Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Hvor mye penger brukes på mat?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-12-11, 13:41   #51
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Opprinnelig lagt inn av Albatross, her.

Gjenomsnittslønna til ola norman tilsier det .

Nøkkeltall for 2010:
Gjennomsnittlig månedslønn for alle lønnsmottakere var 36 700 kroner i 2010

Dette er da fra 2010, men lønnshoppa er jo ikke allverdens fra år til år , hele saken :

http://www.ssb.no/lonn/

og så plusser du på halv skatt for desember, så er du nok nærmere 100 000,- i desember tenker jeg Ergo: 120 000,- utbetalt er ikke så fryktelig mye i desember måned, ikke såå mye at man bør sperre opp øynene ut fra snittinntekten til nordmenn flest iht ssb

  Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 13:47   #52
Albatross
Seniormedlem
 
Albatross sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Sørlandet
Alder: 40
Innlegg: 724
Albatross er en juvelAlbatross er en juvelAlbatross er en juvel

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Om begge har lik lønn på 36 700 (som er beløpet før skatten er trekt), noen som er urealistisk, lander det på 62 203 totalt med halvskatt. (tok 36% skatt som utgangspunkt). Ett stykke igjen til 100 her gitt. 1 hel måneds lønn pluss litt til i forskjell

Men skal ikke spolere tråden din, cluet mitt i utgangspunktet var at du skrev du ikke hadde rævva full av penger, noe jeg tror ganske mange her inne er uenig med deg i når man ser på uttalelelsen i julegavetråden

__________________
Albatross er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kaloribegrenset lavkarbodiett Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 14:09   #53
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

og så plusser du på halv skatt for desember, så er du nok nærmere 100 000,- i desember tenker jeg Ergo: 120 000,- utbetalt er ikke så fryktelig mye i desember måned, ikke såå mye at man bør sperre opp øynene ut fra snittinntekten til nordmenn flest iht ssb

Wow baby Vi har ca 35.000 utbetalt på en god måned. I desember, med den halve skatten blir det kanskje 45.000 da. Han jobber fulltid, jeg jobber så mye jeg kan (mellom 70-80%) også går jeg på skolen i tillegg.

Er sykt nysgjerrig på hva slags sykepleier kona di er, for jeg vil også gjerne tjene like mye da jeg blir ferdig utdannet.

Du spør om man ville spist annerledes dersom maten var gratis. Grunnen til at ingen har svart på det er kanskje at det er et totalt ubetydelig spørsmål?

Jeg jobba 220% i en periode da jeg var 20, singel osv og ja, da brukte jeg mye mer penger på "luksus"mat enn det jeg gjør nå. Men nå er jeg 26 år med heller lån i huet og ræva enn penger. Så hadde jeg plutselig tjent masse mer nå så hadde jeg nok ikke det. Da hadde jeg betalt litt mer på huslån, leilighetslån, billån, spart litt mer osv.

Hadde jeg ikke hatt noe lån så hadde jeg sikkert handlet litt dyrere mat, men er ganske fornuftig og sparsommelig oppdratt, så hadde neppe tatt helt av.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 14:42   #54
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Vi synes rett og slett det er så mye jobb med å slakte helt-, halvt dyr selv at vi velger å kjøpe ferdig slaktede/oppskjærte dyr da. Det koster selvsagt jævlig mye mer enn å gjøre jobben selv.

Synes du bør lese linken jeg ga deg tidligere, jeg. Du foretar en del kjappe konklusjoner som ikke alltid stemmer.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 15:08   #55
teleslynga
Medlem
 
teleslynga sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 395
teleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snill

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

At vin i Norge er så mye dyrere enn i f.eks. Frankrike, er faktisk en sannhet med modifikasjoner. Ordentlig billig vin er billigere der, vi får jo ikke kjøpt den billige (og dårlige) bordvinen her i landet. God og dyr vin koster like gjerne mer der enn her, det finner du fort ut om du er vininteressert og sjekker priser på ferie. Noen er billigere, noen er dyrere.

