Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Hvor mange gram fett bør jeg spise pr dag?

Del denne siden:

Svar

Trådverktøy
Gammel 14-05-12, 21:23   #1
karianna
Juniormedlem

karianna sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Strømmen, Akershus
Alder: 41
karianna er på en erverdig vei

Hvor mange gram fett bør jeg spise pr dag?

Heihei alle lavkarbosøstre (og brødre)! :-)

Jeg har et lite spørsmål med tanke på høyden min. Jeg er 1,58 høy og veier (hmmm, vil jeg si det da tro) 64 kilo. Målet er 55 kilo (hvilket jeg trives best med å være).

Jeg er usikker på hvor mange gram fett jeg bør innta pr dag, samt hvor mange gram protein. Jeg holder meg til max 15 gram karbo pr dag, da jeg følger Ketolysekuren.

I dag for eksempel, har jeg spist 145 gram fett til sammen. Vet ikke om dette er altfor mye eller helt passe med tanke på at jeg ønsker å gå ned i vekt?

Tusen takk for at du gidder å svare! ha en strålende kveld! :-)

Gammel 14-05-12, 22:41   #2
ketoseprinsen
Medlem

Medlem siden: Aug 2011
ketoseprinsen har en fantastisk aura rundt segketoseprinsen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvor mange gram fett bør jeg spise pr dag?

Skal i utgangspunktet ikke være noe du behøver å tenke på. Spis dine få karbo fra sunne kilder, spis deg mett og ikke noe mer og du vil gå nedover. Vil gå litt tregt med deg da du ikke har noe særlig overvekt.

ketoseprinsen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ned 35kg med ketolysekuren. Høykarbo treningskosthold nå. :o Svar med sitat
Gammel 14-05-12, 22:50   #3
Kitt
Seniormedlem

Kitt sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 57
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Du må regne ut energi%.
Du skal ha ca 1 g protein pr kg kroppsvekt, mer om du er veldig aktiv.
Så spiser du 15 g karber pr dag. De skal utgjøre 5% av totalen.
Resten blir da fett!

1g protein = 4 kcal
1g karber = 4 kcal
1g fett = 9 kcal

Om jeg husker riktig, blir regnestykket noe sånt:

15g karber = 60kcal = 5% av 1200kcal
65g proteiner= 260kcal = 22% av 1200kcal

73% av 1200kcal er 876kcal som gir 97gram fett!

Gammel 17-05-12, 17:15   #4
Torkil
Seniormedlem

Torkil sin avatar

Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 66
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Hei
For de fleste er det ikke noe problem med matens sammensetning på ketolysedietten, Man spiser det man vet man kan spise , har det godt og går ned i vekt.
Det er bare hvis vekten står stille i uker, selv om man er i ketose og mosjonerer, at det kan være lurt å rekne litt på hvor mange Kcal man spiser, og om sammensetningen er rett.
100 gram fett pr dag passer for mange, men det avhenger jo av vekt mm.
Etter min mening bør fettet komme fra MAT, ikke diverse oljer,fløte udos etc. Nakkekoteletter, bacon, fet fisk, avokado m.m. er gode fettkilder.
Vennlig Hilsen
Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 17-05-12, 17:51   #5
shailene
Seniormedlem

shailene sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Oslo
shailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snillshailene er virkelig snill

Re: Sv: Hvor mange gram fett bør jeg spise pr dag?

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Du må regne ut energi%.
Du skal ha ca 1 g protein pr kg kroppsvekt, mer om du er veldig aktiv.
Så spiser du 15 g karber pr dag. De skal utgjøre 5% av totalen.
Resten blir da fett!

1g protein = 4 kcal
1g karber = 4 kcal
1g fett = 9 kcal

Om jeg husker riktig, blir regnestykket noe sånt:

15g karber = 60kcal = 5% av 1200kcal
65g proteiner= 260kcal = 22% av 1200kcal

73% av 1200kcal er 876kcal som gir 97gram fett!

Er ikke det mer tungvint enn å bare regne gram da..? For at den prosentgreia skal stemme må man jo uansett spise ca. samme antall gram per dag..

Slik gjør jeg det med 2 enkle regnestykker:

64 g protein + 15 g karbo * 4 kcal = 316 kcal (dette får du i deg fra protein og karbo)
1200 kcal - 316 kcal / 9 kcal = 98 gram (er minimum gram fett du bør spise)

Karianna.. Hvis du går ned med det kostholdet du har nå trenger du jo ikke forandre noe. Men hvis du ikke er fornøyd med vektnedgangen kan du kutte litt ned på fettet, til 100-130 gram, sett at du følger den generelle "proteinregelen" (1-1,5g per kilo kroppsvekt hvis du ikke trener).

Sist redigert av shailene : 17-05-12 kl 18:38.
shailene er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar

Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvor mange gram fett om dagen spiser du? trønderjente29 Spørsmål og svar 2 28-07-11 15:30
Hvor mange gram kh spiser du pr dag(ca)? Opheliia Dr Lindbergs 8 06-10-10 20:45
Hvor mange gram fett spiser dere per dag? Kamelen Spørsmål og svar 4 21-09-10 10:37
Hvor mange gram fett? ada-emilie Spørsmål og svar 14 21-03-10 00:10
Hvor mange gram fett trenger kroppen til ren forbrenning? elian Lavkarbo generelt 8 22-01-09 16:54

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:26.