Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Den store håndarbeidstråden!

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 24-02-12, 16:01   #1076
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 46
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Den store håndarbeidstråden!

Helt utrolig nydelig sjal, Zincite!

Hva med en bomullsblanding? Altså med litt syntetisk i sånn at det ikke mister formen? Eller bambus?

Siste rest, nytt forsøk:

Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 16:06   #1077
Zincite
Seniormedlem

Zincite sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Helt utrolig nydelig sjal, Zincite!

Hva med en bomullsblanding? Altså med litt syntetisk i sånn at det ikke mister formen? Eller bambus?

Driver og søker litt på garn på nettet, så finner nok noe jeg har lyst å prøve. Vi beveget oss i en litt annen retning enn vi har gjort før for et par uker siden. Der fant vi et kjøpesenter med en garnbutikk med stort utvalg. Så problemet er vel å begrense seg

Og takk til deg også

Zincite er avlogget   Min kostholdsfilosofi: litt egenkomponert Svar med sitat
Gammel 24-02-12, 17:39   #1078
Carisma
Seniormedlem

Carisma sin avatar

Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Jeg ryddet sammen UFOene mine i dag jeg... Det ble en hel sekk!!

Gammel 25-02-12, 08:56   #1079
Dietta
Seniormedlem

Dietta sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 59
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Virkelig nydelig sjal Zincite, der har du strikket en innertier
Tusen takk også for oppskriften på blonden. Den ser rett og slett lekker ut
Skjønner at du er usikker på garnvalget. Jeg er egentlig ikke så glad i å strikke store klesplagg i bomull. Både fordi jeg synes de har en tendens til å miste fasongen, og også krymper endel i vask
For noen år siden strikket jeg en pen genser til moren min i Dales Svale-garn. Genseren holdt fasongen i vask etter vask, og moren min er veldig glad i den og bruker den mye fortsatt. Tenket umiddelbart at det måtte bli perfekt til kjole, men da jeg skulle finne linken, ser det jammen meg ut som om Dale har sluttet å produsere Svale gitt.
Alternativet som Dalegarn har nå, må være Lerke. Blanding av 48 % bomull og 52 % merinoull. Har aldri strikket med det selv. Det er litt tynnere enn Svale var, men strikkes på pinne 4 og det er jo ikke så galt.
Blir spennende å høre hva du velger

Jeg ble forøvrig veldig sur nå da jeg oppdaget at Svale ikker er mere. Har mye svale liggende i mange farger, men ikke nok til en stor genser i noen av de. Må kanskje bruke de til å hekle noen luftige, små sommerjakker med mue hull i mønsteret......

Gammel 25-02-12, 13:42   #1080
Zincite
Seniormedlem

Zincite sin avatar

Zincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastiskZincite er bare helt fantastisk

Tusen takk Dietta da spørs det om ikke jeg skal tenke blanding eller bambus eller ull Fint med vinterkjole, og det er vel kanskje det jeg får mest bruk for/glede av.

Jeg sliter med å bruke merinoull om ikke det står klart at det er økologisk produksjon. Klarer ikke å være etisk forbruker på alle måter, men leste om hvordan de behandler merinosauene en gang - og mistet lysten på å støtte det Brukte Falk fra Dale til Marius/Spaceinvadersgenseren. Likte å strikke med det

Og pinne 4 eller 4,5 er omtrent det jeg har tenkt meg. Ikke for grovt og varmt, men overkommelig arbeidsmengde

Luftige sommerjakker høres smart ut. Jeg er dessverre ikke så flink til å hekle, må alltid sjekke hvordan jeg hekler halvstav og helstav - er bare sikker på fastmasker. Men det fungerte fint på sjalet med halvstaver. Så nå husker jeg det nok en månedstid

Gammel 25-02-12, 13:54   #1081
Dietta
Seniormedlem

Dietta sin avatar

Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Falk er et veldig godt garn å strikke av - helt enig med deg der . Det eneste dummer er at siden det er ren ull, begrenser bruker seg til vinterhalvåret. Strikker du den som kjole, er den jo rålekker om sommeren også. Dumt det med Merinoulla, det står ingenting om økologisk produksjon hos Dale
Kan du ikke lete litt rundt etter en økologisk blanding, så slipper kjolen å sove halve året ? Jeg ser helt klart for meg hvor lekker den kommer til å bli, og synes det vill være synd å begrense bruken

Gammel 25-02-12, 14:59   #1082
Supera
Seniormedlem

Supera sin avatar

Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 41
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Zincite, her.

