Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Edamer og camembert?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 04-01-12, 21:43   #1
Sanney
Seniormedlem

Sanney sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 42
Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

Edamer og camembert?

...tja, hva skal jeg bruke de til? Fikk dem blant annet rask i ei matkurv fra jobben, mesteparten ble gitt bort men jeg beholdt ostene. Men nå vet jeg lissom ikke hva jeg skal bruke dem til. Edamer er jo en gulost, men jeg kan omtrent ikke huske hva den smaker da det er mange år siden jeg spiste den. Og camembert har jeg aldri smakt.
Kan edameren brukes i gratenger eller lignende? er ikke all ost som er god smeltet, noe jeg har erfart et par ganger med ost i microen som stinker gugg og grønne skoger og smakte minst like ille...

Sanney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 21:46   #2
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Edamer og camembert?

Opprinnelig lagt inn av Sanney, her.

...tja, hva skal jeg bruke de til? Fikk dem blant annet rask i ei matkurv fra jobben, mesteparten ble gitt bort men jeg beholdt ostene. Men nå vet jeg lissom ikke hva jeg skal bruke dem til. Edamer er jo en gulost, men jeg kan omtrent ikke huske hva den smaker da det er mange år siden jeg spiste den. Og camembert har jeg aldri smakt.
Kan edameren brukes i gratenger eller lignende? er ikke all ost som er god smeltet, noe jeg har erfart et par ganger med ost i microen som stinker gugg og grønne skoger og smakte minst like ille...

Heldiggris!

Edamern bruker du som vanlig hvitost.
Camæmbærtn er god å grille ev steke!

Leste først nå: Blant annet rask?

Gammel 04-01-12, 21:50   #3
Imse
Seniormedlem

Imse sin avatar

Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Camembert er bare helt fantastisk på Nannahs knekkebrødkjeks( søk på knekkebrødkjeks her inne), eller bare som en snack, gjerne sammen med spekeskinke.

Edamer er en smaksrik gulost, ikke sterk i det hele tatt, men mere smak enn vanlig norvegia. Kjempgod sammen med paprika, spesielt på knekkebrødkjeksene. Kan fin brukes i ostelasagne eller til gratinering.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 21:53   #4
Kanutten
Seniormedlem

Kanutten sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Camembert er bare helt fantastisk på Nannahs knekkebrødkjeks( søk på knekkebrødkjeks her inne), eller bare som en snack, gjerne sammen med spekeskinke.

Edamer er en smaksrik gulost, ikke sterk i det hele tatt, men mere smak enn vanlig norvegia. Kjempgod sammen med paprika, spesielt på knekkebrødkjeksene. Kan fin brukes i ostelasagne eller til gratinering.

Vi er glade i ost vi! Jeg har ti runde edamer liggende i kjølerommet. De skal få ligge der leeeeenge!

Gammel 04-01-12, 21:55   #5
Sanney
Seniormedlem

Sanney sin avatar

Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

ja, rask jeg ikke spiser/liker . olivenolje, balsamico eddik, jabcobs pasta, jacobs kaffe, kjeks, sjokoladetrøffler, et par spanske spekepølser med muggost på og en pakke røkelaks.. var det jeg kom på i farta.
i tillegg fikk vi jo kurven rett før juleferien, og siden jeg skulle ut og reise var jo målet mitt å tømme kjøleskapet, ikke fylle det tok bare vare på osten og kyllingbogskinken med 100 års holdbarhet....

spiser ikke knekkebrød (fikk totalt avsmak etter å ha spist det på jobb omtrent hver dag i over et år) men jeg lager en del gratenger, rundstykker med frø og reven ost så der har jeg hvertfall noe å bruke edameren til
er bare en sånn miniedamer på ca 300 gram, så forhåpentligvis spiser jeg den før det begynner å gro ting på den

Gammel 04-01-12, 21:55   #6
langaard
Seniormedlem

Medlem siden: Nov 2010
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Jeg er også veldig glad i edamer og camenbært (som Kanutten kaller det) Men jeg tåler ikke meieriprodukter

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-01-12, 21:58   #7
Imse
Seniormedlem

Imse sin avatar

Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Vi er glade i ost vi! Jeg har ti runde edamer liggende i kjølerommet. De skal få ligge der leeeeenge!

10 edamere ja.. Jeg er glad i hvitost jeg og, men jeg må innrømme at det går mest i myke oster som blå og hvite muggoster, creme cheri( det er DESSERT det) og krydderoster ala ferskost med krydder/urter. Men jeg elsker ost.

Jeg kjøpte bare en edamer til jul, har ikke plass til mere i kjøleskapet, og i kjelleren får jeg ikke musesikret de nok. Men pytt sann, jeg så de hadde enda, så jeg skal forte meg å kjøpe mere, for det er så ufattelig godt på knekkebrødkjeksene.

Gammel 04-01-12, 22:01   #8
Imse
Seniormedlem

Imse sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Sanney, her.

spiser ikke knekkebrød (fikk totalt avsmak etter å ha spist det på jobb omtrent hver dag i over et år

Du vet at lavkarboknekkebrød absolutt ikke smaker som vanlige knekkebrød? Smaken er så totalt forskjellig at det ikke kan sammenlignes. Vanlige knekkebrød er slikt man tygger og tygger og nærmest får sår i gommene av. Knekkebrødkjeksene er feks så sprø at jenta mi på 5 år med svelgeproblemer og knapp i magen klarer å tygge de fordi de oppløses kjapt, og enda er de supersprø.

Gammel 04-01-12, 22:26   #9
Yrla
Seniormedlem

Yrla sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Edamer er rågod ved siden av kjøttet, beste gulost ved siden av greddost, synes jeg,da. Spiser kald ost til hvert måltid jeg, sånn mellom 24 til 34 g hver gang. Nammis. Bruker derfor ikke rømme og fløte. Camembert er jo snadder og kan brukes på lavkarbokjeks og knekkbrød eller som dessert.

Gammel 04-01-12, 22:46   #10
teleslynga
Medlem

teleslynga sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
teleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snillteleslynga er virkelig snill

Spiser ikke ost og kaller en matkurv for rask?! Du fortener ikke matgaver, altså...

Gammel 04-01-12, 23:01   #11
Sanney
Seniormedlem

Sanney sin avatar

eh, fordi jeg ikke spiser edamer og aldri har spist camembert så spiser jeg ikke ost liksom? og ja jeg er kresen, samt at mye av det som var i kurven var alt annet en lavkarbo. jeg ga det bort. så for meg var det rask ja.

forøvrig ble de fleste av oss ganske irriterte på matkurven vi fikk. ikke så mye at det var mye sært i den (ikke bare jeg som syntes det), men fordi den ankom på en fredag men ble stående i romtemperatur fram til vi fikk den uttdelt mandag. en del av innholdet var kjølevarer...

Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Bakt brie eller camembert danielve Lunsj 6 05-10-14 16:42
Edamer og sveitser Yrla Spørsmål om matvarer og oppskrifter 3 19-11-11 13:50
Lørdagskos med Camembert Solskinn Annen mat 4 19-09-09 10:13
Camembert - går det greit å spise det? ingu Spørsmål og svar 7 25-09-08 11:01
Hva med Brie/Camembert Sugarpill Spørsmål og svar 1 14-03-08 21:42

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:22.