Og når det gjelder at filet egentlig ikke er mer eksklusivt enn annet kjøtt, vil jeg anbefale deg å slakte enn elg. Så kan du veie opp filetene og se hvor mange prosent av kjøttvekta den utgjør.

__________________
Min 2012-journal
teleslynga er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ordentlig mat! Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 17:18   #56
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Synes du bør lese linken jeg ga deg tidligere, jeg. Du foretar en del kjappe konklusjoner som ikke alltid stemmer.

Sjekket ikke linken, men husker når vi fikset oss en hav gris. Det var mye jobb syntes nå jeg den gang.
Kollegaen min jakter og de bruker sette bort oppdeling av elgkjøttet til en slakter for å få mest mulig kjøtt fra skrotten. Men det har garantert mye med teknikk å gjøre, så gjør man jo dette fote så er det ingen kunst

Skal gå inn på linken i helgen og sjekke, flott tips, takker!

  Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 17:22   #57
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Opprinnelig lagt inn av teleslynga, her.

At vin i Norge er så mye dyrere enn i f.eks. Frankrike, er faktisk en sannhet med modifikasjoner. Ordentlig billig vin er billigere der, vi får jo ikke kjøpt den billige (og dårlige) bordvinen her i landet. God og dyr vin koster like gjerne mer der enn her, det finner du fort ut om du er vininteressert og sjekker priser på ferie. Noen er billigere, noen er dyrere.

Og når det gjelder at filet egentlig ikke er mer eksklusivt enn annet kjøtt, vil jeg anbefale deg å slakte enn elg. Så kan du veie opp filetene og se hvor mange prosent av kjøttvekta den utgjør.

Var på ferie der i Nice og Cannes for et par år tilbake. Synes nå vinen var billig vi da sammenliknet med hva samme vin kostet i Norge. Men har garantert mye med hva slags vin og hvor den kjøpes. Vi kjøpte på supermarkedet der nede. Kjøper sjelden norsk rødvin til 59,- pr flaske. Jeg er av den sære typen som liker vin servert på flaske og ikke kartong Ja jeg vet, det er tull, men er nok litt sær der.

Den franske solkysten er vel ikke akkurat kjent for å være et billig sted heller.

  Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 17:26   #58
Echo
Seniormedlem
 
Echo sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Østfold
Innlegg: 940
Echo er en juvelEcho er en juvelEcho er en juvel

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Ikke les bibelen slik fanden leser den da...please.


Alt for mye? nei, men mer strøm ja. Hvis du ønsker dokumentasjon kan jeg gi deg dagsregnskapet fra 2007 helt frem til i dag hvor du ser en økning pr dag etter 26 august 2011 (da vi begynte på lavkarbo)


Det var en oppdagelse jeg gjorde selv mens jeg satt og skrev på tråden. En liten aha-opplevelse må være lov å ha?


Ga dere et typisk eksempel på en vanlig dag....hver dag er ikke helt bokstavelig. Du tolker litt vel mye synes jeg, men det er min mening, ikke sikkert du gjør det



Hva er årsaken til at du ikke klarer ta matbudsjettet alvorlig? Tror du det er feil, eller uriktige data på handlelappen vår? Jeg er klar over at vi spiser, lager mye mat. Mer enn vi gjorde før vi begynte på lavkarbo, det var derfor jeg lurte på om flere hadde det slik.

Noen har opplevd det samme, mens andre har ikke opplevd det.

Jeg syns egentlig jeg hadde forklart relativt tydlig hvorfor jeg ikke tar dette matbudsjettet alvorlig. Du motsier jo deg selv hele veien. Tolker ingen ting jeg, bare forholder meg til det du har skrevet.

Angående aha opplevelsen din så var poenget mitt at du plutselig trekker inn kattematen du må kjøpe hos veterinær på Rema budsjettet ditt, enda du ikke handler der.

Det samme gjelder kylling kjøttdeigen du kjøper i spesialbutikker, da kan du jo ikke ha med den i Rema budsjettet ditt heller.

Jeg regner jo med at eksemplet ditt på hva barna dine spiser er representativt for resten av uka, ellers hadde det jo ikke vært noe vits i å ta det med.