Jeg sliter med å bruke merinoull om ikke det står klart at det er økologisk produksjon. Klarer ikke å være etisk forbruker på alle måter, men leste om hvordan de behandler merinosauene en gang - og mistet lysten på å støtte det

Nå ble jeg nysgjerrig og måtte jeg google for å finne ut hva det var snakk om. Det er altså snakk om mulesing. Forferdelig inngrep, men tanken bak det var god - forhindre at bløt ull og hudfolder inviterte en kjøttspisende parasitt i å bosette seg der. Ikke spesielt koselig for sauen å få den parasitten som graver seg ned i huden og spiser sauen innover heller...

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 25-02-12, 15:00   #1083
Zincite
Seniormedlem

Zincite sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Dietta, her.

...
Kan du ikke lete litt rundt etter en økologisk blanding, så slipper kjolen å sove halve året ? Jeg ser helt klart for meg hvor lekker den kommer til å bli, og synes det vill være synd å begrense bruken

Jeg skal lete litt rundt om, det er "halve gleda" å planlegge hyggelig at du også tror den blir fin! Kan jo også spørre i garnbutikken om de har noen forslag. De hadde i alle fall veldig stort utvalg
Håper bare de eventuelt er litt flinkere til å beregne garntilgang enn hun i butikken hvor jeg kjøpte garn til Mariusgenseren. Hadde med mannen genseren skulle passe til og greier, men hun virket nesten litt oppgitt da jeg kom tilbake en uke etterpå for mer. Hun informerte om at det ikke var lurt å få en annen innfarging fordi jeg hadde kjøpt for lite. (Og jeg husker slikt litt for godt ).

Gammel 25-02-12, 15:04   #1084
Zincite
Seniormedlem

Zincite sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Supera, her.

Nå ble jeg nysgjerrig og måtte jeg google for å finne ut hva det var snakk om. Det er altså snakk om mulesing. Forferdelig inngrep, men tanken bak det var god - forhindre at bløt ull og hudfolder inviterte en kjøttspisende parasitt i å bosette seg der. Ikke spesielt koselig for sauen å få den parasitten som graver seg ned i huden og spiser sauen innover heller...

Hadde de brukt bedøvelse under inngrepet hadde det vært en helt annen sak

Gammel 25-02-12, 17:03   #1085
BenteR
Seniormedlem

BenteR sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Minsten min ønsker seg strikket trekk til datastolen.
Siden han er Stones-fan på sin hals, mekker jeg et mønster med tunge-logoen, tenker jeg.
Men jeg er veldig usikker på hvilket garn jeg skal bruke.
Han bor nesten i den stolen, så garnet tåle litt. Han kikket på sitteunderlagene jeg har tovet av Nille-garn, og mente dette skulle nok være godt nok, men jeg er altså ikke helt sikker.
Noen som har tips?

Gammel 25-02-12, 17:14   #1086
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Ull/akryl-blanding er nok mest slitersterkt, skulle jeg mene. Mye sokkegarn er i den blandingen. Se på f.eks. Viking sportsragg. Det er ikke særlig dyrt, finnes i mange fine farger, og tåler en god del.

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 25-02-12, 19:33   #1087
Dietta
Seniormedlem

Dietta sin avatar

Helt enig med Photo der gitt. Hadde gått for et sokkegarn jeg også

Gammel 25-02-12, 20:52   #1088
BenteR
Seniormedlem

BenteR sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Da får jeg handle inn sokkegarn
Takk for hjelpen!

Gammel 27-02-12, 15:51   #1089
aatinka
Medlem

aatinka sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Steinberg
Alder: 61
aatinka har en fantastisk aura rundt segaatinka har en fantastisk aura rundt seg

Noen som har et godt bomullsgarn å anbefale? Som er godt å strikke med, helst ikke mercerisert og som holder fasongen.

Litt avhengig av tykkelse på garnet du ønsker så har jeg veldig god erfaring med Dalegarn sitt Lerke, det er blanding av ull og bomull og virker som det holder fasongen godt og er ikke så "dødt" som bomullsgarn.

Og det sjalet var dødslekkert!!

