dette kostholdet. Et godt råd for både å trives med denne livsstilen og ikke minst å lykkes med den vektnedgangen en ønsker er å skaffe seg kunnskap. Dersom du har tenkt å prøve Ketolysekuren, er det aller første du bør gjøre å lese Ketolyseboken - det er litt vanskelig å følge en kur hvis man ikke vet hva kuren går ut på Og det du skriver om kaloritelling viser veldig godt at du ikke har lest boken.....

Noen generelle råd fram til du har skaffet deg boken (NB - ikke istedenfor boken!!!) og lest deg opp på alt kuren innebærer selv:

-Spis når du er sulten og til du er passe mett. Dropp kaloritelling!
-Bruk eventuelle diettdagbøker til å registre kh innhold, ikke kalorier. Hold deg under 15g kh om du er kvinne, under 20g om du er mann de første 4 ukene, deretter kan du sjekke hvor grensen din går.
- I diettdagbøker kan du også sjekke energifordeling i maten, du skal ligge ca på 75%fett, 20%protein og 5%kh.
-Det at du er mye sulten tyder på at du får i deg for lite fett. Når man dropper kh må man øke med fettet, det er fettet som holder deg mett.
-Drikk mye vann - 2,5 - 3 l hver dag
-Pass på å få i deg rikelig og variert med grønnsakene, de 15g kh hver dag skal hovedsaklig komme fra grønnsaker + litt fløte/rømme
-Husk vitamintilskudd - dette er beskrevet i boken, til du får tak i det du trenger kan du ta en multi vitamin-mineral.

-Og skal du måle med stix, så mål ca to timer etter dagens siste måltid, alt annet er bortkastede stix.

Ønsker deg lykke til!


Sist redigert av bente1 : 30-11-11 kl 10:23.
bente1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketose diett -> generell LCHF Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 00:14   #6
<insert_scary_name_here>
Seniormedlem
 
<insert_scary_name_here> sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 1.313
<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill<insert_scary_name_here> er virkelig snill

Sv: Et par spm om Ketolyse

Grønnsaker, grønnsaker og mer grønnsaker!
Har du egentlig lest deg opp på kostholdet du har gitt deg i kast med? På ketolyse er det ikke om å gjøre å spise så lite karbohydrater som mulig, du skal spise omkring 15 gr. pr. dag (kan evt øke litt etterhvert), og de skal i all hovedsak komme fra grønnsaker og litt fra meieriprodukter!

__________________
<insert_scary_name_here> er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 01:15   #7
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Sv: Et par spm om Ketolyse

Hei og velkommen bra du stiller spørsmål, er alltid mye man lurer på til å begynne med men lurt å lese masse... Tipper det er karbo i ostepølsen og kjøttdeigen, som kanskje hindrer deg fra å komme i ketose. Tips; spis heller kjøtt som ikke er behandlet. Tror det tar 2-4 dager å komme i ketose. Lykke til videre

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 10:35   #8
bente1
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 1.310
bente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlysbente1 er et fyrlys

Sv: Et par spm om Ketolyse

Opprinnelig lagt inn av Marella77, her.

Tipper det er karbo i ostepølsen og kjøttdeigen, som kanskje hindrer deg fra å komme i ketose. Tips; spis heller kjøtt som ikke er behandlet. Tror det tar 2-4 dager å komme i ketose. Lykke til videre

Hvis det er helt vanlig kjøttdeig hun bruker, så er det ikke noe problem, Marella, den er ikke tilsatt noe stivelse, og kjøttdeig er faktisk anbefalt foran feks karbonadedeig pga høyere fettinnhold. Ferdigkjøpte farse-varer som pølser/ferdiglagde kjøttkaker osv har du imidlertid helt rett i at en må være veldig forsiktig med og sjekke innholdsfortegnelsen nøye, da det er stor variasjon.

bente1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketose diett -> generell LCHF Svar med sitat
Gammel 30-11-11, 11:02   #9
Namba
Seniormedlem
 
Namba sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Innlegg: 607
Namba er på en erverdig vei

Sv: Et par spm om Ketolyse

Når du har levd høykarbo og legger om kostholdet til lite karbohydrater og mye fett, vil du spise mindre porsjoner enn du er vant til fra ditt gamle kosthold. Hvis du spiser nok fett, blir du mett. Men helt i begynnelsen så er magesekken større enn nødvendig, og det kan bidra til at du kjenner deg sulten. Jeg tror det tok ca to uker fra jeg begynte til magesekken hadde tilpasset seg og jeg ble mett på mindre mat, (fire uker før jeg) lærte forskjell på sult og sug og fikk fullt utbytte av å være i ketose. Jeg vil også anbefale deg å regne karber i begynnelsen, sånn at du ikke spiser for mye karbohydrater til å få utbytte av kuren. Det er jo veldig rart om du ikke er i ketose etter 8 dager dersom du følger kuren, så jeg vil også anbefale deg å sette deg godt inn i den.

Namba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LKHF Svar med sitat
Gammel 02-12-11, 09:52   #10
IKJ
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Bodø
Alder: 42
Innlegg: 390
IKJ er på en erverdig vei

Sv: Et par spm om Ketolyse

Jeg anbefaler at du leser alt du klarer her inne på forumet! Kunnskap er det viktigste virkemidlet du har for å få dette til. Les forskjellige menyer for inspirasjon, les om hva som skjer med kroppen, les om hva som skjer om vekten stopper opp ( det er helt normalt, og skjer med ALLE! kroppen trenger tid på å omstille seg.) Les at det tar 2-8 uker før kroppen lærer seg å bruke energi fra fett fremfor karbohydrater. Vi hører om de som går ned 20 kg på 2 -3 mnd, det er ikke virkeligheten for de aller fleste. Mange blir veldig skuffet og demotivert når de ikke går ned 5 kg i uka, så det er viktig å ha realistiske forhåpninger.

Jeg anbefaler deg å bruke måleband fremfor vekt. Det er mer realistisk, for vekta varierer mye utfra salt og vannmengde, syklus i.l. i kroppen. Mål deg så mange steder på kroppen som mulig. Da får du større tall å motivere deg med Jeg har gått ned 5 kg de siste 3 mnd, men hele 63 cm totalt jevnt over hele kroppen. Mye mer motiverende å være over en halv meter mindre, enn 5 kg Get my point?

Vi har alle vært ny på dette
Bruk forumet for alt det er verdt, og spør hvis du ikke finner svar

Uansett, lykke til videre!

__________________


IKJ er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 02-12-11, 10:52   #11
Marella77
Seniormedlem
 
Marella77 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.119
Marella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt avMarella77 har veldig mye å være stolt av

Re: Sv: Et par spm om Ketolyse

Opprinnelig lagt inn av bente1, her.

Hvis det er helt vanlig kjøttdeig hun bruker, så er det ikke noe problem, Marella, den er ikke tilsatt noe stivelse, og kjøttdeig er faktisk anbefalt foran feks karbonadedeig pga høyere fettinnhold. Ferdigkjøpte farse-varer som pølser/ferdiglagde kjøttkaker osv har du imidlertid helt rett i at en må være veldig forsiktig med og sjekke innholdsfortegnelsen nøye, da det er stor variasjon.

ok, takk for informasjonen

__________________
Marella77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver å være i ketose hele tiden... Men skeier ut av og til. Har gått ned 33,2 kg på lavkarbo. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ketolyse produkter - forhandlerliste på ketolyse.no marjusen Ketolysekuren 2 15-08-11 17:54
Er ketolyse best? Og fungerer ketolyse for alle? pityriasis Ketolysekuren 4 07-08-10 10:49


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no