Jeg er nok ikke interessert i dagsregnskapet ditt for strømutgiftene dine, bare kommenterte at du sa det hadde økt fordi kona di nå lagde alt fra grunnen av. Det er godt mulig du ikke skrev at det var for mye, men jeg gadd ikke å scrolle opp og ned for å finne de eksakte ordene dine. Det var liksom ikke poenget mitt. Du brukte vel det som et argument for at det var dyrt med lavkarbo, men du sa også at hun hadde lagd mat fra grunnen av før også så da er vel ikke det den eneste grunnen til at strøm regninga di har økt.

__________________




Dagbok
Echo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 17:31   #59
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Er sykt nysgjerrig på hva slags sykepleier kona di er, for jeg vil også gjerne tjene like mye da jeg blir ferdig utdannet.

Hun er helsesøster. Tror hun tjener rundt 6-650 000,- i året. Ikke turnusjobb, men er mellomleder. Dog så jobber hun i perioder borte fra hjemmet og mottar klekkelig godt betalt i de periodene.

Sitat:

Du spør om man ville spist annerledes dersom maten var gratis. Grunnen til at ingen har svart på det er kanskje at det er et totalt ubetydelig spørsmål?

Jo, gratis var vel å dra den litt langt, men jeg tror mange (eller kanskje ikke?) ville kanskje handlet litt mer av den maten som kalles "luksusmat" i Norge om man hadde hatt råd til det? Det er kanskje litt som et trappetrinn, studenter spiser vel ikke veldig råflott og bruker all sin tid på å handle der det er billig. De med gode inntekter bruker kanskje litt mindre tid på å kjøre rundt og handle kun tilbudsvarer, men sløser fremdeles ikke, og de som har over millionen ++ i årslønn bare handler det de har lyst på uten å tenke pris?

Det som dog overrasker meg er at en del jeg kjenner som har gjennomsnittlige inntekter handler gjerne hver dag. DET er ihvertfall dyrt (hvis man ikke er særdeles systematisk og slave av et rigid handlemønster satt i system for hver dag). Jeg bruker tipse de om å kanskje handle 1 gang pr uke, eller enda sjeldnere for å spare penger.

Tror selv at det er et lurt triks for de som ikke er slave av et rigid innkjøpssystem hvor hver dag er planlagt på forhånd

  Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 17:35   #60
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Opprinnelig lagt inn av Echo, her.

Jeg syns egentlig jeg hadde forklart relativt tydlig hvorfor jeg ikke tar dette matbudsjettet alvorlig. Du motsier jo deg selv hele veien. Tolker ingen ting jeg, bare forholder meg til det du har skrevet.

Angående aha opplevelsen din så var poenget mitt at du plutselig trekker inn kattematen du må kjøpe hos veterinær på Rema budsjettet ditt, enda du ikke handler der.

Det samme gjelder kylling kjøttdeigen du kjøper i spesialbutikker, da kan du jo ikke ha med den i Rema budsjettet ditt heller.

Jeg regner jo med at eksemplet ditt på hva barna dine spiser er representativt for resten av uka, ellers hadde det jo ikke vært noe vits i å ta det med.

Jeg er nok ikke interessert i dagsregnskapet ditt for strømutgiftene dine, bare kommenterte at du sa det hadde økt fordi kona di nå lagde alt fra grunnen av. Det er godt mulig du ikke skrev at det var for mye, men jeg gadd ikke å scrolle opp og ned for å finne de eksakte ordene dine. Det var liksom ikke poenget mitt. Du brukte vel det som et argument for at det var dyrt med lavkarbo, men du sa også at hun hadde lagd mat fra grunnen av før også så da er vel ikke det den eneste grunnen til at strøm regninga di har økt.

Mmm, av fare for å bli feiloppfattet her så lurer jeg på om du lar deg irritere over forskjellene vi har i samfunnet i dag? Jeg oppfatter deg nemlig litt slik, men det kan jo hende jeg misforstår deg, men "senset" en viss irritasjon over vårt matbudsjett som den egentlige grunnen
Men jeg tar nok feil håper jeg.

  Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 17:39   #61
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Opprinnelig lagt inn av Albatross, her.

Om begge har lik lønn på 36 700 (som er beløpet før skatten er trekt), noen som er urealistisk, lander det på 62 203 totalt med halvskatt. (tok 36% skatt som utgangspunkt). Ett stykke igjen til 100 her gitt. 1 hel måneds lønn pluss litt til i forskjell

Men skal ikke spolere tråden din, cluet mitt i utgangspunktet var at du skrev du ikke hadde rævva full av penger, noe jeg tror ganske mange her inne er uenig med deg i når man ser på uttalelelsen i julegavetråden

Var det FØR skatt? Oi, ok da skjønner jeg. Men ja, da gikk vi bare litt fordi hverandre, jeg snakket nemlig om nettoinntekten. Skatten varierer jo så mye. Jeg betaler pokker ta meg 49% skatt så staten vet å forsyne seg grovt av en stakkars arbeider.

Husker de glade dager hvor jeg hadde rundt 25-26% i skattetrekk. Det var gode tider det

  Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 17:54   #62
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Var det FØR skatt? Oi, ok da skjønner jeg. Men ja, da gikk vi bare litt fordi hverandre, jeg snakket nemlig om nettoinntekten. Skatten varierer jo så mye. Jeg betaler pokker ta meg 49% skatt så staten vet å forsyne seg grovt av en stakkars arbeider.

Husker de glade dager hvor jeg hadde rundt 25-26% i skattetrekk. Det var gode tider det

Skrumpnisse!

Du tjener for lite siden du betaler såpass med skatt. De som tjener tilstrekkelig betaler ikke skatt, vettu!

__________________
Æ står han a!

Sist redigert av Kanutten : 06-12-11 kl 18:00.
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 17:56   #63
Echo
Seniormedlem
 
Echo sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Østfold
Innlegg: 940
Echo er en juvelEcho er en juvelEcho er en juvel

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Mmm, av fare for å bli feiloppfattet her så lurer jeg på om du lar deg irritere over forskjellene vi har i samfunnet i dag? Jeg oppfatter deg nemlig litt slik, men det kan jo hende jeg misforstår deg, men "senset" en viss irritasjon over vårt matbudsjett som den egentlige grunnen
Men jeg tar nok feil håper jeg.

Du tar nok bare veldig feil.

__________________




Dagbok
Echo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 18:21   #64
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Opprinnelig lagt inn av Echo, her.

Du tar nok bare veldig feil.

Aahh, godt å høre, vart skræmt litt der ja.

  Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 18:23   #65
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Skrumpnisse!

Du tjener for lite siden du betaler såpass med skatt. De som tjener tilstrekkelig betaler ikke skatt, vettu!

Åh, f.... var det slik det var? Men nå er ikke jeg en egotripp og deler (mer eller mindre) gladelig med resten av samfunnet.

Vi må alle delta i "storfamilien" A/S Norge.

  Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 19:23   #66
Echo
Seniormedlem
 
Echo sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Østfold
Innlegg: 940
Echo er en juvelEcho er en juvelEcho er en juvel

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Aahh, godt å høre, vart skræmt litt der ja.

Egentlig burde ikke det være godt å høre for deg. Da kan du ikke bare avskrive meg som misunnelig, vet du. Jeg mener fremdeles at jeg ikke greier å ta matbudsjettet ditt seriøst, jeg får ikke opplysningene dine til å henge på greip.

Dersom du syns du har et for høyt forbruk er det nok relativt enkelt å rette på det. Er nok ikke så mange justeringer som skal til før du ser resultater i lommeboka di, dersom det er det du er på jakt etter da.

__________________




Dagbok
Echo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 20:20   #67
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Opprinnelig lagt inn av Echo, her.

Egentlig burde ikke det være godt å høre for deg. Da kan du ikke bare avskrive meg som misunnelig, vet du. Jeg mener fremdeles at jeg ikke greier å ta matbudsjettet ditt seriøst, jeg får ikke opplysningene dine til å henge på greip.

