Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

KH-nedtrapping og fett

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 23-01-12, 09:05   #1
lahluhla
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 18
lahluhla er på en erverdig vei

KH-nedtrapping og fett

Hei

Søker litt erfaringer rundt det å legge om kosten til lavkarbo, da jeg tror jeg kanskje har gått litt for hardt ut nå i begynnelsen, ved å kutte alt av kh bortsett fra overjordiske grønnsaker. Har spist enormt mye, ikke pga sult, men pga kh-sug. Har fått inntrykk av at dette er vanlig, og vil gå over etter hvert. Jeg er imidlertid redd en slik overgangsperiode vil frata meg enhver motivasjon og lyst til å fortsette, og tenker derfor en litt mykere overgang kan være hensiktsmessig? Eller vil det være som å slutte å røyke: Det hjelper ikke å trappe ned, man må kutte tvert..?

Jeg er heller ikke 100% sikker på at såkalt LCHF nødvendigvis er det riktige for meg, og at jeg heller bør ligge på en mer moderat linje med litt mer kh (frukt/bær) og litt mindre fett? Vil det fortsatt "kvalifisere" til lavkarbo dersom jeg f eks spiser 2-3 frukt/rotfrukt (ikke banan/drue/sharon o.l.) per dag, og ellers bruker de fettkilder som finnes naturlig i maten (kjøtt/fisk/egg), samt spise en del grønnsaker?

Takker for svar!

lahluhla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Søkende Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 09:10   #2
Qlio
Seniormedlem
 
Qlio sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Lørenskog
Alder: 48
Innlegg: 2.250
Qlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt likt

Sv: KH-nedtrapping og fett

Jeg sitter på ingen måte på svaret, men jeg kan fortelle litt om hvordan jeg gjorde det.

I førsten hadde jeg nok litt hodepine, småkvalm og var veldig sulten. Jeg gjorde det samme som da jeg sluttet å røyke, jeg kuttet tvert. Du kan spise ganske mye karbohydrater, som sikkert mange her inne vil si, om du velger de rette kildene (grønnsaker som vokser over jorden). Som et eksperiment kan du jo forsøke å legge inn det du spiser på f.eks www.diett.no?

Og man MÅ ikke ligge på 5 gram karbohydrater hver dag, hva er målet ditt? Vektnedgangen kanskje fordrer mindre karbohydrater enn vedlikehold og livsstilsendring?

"Overjordiske grønnsaker".... skal se etter glorien på blomkålen i kjøleskapet mitt.

Qlio er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 09:36   #3
lahluhla
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 18
lahluhla er på en erverdig vei

Sv: KH-nedtrapping og fett

Hei og takk for svar

Målet mitt er ikke å gå ned i vekt. Har nylig gått opp ca 15kg etter sykehusopphold (pga anoreksi), og ønsker nå å stabilisere vekten. Årsaken til at jeg ønsker å legge om kosten er av hensyn til helsen: Bl.a. pga pcos, irritabel tarm-syndrom, manglende energi, massive vannnansamlinger i kroppen, migrene mm. Da jeg var innlagt fikk jeg kun "tradisjonell husmannskost", hvilket førte til at de helseplagene som i hvertfall delvis var årsak til anoreksien i utgangspunktet, er kommet tilbake. Jeg prøver derfor å finne en levevei som kroppen fungerer på.. Har tidligere erfart at et "rent" og kh-begrenset kosthold virker positivt på helsen, samtidig som jeg må være forsiktig med tungt fordøyelig mat (bl.a. rødt kjøtt). Jeg er veldig glad i frukt, og vet at bl.a. epler og ananas har en positiv effekt på fordøyelsen. Ser at enkelte spiser begrenset med f eks fiberrik knekkebrød o.l. på lavkarbokosthold. Vil det ødelegge mye om man i stedet tillater seg litt frukt (og da heller begrenser litt på fettet)? Som sagt er jeg litt på prøve-og feilestadiet, men jeg vil jo helst feile så lite som mulig.. Samtidig er jo dette en livsstilsendring, og ikke en kortvarig diett, og kjenner jeg allerede etter kort tid mister litt motet av ikke å kunne spise frukt..

lahluhla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Søkende Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 09:40   #4
Qlio
Seniormedlem
 
Qlio sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Lørenskog
Alder: 48
Innlegg: 2.250
Qlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt likt

Sv: KH-nedtrapping og fett

Jeg spiser bær, jeg er ikke superstreng, jeg har det på desserter, i smoothie (gjerne med cocosa) eller for frisk smak på CC. Jeg opplever ikke at min kropp hamstrer mye vann, jeg ville gått for en "prøv deg frem". Moderat LCHF, a'la Hexeberg, tillater jo litt frukt og bær. Har du hennes kokebok? Jeg har funnet mye deilig mat der!

