Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Rå eggeplomme - jakten på virkelig sunne fettkilder

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-04-12, 11:05   #1
lillekri
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 107
lillekri er ny på veien

Rå eggeplomme - jakten på virkelig sunne fettkilder

God Påske ^^

Beklageligvis er det ikke mye fett i de ville dyrene jeg finner i butikken (fisk, skalldyr, reinsdyr, hval etc..)

Økologisk landbruk blir vel da det nest beste alternativet? Tenkte se etter økologisk ost, fløte, spekepølse.. Og egg.

(Egg har hatt dårlig rykte i det siste pga at de mangler omega3 som fins i 'ville' egg. Jeg har lest litt om reglene for økologisk eggproduksjon, og ser minimum 4 m2 uteareal pr høne. Det betyr at de får i seg noe innskter og meitemark, så eggkvaliteten burde være noe bedre..)

(Kommer bare til å spise rå eggeplomme. Proteiner får jeg mer enn nok av fra tingene jeg nevnte, og har hørt at eggehviten har uheldige effekter i fordøyelsessystemet.)

Kommentarer? Andre ideer til sunne fettkilder?

lillekri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paelo'ish lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-04-12, 11:14   #2
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Rå eggeplomme - jakten på virkelig sunne fettkilder

Se om du kan finne villaks. (Men faktisk så er den norske oppdrettslaksen bedre enn mye annet. Antakelig får de fremdeles brukbart for.)
Norsk sau/lam er stort sett også nesten fullforet via beite og har dermed god omega3/6-ratio.
Se også etter http://www.grostadgris.no/generelt?p=1 og http://www.holtegard.no/. En helgetur etter avtale (i høysommerseesongen for å få utegått kylling) for å fylle fryseren er noe jeg kunne ønske meg...

Du kan også hente fett fra grønnsaker... avokado og nøtter.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint

Sist redigert av smgj : 02-04-12 kl 14:27.
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 02-04-12, 13:56   #3
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Rå eggeplomme - jakten på virkelig sunne fettkilder

At eggehvite ikke er bra for fordøyelsen har jeg aldri hørt før. Hvor har du det fra?/ Kan du si noe mer? Men er du rå eller uansett? redigert: jeg fant det visst selv, det var rå eggehvite som ikke er bra:Eggehvite
Eggehvitene bør varmebehandles, f.eks. ved å tilsette dem i et nøttebrød. Advarsler mot å spise rå eggehvite skyldes at det inneholder forbindelsen avidin, som kan binde seg til biotin og hemme opptaket av vitaminet. Rå eggehvite inneholder også trypsinhemmere som kan forstyrre fordøyelsen av protein. Disse stoffene blir brutt ned under koking og steking.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 14:50   #4
lillekri
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 107
lillekri er ny på veien

Sv: Rå eggeplomme - jakten på virkelig sunne fettkilder

Heihei!
Var innom øko-butikken igår og plukket opp Rørosmeieriets rømme. Liker rømme fra før men denne var bare nyydelig. Skulle bare smake men spiste raskt opp hele med skje.

Stoler forøvrig ikke helt på det meieriet enda. Er Tine som står bak.. Smøret dis er superbt om sommeren men elendig om vinteren.. (kraftfor?)

Vurderer å ta pause fra svinekjøtt etter leste denne: http://www.westonaprice.org/food-fea...fect-the-blood

(Får ofte 'prikking' i venstre kjinn og øre, etter mat. På en måte som minner om lav blodsirkulasjon! Har det akkurat nå faktisk, etter ca 200g salami. Skummelt!!)

Hørte at det er en del fett i krabbe hvis man spiser all innmaten..

Jeg er litt skeptisk i forhold til foring av lam.. Føler på meg at de lurer inn en del kraftfor like før slaktingen. Noen bønder her som kan bekrefte?

Jeg har levd utelukkende på nøtter i perioder, og har god erfaring med det - bortsett fra mye do-gåing. Sikkert genialt å spise litt nøtt på LC av den grunn. Pluss høyt selenium-innhold iirc.

lillekri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paelo'ish lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 16:14   #5
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Rå eggeplomme - jakten på virkelig sunne fettkilder

Jeg spiser aldri svin, lam eller okse, det bare byr meg imot.
Ifølge blodtypedietten er det heller ikke bra for meg, så da er det bekreftet, fra seriøs kilde eller ikke jeg bruker mye nøtter i form av mel i bakst og sjokoladelaging. supre greier. idag har jeg endelig fått lyst på fisk og sei er så billig! 17 kr for 625 g!!på rema. Da blir det fiskekaker fire dager fremover a 200g (med løk og egg)! ahh! masse mettende mat, og lite kalorier.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-04-12, 09:50   #6
lillekri
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 107
lillekri er ny på veien

Sv: Rå eggeplomme - jakten på virkelig sunne fettkilder

Wow! Utrolig nok er First Price eneste fårepølsa uten tilsatt svin! Testes as we speak. Bra på smak.

Etter prat med folka bak Rosedale Diet, er jeg enda mer skeptisk til svin. Svin er det kjøttet som ligner mest på menneskekjøtt. Så mye at kroppen ikke ser forskjell, og det kan visstnok skape auto-immun trøbbel (Immunsystem anngriper kroppens egne celler.) De nevner også at egg er noe av det tryggeste man kan ete daglig, pga fravær av tilsetningsstoffer.

Ah husker fersk kokt sei med lever, fra min barndom i Lofoten. Yumyum.

lillekri er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paelo'ish lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Jevne med eggeplomme? kamp Spørsmål om matvarer og oppskrifter 0 19-09-11 16:25
Allergi mot eggeplomme dydde Optimal Ernæring 13 16-06-09 18:47
Eggeplomme på kanne? themonk Generell ernæringsdebatt 5 28-02-06 09:16


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no