Dersom du syns du har et for høyt forbruk er det nok relativt enkelt å rette på det. Er nok ikke så mange justeringer som skal til før du ser resultater i lommeboka di, dersom det er det du er på jakt etter da.

Ikke på jakt etter å spare penger, tråden var for å undersøke overfladisk om andre som har lagt om til lavkarbo også opplever et høyere forbruk på råvarer enn tidligere. Dette var interessant av 2 grunner. Media melder at lavkarbo er forbeholdt de med økonomisk bærekraft og at vi selv også har opplevd en økning i budsjett ift tidligere. Resultatet er at ja, noen opplevde det samme som oss, andre har gjort det samme som før uten endring, mens andre igjen må være nøye med å handle mye på tilbud for å leve lavkarbo, mens andre igjen har redusert sitt forbruk ift tidligere.

Synes at det blir vel snevert å ikke ta et seriøst innlegg på en såpass nedlatende tone som jeg oppfattet du gjorde bare fordi du ikke får ting til å stemme?
Ja vi handler stort sett på Rema 1000, men enkelte ting må handles på lokal kjøttvaredisk fordi Rema ikke har det vi ønsker. Tror du ble litt vel snever i der du leste og tok kun Rema som utgangspunkt? Det er greit det, trodde bare ikke at det var så innmari vesentlig...

  Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 21:19   #68
Idamor
Medlem
 
Idamor sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Eidsvoll
Alder: 39
Innlegg: 200
Idamor er på en erverdig vei

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

For å kommentere ut i fra overskriften på tråden...
Her i huset bruker vi ca. 1100-1300 kr i uka når vi handler. Da inngår også husholdningsartikler som vaskemidler, såper etc. Samt bleier og NAN til minstemann...
Kan vel ikke si vi bruker mer penger nå enn før lavkarbo. Vi spiser en god del nakkekoteletter tilberedt på forskjellige måter. Vi bruker riktignok mer fløte og smør enn før, men det var ting vi kjøpte inn før også. Problemet var bare at det også ble handlet inn mengder av karbohydrater også!

Handler også inn når det er tilbud på ting vi bruker mye av. Slik som nå før jul er det gjerne tilbud på medisterdeig. Kjøper en del av det, og lager medisterkaker og kjøttpuddinger så det synger etter! Knallgodt og lettvint mat i fryseren!

__________________
Gravid som prøver å komme tilbake til lavkarbo...
Idamor er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 21:30   #69
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Opprinnelig lagt inn av Idamor, her.

Problemet var bare at det også ble handlet inn mengder av karbohydrater også!

Handler også inn når det er tilbud på ting vi bruker mye av. Slik som nå før jul er det gjerne tilbud på medisterdeig. Kjøper en del av det, og lager medisterkaker og kjøttpuddinger så det synger etter! Knallgodt og lettvint mat i fryseren!

Inneholder ikke medisterdeig fullt av stivelse? Men det er utrolig billig og lettvint å ha slikt fryseren, men vi handler ikke inn medisterdeig pga all stivelsen. Mulig vi har misforstått dette?

  Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 21:34   #70
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Inneholder ikke medisterdeig fullt av stivelse? Men det er utrolig billig og lettvint å ha slikt fryseren, men vi handler ikke inn medisterdeig pga all stivelsen. Mulig vi har misforstått dette?

Medisterdeig er rent, ikke stivelse

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 21:37   #71
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Inneholder ikke medisterdeig fullt av stivelse? Men det er utrolig billig og lettvint å ha slikt fryseren, men vi handler ikke inn medisterdeig pga all stivelsen. Mulig vi har misforstått dette?

Medisterdeig er rent kvernet kjøtt med ca 25 % fett. MedisterFARSE derimot, er full av stivelse og huff-huff

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 22:13   #72
ToreH
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Opprinnelig lagt inn av Dietta, her.

Medisterdeig er rent kvernet kjøtt med ca 25 % fett. MedisterFARSE derimot, er full av stivelse og huff-huff

Blander sammen de der. farse og deig ja.

  Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 00:32   #73
Glorfinia
Medlem
 
Glorfinia sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Tønsberg
Alder: 41
Innlegg: 361
Glorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snillGlorfinia er virkelig snill

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Men fremdeles ingen som har svart på om de ville fortsatt i samme tralten på matbudsjett om de fikk maten gratis/eller 4 doblet sin inntekt, eller om også de da ville valgt produkter som tydeligvis er ansett som luksus (biff, lam, fileter osv osv)

Jeg ville nok kjøpt mye mer økologisk (som i mine øyne er luksus ettersom jeg ikke kan ta meg råd til det nå). Jeg hadde sikkert valgt kjøtt ut fra smak også, og ikke spist så mye svin som jeg gjør nå, er ikke egentlig så veldig glad i det. Jeg hadde også brukt mer penger på å teste ut nye ting jeg ikke har smakt på, men som jeg er nysgjerrig på. Noen nevnte kamskjell i tråden, det har jeg f.eks. lyst til å smake på, men jeg har ikke råd til å bruke så mye penger på noe jeg kanskje ikke liker. Det gjelder forøvrig oster også, er utrolig mye jeg vil teste ut. Også hadde jeg kanskje handla mer fra ferskvaredisken framfor frysedisken, både når det gjelder kjøtt, fisk og grønnsaker.

Så, ja, jeg hadde handla annerledes.

__________________
Glorfinia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 02:27   #74
maynard
Medlem
 
maynard sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 40
Innlegg: 133
maynard har en fantastisk aura rundt segmaynard har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Tja, jeg vet egentlig ikke om jeg bruker mere eller mindre på lavkarbo da jeg ikke har fulgt så nøye med på hva jeg bruker.
Jeg kom vel på rundt 4000 forrige måned (bare meg) Men jeg er utrolig dårlig på å handle lurt.
Jeg tror jeg kanskje bruker mindre penger enn før, siden jeg kaster minimalt med mat, kastet desverre mye før. Handler også mye mindre i kantine og på kafe.
Jeg prøver å være flink nå da. Handler feks kyllingfilet fryst i 2kg pakninger til 120kr kg, kjøttdeig på tilbud, Laks på bunnpris på manndager, coop ost om jeg ikke finner norwegia ol på tilbud, rent kjøtt i hel bit som jeg skjærer opp i biffer og fryser istedet for å kjøpe bare biffene, fryste grønnsaker billig på rema osv.
Om jeg greier å handle bare en gang i uka, og er flink å lage matpakke, så tror jeg matbudsjettet skal greie å komme ned i 2000 mnd.

maynard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-jevnt blodsukker Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 08:58   #75
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mye penger brukes på mat?

Opprinnelig lagt inn av hypah, her.

Sjekket ikke linken, men husker når vi fikset oss en hav gris. Det var mye jobb syntes nå jeg den gang.
Kollegaen min jakter og de bruker sette bort oppdeling av elgkjøttet til en slakter for å få mest mulig kjøtt fra skrotten. Men det har garantert mye med teknikk å gjøre, så gjør man jo dette fote så er det ingen kunst

Skal gå inn på linken i helgen og sjekke, flott tips, takker!

Grunnen til at jeg skriver det er nemlig fordi kjøttet kommer partert og vakumpakket... Man kjøper en halv bruttohjort og mottar en n e t t o h j o r t pent separert og plastpakket. Kilosprisen mellom brutto slakt og netto pakket kjøtt er det man betaler for slaktingen i praksis.

Og det kan være forskjell på slaktingen. Der hvor vi kjøpte nå f.eks var grytebitene grove og trenger noe etterrensing om man ikke bruker det til kjøttdeig. Til gjengjeld vet jeg at neste gang skal jeg bestille lever + hjerte - noe som ble utelatt denne gangen "by default" siden 'folk flest' ikke vil ha disse delene.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvor mye penger på julegaver? Bønna200 Generell diskusjon 143 12-12-11 12:59
Hvor mye penger bruker dere? nypålavkarb Lavkarbo generelt 5 17-05-11 15:44
Hvor mye penger har dere igjen etter faste utgifter supha Generell diskusjon 34 01-04-09 19:18
Hvor mye penger bruker du? mofe Generell diskusjon 10 17-02-05 11:49


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no