Qlio er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 09:44   #5
Malice
Medlem
 
Malice sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Oppland
Alder: 55
Innlegg: 211
Malice er ny på veien

Sv: KH-nedtrapping og fett

Kanskje Fedon Lindberg er riktige retningen for deg? Les deg litt opp på hans filosofi, han tillater litt frukt, litt mer karbo i form av sunne karbohydratkilder og litt mindre fett.

__________________


Malice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: er inne i en livsstilsendring, liberal lavkarbo Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 09:59   #6
lahluhla
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 18
lahluhla er på en erverdig vei

Sv: KH-nedtrapping og fett

Jeg kjenner godt til Fedons filosofi (ikke så veldig mye til Hexeberg, annet enn gjennom media). Det jeg vel er mest "redd" for er at inkludering av litt frukt skaper enda mer krøll i hormonbalansen (som er ganske så skakkjørt). Det kunne være interessant å lese - om det finnes - noe om hormonbalanse/pcos og kosthold som ikke er relatert til overvekt/vektreduksjon. Tar altså gjerne i mot tips her Huff, jeg er visst fryktelig forvirret Det er ikke så lett å skulle finne ut av hva som er bra for en, når magen ikke vil samarbeide om det som er bra for insulinregulering etc, og det som gir en fungerende fordøyelse kanskje ikke er ideelt for hormonbalansen. Det eneste jeg faktisk vet, er at Statens ernæringsråd i alle fall ikke fungerer. Eliminasjonsmetode på høyt plan her, ho ho

lahluhla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Søkende Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 10:15   #7
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: KH-nedtrapping og fett

Det finnes en egen "avdeling" for de med pcos her inne. Ta en kikk der, å se om du finner noe som kan hjelpe. Det er sikkert lettere å få svar på spørsmål ang lavkarbo og psos i den tråden også

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 10:16   #8
Qlio
Seniormedlem
 
Qlio sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Lørenskog
Alder: 48
Innlegg: 2.250
Qlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt liktQlio er veldig godt likt

Sv: KH-nedtrapping og fett

Sjekk her? Lykke til!

Qlio er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 10:19   #9
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.217
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: KH-nedtrapping og fett

Opprinnelig lagt inn av lahluhla, her.

Vil det fortsatt "kvalifisere" til lavkarbo dersom jeg f eks spiser 2-3 frukt/rotfrukt (ikke banan/drue/sharon o.l.) per dag, og ellers bruker de fettkilder som finnes naturlig i maten (kjøtt/fisk/egg), samt spise en del grønnsaker?

Det vil det. Du vil da ligge på 50-70gram karbo pr dag, og grensen for lavkarbo er 150 gram. Jeg har selv gått på den typen lavkarbo du beskriver siden august, og tatt av 15 kg så langt. Så ja, det virker med litt mindre ekstrem lavkarbo også...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 10:19   #10
mysil
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Akershus
Alder: 43
Innlegg: 201
mysil er på en erverdig vei

Sv: KH-nedtrapping og fett

Boka Frisk med lavkarbo av Sofie Hexeberg tar for seg flere av diagnosene som du har, og da står det også forslag til hvordan man kan spise, og hvilket karbonivo som hu mener er bra å ligge på. En veldig bra bok å lese for å lære litt mer om hva som skjer i kroppen utfra hva slags helseplager man har, og hva slags mat man spiser

__________________







mysil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 23-01-12, 10:35   #11
lahluhla
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 18
lahluhla er på en erverdig vei

Sv: KH-nedtrapping og fett

Tusen takk for gode råd alle sammen! Jeg skal få tak i Hexeberg sin bok og lese meg opp litt tror jeg. Og så følger jeg en moderat lavkarboversjon inntil videre, dvs mye grønnsaker, litt frukt/bær, kylling/fisk/egg og noe melkeprodukter som cottage cheese, usukret yoghurt o.l.

lahluhla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Søkende Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ray Peat: Ja til mettet fett, nei til flerumettet fett Solan Generell ernæringsdebatt 37 26-08-11 14:48
Fett eller karbohydrater ... En blir ikke overvektig av fett! (?) Hva gir utslaget? ragabast Generell diskusjon 11 09-03-11 10:52
Fett og proteiner ga ikke vektøkning, men det gjorde fett og sukker LenaBeatrice Lavkarbo generelt 13 11-12-09 20:10
Sukker + fett = fett, proteiner + fett = lett! grotingeling Generell ernæringsdebatt 1 11-12-09 09:25
Påske, nedtrapping på karbs og sånt! Marita Spørsmål og svar 18 27-03-08 20:05


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no