Sist redigert av aatinka : 27-02-12 kl 15:57.
aatinka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-02-12, 15:53   #1090
aatinka
Medlem

aatinka sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Steinberg
Alder: 61
aatinka har en fantastisk aura rundt segaatinka har en fantastisk aura rundt seg

Opprinnelig lagt inn av Huldr, her.

Men Dropsmønstrene er i det minste gratis. Jeg blir litt oppgitt når jeg kjøper et Sandneshefte og garn i dyre dommer og må gjette meg til halvparten av oppskriften ... og det er ikke bare et enkelttilfelle

Flotte ting, Aatinka, Dietta og smgj!

Takk - og ja, jeg har opplevd det samme. Derfor prøver jeg alltid å skumme igjennom mønstrene før jeg kjøper dem sånn at jeg i alle fall tror at jeg skjønner dem

aatinka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 27-02-12, 16:16   #1091
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 53
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av aatinka, her.

Takk - og ja, jeg har opplevd det samme. Derfor prøver jeg alltid å skumme igjennom mønstrene før jeg kjøper dem sånn at jeg i alle fall tror at jeg skjønner dem

Lurt Men noen ganger finnes det ikke noe alternativ, så da får man heller bite i det sure eplet hvis man vil ha noe

Og jeg skjønner det jo etter litt prøving og feiling - det er bare så surt at man skal betale så mye for en halv oppskrift, mye av innsatsen for å få det til å henge i hop faller jo på en selv når så mye er utelatt ...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 27-02-12, 16:20   #1092
Zincite
Seniormedlem

Zincite sin avatar

Opprinnelig lagt inn av aatinka, her.

Litt avhengig av tykkelse på garnet du ønsker så har jeg veldig god erfaring med Dalegarn sitt Lerke, det er blanding av ull og bomull og virker som det holder fasongen godt og er ikke så "dødt" som bomullsgarn.

Og det sjalet var dødslekkert!!

Tusen takk - det er så hyggelig at flere liker sjalet ! Visste med en gang jeg så det at jeg hadde lyst på et slikt.

Jeg har sendt en mail for å sjekke om merinoullen i Lerke kommer fra sauer som ikke har blitt utsatt for mulesing (i alle fall ikke uten bedøvelse). Jeg har hengt meg litt opp i at jeg ikke ønsker å støtte det. Det høres jo ellers ut som om det er akkurat noe slikt som hadde passet for en slik kjole

Gammel 28-02-12, 10:39   #1093
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Enig med deg Zincite, vil ikke støtte mulesing. Pickles har garn fra merinosauer som ikke er utsatt for mulesing, Abuelita heter det (og det er et kjempeherlig garn, i alle fall "tjukk merino" som jeg har brukt).

I tillegg har jeg ved hjelp av litt googling sett at Gjestals babymerinoull visstnok skal være garantert mulesingfri. Kanskje ikke så aktuelt i denne sammenhengen, men greit å vite likevel

Gammel 28-02-12, 11:25   #1094
Zincite
Seniormedlem

Zincite sin avatar

Nå ble jeg veldig usikker på Lerke, fikk svar fra Dalegarn:

Sitat:

Takk for din henvendelse vedrørende mulesing av merinosauer.
Dale Garn kjøper merinoull fra internasjonale leverandører. Mulesing er et tema som opptar mange, og våre leverandører garanterer ovenfor oss at den ull vi kjøper er fra merinosauer hvor mulesing ikke praktiseres. Vi er opptatt av at sauene skal få en human behandling, men har dessverre ikke anledning til å direkte oppsøke opphavsstedet for ullproduksjonen og dermed kontrollere disse opplysningene, og er derfor avhengig av å stole på leverandørens kvalitetskontroll og forsikringer. Merinoull kommer også fra Sør-Amerika og New Zeland, hvor mulesing etter vår kunnskap ikke praktiseres, da den aktuelle fluen ikke eksisterer der. Hvis merinoullen i tilfeller stammer fra Australia, skal den da i følge vår leverandørs forsikringer ikke være fra sauer hvor mulesing praktiseres.

Jeg oppfatter det som om de ikke er sikre selv

Gammel 28-02-12, 11:31   #1095
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Nå ble jeg veldig usikker på Lerke, fikk svar fra Dalegarn:

Jeg oppfatter det som om de ikke er sikre selv

Jeg tror de er så sikre som de kan være, ut fra hvordan jeg leser mailen deres. Jeg har muligens vært så naiv at jeg trodde ingen i Norge importere garn fra sauer som har blitt klippet på denne måten lenger.

Siste rest, nytt forsøk:

Gammel 28-02-12, 11:32   #1096
Zincite
Seniormedlem

Zincite sin avatar

Enig med deg Zincite, vil ikke støtte mulesing. Pickles har garn fra merinosauer som ikke er utsatt for mulesing, Abuelita heter det (og det er et kjempeherlig garn, i alle fall "tjukk merino" som jeg har brukt).

I tillegg har jeg ved hjelp av litt googling sett at Gjestals babymerinoull visstnok skal være garantert mulesingfri. Kanskje ikke så aktuelt i denne sammenhengen, men greit å vite likevel

Da jeg googlet fant jeg at dyrevernalliansen "går god for" alt garn fra Sandnes og Gjesdal i forhold til mulesing. Akkurat denne kjolen lurte jeg på om jeg skulle lage litt mindre varm - altså en blanding eller bomull, men har også kikket på Abuelita. Liker hele filosofien bak Så ikke utenkelig at det blir ren ullkjole. Ull er jo et veldig godt materiale. Mange fine farger er det hos pickles også. Så får jeg bare prøve å finne ut hvor mye garn jeg trenger. Koser meg med planlegging, og så blir det en liten nedtur om kjolen ikke blir fin

Sist redigert av Zincite : 28-02-12 kl 11:48.
Gammel 28-02-12, 11:47   #1097
Zincite
Seniormedlem

Zincite sin avatar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg tror de er så sikre som de kan være, ut fra hvordan jeg leser mailen deres. Jeg har muligens vært så naiv at jeg trodde ingen i Norge importere garn fra sauer som har blitt klippet på denne måten lenger.

Jeg er vel så kynisk at jeg tenker de vet at det er et problem, at det er lett for forhandlerne å si at det er mulesingsfritt og at dalegarn er en så stor produsent at det er vanskelig å få nok ull og samtidig være sikre. Men så tror jeg også at om det er noe - så er det bare en liten andel av ulla som ikke er fri.

Gammel 28-02-12, 11:58   #1098
Huldr
Gudinne

Huldr sin avatar

Jeg er vel så kynisk at jeg tenker de vet at det er et problem, at det er lett for forhandlerne å si at det er mulesingsfritt og at dalegarn er en så stor produsent at det er vanskelig å få nok ull og samtidig være sikre. Men så tror jeg også at om det er noe - så er det bare en liten andel av ulla som ikke er fri.

Jeg tenker akkurat det samme ... så man må nok se an sin egen samvittighet her. Det er ikke lett å være idealist

Da jeg googlet fant jeg at dyrevernalliansen "går god for" alt garn fra Sandnes og Gjesdal i forhold til mulesing. Akkurat denne kjolen lurte jeg på om jeg skulle lage litt mindre varm - altså en blanding eller bomull, men har også kikket på Abuelita. Liker hele filosofien bak Så ikke utenkelig at det blir ren ullkjole. Ull er jo et veldig godt materiale. Mange fine farger er det hos pickles også. Så får jeg bare prøve å finne ut hvor mye garn jeg trenger. Koser meg med planlegging, og så blir det en liten nedtur om kjolen ikke blir fin

Ja, så at du tenkte på en mindre varm kjole

Sandnes har jo også et merinoull/bomullsgarn, Mini Duett. Tynt garn men ...

Og du, jeg er sikker på at den kjolen blir fin!

Gammel 28-02-12, 12:01   #1099
Zincite
Seniormedlem

Zincite sin avatar

Jeg tenker akkurat det samme ... så man må nok se an sin egen samvittighet her. Det er ikke lett å være idealist

Ja, så at du tenkte på en mindre varm kjole

Utrolig mye garn å velge mellom, og det er jo mulig å strikke med dobbelt garn også den hadde jeg ikke sett, takk

Gammel 28-02-12, 12:02   #1100
Photobscura
Supermoderator

Photobscura sin avatar

Åh, det garnet var jo perfekt! Noe sånt har jeg faktisk lett etter til en litt tynnere vår/høst-genser! Takk!

Siste rest, nytt forsøk:

Svar

Emneord
hobby, håndarbeid

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Noe godt for store og små? Cammis Spørsmål og svar 7 26-01-09 12:29
Store Ifa MokkMokk Lavkarbo generelt 2 23-03-08 14:20
Store IFA Angar Ketolysekuren 6 15-01-08 09:08

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:19.